Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied  (gelezen 3014 keer)

VolvoV40

  • Gast
Mijne beste dames en heren,
Sinds een paar maanden ben ik begonnen met een Roco Multimaus startset en een dubbel ovaaltje heb ik gemaakt, 4 treinen kan ik laten rijden.
Uren, uren.... dagen en zelfs weken en misschien wel maanden heb ik hier rond gelezen en de meest leuke dingen gezien.

Ik ben een leek, ik geef dat toe, ik kom dingen tegen die voor een gevorderde railer logisch zijn, maar voor mij niet. Ik herken het probleem. Ik ben zeer gevorderd in auto en motor techniek en ik betrap mezelf erop, dat als ik dingen moet en mag uitleggen aan een beginner, ik een soort van tunnelvisie heb. Ik bedoel, ik ga er van uit dat iedereen de basis dingen KENT. Dat is niet zo, ik WEET dat. Dus ik leg dingen in Jip en Janneke taal uit.

Mijn vraag is nu, ik zou zoooooooooooooooo graag ook veel dingen willen leren op het digitale rail-vlak. Digikeijs, allerlei aansturing materiaal al dan niet met een computer, wissels digitaal aansturen, what the *** is een CV instellen, wat doen ze........ jullie lezen het al, IK WEET ER NIKS VAN!

Is er een boek, een les methode, een soort van: Modelspoor digitaal voor Dummies boek......... whatever...... elke tip en elk advies is welkom!!!!!!!!!

Heren, dames, breng me op de digitale rails!!!!!!!!!!!!! met tips en advies!

Dank u allen,

Pieter

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2017, 20:55:42 »
Pieter,

Jouw boek bestaat op deze site :

Zie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_baanbesturing

Sander

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2017, 20:59:27 »
Volgens mij zijn er ook wel cursussen voor digitaal rijden, van beginners tot gevorderden.

Bijvoorbeeld:  http://www.bentinkmodelspoor.nl/content/71-workshops-digitaal  en anders even Google proberen  :)

Of wat je beter niet kunt doen:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49258.0.html

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 687
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2017, 21:48:48 »
Begin maar eerst eens de handleiding van je Roco Multimaus uit je hoofd te leren  ;D de rest komt vanzelf wel als je leert programmeren
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies
Mijn eerste grote tentoonstelling Smalspoormodelbouwdagen 2023

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2017, 22:14:47 »
Vier locs laten rijden is al heel wat!

Om je in dit topic íets beter van informatie te kunnen voorzien: Heeft jouw set het grijze z21start-kastje, of het zwarte, geribbelde multiMAUS-kastje?

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2017, 12:33:06 »
Beste Pieter,

Bij Bentink in Apeldoorn kun je je opgeven voor een kleine cursus digitaal rijden. Misschien is dat iets voor je, want als je iets te snel gaat, kun je direct aangeven wat je niet snapt. Uit een boek krijg je alleen de geschreven informatie en die hoeft niet aan te sluiten op dat wat je snapt en niet snapt, als je snapt wat ik bedoel.

Succes,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

MennoW

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2017, 13:06:00 »
Dag Pieter,

En als we nu toch ff aan het reclame maken zijn......... ;D
In Zwolle zit PiCommIT, ook die geven workshops in alle digitale varianten, die je maar verzinnen kunt. Zoek ze eens op in google, hebben in de kopregel op de site een heel duidelijke uitleg over wat ze allemaal doen en voor je doen kunnen.
En het advies van Arbhin is zeker OK, vanuit een boek ga je toch foutjes maken, die in een workshop (de bekende valkuilen) ook langs komen.

Succes maar vooral veel plezier in deze digitale modelspoorwereld. Groet, Menno. (y) (y)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2017, 13:29:50 »
Wat ik in het begin het moeilijkst vond is om onderscheid te maken tussen ingesleten en verouderde denkbeelden over (digitale) technieken van 20-30 jaar geleden en wat er in die tussentijd wel en niet veranderd en verbeterd is. Het is ook een hobby waar de ervaren mensen letterlijk tientallen jaren mee bezig zijn, veelal wat op leeftijd, en hoe dan ook, dan raak je meestal wat conservatief. Ook zoek je je suf op fora zoals deze, en kom je vaak op topics terecht die soms wel 10 jaar oud zijn. Niemand zal je in deze tijd een lokmaus meer adviseren, maar ga maar eens zoeken op dcc en digitaal en je komt topics tegen waar mensen helemaal blij zijn met hun nieuwe lokmaus... 20 jaar geleden. Nu gaan de ontwikkelingen gelukkig ook niet zo heel snel, maar toch...  Het is dan moeilijk in te schatten of de dingen die daar beweerd worden, nog valide zijn en niet achterhaald... Ook is zoeken op internet fora een kunst apart, of je krijgt 0 resultaat, of immens veel. En dan heb je nog de mensen die bij elke vraag die je stelt, geirriteerd raken 'want dat is al zo vaak voorbij gekomen en lees de f*kking manual'. Lekker links laten liggen en negeren. Je kunt domweg niet alles terugzoeken, dus bij twijfel, gewoon vragen. En inderdaad, de encyclopedie is een bron van informatie, maar als je niet weet waar je naar op zoek bent, dan wordt ook dat lastig. Dus dan maar gewoon veel topics lezen, veel zoeken en probeer een beeld te vormen, en veel vragen :)

VolvoV40

  • Gast
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2017, 15:11:41 »
@Supercitroen: Ik heb de basic Roco MulitMaus met booster, de 10764 plus trafo en aansluitkabel, dus zonder z21, Z21 wit of Zwart.

@RhB Mikey: Ja, dat doe ik ook, ik heb een studie lening aangevraagd en heb volgende week mijn eerste tentamen!

@Santerdam: Ja, dat klopt en nogal uitvoerig ook. Maar wat ik al vermeldde, er staan kreten en begrippen in die voor de meesten klare taal zijn, evenals de tekeningen etc, maar ik ben een volslagen electronica DIGIBEET. Dus ik moet het echt hebben van Jip en Janneke taal.

@Arbin en alle anderen, een cursus zou misschien ideaal zijn, ik ga erover nadenken. Afstand is wel een puntje.... en ik ben ook benieuwd of hier forum leden zijn afkomst uit Drunen en omgeving. (Den Bosch, Waalwijk, die regio dus)

Allen in ieder geval bedankt voor de input!

Groeten,
Pieter


« Laatst bewerkt op: 15 juni 2017, 15:47:54 door VolvoV40 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2017, 15:38:16 »
Hey Pieter,


Kijk eens even op deze site :

http://www.nproject.org/nl/digitaal-en-dcc-uitgelegd-digitaal-en-dcc-58.html

Is een site speciaal voor schaal N, al zijn heel veel artikels erop ook van toepassing voor Ho en andere.

De link hierboven is specifiek de uitleg van : wat is nu digitaal, en hoe zit het in elkaar als je met terugmelders gaat werken.
In het menu links op die site staat ook ergens "Digitaal en DCC" met alle verschillende artikels erover.
Ga er eens even door, en 1 en ander wordt al iets duidelijker.
De rest is inderdaad door ondervinden, even zo'n cursus bij een toko gaan doen, of info op fora opdoen.

Het voorgenoemde gegeven dat niemand meer happy is met een multimaus en dat ie achterhaald is, vind ik wel wat overdreven.
Wat wel niet wegneemd dat inderdaad de mensen die echt in de hobby zitten inderdaad hun multimaus hebben omgeruild voor een Intellibox, Z21, Centralstation of soortgelijke.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2017, 15:40:01 »
Het voorgenoemde gegeven dat niemand meer happy is met een multimaus en dat ie achterhaald is, vind ik wel wat overdreven.
hoe kom je daar bij, waar staat dat? ???

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2017, 15:43:43 »
Pieter,

Je schrijft dat je probleem is dat je de eerste basisbegrippen nog niet kent. Heb je overwogen eens bij een modelspoorclub te gaan kijken? Bij jou in de buurt heb je een heel actieve vereniging in Den Bosch. Ze hebben veel leden die je een eerste start kunnen geven en waarschijnlijk ook nog in de omgeving wonen.

Sander

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2017, 15:49:31 »
een CV instellen
Als je al vier treinen hebt rijden dan heb je al in ieder geval CV 1 ingesteld neem ik aan.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VolvoV40

  • Gast
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2017, 15:50:13 »
@Santerdam, yep, ben ik ook voor de eerste keer geweest, zeer indrukwekkend en gaat ook zeker een vervolg krijgen!

@Falcon10, thanx, ook deze link neem ik mee in mijn to-do-leeslijst, dank je!

@Rick, aha, is dat CV1? Okay, ik was idd in staat om ze allemaal een apart adres te geven hahahaha!
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2017, 15:52:38 door VolvoV40 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Echt nieuw, enthousiast en volslagen leek op electronisch gebied
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2017, 16:38:01 »
CV1 bevat het korte adres (onder de 100*). Maar wil je een lang adres (boven de 128) wat vaak handig is omdat deze meer kan lijken op het nummer op de trein 8), staat deze in CV17 en CV18 met wat rekenwerk en geef je in CV29 aan of je lang of kort adres gebruikt. Maar een aantal centrales (en dacht ook de MultiMause) kennen een adres modus die zelf zo slim is de juiste te gebruiken 8)

En wat betreft schema's, tja, dat is wennen. Maar heel lastig is het niet, een lijntje is een draadje en meestal alleen verbonden met een ander "lijntje" als er een bolletje op staat. Begin simpel met de basis schema's om digitaal te rijden en je krijgt er langzaam gevoel voor.


Timo

*Maar die afspraak is een beetje mis gelopen onderling, sommige noemen kort tot 100 en sommige tot 128. Maakt de adressen tussen de 100 en 128 dus wat lastig als je wisselt tussen verschillende centrales.

PS Ik heb wat vrienden die vinden dat er een 8 mist in je naam en een V te veel  :angel:
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox