Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Scratchbuilt
Vandaag om 18:49:48
Martin's geknoei met groen.. door frank002
Vandaag om 18:44:17
Binnenverlichting Piko 59326: welke? door spock
Vandaag om 18:41:13
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Sven
Vandaag om 18:40:40
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
Vandaag om 18:33:17
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:30:19
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Sven
Vandaag om 18:22:25
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:22:21
paarse draad Esu sounddecoder V4.0 door spock
Vandaag om 18:14:58
RM-GB-8 door Trein-H0
Vandaag om 18:01:20
Fleischmann BR94 met rookgenerator door Noordernet
Vandaag om 17:58:53
Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc? door Trein-H0
Vandaag om 17:54:14
Aparte voeding voor DR4018 en DR4024 door Martin Domburg
Vandaag om 17:44:23
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:18:37
Den Overslag & Marchan'Dix door lokloods
Vandaag om 17:17:10
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Rondje_HO
Vandaag om 17:09:58
Esu navigator door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:35
Marklin V200 021 stopt ermee. door hmmglaser
Vandaag om 17:00:38
NS omBC290x van MK modelbouwstudios door Ivo tB
Vandaag om 17:00:32
VERPLAATST: Binnenverlichting Piko 59326 door Reinout van Rees
Vandaag om 15:23:15
AVT NS6300, nog slechts 2 AC-locomotieven voorradig! door AVT Products
Vandaag om 13:25:05
  

Auteur Topic: Roco NS Hippel omnummeren  (gelezen 5312 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2017, 19:47:47 »
Deze week is hier een Feyenoord-Hippel in huis gekomen en mijn oog viel op de langere accukist aan de linkerzijde.

Ik had het beter niet kunnen doen, maar ik ben gaan googlen op de door ondergetekende omgenummerde 686.
En volgens mij heeft die ook lange accukisten gehad, in plaats van de korte die het model nu heeft.

Voor ik dit nummer er weer af haal, kan iemand dat misschien bevestigen?
De loc heeft voor de ombouw naar radioloc, het nummer 630 gehad.

En ik heb mijn conclusie gebaseerd op deze foto

En ik vond nog een topic over de Roco 602 hier op de site, waar ook wat informatie met de lange accukisten in stond, maar dat was volgens mij nog met een slag om de arm.

Nog even een edit:
Na nog een poos zoeken en plaatjes vergelijken op google, lijkt het alsof de korte accukisten van het grootbedrijf, niet corresponderen met degene op de 622 van Roco.
Die 622 heeft namelijk drie kleppen aan de zijkant, in tegenstelling tot het grote model, waar maar twee kleppen zitten.
Er zijn toch niet drie varianten geweest?
Ik snap het niet meer..  ???
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2017, 20:20:04 door hooidonk »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Christoffel1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:04:30 »

Foto uit archief Blokpost-Nul.
Bron: onbekend.

Ik ben bang dat je gelijk hebt.

gr Chris

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #32 Gepost op: 21 oktober 2017, 21:06:58 »
Kijk eens op feijenoordsemeesters, index 1, en dan bij de DER 700. Er staan daar nog veel meer platen van 5/6/700 op. Misschien staat daar wat je zoekt. www.feijenoordsemeesters.nl

Gr Hans

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #33 Gepost op: 21 oktober 2017, 23:30:16 »
Ik heb het ooit eens uitgezocht en kwam toen tot de volgende conclusie:

Brede bufferbalk:603, 608, 622-665
Smalle bufferbalk: de rest

Lange accukisten: 603, 608, 617-619, 630-665*
Korte accukisten: de rest*
* dit geldt voor de kisten een de linkerzijde van de loc. De rechterzijde is naar mij idee allemaal identiek
* info komt van foto's; niet gezegd dat de loc's hier ook mee afgeleverd zijn (ze zijn m.i. om een reden later verlengd)

Roco heeft ook verschillende modellen met zowel korte als lange accukisten; hoe dit precies zit weet ik niet.

Groeten,
Edwin

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2017, 14:00:06 »
Puik zoekwerk, Chris!
Die foto had ik niet gevonden, maar hij is overduidelijk..

Bedankt voor de link, Hans!
Leuke site om een regenachtige avond mee door te brengen.

Bedankt Edwin voor het delen van je kennis.
Inderdaad komt de 630 hier ook weer in terug.
Ik hou het lijstje er bij voor latere omnummeringen!

Voor deze 686 heb ik besloten een poging te wagen hem om te nummeren naar de 682, dan hoef ik maar 1 cijfer..  ::)
Maar toch blijf ik vinden dat deze korte accubakken, veel korter lijken dan die van het model van Roco:


bron: hiveminer op Flickr

En bij ons op de keukentafel, geprobeerd een beetje dezelfde hoek te pakken:

2017-10-22_01-52-35 by martenvanhooidonk, on Flickr

En deze 682 heeft ook korte bufferbalken..  :)

Ik zie trouwens locs met luchthoorns op het machinistenhuis en zonder, zat daar nog een logica achter?

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2017, 14:28:51 »
Volgens mij had dat te maken met of het een radiolok was. Losse hoorn op het dak met een bedienbaar klepje of relais ertussen is makkelijker, omdat dat vanaf het radiografisch bedienpaneel te bedienen moet zijn.

Gr Hans

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #36 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:18:02 »
Okee, duidelijk verhaal.

Ik dacht dat ik ze ook op niet-radiolocs zag, maar een zoektocht op het nummer leerde dat het er wel één was, maar dan zonder het "R-met bliksemschicht" symbool.

De 686 is inmiddels omgedoopt tot 682 en wacht nu tot de blanke lak droog is.
Het verwijderen van het nummer ging redelijk goed.
Eerst met een mesje geprobeerd, maar een sateprikker leverde een beter resultaat.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #37 Gepost op: 30 oktober 2017, 23:13:43 »
Dit weekend ook een groene 521 binnengenomen in huize Hooidonk. Deze lok blieft enig opknapwerk, dus ik was me wat aan het verdiepen in het model.

Ik heb al gevonden dat de rode drijfstangen foutief zijn, deze horen blank te zijn.

Wat mij verder opviel, waren de twee gaatjes in het dak van het machinistenhuis. De ene is van de antenne, wat dan volgens mij weer in overeenstemming is met de lange accubak links. Maar de andere is van een soort toeter/luidspreker/megafoon, welke ik maar sporadisch op oude foto's terug zie en dan enkel bij de 500 serie. Dus stel dat ik hier een 600 van maak, zou die er af moeten, maar ik kan daar geen uitsluitsel over vinden. Kan iemand me daar mee helpen?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #38 Gepost op: 23 december 2017, 15:17:49 »
Voor de 521 had ik na wat speurwerk op internet het nummer 631 bedacht.
Deze had in de geel/grijze kleurstelling in ieder geval lange accubakken.
Of hij dat in de groene versie ook heeft gehad, weet ik niet, daar zijn moeilijk foto's van te vinden.
Alleen op de site van de NVBS staan wat foto's, maar die zijn niet toegankelijk voor niet-leden.

Dus dat blijft nog even gissen.

Wordt vervolgd..
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9976
    • sleutelspoor
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #39 Gepost op: 23 december 2017, 16:05:16 »


Ook een leuke variant om om te nummeren ;)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #40 Gepost op: 23 december 2017, 18:02:31 »
Hallo Sobat,

De RRF uitvoering is inderdaad ook erg leuk, al vind ik deze uitvoering niet de meest elegante modificatie.
Ik snap heel goed dat ze het zo gedaan hebben, maar dan zou ik denk ik toch de versie kiezen zonder filters.
Of eventueel met dichtgemaakte ramen, zoals hij bij de Huckepack in Ede gereden heeft.
Misschien dat er nog een keer een schadegevalletje op m'n pad komt, waar die van te maken is.

Ik heb gewoon een zwak voor oude engelse machines..:


(foto van vanmorgen, m'n trouwe werkmaatje weer voor het eerst aan het werk gehad na een gedeeltelijke revisie)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS