Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13

Auteur Topic: Treinspotten Zwitserland vakantie 2017  (gelezen 2900 keer)

Myuktrains

• Offline Offline
Treinspotten Zwitserland vakantie 2017
« Gepost op: 22 March 2017, 21:53:59 »
Tussen 26 juni en 9 juli 2017 ga ik op vakantie naar Zwitserland met de auto en ga daar hoofdzakelijk treinen fotograferen en filmen.

Ik ga in totaal 14 dagen waarvan 8 dagen in Zwitserland.

De eerste drie dagen wil ik gaan spotten in zuid Duitsland en zo langzaam afzakken richting Zwitserse grens.

Mijn vraag is dus weten jullie nog leuke en interessante fotostekjes in zuid Duitsland en/of Zwitserland?

Ik heb al een stek ten noorden van Luzern ontdekt,
https://www.google.nl/maps/@47.1579651,8.4135669,16.75z?hl=nl
Afkomstig van dit filmpje op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mGyt26uOrI8

Ik verblijf de hele vakantie in de buurt van Luzern en Bern. Zeg maar gerust centraal Zwitserland.

Ook de Rhätische Bahn wil ik eens van dichtbij bekijken en mijn plan is om vanuit Luzern de trein te nemen richting Chur.
Is dit in een dag te doen of moet ik hier twee dagen voor uit trekken?

Alle tips en/of fotostekken in Zwitserland en Zuid-Duitsland zijn dus welkom!

Martijn
« Laatst bewerkt op: 22 March 2017, 21:56:09 door Myuktrains. Reden: Titel aangepast »

Myuktrains

• Offline Offline
Re: Treinspotten Zwitserland vakantie 2017
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2017, 22:10:20 »
Ik ben van plan een 8 daagse swiss travel pass aan te schaffen. Met de swiss travel pass krijg ik dus 25% korting op een kaartje op de Jungfrau. Moet even kijken of dit binnen het budget past.

Martijn

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2017, 22:32:26 »
Ja het is wel peperduur zo'n ritje naar boven  :P  Ik heb het een keer gedaan maar niet nog een keer, Zwitserland in z'n geheel is sowieso duur. Als je met de auto bent kun je ook een heel eind omhoog de lijn volgen langs de stationnetjes. Het laatste stuk in de berg en naar de gletsjer is prachtig maar in opzicht van treinen spotten misschien iets minder interessant.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2017, 23:19:06 »
Ja en wat zie je dan? De trein die al een miljard keer op internet staat.  ;D

Wil je de Rhätische Bahn zien, plan dan je volgende vakantie daar. Ik ben er na 18 jaar nog steeds niet uitgekeken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2017, 23:22:59 »
Hallo Martijn,

Het is nogal een uitdaging wat je allemaal wilt gaan zien.
Als je specifiek voor smalspoor gaat kun je je het beste eerst op de RhB orienteren, dat is het meest uitgebreide smalspoornet.
Mogelijk kun je dan bv. de Glacierexpress-route volgen, dan heb je het grootste deel van het smalspoornet RhB/MGB gehad.
Jungfraubahn is weliswaar ook spectaculair maar vooral het hoogste deel naar Jungfraujoch is kostbaar en als geheel misschien een beetje eenzijdig.
Dan is de treintocht van Interlaken naar Stresa via Lötschberg en Simplon misschien een betere optie, normaalspoor overigens.
Ga je trouwens alles per spoor doen of rij je de route langs? dat maakt nogal verschil.

In Zuidduitsland heb je bv de Höllentalbahn van Freiburg naar Neustad met aftakking naar Seebrugg, vrij kompakte lijn met een rijke historie.
Enfin mogelijkheden zat voor wekenlang verblijf....

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2017, 23:53:00 »
Neem bij de Lötschberg NIET de basistunnel, maar de route via Kandersteg en Goppenstein. Erg indrukwekkend. De spoorlijn slingert over een traject met keerlussen om hoogte te winnen naar Kandersteg. Daar duikt de trein de tunnel in naar de Wallis. Vanaf Goppenstein is het tunneltje in-tunneltje uit, met uitzicht over het Rhônedal naar Brig. In Brig kun je de Glacier Express pakken richting Rhätische baan. Of de andere kant op, richting Zermatt en Gornergrat. Ook bijzonder mooi, op dit traject is misschien nog wel meer te zien dan op de Jungfraubahn. (Ik heb ze allebei gedaan en kan eigenlijk niet kiezen welke het mooist was)
Natuurlijk is de (oude) Gotthardroute via Wassen ook ontzettend indrukwekkend.
8 dagen- je komt nog tijd te kort!

Gruetzi
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2017, 00:17:57 »
Oke alvast bedankt voor de tips. Ik denk dat ik maar emigreer naar Zwitserland om al dat moois te kunnen zien ;D Maar even serieus, die Jungfraubahn schrap ik maar van mijn lijstje denk ik, ook gezien wat het me gaat kosten.

Die Lötschberglijn spreekt me eigenlijk ook wel aan en vooral die beroemde 'faller' Bietschtal brug. Weet eigenlijk iemand of je daar zo makkelijk bij kunt komen zonder dat je daar complete bergen voor moet beklimmen? Een fotootje en filmpje daar van lijkt me ook wel leuk :D 

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 March 2017, 00:33:58 »
Ik heb wel eens iets gelezen over een wandelpad wat speciaal hiervoor
langs markante punten van de spoorlijn loopt 8) Moet wel na te zoeken zijn
via de Zwitserse VVV of de BLS...

Andere tip; de MOB-spoorlijn naar Montreux... meterspoor, blauw-witte wagentjes
en een fraai landschap... mijdt Gstaad- dat is een soort Disneyland om te zien :P
Op spoorgebied ben je er wel even zoet, genoeg te zien... en de
Zwitsers zijn wel gewend aan treintjesliefhebbers ;D

Mvg,

Tis

Benjamin92

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2017, 04:39:02 »
Ik ben vorig jaar in Interlaken op vakantie geweest. Niet specifiek voor treinen maar achteraf bleek er heel veel te zien. Treinen van de BLS en Intercity's van de SBB. en er kwam tot aan deze dienstregeling zelfs een dagelijkse ICE uit Berlkijn. Deze rijd nu naar Chur. Smalspoor van de BOB naar Lauterbrunnen en Wilderswil. Vanaf beide plaatsen met de Wengernalpbahn naar Kleine Scheidegg en dan door met de Jungfraubahn. In Lauterbrunnen ligt nog een lijntje maar daar ben ik even de naam van kwijt. Vanuit Wilderswil (Lijn BOB Interlaken-Wilderswil/Lauterbunnen) loopt nog een tandradbaan naar de Schynige Platte. Ik wilde eigenlijk de Jungfrau op maar schrok enorm van de prijs. Deze is nog betaalbaar en bovenop is er een prachtig uitzicht op de Jungfrau.

Verder loopt van Interlaken nog de smalsporige Zentralbahn van de SBB naar Luzern over de Brünigpas. Voornamelijk Stadler treinstellen maar vorig jaar heb ik hier ook nog een lok met rijtuigen gezien.

Gotthard lig op ongeveer 1,5 uur rijden, maar hier is een stuk minder te zien sinds het openen van de basistunnel. Voor mij was het vorig jaar wel een hoogtepunt. Ten westen van Interlaken ligt nog Spiez en Thun. Hier ben ik niet naar treinen wezen kijken maar dacht dat vooral in Spiez een hoop te zien was. Ook heb je heir makkelijk toegang tot de Lötschberg.

