Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan  (gelezen 2699 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Hallo,
 Ik ben op zoek naar een schakeling  van een kortsluitbeveiliging in een reeds bestaande analoge rijvoeding.
 Die voeding is voor een analoge schaal 0 modelbaan. De rijvoeding is tot  op heden niet beveiligd tegen kortsluiting .
Omdat er soms toch een regeltransistor  (2N3055)defect gaat door sluiting zoek ik daar voor een schakeling.
De maximale stroom is hoogsten 2A, want ik rij toch maar met 1 trein tegelijk.
In de Encyclopedie  van dit Forum vind ik niet wat ik nodig heb en gewoon op internet  is het veel te algemeen.
Wie ?
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2017, 22:34:30 »
Hier staat er toch eentje
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Bestand:Weistra-regelaar02a.gif

R9 en T4

Moeilijker hoeft het niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2017, 22:37:45 »
Zet een autolamp van 24 W of meer in serie met de voeding. Die lamp heeft een vrij lage weerstand en blijft uit, maar bij kortsluiting gaat hij aan en beperkt de stroom.

Een 2N3055 kan overigens wel 15 A aan, wat de voeding waarschijnlijk niet eens kan leveren, dus die is niet zomaar stuk.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2017, 22:40:12 »
Hoi Wim,
Heb ik zo net nog bekeken, Klopt ,R9 en T4 maar ook nog een IC en meer wat daar bij hoort.
Mss heb ik niet alles vermeld wat ik wil ,maar de schakeling die ik nu heb werkt al goed, Er moet gewoon iets achter komen dat de stroom afschakelt.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2017, 22:44:10 »
Ja 72sonett ,dat is een idee,
 Morgen toch eens proberen. Nooit meer aan gedacht. (KISS) dus.
Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2017, 21:39:13 »
Heb ik zo net nog bekeken, Klopt ,R9 en T4 maar ook nog een IC en meer wat daar bij hoort.
Nee hoor, alleen T4 en R9 vormen de kortsluitbeveiliging ;) Alleen nog iets wat uit schakelt als je het hoog trekt.


Timo
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2017, 21:42:12 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2017, 15:41:52 »
De schakeling bij de weistra regelaar "knijpt" en schakelt niet af. Wat dacht je van een thyristor? Deze schakelt in en dan gaat je voeding uit. Bij ontgrendelen komt de heleboel weer gewoon in bedrijf.
Drie componenten: Vermogens weerstand, weerstand van 10k en de thyristor. De anode van de thyristor zal in de buurt van de basis van de transistor komen die de basis van de 2N3055 aanstuurd.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2017, 17:09:39 »
Een 2N3055 kan overigens wel 15 A aan, wat de voeding waarschijnlijk niet eens kan leveren, dus die is niet zomaar stuk.
Behalve een maximale stroom heeft de transistor ook een maximaal vermogen. En het zou goed kunnen dat je daar wel overheen gaat als de voeding sterk genoeg is.

Een dikke autolamp in serie is inderdaad de simpelste oplossing, je ziet dan aan het oplichten van de lamp direct dat er kortsluiting is.

Peter, kan je het schema van de regelaar eens laten zien? Dat maakt het makkelijker om een gepaste oplossing te geven.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2017, 10:29:26 »
Even off topic: wat versta je onder een dikke autolamp? Die zijn toch 12V en we rijden analoog toch zeker op 14V. Digitaal zitten demeeste centrales op 20V. Dus de autolamptruc kan zo langzamerhand naar het nuseum.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #9 Gepost op: 07 juni 2017, 10:56:04 »
Die zijn toch 12V en we rijden analoog toch zeker op 14V.
Oja?
http://morop.eu/downloads/nem/de/nem630_d.pdf

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #10 Gepost op: 07 juni 2017, 10:58:10 »
Citaat van: gvandersel
... dikke autolamp? Die zijn toch 12V en we rijden analoog toch zeker op 14V. Digitaal zitten demeeste centrales op 20V.
Een 'dikke' autolamp is met hoger vermogen, b.v. 21 W voor remlicht of richtingaanwijzer, dus niet een lampje van de dashbordverlichting van 1,2 W.

De spanning die de alternator/spanningsregelaar van een lopende automotor levert, is 14,2 - 14,5 V, dat is geen probleem voor een autolamp van nominaal 12 V.


Het gaat over een analoge baan, zie topictitel.

Citaat
... die de basis van de 2N3055 aanstuurd.
Aanstuurt.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2017, 11:23:38 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #11 Gepost op: 07 juni 2017, 12:42:03 »
Inderdaad, een auto heeft wel iets hogere spanning. En ja, digitaal kan het nog hoger maar hij zal dan echt niet gelijk stuk gaan, 99,9% van de tijd heb je (hopelijk ;D) geen kortsluiting en staat hij dus uit. En zelfs al knapt hij, wat dan nog? Heeft hij toch zijn werk gedaan om tegen kortsluiting te beveiligen?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans van Kampen

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #12 Gepost op: 07 juni 2017, 14:10:57 »
Dat idee van een thyristor is wel leuk, maar hij schakelt alleen uit op een nul-doorgang. Dus de stroom moet heel even nul zijn, voordat je hem daarna definitief kunt onderbreken. Zolang er een stroom vloeit blijft de thyristor als een gesloten schakelaar werken. Soms dus niet zo leuk.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3704
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #13 Gepost op: 07 juni 2017, 14:39:10 »
Iedereen bedankt voor de reakties.
Ik had de notificatie niet aan geklikt ,vandaar mijn late reaktie.  ::)
 Ik heb er een lamp in  gezet van onbekend vermogen ,maar hij heeft een dikke gloeidraad en trekt ongeveer 1,5 A bij sluiting.
 Dat is in mijn geval wel genoeg.  :D
Nogmaals gezegd ,ik rij analoog met max. 14V , een trein tegelijk die ongeveer 500 mA gebruikt .
 Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schakeling gezocht van kortsluitbeveiliging in bestaande analoge baan
« Reactie #14 Gepost op: 07 juni 2017, 15:51:37 »
Dat idee van een thyristor is wel leuk, maar hij schakelt alleen uit op een nul-doorgang. Dus de stroom moet heel even nul zijn, voordat je hem daarna definitief kunt onderbreken. Zolang er een stroom vloeit blijft de thyristor als een gesloten schakelaar werken. Soms dus niet zo leuk.

Klopt maar er zijn meer manieren om een thyristor te doven. Schakelaar parallel aan de thyristor (anode kathode). Schakelaar sluiten en de stroom wordt 0 en de thyritor dooft. Iets minder veilig is een verbreekschakelaar in serie met de thyristor.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.