Google+
Doel:€250.00
Donaties:€51.80

Per saldo:€-198.20

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-06-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke wissels te gebruiken door pallie
Vandaag om 10:45:00
Verschil tussen condensator en commerciŽle Powerpack (alle fabrikanten) door Sven
Vandaag om 10:42:46
LOXX baan te koop? door pallie
Vandaag om 10:34:45
Kijken, Spelen, Leren ... en Maken! - 2017 door KSLM Zevensprong Groep 7/8
Vandaag om 10:33:09
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door heuvelbaan
Vandaag om 08:46:37
Leuke USA grootspoorfoto's door Rick
Vandaag om 08:25:45
Bad Harzwald, de bouw. door tothebeach
Vandaag om 07:32:31
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door tothebeach
Vandaag om 07:08:39
"Het Gemaal" in LGB 1:22,5 door Tulpendaal
Vandaag om 06:17:52
Gereedschapje voor het kwarteren van (stoomlok)wielen door ingenium
28 juni 2017, 23:45:12
BNLS-Module L'Esimť door Edsko Hekman
28 juni 2017, 23:38:15
Onderstation Vlissingen door WimM
28 juni 2017, 23:30:29
Roco NS Hippel omnummeren door hooidonk
28 juni 2017, 23:19:43
Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier? door Tomasso
28 juni 2017, 23:15:55
Wie kan mij uitleggen waar deze containers voor zijn en voor dienen door Jan-Peter
28 juni 2017, 23:15:29
BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw door Ivo tB
28 juni 2017, 23:07:06
Modelspoorbeurs Houten 1 juli a.s. door Gert Arkema
28 juni 2017, 22:55:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door J. Moors
28 juni 2017, 22:50:46
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
28 juni 2017, 22:46:24
Viessmann overweg 5107 vraag/probleempje door Renť 4312
28 juni 2017, 22:13:34
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Stedahult
28 juni 2017, 22:02:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
28 juni 2017, 21:47:46
BNLS-Module: "Bh0UB's" door Edsko Hekman
28 juni 2017, 21:47:25
Project 0m, iets heel anders: Rhštische Bahn door Daniels
28 juni 2017, 21:27:16
BrŲckenbahn door Frank 123
28 juni 2017, 21:23:06
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
28 juni 2017, 20:52:21
Exact Train 2017 door Bob R.
28 juni 2017, 20:49:06
Piko h0 NS 2200 door VAM65
28 juni 2017, 20:23:02
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Falcon10
28 juni 2017, 20:19:04
Trix NS ICE-3M met Mšrklin uitbreiding en LED binnenverlichting door Dave.......
28 juni 2017, 19:53:42
  

Auteur Topic: Ontwerp een Modelbaan  (gelezen 4957 keer)

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #30 Gepost op: 08 april 2017, 12:53:58 »


Besides the point.
Basoldskool: Ga je links rijden met de treinen?
« Laatst bewerkt op: 08 april 2017, 15:10:54 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 13697
    • Pagina van klaas
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #31 Gepost op: 08 april 2017, 13:15:57 »
Besides the point.
Besides what point?
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 1931
  • Really old handsome bastard
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #32 Gepost op: 08 april 2017, 13:49:24 »
In de jaren 80 (ja ja vorige eeuw) heb ik een complete modelbaan in schaal N gebouwd. Uiteindelijk vond ik de schaal te klein en de mogelijkheden van detaillering vond ik onvoldoende.
Daarom de modelbaan verkocht en overgestapt naar H0. Om toch met krappere bogen te kunnen rijden gekozen voor smalspoor H0e. Het was wennen aan de grotere schaal. Vooral aan het ruimtebeslag van H0, wat duidelijk groter is dan N (hoe voorspelbaar).

Ik ben gestart met de keus voor het landschap; een Waddeneiland. En daar dan een smalspoortraject door. De typische waddenelementen zijn eigenlijk meer leidend geweest voor het ontwerp.

Het ontwerpen; veel schetsen op papier, zowel van het landschap, de gebouwen als de emplacementen. Veel foto's bekijken van de werkelijkheid. Doordat ik een aantal keren ben verhuisd, werd de ruimte in de treinenkamer ook steeds anders. Uiteindelijk een redelijk stabiel ontwerp overgehouden. Deze uitgetekend op de achterkant van behangrollen, dus schaal 1:1. Zo heb ik ook de compositie van landschap en huizen kunnen uitproberen. Toevallig kan ik 2d tekeningen prima vertalen naar 3d beelden in mijn hoofd.

Dus uiteindelijk is mijn ontwerp niet tot stand gekomen door uit te gaan van de maatvoering van stukken rails van een leverancier, maar door uit te gaan van een landschap. Veel landschap en daar dan een enkelsporig lijntje door. En vooral veel kijken naar de werkelijkheid, afbeeldingen in boeken en op internet (archief van 4000 digitale afbeeldingen opgebouwd ondertussen).

Deze keuze in uitgangspunten en methode van uitwerken passen prima bij mij. Een ander zal hier waarschijnlijk minder makkelijk mee uit de voeten kunnen. De vraag in dit draadje is gelukkig ook niet wat de beste methode is, maar welke methodes worden er gebruikt. Dus geen welles-niets, maar een open discussie. Hoor graag welke andere methodes er gebruikt worden.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #33 Gepost op: 08 april 2017, 14:17:02 »
Arbhin,

Ik weet inmiddels dat je mijn draadje volgt (starten vanaf 1 - voor de nognietweters). Maar chapeau, helemaal top om hierin mee te lezen.

Voor een ieder
Wat ik mis bij de ontwerpplannen is het doel - wat is de stip aan de horizon. Hoe wil je dat je baan rijdt en waarom. Van daaruit gezien ga je dan nadenken over het ontwerp. Met die stip op de horizon, weet je meteen ook waarom je je ontwerp maakt zoals je het maakt, of en nog veel beter. Je corrigeert in de beginfase. Fouten blijf je maken, maar zo gewoon wat minder.

gr. Ad

Basoldskool

  • Gast
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #34 Gepost op: 08 april 2017, 17:38:22 »
Hallo arbhin,

Ik ga zowel links als rechtsom rijden. Na het schaduwstation komt een soort van s-vorm en deze heeft wissel om van spoor te wisselen. Daardoor kan ik beide kanten om. En de helix is dubbel spoor en heeft bovenin ook nog een mogelijkheid om van spoor te wisselen.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2017, 17:40:33 door Basoldskool »

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #35 Gepost op: 14 april 2017, 10:47:26 »
Deze week: De Werkelijkheid.

Dit is binnen de modelbouw een lastig iets. Want: We willen de werkelijkheid nabouwen. Zo realistisch mogelijk. Maar we hebben de ruimte niet, want om met H0 te spreken: we hebben 1 tot 2 meter ruimte. Terug gebracht in de werkelijkheid is dit een afstand van 174 meter! Probeer een werkelijk station maar eens binnen die 174 meter te krijgen: Dat gaat niet!
Het kleinste station ter wereld: Gakuden, is slechts 50 meter breed. Wanneer je hier een modelbouw van wilt maken gebaseerd op de werkelijkheid dan heb je alsnog 57 cm aan ruimte nodig. De treinen die daar langs komen zijn niet op dit ene station aangepast: Dus die ruimte heb je ook nog nodig.

Het station Gakuden in Google Maps

In de bovenstaande afbeelding zie je twee stipjes: dit is de afstand van 174 meter. Om deze scene 1:87 realistisch uit te beelden heb je al 2 meter nodig!
Zelfs in schaal N 1:160 kom je met 1 meter nog net niet uit. Dus zal er met de werkelijkheid gestoeid moeten worden.
Je wilt de Maasvlakte uitbeelden? 1:87? De Maasvlakte van het laatste stukje rails, tot aan de brug over het Hartel Kanaal is zo'n 7km in werkelijkheid. Terug gerekend naar schaal H0 1:87 = 80,5 meter! Misschien moeten we iets met een Loods?
Ook in Schaal N 1:160 is dit nog steeds ruim 43 meter.

In de woonkamer gaat dit absoluut niet lukken dus.
Omgekeerd werkt het net even handiger: we rekenen welke ruimtes we hebben en pakken uit de werkelijkheid kleine plukjes. Een bestaand huis, een stukje rails/station uit de werkelijkheid.
Net als in de films: Het draait om de drama. De drama van iets wat eigenlijk niet kan, naar iets wat misschien eigenlijk wel kan. En elke modelbouwer doet dit op zijn eigen manier.
Misschien is dit het wel wat de trein modelbouw wel zo interessant maakt: de werkelijkheid omzetten naar iets wat eigenlijk net niet echt is.
Want neem een gemiddelde layout van 2x1 meter met een rondje en misschien net twee stations: dit is dus maar 174 meter bij 87 meter in werkelijkheid. Vertaal dit naar het bovenstaande plaatje en zet hier de layout van een kleine modelbouw tafel in, en je ziet gelijk hoe realistisch zoiets is: twee stations op zo'n afstand is niet iets waar een beetje Spoorweg Maatschappij warm voor zou lopen.

Terug naar het begin: We hebben een stukje landschap dat we dolgraag willen uitbeelden: selecteer de essentie van zo'n stukje.
Een huis, een stukje straat/kruising. Bij Gakuden zou je dus een stukje overweg en het wachthuisje met perron kunnen pakken en dit langs het spoor kunnen neerzetten. Scenerey passend maken bij het stukje zodat mensen zien dat je wel degelijk naar het voorbeeld hebt gekeken, en er wordt al gauw gezegd: Dat ziet er realistisch uit.
Het gaat er dus niet om om de werkelijkheid zo goed mogelijk op schaal terug te brengen, maar om met het schaal ontwerp de werkelijkheid zo min mogelijk geweld aan te doen, door allerlei handige trucjes: Het weglaten van onderdelen, het maken van overgangen met realistische dingen: Muren, slootjes of een weg, zodat het bijna niet opvalt dat aan de ander zijde van de overgang iets totaal anders wordt uitgebeeld en dat die twee elementen in werkelijkheid helemaal niet zo dicht op elkaar zitten.

Rest mij een ieder een vrolijk Pasen te wensen en veel plezier met hobbyen!

Succes,
Arbhin
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 637
  • begin gemaakt met digitaliseren
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #36 Gepost op: 14 april 2017, 17:08:48 »
Oplossing: je bouwt modulair of past selectieve compressie toe...Dan kan je wel (bijna) realistisch bouwen. Kost nog wel ruimte natuurlijk  want een eenvoudig dorps station als Hellendoorn is bij mij zonder aansluitende lijn al 3 m 60(op 3 modules) in N en Schoonebeek olie verlaadstation is vanaf het stootblok tot aan het eerste wissel van de Vierslagen is op 2 modules van 120 gebouwd. nu de rest nog...
Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo normen

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #37 Gepost op: 21 april 2017, 09:58:32 »
Deze week: The Basics.

Tja, soms heb je helemaal geen enkel idee; soms heb je ideeŽn te over.
Het is  heel lastig als je zonder ideeŽn zit. Want je handen jeuken om ergens aan te gaan starten, maar zonder een idee wŠt je gaat maken komt er weinig uit de vingers.
Maar wat nou als je zoveel ideeŽn hebt dat je helemaal niet meer kunt kiezen welke van die ideeŽn het beste is? Een stukje realiteit, met een station gebaseerd op een oud plan met een parallel baan waar treinen elkaar kunnen passeren een draaischijf met een locomotief onderhoud werkzaamheden werkplaats en een stukje stad en... en...

