Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw  (gelezen 4620803 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2430 Gepost op: 18 januari 2018, 19:18:02 »
Tot slot nog een rijtest gedaan met kleine en lichtere loc. Het werd een heeeeeel lange test want op de baan rijden maar zelden locs. En ook deze test is geslaagd.






Met vriendelijke groet,
Wim

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2431 Gepost op: 18 januari 2018, 20:43:19 »
Tot slot nog een rijtest gedaan met kleine en lichtere loc. Het werd een heeeeeel lange test want op de baan rijden maar zelden locs.

Wim,

Dat is inderdaad wel opvallend. Je investeert heel veel tijd (en geld) in scenery, terwijl het voor de lezertjes volkomen onduidelijk is hoe het concept van de baan in elkaar steekt. Hoe bestuur je de boel, hoe ziet het baanplan er uit enz. We zien veel verschillende niveaus en relatief krappe bogen. Vaak halen dergelijke ontwerpen het scenery stadium niet omdat de exploitatie op den duur toch teleur stelt. Nu lijk jij mij iemand die daar vast goed over heeft nagedacht, maar het is wel je eerste baan .......

Groet,

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2432 Gepost op: 18 januari 2018, 23:01:39 »
Hoi Tom,

Nou het niet zo opvallend dat er zelden loc's rijden want dat kan nu ook nog niet. Er is pas een klein stuk van de baan af en dat is niet voldoende om echt te rijden. Hooguit en meter of twee op en neer. Maar als de baan verder is gevorderd kan er meer gereden worden.

Hoe de baan in elkaar steekt heb ik al een keer door middel van foto's van het tot in detail uitgetekende 1:1 baanplan laten zien. Het maken van zo'n tekening was voor mij niet moeilijk want ik ben in een heel ver verleden tekenaar geweest.
Heb natuurlijk goed nagedacht over het baanplan. Ben er, incl. de 1:1 tekening, ruim een jaar mee bezig geweest.
Op dit moment wil ik nog niet teveel van het baanplan verklappen. De lezers gaan het vanzelf zien. En het moet ook een klein beetje spannend blijven.

Wat je tot nu op de baan ziet zijn alleen R2, R3 en R4 bochten. Helaas kan ik op dit gedeelte geen grotere bochten toepassen. Maar hier komen alleen kleiner loc's te rijden. O.a. de BR94 en de BR96.
Verder op de baan komen veel grotere bochten van R9 en groter voor o.a. de grote stoomloc's. Dus dat gaat helemaal goed komen.

Tot slot, ik heb het al vaker verteld, is voor mij eigenlijk maar een ding belangrijk en dat is het bouwen van de baan. Het rijden met treintjes is, en zal nooit, mijn ding worden. Leuk als straks het nodige kan rijden maar het blijft bijzaak. Bouwen is het belangrijkst.

mvg
Wim
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 23:27:52 door Wim Vink. Reden: schrijffout »
Met vriendelijke groet,
Wim

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2433 Gepost op: 19 januari 2018, 09:16:22 »
Hallo Wim,

Helder verhaal. Dat is ook het mooie van deze hobby. Er zijn zo veel zaken waarin je je ei kwijt kunt en het staat iedereen uiteraard volkomen vrij daar zijn keuze in te maken. Ik volg je met plezier  (y)

Overigens zou ik een BR96 niet als kleine loc willen inschalen .....

Groet,

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2434 Gepost op: 19 januari 2018, 11:11:04 »
Hoi Tom,

Nee de BR96 is nou niet bepaald een kleine loc. Maar als je hem naast een grote stoomloc zet, b.v. een BR01.10 dan is hij relatief "klein".
En wat best een beetje speciaal aan deze Trix BR96 is is dat hij heel mooi rijdt door R3. En hij is ongelooflijk mooi. Heb er daarom maar 2 gekocht  :laugh:

mvg
Wim






Met vriendelijke groet,
Wim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2435 Gepost op: 19 januari 2018, 11:13:48 »
Hoe is het geluid van de Trix BR96?  :)  Ik heb wel eens eerder een Trix loc gehad maar dat was niet bepaald een stille kracht  :-X

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2436 Gepost op: 19 januari 2018, 11:24:19 »
Hoi Martijn,

Nou deze Trix BR96, en heel veel andere Trixen, zijn nou niet bepaald stil. Ze maken behoorlijk lawaai. Ik heb er een met en een zonder geluid. Met geluid is het een wat ander verhaal. Dan wordt het rijgeluid aardig verdrongen en klinkt het als geheel veel beter.

Maar er is eigenlijk, voor mij althans, geen goed alternatief voor de Trix. Natuurlijk heb je de versie van Rivarossi. Deze is minder mooi. Iets grover, het is ook al een ouder model, geen gebruinde wielen en geen mooie drijfstangen. Maar smaken verschillen.

Maar ondanks dat de Trix nogal wat lawaai maakt heb ik er toch 2 gekocht. Het is een loc met erg veel smoel!!  :P

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2437 Gepost op: 19 januari 2018, 11:37:23 »
Aha, bedankt :) Ja het is inderdaad een hele mooie loc, dat vond ik al sinds ik hem jaaaaaren geleden eens in de Eisenbahn Journal had zien staan. Daar hadden ze ook een okerkleurige versie in staan, ook erg mooi. Maar inderdaad, aan de Rivarossi zie je "iets" dus hoewel je die wel eens ziet liggen op beurzen ben ik er tot nu toe nog steeds niet aan begonnen. Misschien komt hij nog wel eens  :angel:

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2438 Gepost op: 19 januari 2018, 14:02:35 »
Ik ben verheugd dat er eindelijk ook eens iemand durft zeggen dat hij een R2, R3 of R4 bocht gebruikt, waarmee ik bedoel dat het niet voor iedereen is weggelegd om 'altijd' ruime bochten te leggen. Ik zelf ben al geruime tijd - lees jaren-  bezig met een baanplan te maken zonder gebruik te maken van deze bochten omdat er op diverse fora bijna beweerd wordt dat dit 'not done' is. Maar uiteindelijk kan ik niet anders dan ook deze te moeten toepassen.
Dus Wim, je hebt mijn schaamtegevoel heerlijk weggenomen en kan daardoor naar hartenlust krappe bogen waar nodig blijven tekenen. Mijn korste bocht is dus R2 oftewel gebogen straal 422mm hoek 30°, maar zeldzaam in het baanplan.
Mvgr,

Marc

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2439 Gepost op: 19 januari 2018, 14:40:04 »
Ik had ook krappe bogen in mn baan zitten.
Heb daar ook nooit een geheim van gemaakt,het was de enige manier om van plan naar bouw te komen.
Not done is overdreven,men probeert ze in het zicht zoveel mogelijk te vermijden  ;)
Als het niet anders kan,dan is dat maar zo,uiteindelijk probeer je het beste ervan te maken en daarna probeer je lol te hebben zowel in de omzetting van je plan(de bouw) en van het latere rijden  (y)

Overigens Wim,weet je zeker dat je normale BR 96 loc niet toch een sound versie is,maar dan enkel verkouden ?  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2441 Gepost op: 19 januari 2018, 15:26:01 »
Afgezien van de lelijkheid van krappe bochten is het ook rijtechnisch problematisch. Niet ieder model wil meewerken.
Ook hier lees je weleens dat mensen na enkele jaren toch maar de baan afbreken vanwege die krappe bogen.
Dat is gewoon zonde van alle moeite die je er in hebt gestoken.

Wim geeft overigens aan dat rijden niet op de eerste plek komt voor hem. Ook prima. Dan zal een beperking door een bepaalde boogstraal ook niet direct het plezier vergallen.
R2, daar komt mijn Trix Big Boy zelfs doorheen dus dat loopt wel los.

Wim die foto op de brug van onderaf  :laugh: (y)
- Mike

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2442 Gepost op: 19 januari 2018, 16:26:57 »
Hoi mannen,

Ja krappe bochten zal een discussie van vele eeuwen worden  ;)
Maar als je niet al teveel ruimte hebt kan het gewoon niet anders.

Even ter verduidelijking mijn idee hierover t.o.v. mijn baan.

Voordat ik aan het baanplan begon had ik al een aardig aantal locs. Met deze locs heb ik uitvoerig getest welke wel en niet goed reden (ook visueel) door R2, R3, R4 enz.
Hierdoor werd natuurlijk heel duidelijk dat de meeste kleine locs" goed reden door R2 en R3. Visueel was dat voor de ene kleine loc anders dan voor de andere. Hier houd ik dus rekening als ik t.z.t. een beetje ga rijden.
Voor grote stoomboys is het een heel ander verhaal en moet je toch echt R6 of groter hebben.
Nu is mijn baanplan zo gemaakt dat R2 en R3 heel spaarzaam in beeld komt en waar het echt niet anders kan en alleen voor kleine locs. Verder rijden de kleine locs door grotere bochten. Voor mij prima zo want ik kan de treinen kamer niet groter maken.

De grote locs (BR01.10 en groter) rijden IN ZICHT door grote bochten. Een heel enkele keer een klein stukje R6 maar meer door R9 en zelfs R10 en R20. Buiten beeld rijden deze locs door minimaal R4 en R5. Dus wat dat betreft blijft het visueel allemaal binnen de perken. Maar ieder mag daar natuurlijk een mening over hebben.

Zoals ik al vertelde zal ik als de baan klaar is (over een jaar of 10) niet veel gaan rijden. De treinen hobby is voor mij eigenlijk alleen bouwen en voor een beetje rijden.
Mezelf kennende zal ik een half jaar nadat de baan klaar is deze afbreken en weer opnieuw beginnen met heerlijk bouwen.
Maar iedereen gaat met deze hobby om op zijn eigen manier. En dat moet vooral zo blijven. Toch?

mvg
Wim

Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2443 Gepost op: 19 januari 2018, 18:25:33 »
Ik ben verheugd dat er eindelijk ook eens iemand durft zeggen dat hij een R2, R3 of R4 bocht gebruikt, waarmee ik bedoel dat het niet voor iedereen is weggelegd om 'altijd' ruime bochten te leggen. Ik zelf ben al geruime tijd - lees jaren-  bezig met een baanplan te maken zonder gebruik te maken van deze bochten omdat er op diverse fora bijna beweerd wordt dat dit 'not done' is. Maar uiteindelijk kan ik niet anders dan ook deze te moeten toepassen.
Dus Wim, je hebt mijn schaamtegevoel heerlijk weggenomen en kan daardoor naar hartenlust krappe bogen waar nodig blijven tekenen. Mijn korste bocht is dus R2 oftewel gebogen straal 422mm hoek 30°, maar zeldzaam in het baanplan.

Hoi Marc,

Goed te horen dat ik je schaamtegevoel heb kunnen wegnemen  (y)
Dat zal een lekker gevoel geven. Zelfs ik krijg er nog een lekker gevoel bij. Waar nodig gewoon krappe bochten toepassen want soms hebben we hebben geen andere keus.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #2444 Gepost op: 19 januari 2018, 18:39:46 »
@mikeya

Hoi Mike,

Ik zal nog even een andere "van onderaf foto" van de brug opzoeken.

mvg
Wim
Met vriendelijke groet,
Wim