Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dirty Stuff door Dave.......
Vandaag om 03:55:05
's-Heer Heinkenspolder door Bastaard
Vandaag om 03:46:00
Overweglichten voor Viessmann 5900 N door Keessap
Vandaag om 01:54:38
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 01:15:05
Grote Henschel van Erwin Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:13:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:02:57
NS C 6207-6308 en NS AB 6231-6345 De Bouw door prutser
20 februari 2018, 23:51:25
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Schachbrett
20 februari 2018, 23:50:56
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
20 februari 2018, 23:36:30
Lokpilots en ontstoring door Antoine.
20 februari 2018, 23:26:15
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door JeanR
20 februari 2018, 23:10:29
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door Thom
20 februari 2018, 23:06:41
Huidskleur blanke figuren door roadster36
20 februari 2018, 23:04:35
Raadplaatje door Eric B
20 februari 2018, 22:54:58
RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door sdz1976
20 februari 2018, 22:37:42
Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje) door Reinier Z.
20 februari 2018, 22:32:01
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
20 februari 2018, 22:20:16
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Waelsteder
20 februari 2018, 22:18:50
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012 door 44
20 februari 2018, 21:48:38
Electrostatisch begrassen door Milocomarty
20 februari 2018, 21:48:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
20 februari 2018, 21:26:35
VERPLAATST: BNLS-Werkspoor - DEMEL Hellingwagen door 44
20 februari 2018, 21:25:33
VERPLAATST: BNLS-Werkspoor - NS Instructie ketelwagen bij de Brandweer door 44
20 februari 2018, 21:24:53
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door jakeman
20 februari 2018, 21:20:14
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door Ric
20 februari 2018, 21:18:12
Ultrasoon spoorstaafonderzoekswagen door Sobat Kras
20 februari 2018, 21:08:12
Dahinterhofen im Bau door Basilicum
20 februari 2018, 20:26:02
Frank Oude Elferink over Hondekoppen en dieseltjes door Mispoes
20 februari 2018, 20:04:31
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door rik s
20 februari 2018, 19:56:37
Baan in Los Angeles door AndrevdG
20 februari 2018, 19:55:20
  

Auteur Topic: Roco NS Hippel omnummeren  (gelezen 4842 keer)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #15 Gepost op: 17 september 2017, 22:46:50 »
Wil je wat meer variatie,
er zijn ook 600-tjes met een korte bufferbalk voor.
Die eindigt dus net na de buffers.
Als voorbeeld de 674:

bron: https://www.flickr.com/photos/57727182@N08/25486630940/in/pool-1334939@N21/

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2017, 23:03:33 »
Oh warempel, zit hem daar het verschil in?
Ik had al ergens iets gelezen over verschil in bufferbalk, maar kon er niet achter komen wat dat verschil dan was.

De nummers die ik nu heb, hebben allemaal een bredere balk, dus voor deze geen optie. (ik ga de nummers nu ook niet meer veranderen...  ::) ) , maar wel een erg leuk idee voor eventueel een volgend slachtoffer!

Bedankt!

Edit: Foto die ik dacht te hebben gevonden van de 686, twijfel ik of dat echt 686 is, dus ik hou nog een slag om de arm.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2017, 23:30:23 door hooidonk »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1691
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #17 Gepost op: 20 september 2017, 09:14:37 »
De oudste locs hadden een aan beide zijden een smalle bufferbalk.
Op een gegeven moment, ik weet niet meer vanaf welk locnummer, is men bij de bouw overgegaan op aan beide zijden een brede bufferbalk.
Let op dat de locnummers hoger dan 665 vernummerd zijn (om de radiobestuurde locs in een aaneengesloten serie te krijgen).
Om te weten of die een smalle of brede bufferbalk hebben moet je kijken naar het oorspronkelijke nummer.

Zover ik weet is het Roco model een hybride met aan de ene zijde een smalle en aan de andere zijde een brede bufferbalk.
In het echt waren ze aan beide zijden breed of aan beide zijden smal.
Niels

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9700
    • sleutelspoor
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #18 Gepost op: 20 september 2017, 10:17:18 »

Korte bufferbalk bij de SGB
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1691
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #19 Gepost op: 20 september 2017, 11:08:42 »
Gevonden in een ander topic:
De 601 t/m 621 hadden een smalle bufferbalk, vanaf nr. 622 was de bufferbalk breder.
M.a.w. de 501-545 en 701-715 en 601-621 hadden smalle bufferbalken, de 622-665 hadden brede.
Van de vernummerde radiolocs hadden de 671-683 (ex 601...621) een smalle en de 684-693 (ex 626...659) een brede.
Aan de huifzijde valt het verschil tussen een smalle of brede bufferbalk goed op.
Aan de cabinezijde is het verschil wat subliemer.
Niels

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 9700
    • sleutelspoor
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #20 Gepost op: 20 september 2017, 13:53:19 »

Dus dit bedoelen ze met een ""breede"bufferbalk ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1691
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2017, 14:36:17 »
En aan de cabinezijde ziet dat er zo uit:
Smalle bufferbalk:
RRF Hippel by Theo van Veenendaal, on Flickr

Brede bufferbalk:
RRF 2 Botlek Bertschi by jos1988, on Flickr
Niels

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2017, 23:15:03 »
Bedankt voor jullie uitgebreide en duidelijke informatie!

Het kriebelt om er ook zo eentje te hebben.
Ik heb helaas alleen nummers met een brede bufferbalk en ik zit nog te twijfelen om er eentje weer om te nummeren.