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 23 March 2017, 04:49:27 door Benjamin92 »
Met vriendelijke groeten, Benjamin

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #10 Gepost op: 23 March 2017, 09:32:13 »
Die Lötschberglijn spreekt me eigenlijk ook wel aan en vooral die beroemde 'faller' Bietschtal brug. Weet eigenlijk iemand of je daar zo makkelijk bij kunt komen zonder dat je daar complete bergen voor moet beklimmen? Een fotootje en filmpje daar van lijkt me ook wel leuk :D

Er is genoeg info te vinden via Google, zoek maar eens naar "BLS sudrampe".
Er is b.v. een foldertje (kun je aanvragen bij de BLS) waar een wandelroute in staat over de Bietschtall Brücke.
Hier staat een link naar de folder.
klik
Wij hebben de route zelf in 2006 en 2007 gelopen.
Als je over de brug gaat lopen (ja dat mag ;D), moet je geen last van hoogtevrees hebben. :-\

klik
klik
« Laatst bewerkt op: 23 March 2017, 12:03:41 door Swiss_fan. Reden: tekst en link toegevoegd »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

H0eGenaamd

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2017, 10:26:18 »
De al genoemde wandeling langs de Lötschberg-Südrampe kan ik zonder meer aanbevelen. Landschappelijk fraai, en om dat je over een naar het zuiden gerichte helling loopt, ook lekker in de zon. Kan ook aardig warm worden, dus neem wel voldoende drinkbaars en zonnebrandcreme mee!

Ook leuk is het 'Bahnlehrpfad' van Preda naar Bergün, in RhB-territorium. Heb ik ooit gedaan terwijl er een zomerse onweersbui losbarstte, die vanuit het oosten over de Albulapas trok. Dát was wat minder prettig, omdat ik er niet op gerekend had, en een aanzienlijk deel van de wandeling door het smalle dal ongeveer op nivo van de rivierbedding verloopt.... Ook hier is een beetje voorbereiding en uitrusting dus wel nuttig.

Als je liever in een trein zit dan er naast loopt, is ook een rondje Lötschberg-Rhônedal-MOB goed te doen in één dag. Ik heb het destijds vanuit Brig gedaan, en kloksgewijs (Brig-Montreux-Zweisimmen-Spiez-Brig) omdat dat qua dienstregeling - vóór opening van de LBT - het handigst uitkwam en ook wat ruimte liet voor een pauze her en der. Vanuit de omgeving van Bern lijkt me zoiets ook wel haalbaar.

Prettige vakantie!

Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2017, 10:54:32 »
Hoi Idd. er is zeer veel te zien.

Hier enkele die op mij indruk hebben gemaakt.
- rondje Jungfrau (niet de Jungfrau zelf, gewoon te duur en veel in een tunnel)
- Rigi > Station Arth- Goldau > Vitznau of andersom.
- Sustenpass met auto? Wassen Göschenen, Andermatt
- Wiesen, filisur Bergün en Preda.
- Furka Pass.

En eigenlijk kan ik doorgaan ;D

Veel Plezier daar.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #13 Gepost op: 26 March 2017, 11:15:52 »
Vier jaar geleden waren mijn vrouw en ik in Interlaken. Niet specifiek voor de treinen, maar daar hebben we toch wel veel ingezeten. Oa de hierboven beschreven Jungfraubahn. Het rondje (via Wilderswil, Lauterbrunnen, Kleine Scheidegg, Grindelwald en terug naar Interlaken) is erg leuk (veel mooie vergezichten) en niet al te duur (relatief dan, het blijft Zwitserland). We zijn ook naar de top van de Jungfrau geweest, maar dat kost een fortuin en was het m.i. niet waard. Veelal in de tunnel en eenmaal boven gekomen bleek de top volledig in de mist te zitten.  :(
Maar er is nog veel meer in de buurt; vlak bij Interlaken het tandradspoor naar de Schynige Platte: erg leuk om door oude elektrolokjes naar boven te worden gebracht. Eenmaal boven aangekomen kun je daar leuk wandelen en lekker eten in een restaurant met geweldig uitzicht op de Jungfrau.
Iets ten oosten van Interlaken ligt Brienz (aan de Brienzer See). Hier vertrekt de Brienzer Rothornbahn: een tandradlijntje  waar een stoomlokje de berg op zwoegt.
Veel plezier!
Groet, Wim

Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #14 Gepost op: 26 March 2017, 16:41:08 »
Weersverwachting even bekijken voordat je een bergtrein neemt.
Dit geldt voor Jungfraubahn, Gornergratbahn, Schynige Platte, enzovoort.

grüetzi
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly