Hallo Wim bedankt voor de gastvrije ontvangst in Tiel,was heel gezellig en veel te kort, andere keer maar weer.Bedankt voor de koeken.En blij dat de website het weer doet!
De M62 is ontwikkeld door de Vorohsilovgrad Locomotive Factory (tegenwoordig: Loehansk Locomotive Factory) in opdracht van Hongarije. De aanduiding M62 is afkomstig van de Hongaarse bestelling, aangezien de Hongaarse spoorwegen eerder in Hongarije Zweedse locomotieven met de naam M61 bestelden. De Sovjets hadden hier een hekel aan en dwongen Hongarije Sovjetlocomotieven te kopen, maar de USSR beschikte destijds niet over geschikte diesellocomotieven, wat de ontwikkeling van het type stimuleerde. De eerste paar prototypes van deze zware goederenlocomotief waren in 1964 klaar en de eerste koper buiten de Sovjet-Unie was Hongarije.
In Hongaarse dienst bleek de M62 inferieur aan de Zweeds-Amerikaanse NOHAB M61, die, hoewel hij 10 ton lichter en iets minder krachtig was, 25% meer gewicht kon vervoeren met 50-60% van het brandstofverbruik van de Sovjetmotor. De M62 kon niet van Boedapest naar Nyíregyháza en terug rijden zonder te tanken, wat leidde tot congestie en problemen met de dienstregeling toen de NOHAB op die route werd vervangen door de M62.
Heel mooi 🤩👍maar…… hebben we het nu allemaal verkeerd 😲 ?
Prachtige foto's Wim. Ik ben zelf hopeloos verliefd op deze dame met prominente koplampen en een aparte bril. Die vierkante buffers staan er ook goed bij.Wat mij betreft is tagiatrommel wel goed, en V200 is dezelfde basis alleen de Duitse benaming. Wim blijft anders ook met al die koeken zitten. Leuk artikel trouwens op wiki:https://en.wikipedia.org/wiki/M62_locomotive