Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Piko 2025 door puntenglijder
Vandaag om 21:11:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
  

Auteur Topic: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw  (gelezen 5555350 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25975
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11880 Gepost op: 11 August 2019, 17:43:30 »



Ik heb de rijeigenschappen van de nieuwe T3 uitvoering getest. Nou deze zijn erg goed!
Wat vooral opvalt is dat het locje buitengewoon geluidsarm is en heel gelijkmatig op heel lage snelheden loopt.
Ik had niet anders verwacht  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11881 Gepost op: 11 August 2019, 17:51:18 »
 (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25975
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11882 Gepost op: 11 August 2019, 18:43:16 »
Vanmiddag ook nog een gek idee gekregen en uitgevoerd.............

Het drogen van gips kan soms best lang duren. Vooral heel dikke stukken en ook als het relatief wat vochtig weer is.

Ik dacht: kan gips niet in de magnetron  ??? :o
Oei, best een gek idee. Maar als ik het niet probeer dan weet ik het ook niet.

Begonnen met een klein stukje gips en 2 sec. in de magnetron.
Alles ging goed dus vanavond komt Tiel niet op het 8 uur journaal  :D
De magnetron tijd telkens opgevoerd tot 2 min. Geen probleem alles bleef goed gaan. Het gips wordt goed warm en dat moet het drogingsproces toch flink kunnen verkorten.
Tot nu toe is het voor mij een experiment. Kan trouwens moeilijk alle gipsafdrukken in de magnetron verwarmen. Dan ben ik wel even bezig.

Hebben jullie ervaring met gips in de magnetron??
Ik hoor het graag.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11883 Gepost op: 11 August 2019, 19:34:33 »
Ik heb er geen ervaring mee maar ik betwijfel of het wel zo'n goed idee is.
Het water dat je gebruikt bij het aanmaken van de gipspap moet er niet allemaal uit drogen. Een deel is nodig om een binding aan te gaan met het gips. Alles wat overtollig is moet er daarna uit dampen.
Als je dat drogen gaat forceren dan stook je er misschien te veel water uit waardoor een deel van het gips niet goed bindt.
Overigens zal je bij het uitharden van het gips merken dat het proces zelf ook warmte genereert. Vooral bij dikke stukken in de kern.

Daar hadden ze in Amerika bij het bouwen van de Hooverdam ook problemen mee. Die is opgebouwd uit betonblokken van ongeveer 10x10x10 meter. Die moesten tijdens het uitharden zelfs inwendig gekoeld worden om te voorkomen dat ze door de warmteontwikkeling uit elkaar zouden spatten.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2019, 19:46:30 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25975
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11884 Gepost op: 11 August 2019, 21:22:14 »
Bedankt voor de info Klaas!
Dit wist ik niet dus weer wat geleerd  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11885 Gepost op: 11 August 2019, 21:24:28 »
Inderdaad.
beton en gips hebben water nodig om het hardingsproces tot een goed einde te maken.
Beton storten (bv de Brabantse wegen) werden afgedekt met jute en dan ook voor een tijd nat gehouden.

Bij mijn werkzaamheden van projecten in het buitenland wordt daar nog wel een mee gesjoemeld. (op dit moment enkele betonwegen nu op st Eustaius).
De warmte ontwikkeling is inderdaad ook een ding. Ook de fundaties van de Oosterschelde kering werden gekoeld.
Tot zover.

We hebben het over projecten waar sterkte, normen en eisen, etc zeer van belang zijn.
Dat gips van Wim toch niet?
Wat is dat nou voor een project,......

Ik zou wel wat minder lang "magnetronnen", maar wel vaker.   :police:

Ronald Visser

(Dat gietstuk van 60 cm gaat er zeker als stukken in? En komt er in stukken weer uit???)


 
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11886 Gepost op: 11 August 2019, 21:51:55 »
We hebben het over projecten waar sterkte, normen en eisen, etc zeer van belang zijn.
Dat gips van Wim toch niet?
Wat is dat nou voor een project,...…
Die stukjes gips van Wim zijn qua schaalgrootte niet te vergelijken met de betonblokken van de Hooverdam. Dus Wim hoeft niet bang te zijn dat zijn gipsblokjes uit elkaar spatten.
Ik zou gewoon geduld oefenen en wachten tot de stukken droog zijn. Maar ik weet dat niet iedereen voorzien is van dezelfde voorraad geduld.  ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11887 Gepost op: 11 August 2019, 22:16:06 »
Klas,
het drogen, van een schoothondje dat nat geworden was, in de "tron" liep inderdaad niet goed af. Dan toch maar geduld oefenen.

Wim:  geduld is een schone zaak.  :-X

Ronald Visser
(van mij mag je het geduld wel iets helpen hoor. Schoon wordt het toch wel. Maar,.... garantie tot aan de deur.)
 :angel:

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11888 Gepost op: 12 August 2019, 04:16:22 »
Kleine correctie op de bouw van de Hooverdam: de dam werd in blokken van ongeveer lxbxh 15x15x1,5m opgebouwd. 10m hoge blokken zouden enorme bekistingen vergen, de horizontale betonspeciedruk verloopt bovenin net als bij waterdruk driehoekig maar dan met 24kN/m2 ipv 10kN/m2.

En Wim jouw idee is eigenlijk zo gek nog niet: in de prefabbeton-industrie wordt volop verwarmd en gestoomd om het verhardingsproces drastisch te versnellen.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2019, 04:34:18 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11889 Gepost op: 12 August 2019, 05:32:11 »
Hoi iedereen,

Het meeste van wat Klaas, Ronald en Hans vertellen klopt wel ongeveer.

Gips en cement hebben beide water nodig. Dat water verbindt zich chemisch met het gips of cement. Alleen het overtollige water moet er dan uit drogen.

Bij cement duurt dat proces dagen of zelfs weken. Daarom moet je het al die tijd nat houden. En kun je het met warmte en stoom ook nog versnellen. En als het té warm wodt gaat het barsten.

Bij gips echter, duurt het hardingsproces hoogstens een half uur. Daana is het af, er komt geen warmte meer vrij, nathouden heeft geen zin, en het vocht moet er uit drogen. In principe kan dat best met de magnetron.
Maar.... de chemische binding tussen gips en water is niet sterk. Bij zo'n 80 graden gaan ze weer uit elkaar en dan ben je de hardheid kwijt. M.a.w. als je je werkstuk tot 80 of 90 graden verwarmt, vergaat het weer tot stof. Dus als Ronald zei: korter en vaker.

Tenslotte: 1 kilo gips heeft niet meer dan 300 gram water nodig om te harden. Alles daarboven moet er weer uit drogen. Gebruik dus niet te veel water, dat werkt makkelijker maar uiteindelijk moet je langer wachten.

Sorry Wim, dat ik je draadje kaap met zo'n lange preek... ik kon het niet laten  ;D

Groeten,

Joost

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25975
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11890 Gepost op: 12 August 2019, 07:25:12 »
Bedankt mannen voor jullie hulp en uitleg  (y)

@Joost.
Een "lange" treinen preek is nooit verkeerd hoor!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25975
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11891 Gepost op: 12 August 2019, 07:27:28 »
 ;D



Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2053
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11892 Gepost op: 12 August 2019, 09:21:38 »
hoi wim
cement beton klopt helemaal
er wordt hier bij het uitharden veel water gesproeid
wat je kan doen is je gips bijmengen met gewone gips die hardt in een paar minuten
groet kees

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11893 Gepost op: 12 August 2019, 09:38:36 »
Kleine correctie op de bouw van de Hooverdam: de dam werd in blokken van ongeveer lxbxh 15x15x1,5m opgebouwd.
Bedankt voor de correctie. Op de website die ik er over raadpleegde werden alleen horizontale maten genoemd, en dan ook nog verschillende. Daarvan heb ik een gemiddelde gepakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26632
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11894 Gepost op: 12 August 2019, 09:42:31 »
Bij cement duurt dat proces dagen of zelfs weken. Daarom moet je het al die tijd nat houden. En kun je het met warmte en stoom ook nog versnellen. En als het té warm wodt gaat het barsten.
Nog een weetje als het mag.  :)
Bij de bouw van het Mallard spoorviaduct over de de A58 in de aftakking naar het Sloe is het beton gestort bij licht vriezend weer. Het beton kwam uit een betoncentrale in Goes en werd daar met warm water aangemaakt om te voorkomen dat het te ver zou afkoelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.