Papier is geduldig

Back to the drawing board.
Probeer eens bot te zijn en streep alle plannen door. Denk even terug waar het om gaat: rangeren, of langdurig doordraaiende treinen? Automatische bewegingen of handmatig bediening? Met deze vier insteken heb je al een groot deel van de ingrediŽnten te pakken.
Ga bij jezelf na wanneer je het meeste plezier aan het eind resultaat gaat hebben. Kijken hoe de treinen lopen? Of juist zoveel mogelijk actief met de treinen bezig zijn?
Wil je zo vlug mogelijk aan de gang? Of juist zo gedetailleerd mogelijk bouwen met als eind resultaat een zo goed als werkelijke wereld?

Basis keuzes

Hiermee is het maken van de juiste plannen natuurlijk niet ten einde. En het is ook zeker niet slecht om veel plannen te hebben. Evenmin is het verkeerd om helemaal geen idee te hebben en andere mensen hulp te vragen met een idee voor een nieuwe layout. Andere mensen hebben andere ideeŽn en geven soms hele geweldige ontwerpen waar je zelf niet over nagedacht zou hebben (een van de leuke dingen aan dit forum: je ziet de inspiratie van anderen).

Als je basis is om zoveel mogelijk te rangeren en zoveel mogelijk bezig te zijn met de treinen en hun bewegingen, is het dus de zaak een zo leuk mogelijk ontwerp te maken van een rangeer terrein, of meerdere stations onderling verbonden. Denk hierbij aan twee eindstations met een tussen station. Of een enkele opstel plaats van treinen waar 's avonds de rijtuigen en goederenwagons klaar gezet worden. Dit kan natuurlijk een werkelijk bestaand rangeer terrein zijn, of op basis van een goed ontwerp zelf een fantasie rangeer terrein of station met rangeer mogelijkheden bedenken.

Wanneer je langdurig doorrijdende treinen wilt, is het belangrijk om niet veel van je rails verborgen te houden. Eventueel een station voor de variatie in rijrichtingen en een beetje interactie, maar hoofdzaak ligt dan op het kijken naar de treinen en hun onderlinge bewegingen. Misschien kan het nog spannend worden met een station waar maar twee treinen kunnen staan en dan toch met drie treinen gaan rijden.

Dan kun je kiezen of je alle treinen en wissels handmatig wilt bedienen of automatisch. Bij een rangeerterrein met meerdere wissels en ook nog meerdere treinen kan het wel eens druk worden. Kans op ontsporingen of treinen die elkaar raken is dan al gauw een mogelijkheid.
Bij een lang doorrij baan zijn de mogelijkheden tot ontsporingen en treinen die elkaar raken al veel kleiner. Wanneer je hier voor automatisch rijden kiest bestaat de kans dat de treinen de hele dag hun rondje kunnen maken zonder dat je er naar om hoeft te kijken. Zeker als elke trein zijn eigen route vooraf bepaald heeft.
Maar het gaat er om wat je basis in modelbouw is. Wil je langdurig bouwen aan een baan, om alle details zo realistisch mogelijk te hebben, of juist zo vlug mogelijk aan het spelen met de treinen.

Veel bouw plezier en succes aan alle bouwers en planners.

Succes,
Arbhin
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #38 Gepost op: 04 mei 2017, 10:26:59 »
Deze Week: Past het?

Voor je start met de bouw van de baan is er al heel wat denkwerk aan vooraf gegaan. Misschien niet altijd even actief als "Als ik nou deze track hier naartoe verleg, kan ik dan misschien die bocht net even strakker verwerken?", maar vaak wel tussen alle alledaagse werkzaamheden door dat er dingen in de praktijk langskomen dat je heel even dat plaatje bij je ontwerp plaatst om een idee te krijgen of het gaat passen, net dat ene ding is dat mist, of dat je je hele plan dan moet omgooien. Een bomen laantje met statige jaren 30 huizen aan weerszijden dat aan het eind een spoorweg overgang passeert is zo'n voorbeeld, hoeveel modelbouwers hebben dat plaatje al in hun hoofd gehad? Of als je langs zo'n oud station komt dat je denkt: Zou ik het in model uitgewerkt krijgen?
Of ben ik hierin de enige?

Ontwerpen zit 'm echter niet alleen in die een of twee ideetjes. Het gaat uiteindelijk om het hele plaatje, anders wordt je baan straks een mengelmoesje van allerlei, zonder een duidelijk tijdsbeeld of spoorplan.
Heb je een geschikt rails plan bedacht? Dan moet daar ook een passende scenery bij. Een rangeerterrein midden in een stad, is niet logisch. Tenzij de stad in de loop der tijd rond het rangeer terrein heen gebouwd is. Maar meestal is een dergelijk rangeerterrein dan ook al op het eind van zijn nut.
Een winter landschap met hoge bergen kloppen ook niet met een groot station zoals Amsterdam Centraal.
Plan dus niet alleen je sporen, maar ook je Scenery. Zie het voor je, of teken het uit. Heb je een plan voor een stad, bedenk dan hoe deze stad is gegroeid. En bedenk dat, in Nederland als voorbeeld, een station meestal niet nabij het oude centrum ligt, maar vaak daarbuiten (enkele uitzonderingen daargelaten).

Veel plezier met bouwen en succes,

Arbhin


Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #39 Gepost op: 12 mei 2017, 14:32:02 »
Deze Week: Het Voorbeeld

Niks geeft meer inspiratie dan kijken over de schutting.
Gaan we dan over de tuinmuur heen kijken en zien wat de buurman op zijn TV kijkt? Nee. We gaan bezoeken. Modelbouw beurzen, fora (binnenlands en buitenlands) over modelbouw, treinen en andere bijkomstigheden.
Kijk bij de diverse mensen hoe zij bouwen, wat hun drijfveren waren en hoe zij het deden kan een zeer grote bron van inspiratie zijn om zelf iets te gaan beginnen.
Of gewoon om te kijken hoe het bij jou uitpakt als je een door iemand anders uitgeprobeerde werkwijze zelf zou uitvoeren.
Of je ziet een ontwerp voor een Amerikaanse layout en denkt bij jezelf: Dat zou ook geweldig zijn! Inspiratie is geboren.
Natuurlijk is de werkelijkheid ons voorbeeld, maar we kunnen op schaal meer dan wat in de werkelijkheid kan: We kunnen onze creativiteit gebruiken om iets te maken wat misschien zelfs nog beter is dan de werkelijkheid. Maar dan natuurlijk wel zo natuurgetrouw mogelijk: want wie droomt er nou niet van om een foto te kunnen nemen van je eigen layout waarna mensen zich afvragen of het nou echt is, of op schaal.
Je hoeft natuurlijk niet klakkeloos alles over te nemen hoe iemand anders het doet, je kunt ook inspiratie opdoen door juist te denken: ik zou het anders doen.
Maar ook daarbij komt de vonk van inspiratie door het kijken bij de ander.

Om iedereen nog een extra zetje te geven over ontwerpen:
Ga eens samen ontwerpen. Veel modelbouw clubs doen dit al natuurlijk, maar mijn idee is nog een tikje anders: Ga onafhankelijk van elkaar eens een basis opzetten en ruil daarna van plan.
Stel Henry en Martijn plannen samen een weekend en gaan samen aan plannen werken voor een leuke nieuwe layout. Martijn denkt aan een stukje BelgiŽ-georiŽnteerd spoor en werkt dit in de basis uit, terwijl Henry uitgaat van een rangeerterrein. Eind van hun geplan geeft Henry zijn plan aan Martijn en geeft Martijn zijn plan aan Henry.
Daarna is het interessant om te zien wat de ander met jou plan doet. Andere mensen zullen andere manieren van uitwerken hebben en met dingen komen waar je zelf misschien wel helemaal niet aan hebt gedacht. Zo kom je weer op ideeŽn die je later weer kunt verwerken in je nieuwe plannen.

Succes!

Arbhin
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #40 Gepost op: 19 mei 2017, 13:20:19 »
Deze Week: de specialisatie

Wanneer je bezig bent met modelbouw zul je merken dat sommige elementen je gemakkelijker afgaan dan andere. Zo kan de ene modelbouwer geweldige gebouwen plaatsen terwijl een ander veel beter is met de elektronica. Weer anderen zijn beter met de handwerkzaamheden zoals het verzagen en minutieus verspijkeren.
Toch zie je veelvuldig voorkomen dat een modelbouwer zich volledig inleest in de zaken waar hij of zij dan weer iets minder kennis van heeft.
Ook daarin ligt weer een accent van het ontwerpen.
Wanneer je minder bekend bent met een onderwerp zul je moeten onderzoeken tot je wel bekend bent met dit onderwerp. En juist daar liggen de mogelijkheden voor een ontwerp.
Bijvoorbeeld: Je ontdekt dat er in een dorpje een oud tramhalte heeft gestaan. Maar meer dan dat is niet bekend, dan volgt een traject van onderzoeken en navragen. Tegenwoordig natuurlijk veel makkelijker met alle informatie op internet, maar mogelijk dat daar niet eens voldoende informatie staat en moet je met de bewoners praten of gemeente archieven in duiken. Vaak zelfs merk je nog tijdens het nabouwen van dit stukje werkelijkheid dat er nog informatie mist.
Wanneer de modelbouw uiteindelijk klaar is, ben je niet alleen een modelbaan rijker maar ook een schat aan informatie over tijdstippen, hoe de mensen in die tijd op dat stukje aarde vroeger leefden en veel informatie op technisch gebied rijker.

Ooit hebben mensen mij wel eens gevraagd waarom ik modelbouw toch zo leuk vind en met name treintjes. En nog steeds wel: Mijn kinderen proberen mij te plagen met de treintjes terwijl ze zelf stiekem ook nog wel naar het Spoorwegmuseum vragen.
Er bestaat voor de meeste modelbouwers geen echte reden waarom de modelbouw zo trekt. Waarom de treinen in trek zijn is misschien een minder lastige vraag: Meestal is het de grove techniek gecombineerd met meestal strakke design.
Maar voor mij is het modelbouwen in z'n algemeen aantrekkelijk: omdat je daar ook door leert. Een stukje geschiedenis, een stukje topografie een deel techniek en detail.

Voor een klein moment specialiseer je jezelf tijdens je zoektocht en bouw van je modelbaan, tot je een volgend onderwerp hebt en je weer een nieuwe specialisatie aanleert.
Misschien kunnen we wel zeggen dat je als modelbouwer uiteindelijk zo aardig all-round gespecialiseerd wordt.

Succes,
Arbhin
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #41 Gepost op: 29 mei 2017, 10:58:57 »
Deze Week: Even geen inspiratie

Dat zijn de momenten. Verbijten, nadenken, proberen en misschien dan toch, maar misschien toch ook niet.
Je had een idee, maar na het uitwerken werd het toch niet wat je in gedachten had. Je zou het kunnen hebben aangepast, maar uiteindelijk zou het toch niet dat worden wat je in gedachten had. En daar zit je dan zonder baan maar wel de wil om iets neer te zetten. Om echt te kunnen werken met die treinen. Om de wagons door die wissels te zien bewegen. Maar dan moet er wel een idee zijn.
Misschien iets Amerikaans? Of misschien iets heel drastisch: Smalspoor. Maar ja, dan moet je je hele collectie omgooien. Trams? Leuk. Stads centra bouwen met een tram, maar je hebt geen idee welke stad dan en dicht bij huis heeft nooit een tram gereden.
Conclusie: Je zit zonder inspiratie. Je kunt daardoor niet bouwen.
MIS!
Mijns inziens heb je TE VEEL inspiratie! Kijk naar het rijtje hierboven. Daar zitten toch een boel leuke mogelijkheden. Alleen je moet dan wel gaan kiezen en daar zit dan de knel. Ik zeg express 'knel' en niet 'probleem' want met zo'n rij aan mogelijkheden heb je geen probleem.
Neem al deze mogelijkheden mee en ga terug naar stap 1: WŠt ga je maken.
Probeer eens die stap naar smalspoor.
Kijk naar de mogelijkheden voor een trambaantje.
Teken de sporen op papier voor een baan in de US. Heb je die ruimte?
Of ga combineren: Tram in de US. Smalspoor in US, of ergens anders in de wereld. Of ga naar een andere tijd: US in het Wild Westen? De aanbouw of de connectie van Oost en West in Promontory Summit.
Moet je er een nieuwe collectie voor aanleggen? Waarom zou je het niet doen?
Of ga het heel anders doen: andere schaal, andere locatie (Garden Rail?) of andere manier van bouwen.
Vaak als we eenmaal aan een bouw begonnen zijn, worden de volgende modellen op dezelfde manier opgebouwd. Natuurlijk we hebben het in de vingers en het vorige resultaat was goed en 'never change a winning team', toch?
Maar van een andere manier van bouwen leer je wel weer. En het geeft een andere manier van kijken naar dingen die eigenlijk als vanzelfsprekend worden gevonden.

Kijk en we hebben weer inspiratie.

Succes met bouwen,

Arbhin
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.

Arbhin

  • Digitale Modelbouw
  • Offline Offline
  • Berichten: 489
  • Sleeper
    • Digitaal rijden:
Re: Ontwerp een Modelbaan
« Reactie #42 Gepost op: 14 juni 2017, 18:44:57 »
Deze week: Ontwerp met thema

Een van de meest inspirerende manieren van werken is het verwerken van een specifiek thema.
Dit thema kan zijn op tijd gebaseerd: Tijdperk I, II of V of welke andere indeling dan ook.
Je kunt ook een thema kiezen op basis van rijstijl: stoom, breedspoor of juist hogesnelheidstrein.
Of op basis van landschap of karakteristiek: Frans, Duits, bergen of juist aan het strand.
Elk thema heeft zijn eigen specifieke eigenschappen. In een Franse omgeving kijk je naar de gebouwen en manieren van stationsopbouw zoals deze gebruikelijk zijn in Frankrijk.
Bij een baan gebaseerd op bergen zul je veel tunnels tegenkomen of juist hoge bruggen. Bij het strand wordt het veelal smalspoor of een vissers haven met opslag.
Natuurlijk maakt de beschikbare ruimte ook onderdeel van de uiteindelijke keuze: stel je hebt een behoorlijke ruimte (stel 7x6m) dan kun je met Spoor 0 een leuke en zeer gedetailleerd thema uitbouwen, denk aan een klein strand station met een draaischijf en een vol strand met mensen en een stukje boulevard. Of juist vol in de regen, druilerige perrons met wat schuilende mensen binnen in het stations gebouw.
Maar in dezelfde ruimte zou je met schaal Z een station of vijf kwijt kunnen op Amerikaanse stijl, met enkele wolkenkrabbers en een suburb.
Je thema kun je natuurlijk zo groot en zo klein maken als je zelf wilt. het thema Engels, om een voorbeeld te nemen, kan van alles bevatten. Maar een thema 'Vis afslag' is dan alweer veel specifieker.

Vanaf volgende week zal ik proberen elke keer een ontwerp te bedenken.
Deze ontwerpen zullen worden uitgeschreven, soms met schets, soms met een ontwerp, sommigen geheel open.
Deze ontwerpen zal ik niet stuk voor stuk uitwerken tot een echte baan: Hiervoor ontbreekt mij de tijd en de ruimte.
Maar mocht er iemand zijn die het leuk zou vinden zo'n ontwerp tot een volledige baan uit te werken, op welke manier dan ook staat het vrij om het resultaat hier te posten. Graag zelfs.
De bouw en de manier van werken kunnen in een eigen draadje gepost worden. Maar het eind resultaat zie ik graag hier terug.

Succes met bouwen,

Arbhin
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2017, 19:09:18 door Arbhin »
Wist je dat modelbouw tegenwoordig ook op de PC kan?
http://www.rail3d.info/default.aspx.