Doel:€250.00
Donaties:€310.00

Per saldo:€60.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 28-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NCS 41-50 / NS 7001-7010 in messing / Spoor-0 door 1795
Vandaag om 12:14:25
Westlandbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 12:02:32
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:00:24
Baanbouw Bosje77 door Ronald Halma
Vandaag om 11:41:40
Waarde Marklin treinen door Ronald Halma
Vandaag om 11:40:27
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door spoorzeven
Vandaag om 11:39:48
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 11:37:26
NS 6100 van GM&S door Tomasso
Vandaag om 11:22:14
Lux reinigingswagens, is het wat? door Gerke
Vandaag om 11:18:20
KIBRI Locloods deuren bewegen door Rolf S
Vandaag om 11:06:04
Historische film over NS in1924, met slecht gekozen geluid. door ingenium secundus
Vandaag om 11:00:29
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door Gerke
Vandaag om 10:58:44
NS Stoomverwarmingswagen door Rob E.
Vandaag om 10:41:28
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Gerke
Vandaag om 09:57:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:38:06
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Ronald Halma
Vandaag om 09:18:35
Raadplaatje door Daan Neijenhuis
29 september 2020, 23:53:00
Nürnberg 2021 door EricZmS
29 september 2020, 23:26:22
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Chiel
29 september 2020, 22:52:35
Projekt 083-338 door 44
29 september 2020, 22:44:16
NS 5000 Austerity W.D. 2-10-0 (DJH Euro Kit E101) door Tomasso
29 september 2020, 22:28:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
29 september 2020, 22:28:21
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door ruudns
29 september 2020, 22:20:11
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door eezacque
29 september 2020, 22:17:47
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
29 september 2020, 22:06:13
Baanderhoek H0 3 x 1,3 m door Remko_H0
29 september 2020, 22:01:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
29 september 2020, 20:57:32
De Hondsrugbaan, H0 door Joto
29 september 2020, 20:46:53
DR rijtuigen halberstadt, reko, Y/B 70 door stefan88
29 september 2020, 20:35:52
Ringleiding gelijk- en wisselstroom, welke afstand tussen beide? door Locofiel
29 september 2020, 20:11:46
  

Auteur Topic: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw  (gelezen 1531988 keer)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10497
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11880 Gepost op: 11 augustus 2019, 17:43:30 »



Ik heb de rijeigenschappen van de nieuwe T3 uitvoering getest. Nou deze zijn erg goed!
Wat vooral opvalt is dat het locje buitengewoon geluidsarm is en heel gelijkmatig op heel lage snelheden loopt.
Ik had niet anders verwacht  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11881 Gepost op: 11 augustus 2019, 17:51:18 »
 (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10497
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11882 Gepost op: 11 augustus 2019, 18:43:16 »
Vanmiddag ook nog een gek idee gekregen en uitgevoerd.............

Het drogen van gips kan soms best lang duren. Vooral heel dikke stukken en ook als het relatief wat vochtig weer is.

Ik dacht: kan gips niet in de magnetron  ??? :o
Oei, best een gek idee. Maar als ik het niet probeer dan weet ik het ook niet.

Begonnen met een klein stukje gips en 2 sec. in de magnetron.
Alles ging goed dus vanavond komt Tiel niet op het 8 uur journaal  :D
De magnetron tijd telkens opgevoerd tot 2 min. Geen probleem alles bleef goed gaan. Het gips wordt goed warm en dat moet het drogingsproces toch flink kunnen verkorten.
Tot nu toe is het voor mij een experiment. Kan trouwens moeilijk alle gipsafdrukken in de magnetron verwarmen. Dan ben ik wel even bezig.

Hebben jullie ervaring met gips in de magnetron??
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19558
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11883 Gepost op: 11 augustus 2019, 19:34:33 »
Ik heb er geen ervaring mee maar ik betwijfel of het wel zo'n goed idee is.
Het water dat je gebruikt bij het aanmaken van de gipspap moet er niet allemaal uit drogen. Een deel is nodig om een binding aan te gaan met het gips. Alles wat overtollig is moet er daarna uit dampen.
Als je dat drogen gaat forceren dan stook je er misschien te veel water uit waardoor een deel van het gips niet goed bindt.
Overigens zal je bij het uitharden van het gips merken dat het proces zelf ook warmte genereert. Vooral bij dikke stukken in de kern.

Daar hadden ze in Amerika bij het bouwen van de Hooverdam ook problemen mee. Die is opgebouwd uit betonblokken van ongeveer 10x10x10 meter. Die moesten tijdens het uitharden zelfs inwendig gekoeld worden om te voorkomen dat ze door de warmteontwikkeling uit elkaar zouden spatten.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2019, 19:46:30 door Klaas Zondervan »
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10497
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11884 Gepost op: 11 augustus 2019, 21:22:14 »
Bedankt voor de info Klaas!
Dit wist ik niet dus weer wat geleerd  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11885 Gepost op: 11 augustus 2019, 21:24:28 »
Inderdaad.
beton en gips hebben water nodig om het hardingsproces tot een goed einde te maken.
Beton storten (bv de Brabantse wegen) werden afgedekt met jute en dan ook voor een tijd nat gehouden.

Bij mijn werkzaamheden van projecten in het buitenland wordt daar nog wel een mee gesjoemeld. (op dit moment enkele betonwegen nu op st Eustaius).
De warmte ontwikkeling is inderdaad ook een ding. Ook de fundaties van de Oosterschelde kering werden gekoeld.
Tot zover.

We hebben het over projecten waar sterkte, normen en eisen, etc zeer van belang zijn.
Dat gips van Wim toch niet?
Wat is dat nou voor een project,......

Ik zou wel wat minder lang "magnetronnen", maar wel vaker.   :police:

Ronald Visser

(Dat gietstuk van 60 cm gaat er zeker als stukken in? En komt er in stukken weer uit???)


 
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19558
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11886 Gepost op: 11 augustus 2019, 21:51:55 »
We hebben het over projecten waar sterkte, normen en eisen, etc zeer van belang zijn.
Dat gips van Wim toch niet?
Wat is dat nou voor een project,...…
Die stukjes gips van Wim zijn qua schaalgrootte niet te vergelijken met de betonblokken van de Hooverdam. Dus Wim hoeft niet bang te zijn dat zijn gipsblokjes uit elkaar spatten.
Ik zou gewoon geduld oefenen en wachten tot de stukken droog zijn. Maar ik weet dat niet iedereen voorzien is van dezelfde voorraad geduld.  ;)
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11887 Gepost op: 11 augustus 2019, 22:16:06 »
Klas,
het drogen, van een schoothondje dat nat geworden was, in de "tron" liep inderdaad niet goed af. Dan toch maar geduld oefenen.

Wim:  geduld is een schone zaak.  :-X

Ronald Visser
(van mij mag je het geduld wel iets helpen hoor. Schoon wordt het toch wel. Maar,.... garantie tot aan de deur.)
 :angel:

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 10 oktober sta ik er weer :)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2195
    • Fleischmann Retrobahn
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11888 Gepost op: 12 augustus 2019, 04:16:22 »
Kleine correctie op de bouw van de Hooverdam: de dam werd in blokken van ongeveer lxbxh 15x15x1,5m opgebouwd. 10m hoge blokken zouden enorme bekistingen vergen, de horizontale betonspeciedruk verloopt bovenin net als bij waterdruk driehoekig maar dan met 24kN/m2 ipv 10kN/m2.

En Wim jouw idee is eigenlijk zo gek nog niet: in de prefabbeton-industrie wordt volop verwarmd en gestoomd om het verhardingsproces drastisch te versnellen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2019, 04:34:18 door Hans Grasmaijer »
Tschüss Genossen,

Hans

A spoonful of sugar
helps the medicine go down

https://flmretrobahn.jimdo.com/

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11889 Gepost op: 12 augustus 2019, 05:32:11 »
Hoi iedereen,

Het meeste van wat Klaas, Ronald en Hans vertellen klopt wel ongeveer.

Gips en cement hebben beide water nodig. Dat water verbindt zich chemisch met het gips of cement. Alleen het overtollige water moet er dan uit drogen.

Bij cement duurt dat proces dagen of zelfs weken. Daarom moet je het al die tijd nat houden. En kun je het met warmte en stoom ook nog versnellen. En als het té warm wodt gaat het barsten.

Bij gips echter, duurt het hardingsproces hoogstens een half uur. Daana is het af, er komt geen warmte meer vrij, nathouden heeft geen zin, en het vocht moet er uit drogen. In principe kan dat best met de magnetron.
Maar.... de chemische binding tussen gips en water is niet sterk. Bij zo'n 80 graden gaan ze weer uit elkaar en dan ben je de hardheid kwijt. M.a.w. als je je werkstuk tot 80 of 90 graden verwarmt, vergaat het weer tot stof. Dus als Ronald zei: korter en vaker.

Tenslotte: 1 kilo gips heeft niet meer dan 300 gram water nodig om te harden. Alles daarboven moet er weer uit drogen. Gebruik dus niet te veel water, dat werkt makkelijker maar uiteindelijk moet je langer wachten.

Sorry Wim, dat ik je draadje kaap met zo'n lange preek... ik kon het niet laten  ;D

Groeten,

Joost
Gansch het raderwerk staat stil, als een kortsluiting dat wil...

Materieel restauratie en testbaantje in Colombia

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10497
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11890 Gepost op: 12 augustus 2019, 07:25:12 »
Bedankt mannen voor jullie hulp en uitleg  (y)

@Joost.
Een "lange" treinen preek is nooit verkeerd hoor!
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10497
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11891 Gepost op: 12 augustus 2019, 07:27:28 »
 ;D



Met vriendelijke groet,
Wim

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1547
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11892 Gepost op: 12 augustus 2019, 09:21:38 »
hoi wim
cement beton klopt helemaal
er wordt hier bij het uitharden veel water gesproeid
wat je kan doen is je gips bijmengen met gewone gips die hardt in een paar minuten
groet kees

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19558
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11893 Gepost op: 12 augustus 2019, 09:38:36 »
Kleine correctie op de bouw van de Hooverdam: de dam werd in blokken van ongeveer lxbxh 15x15x1,5m opgebouwd.
Bedankt voor de correctie. Op de website die ik er over raadpleegde werden alleen horizontale maten genoemd, en dan ook nog verschillende. Daarvan heb ik een gemiddelde gepakt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19558
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #11894 Gepost op: 12 augustus 2019, 09:42:31 »
Bij cement duurt dat proces dagen of zelfs weken. Daarom moet je het al die tijd nat houden. En kun je het met warmte en stoom ook nog versnellen. En als het té warm wodt gaat het barsten.
Nog een weetje als het mag.  :)
Bij de bouw van het Mallard spoorviaduct over de de A58 in de aftakking naar het Sloe is het beton gestort bij licht vriezend weer. Het beton kwam uit een betoncentrale in Goes en werd daar met warm water aangemaakt om te voorkomen dat het te ver zou afkoelen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.