Maar ik ga eerst proberen of ik nog een opknappertje kan vinden als basis voor dat projectje.

Wordt vervolgd!

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2017, 23:24:02 »
Gevonden in een ander topic:M.a.w. de 501-545 en 701-715 en 601-621 hadden smalle bufferbalken, de 622-665 hadden brede.
Van de vernummerde radiolocs hadden de 671-683 (ex 601...621) een smalle en de 684-693 (ex 626...659) een brede.
Aan de huifzijde valt het verschil tussen een smalle of brede bufferbalk goed op.
Aan de cabinezijde is het verschil wat subliemer.
De 603 en 608 hadden ook een brede bufferbalk! Daarnaast zit er ook nog verschil in lengte van de accukisten; Volgens mij heeft Roco daar ook verschillende kappen in.

Groeten,
Edwin

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1691
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #24 Gepost op: 22 september 2017, 19:18:02 »
De 603 en 608 hadden ook een brede bufferbalk!
Nu mis ik het dat er geen uitgebreid naslagwerk over dit materieel bestaat.
Het enige wat ik qua beeldmateriaal heb gevonden is dat de 608 in 1958 nog smalle bufferbalken had.
Blijkbaar hebben deze twee locs bij een revisie of schadeherstelling brede bufferbalken gekregen.
Maar wanneer?
En waarom?
Niels

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #25 Gepost op: 01 oktober 2017, 17:57:07 »
Intussen een eerste poging gedaan tot wat te weatheren...is nog knap lastig..   :-\



Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #26 Gepost op: 02 oktober 2017, 19:12:35 »
Gisteren nog wat uurtjes op het locje zitten zweten.
Toch best lastig te zien bij lamplicht.

Vanavond hem voor het eerst bij daglicht gezien en hij viel me nog niet eens heel hard tegen.

Alleen de bufferbalken zijn veel te grijs geworden. Helaas is het poeder aardig hardnekkig,want het is er met geen mogelijkheid meer af te krijgen. Ik heb hem eerst in de matte blanke lak gespoten en daar gaat het lekker in vast zitten.
Iemand daar nog een goed idee voor..?  :)



Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #27 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:17:05 »
Vanavond nog even wat aan het locje kunnen doen.
Ik ben eerst de te grijs uitgevallen bufferbalken te lijf gegaan met JIF. Gezien de grijs/bruine tint die na afloop op het doekje zat, is er aardig wat pigment af gekomen. In het lamplicht lijkt hij inderdaad weer een stuk meer op het geel op de lockast, maar prijs de dag niet voor het daglicht er op geschenen heeft.

Verder heb ik m'n idee voor wat betreft de inbouw van de Symoba's aangepast. Bij de 686 had ik ze onder tegen de voetplaat aan geplakt, maar ik zag pas later dat ik ze jaren terug bij de eerste (de 622) in de voetplaat verzonken had. Dat is een veel mooiere plek, zowel qua looks als werking.
Dus stukje bij beetje de uitsparing gemaakt hiervoor.



Goed opletten dat hij niet te diep komt te zitten, anders drukt hij straks het metalen frame omhoog wat hier direct op valt. En zorgen dat de schroefgaatjes bruikbaar blijven.



Dat is één. Dit is een relatief kleine verbouwing met een grote meerwaarde. Doordat het een korte loc is, kunnen ze straks echt buffer aan buffer rijden en je bent meteen van die lelijke lompe koppelingshouders af.

En een half uurtje later zat de tweede ook op z'n plekje.



Nu nog even wachten tot buurman Chris weer een 2K lijmmomentje heeft, dan kunnen ze vast.  :)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #28 Gepost op: 03 oktober 2017, 23:25:59 »
Nu mis ik het dat er geen uitgebreid naslagwerk over dit materieel bestaat.
Het enige wat ik qua beeldmateriaal heb gevonden is dat de 608 in 1958 nog smalle bufferbalken had.
Blijkbaar hebben deze twee locs bij een revisie of schadeherstelling brede bufferbalken gekregen.
Maar wanneer?
En waarom?
Zie hier voor een plaatje: https://flic.kr/p/oRiJGy
Wanneer en waarom weet ik ook niet.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #29 Gepost op: 08 oktober 2017, 16:59:23 »
@5166
Het valt mij op dat ze beide bufferbalken aangepast hebben, dus ook de achterste.
Zou dat te maken kunnen hebben met het heffen in de werkplaats?



Ik heb dit projectje bijna afgerond.
Net voor het weekend kreeg ik de laatste onderdeeltjes binnen uit Emmen, dus kon het locje verder in elkaar zetten.
De Symoba's zitten vast op hun plek, er moeten alleen nog andere stoomafnemers en een decodertje in.
Nadat ik hem met poeder te lijf gegaan was, heb ik hem ook voor de tweede keer in de blanke lak gezet.
Het resultaat daarvan viel behoorlijk tegen.
Alle accenten waren afgevlakt (het begon op een fabrieksweathering te lijken) en er kwam krakelee in de verf op het frame.
Dus daarna nogmaals met poeder langsgelopen en nu ben ik nog best tevreden over het resultaat.
Het geeft me altijd een goed gevoel als er vanuit een wrak weer een trots locje ontstaat.

DSC00653.JPG by martenvanhooidonk, on Flickr

Ik ben nog op zoek naar nog een knutselexemplaar uit de laatste of voorlaatste serie, om daar een versie met korte bufferbalken van te maken.
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2017, 12:18:13 door hooidonk »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS