Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.95

Per saldo:€-186.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 13:43:30
Aanpassen printplaat E50 van Roco door wob
Vandaag om 13:39:35
BNLS-module: "Grasland" door Stedahult
Vandaag om 13:30:36
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 13:27:44
3D-printer / plotter: welke meest geschikt voor vakwerkbrug? door Reinout van Rees
Vandaag om 13:23:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:22:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Marco EB
Vandaag om 13:21:42
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 13:18:25
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Besselspoor
Vandaag om 13:17:26
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door ingenium
Vandaag om 13:15:38
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Thowra
Vandaag om 13:12:02
Een baan naar SBB en BLS voorbeeld......Göschensteg door Swiss_fan
Vandaag om 12:40:15
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:35:44
Opstelsporen onder of achter de tafel door phdirk
Vandaag om 12:33:37
Geknoei in 0 door Henk ho/0
Vandaag om 12:08:35
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door j.ossebaar
Vandaag om 12:03:40
25 jaar geleden door Rondje_HO
Vandaag om 11:27:02
Schaal 0, HSM Buikje in messing door FritsT
Vandaag om 11:24:18
Ervaring met Brawa 4yg Umbauwagen, H0, tweerail door 44
Vandaag om 11:22:50
3D/RM: SGM in N, geprint in kleur door Mitchell
Vandaag om 11:02:09
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 10:33:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 09:09:23
Rijkskantoor Kempensberg Groningen, hoe verdiepingen maken? door Paul de Goede
Vandaag om 08:28:41
Raadplaatje door henk
Vandaag om 06:34:52
VERPLAATST: Müt mc2004, Nederlandstalige handleiding gezocht door Bert van Gelder
Vandaag om 00:20:00
Müt mc2004, Nederlandstalige handleiding gezocht door RobertH
Vandaag om 00:06:51
Roco z21 centrale: kun je ook thuis router gebruiken i.p.v. bijgeleverde router? door Hans Grasmaijer
18 september 2017, 23:36:52
Jerry's baan weer verder door jerrytrein
18 september 2017, 23:09:24
Gezocht: decals voor NS-Buffetrijtuig door janw
18 september 2017, 22:39:13
3D/RM IG: Onshape - Pixton Hill Mill 1:76 door Tom Z.
18 september 2017, 22:37:49
  

Auteur Topic: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg  (gelezen 6535 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Gepost op: 19 maart 2017, 21:59:19 »
Bron persbericht l1

De antieke treinen van de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij mag niet meer doorrijden tot station Valkenburg.
De Inspectie Leefomgeving Transport heeft daar een streep door gezet, zegt Michel Schellekens van de ZLSM tegen TV Valkenburg.
Cursus
Reden is dat de machinisten van de ZLSM een kostbare cursus moeten volgen voor een Europees veiligheidscertificaat. Die opleiding om ook op het openbare spoorwegnet te mogen rijden duurt maar liefst 46 dagen. De vrijwilligers hebben eenvoudigweg geen tijd om die opleiding te volgen. Ze hebben allemaal een andere baan, en daar kunnen ze moeilijk 46 dagen verlof opnemen

Ook afgelopen jaar speelde dit probleem ook al, maar was het nog niet zo ernstig als nu.
Bureaucratie
Daarnaast is er ook nog een bureaucratisch probleem. Het station van Schin op Geul staat op papier als het eerste station voor de ZLSM op de hoofdbaan. Dat maakt deze plek officieel het eindstation van de route van de ZLSM, en niet Valkenburg.

Beroep
Alhoewel de Stoomtreinmaatschappij nog zoekt naar manieren om in beroep te gaan, kan er nu niet begonnen worden met de verkoop van treinkaartjes naar of van Valkenburg. De ZLSM hoopt volgend jaar of het jaar daarna duidelijkheid te krijgen

hieronder
Dezelfde persbericht bron is van tv valkenburg

De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij mag niet meer doorrijden naar station Valkenburg. In ieder geval niet deze zomer. “Dat klopt”, zegt Michel Schellekens van de ZLSM. “We zijn helaas door de staatssecretaris en de Inspectie Leefomgeving en Transport van de lijn afgegooid”.

Aanleiding is de veranderde regelgeving in Europa. De ZLSM stelde altijd machinisten aan met een Europees veiligheidscertificaat. Vorig jaar is er een verandering opgetreden. De machinisten, die op vrijwillige basis voor de ZLSM werken, hebben een arbeidscontract met een andere werkgever. Om door te rijden naar het Valkenburgse station moet er aan nieuwe eisen voldaan worden. “Wij moeten onze mensen 46 dagen aaneengesloten een kostbare opleiding laten volgen voor machinist. Geen enkele werkgever zal zijn medewerker zoveel dagen achtereen kunnen missen”, aldus Schellekens van de ZLSM. “Daardoor krijgen wij steeds minder gekwalificeerde machinisten”.

Er is nog iets aan de hand. Op het traject van de ZLSM heeft de Inspectie het station van Schin op Geul als eerste station aangemerkt op de hoofdbaan. Dit is volgens de Inspectie ‘het emplacement Schin op Geul’. Daardoor mag men niet verder rijden naar Valkenburg.
 Daarnaast geeft de Inspectie, na vragen van de ZLSM dit jaar, geen duidelijkheid gegeven over te stellen eisen aan de opleiding van 46 dagen. Het bestuur van de ZLSM heeft hiertegen een beroepsschrift ingediend die binnen zes weken behandeld dient te worden. “Het is mogelijk – na overleg gehad te hebben met de provincie Limburg en de gemeente Valkenburg aan de Geul – dat er daarna nog een beroepsprocedure volgt”, zegt Schellekens.

Commercieel gezien kan de ZLSM nu niet starten met de (internet)verkoop van treinkaarten voor de stoomtreinen en niet rijden op Valkenburg-centrum. “Wij hopen dat er in 2018 of 2019 duidelijkheid van de regering in deze kwestie komt. Overigens rijdt Arriva de toeristen van Valkenburg naar Schin op Geul zodat ze daar op de ZLSM-trein kunnen stappen. Maar of dat lukt? Inmiddels is de teneur bij de Inspectie dat alles wat oud is, is lastig, dus liever van de spoorbaan af”.

In 2007 hebben de regionale en lokale overheden nog 1,2 miljoen euro geïnvesteerd in de aanleg van een wissel in Schin op Geul en die investering wordt met deze maatregel teniet gedaan.

« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 08:51:11 door Reinout van Rees. Reden: ZMSL => ZLSM »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 1636
Re: ZSLM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2017, 23:04:08 »
Als ze ergens iemand aannemen om de regeltjes te handhaven, kunnen ze dan niet eens iemand nemen die ook een beetje feeling heeft met het vakgebied waar hij/zij over gaat?  >:(

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 16296
Re: ZSLM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2017, 08:32:51 »
Toch heb ik het idee dat ik de clou een beetje mis in het verhaal. Ik neem aan dat die machinisten bij hun feitelijke werkgever ook de actuele certificaten moeten hebben. Wat is er nu precies veranderd dat maakt dat ze rijdend voor de ZLSM nog een cursus zouden moeten volgen om op het openbare net te mogen rijden?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
  • Busje rijden...
Re: ZSLM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2017, 08:43:45 »
De vrijwilligers die machinist zijn bij de ZLSM zijn geen machinist voor hun normale werk. Dat zijn er volgens mij maar 1 of 2...
Vriendelijke groet, Servé.
Rangeerder & Seinhuiswachter bij de ZLSM

könings

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2017, 09:02:53 »
Daarnaast moet je niet eens machinist zijn om met stoom te rijden...enkel het europees rijbewijs is van belang. M.a.w., je moet aanwezig zijn in de cabine en de echte mcn van zlsm doet feitelijk alles. Ze snappen er echt niks van, daarboven...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 16296
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2017, 09:15:17 »
Aha, maar wat is er nu veranderd? Het is niet meer genoeg als er iemand op de lok aanwezig is met het juiste certificaat?
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 09:41:39 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2533
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #6 Gepost op: 20 maart 2017, 10:15:58 »
Waarschijnlijk mag er net als in het echie niet meer met een pilot gereden worden?

Floris Dilz

  • eigenlijk een heel gevoelige jongen...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
    • aersch der visch.
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #7 Gepost op: 20 maart 2017, 10:16:36 »
Het werd toch hoog tijd dat dat museumstoomgebeuren es aangepakt zou worden. Het levert jaarlijks wel evenveel doden op als moslimterrorisme in Nederland.  >:(

hysterisch kutland.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2079
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2017, 10:51:55 »
Krijgt de VSM nu geen problemen in Apeldoorn en Dieren ?
Of is het puur het rijden op de lijn zelf tussen Sog en Vkb ?
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2017, 11:26:35 »
Het gaat puur om de rit op Prorail beveiligd spoor.
Dus alle museummaatschappijen die op een eigen lijn rijden hebben hier niets mee te maken.

De VSM zit bij omlopen in Apeldoorn en Dieren buiten de grendels, dus op niet beveiligd spoor.
Maar zodra ze de hoofdbaan op gaan hebben ze hier wel mee te maken, met als de SSN natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2017, 11:28:42 door treinenhobby »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 2914
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2017, 11:37:47 »
maarrrrrrrrrrr. Het gedeelte Apeldoorn - VAM van de stamlijn is toch echt Prorail spoor en geen VSM spoor......

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2079
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2017, 16:46:08 »
Een cursus van 42 dagen is niet mis.Dat is 8 weken...
Daar zullen de gewone vervoerders ook niet blij mee zijn als ze hun mensen zo lang moeten missen.
 Ik bedoel ,dat dit mss de volledige cursus is voor nieuwelingen  en er voor de anderen ,die al rijden mogen ,alleen een bijscholings cursus nodig is.. ?
Mss is er nog hoop.
Peter
Grootbedrijf NS 1924-heden .
 0 baan  met NS loks  2100 en 3900  en  eloks  1100, 1200, 1300 en Mat 24  2 rail en bovenleiding .
 De  baan heeft een kopstation en  een kruisingsstation in een ovaal .Werkende lichtseinen Een  lok BR 023 is  in planning.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 556
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2017, 22:05:43 »
Ik dacht dat Pier Eringa, de baas van ProRail een pragmatisch man is, die vindt dat de regels soms te ver doorschieten. Misschien dat zijn bemiddeling kan helpen?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2328
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2017, 20:11:21 »
Maar zodra ze de hoofdbaan op gaan hebben ze hier wel mee te maken, met als de SSN natuurlijk.
Als ze de hoofdbaan op gaan, rijden ze onder attest van een andere vervoerder (Bijv. DB Cargo) en is er van hun een verantwoordelijk machinist aanwezig.

maarrrrrrrrrrr. Het gedeelte Apeldoorn - VAM van de stamlijn is toch echt Prorail spoor en geen VSM spoor......
Maar het is alsnog geen hoofdbaan of centraal bediend gebied. Het zal omschreven staan als raccordement gok ik.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: ZLSM voorlopig niet meer naar Valkenburg
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2017, 12:29:08 »
Het werd toch hoog tijd dat dat museumstoomgebeuren es aangepakt zou worden. Het levert jaarlijks wel evenveel doden op als moslimterrorisme in Nederland.  >:(
hysterisch kutland.

Welnee, we wonen in een "waanzinnig gaaf land". Alleen woont degene die dit telkens roept waarschijnlijk in een ander land dan ik.   ;D

Serieus: Nederland wordt inderdaad geteisterd door een veiligheidshysterie. IVW heeft er na de Fyra-enquête flink van langs gekregen (papieren toelating V250).
Ze zijn nu druk bezig alles te verbieden. Voor wat verboden is, kun je immers ook niet meer aansprakelijk worden gesteld.

CKLX