Doel:€250.00
Donaties:€72.50

Per saldo:€-177.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door iarnrod
Vandaag om 00:52:13
Overweg in overweg door Thom
Vandaag om 00:16:19
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
23 september 2021, 23:51:44
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
23 september 2021, 23:25:31
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
23 september 2021, 23:13:11
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
23 september 2021, 22:15:39
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
23 september 2021, 22:06:18
Dinamo systeem, ervaringen gevraagd. door denobis
23 september 2021, 22:02:42
"Rijswijk" op 24-26 sept. 2021, (noot: smalspoordagen geannuleerd) door Robert39
23 september 2021, 21:55:00
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2021, 21:41:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 september 2021, 21:37:46
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Hans Gvz
23 september 2021, 21:00:05
Inloopavond “Het Waeghspoor”, Alkmaarse Module Groep, 24-09-2021 door Bartje81
23 september 2021, 20:56:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
23 september 2021, 20:31:58
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker (voor Arduino decoder)? door Hasenwald
23 september 2021, 20:14:48
Lingeburg - een klein eindstation in het rivierenland door Eriktrein
23 september 2021, 20:12:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
23 september 2021, 20:02:32
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:49:08
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Modellbahnwagen
23 september 2021, 19:39:43
Oneindige Overslag 0e RC door HuubvG
23 september 2021, 19:27:42
LS Models / Models World 2021 door Rondje_HO
23 september 2021, 19:03:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
23 september 2021, 18:37:19
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
23 september 2021, 18:37:12
Raadplaatje door Cc72000
23 september 2021, 18:19:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Roy van Dijk
23 september 2021, 18:07:32
Airbrush set werkt niet door denobis
23 september 2021, 17:31:24
Aachenau West door wob
23 september 2021, 17:07:40
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
23 september 2021, 15:57:32
Ervaring vitrineopmaat.nl door sncf231e
23 september 2021, 15:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS1220
23 september 2021, 14:25:16
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 27422 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1542
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #135 Gepost op: 14 juli 2021, 20:02:49 »

Exit Lenz Compact na jaren trouwe dienst


In plaats daarvan Lenz Digital Plus:
- Centrale  LZV200
- Snoerloze regelaar LH101-R + ontvanger LTM101
- Trafo TR150


Van opzij gezien


De Multimaus blijft aangesloten. Met de tuimelschakelaar kan ik wisselen van Lenz naar Maus vv.

Later meer.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1542
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #136 Gepost op: 20 juli 2021, 21:25:14 »
Inmiddels heb ik aan gehand van de handleidingen al heteen en ander uitgeprobeerd met het Lenz-systeem.
Ik denk dat al een aardig beeld heb van mogelijkheden en onmogelijkheden.

Daar moet ik direct bij zeggen dat ik geen gebruik maak van een PC, terugmeldingen en rijden in clubverband. Wat overblijft - rijden, schakelen en programmeren - is dan tamelijk overzichtelijk.
Niettemin heb ik Lenz al wat vragen gesteld. Ben benieuwd.

Mijn eerste ervaringen:
1.
Rijden en schakelen (wissels) verloopt heel vanzelfsprekend en prettig.
Een belangrijk voordeel ten opzichte van de Multimaus is dat er geen centrale nulstand is (waar je als je wilt stoppen telkens weer doorheen schiet). Wisselen van de rijrichting is een separate handeling, wat ook nog eens natuurgetrouwer is. Nauwkeurig rangeren gaat een stuk gemakkelijker.
2.
De mogelijkheden tot programmeren zijn ongeveer gelijk aan die met de Maus, met dien verstande dat CV-waarden ook kunnen worden uitgelezen.
Wat ik teleurstellend vind (en zeker niet verwacht had) is dat je maar tot CV 255 kunt programmeren. Dat vind ik eigenlijk niet meer van deze tijd. Ja, ik ken de truc met CV 96, 97 en 99, maar die is zeer omslachtig en bovendien kun je niets uitlezen.
3.
Het is jammer dat locs niet tekstueel in een bibliotheek kunnen worden opgeslagen, zoals bij de Maus. Je moet de numerieke adressen per loc (of rijtuig) onthouden of er een lijstje bij houden.
Het wisselen van de ene naar de andere loc is daarentegen weer een stuk eenvoudiger. Bij de Maus moet je telkens door de bibliotheek bladeren, wat op den duur gaat irriteren.
4.
Ik heb nu geen problemen meer met het de wisseldecoders van Lenz. Die laten zich nu keurig (en draadloos!) bedienen.
5.
Voor de decoders staan er tot 69 (!) op te roepen functies ter beschikking. Daar kunnen we voorlopig wel weer even mee vooruit.

Waar ik nog niet uit ben is hoe het komt dat de loc-functies zwakker werken.
Dat valt vooral op bij gedimde verlichting die dan zelfs enigszins gaat flakkeren. Het lijkt erop dat de frequentie lager is (dan bij de Maus en de Lenz Compact).

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1542
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #137 Gepost op: 04 augustus 2021, 16:12:23 »
Verder met de locloods.

Eigenlijk wilde ik geen confectiegebouwen meer op m'n baan. Maar complete zelfbouw zou me heel veel tijd gaan kosten.
Daarom is het de Faller 120177 geworden. Zie post #110.

De kleur van het metselwerk stond me niet aan.
De muurdelen heb ik daarom behandeld met donkerbruine beits op waterbasis. Nog voor droging heb de beits direct met een droge doek weer afgenomen.

Hier het resultaat:


Vervolgens moest het metselwerk gevoegd worden.
Eerder deed ik dat op metselwerkplaten van Slaters door alle voegen vol te laten lopen met een kwastje met verdunde lichtgrijze verf van Humbrol. Monnikenwerk.

Om wat meer tempo te maken besloot ik de befaamde zilverpoetsmethode maar eens uit te proberen.
Proefstukjes wezen uit dat het voegwerk daarmee een bijna witte kleur krijgt. Om dat wit wat te dempen heb ik wat donkergrijze acrylverf bij de zilverpoets bijgemengd. Na wat proberen was ik tevreden over een van de proefstukjes.

Pas afgelopen weekend - het was inmiddels weken later - kwam ik toe aan het echte werk.

Hierover was ik niet tevreden. (Klik voor een vergroting op de foto). Zelfs na diverse keren reinigen met een vochtige doek, was het resultaat me veel te wit.
Het lastige van zilverpoets is dat je er bij het opbrengen geen idee van hebt hoe het op zal drogen. Heel erg wit dus.

Vervolgens heb ik de delen nog een keer voorzien van een laag sterk verdunde acrylverf.
Het onderste deel ziet er na droging zo uit. (Ter vergelijking het bovenste deel dat nog niet nabehandeld is)

Dat ziet er beter uit (vind ik).

Nadien zijn de overige delen ook nabehandeld met verdunde acrylverf.

Je ziet dan toch weer tintverschillen. Dat accepteer ik dan maar. De wanden zijn toch niet allemaal tegelijkertijd zichtbaar. Bovendien zullen er in het echt ook wel verschillen ontstaan omdat ze verschillende georiënteerd zijn (zonlicht / weersinvloeden).

De volgende stap is het aanbrengen van kozijnen en gestukadoorde gevelvlakken.
Dan moet er iets van poeders worden opgebracht (weathering). En dan tenslotte een matte vernis om de glans weg te halen.

Wordt (hopelijk binnenkort) vervolgd.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2021, 16:35:42 door wob »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 14120
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #138 Gepost op: 04 augustus 2021, 16:29:19 »
Hallo Bas.
Waarom de WV kleurenpotlood methode niet toegepast?
Speciale reden misschien?
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1542
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #139 Gepost op: 04 augustus 2021, 16:40:28 »
Tja....niet bij me opgekomen ::)
En gebruik gemaakt van wat ik voorhanden had liggen.

Kom nog wel eens bij je buurten ;)

Groet, Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
  • Veroniek
Re: Aachenau West
« Reactie #140 Gepost op: 04 augustus 2021, 17:34:23 »
De Multimaus blijft aangesloten. Met de tuimelschakelaar kan ik wisselen van Lenz naar Maus vv.
Waarom zou je de muis met een tuimelschakelaar aan/uit willen zetten ?  Je kunt ze gewoon alle 2 tegelijk werkzaam laten zijn.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
  • Veroniek
Re: Aachenau West
« Reactie #141 Gepost op: 04 augustus 2021, 17:45:02 »
Waar ik nog niet uit ben is hoe het komt dat de loc-functies zwakker werken.
Dat valt vooral op bij gedimde verlichting die dan zelfs enigszins gaat flakkeren. Het lijkt erop dat de frequentie lager is (dan bij de Maus en de Lenz Compact).
Ik denk, dat het niet aan de frequentie ligt (die is in mijn ogen gelijk), maar aan de railspanning.   Die zou best wel eens hoger geweest kunnen zijn, zeker die van de MultiMaus in combinatie met een Roco centrale.  Maar ook de Compact zou meer baanspanning gegeven kunnen hebben, afhankelijk van welke uitgangsspanning de trafo had.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2014
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #142 Gepost op: 04 augustus 2021, 19:58:21 »
Je hebt gelijk ook Bas.

Als iedereen Wim gaat na doen word het ook saai. ;D
Ziet er al goed uit Bas, die muren van je lokloods. (y)

Op naar de volgende update.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1542
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #143 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:54:17 »
Waarom zou je de muis met een tuimelschakelaar aan/uit willen zetten ?  Je kunt ze gewoon alle 2 tegelijk werkzaam laten zijn.
De systemen Multimaus / Lenz zijn gelijktijdig in bedrijf. Met de keuzeschakelaar kan ik kiezen welk met systeem ik de rails onder spanning zet.

Ten tijde van de Lenz Compact was dat handig.
Voor rijden maakte ik gebruik van de Multimaus (vanwege lange kabel en 20 functies i.p.v. slechts 4 van de Compact). Schakelen van de functiedecoders van Lenz deed ik met de Compact (omdat Multimaus en Lenz niet echt op elkaar zijn afgestemd).

Nu met de nieuwe Lenz Centrale heb ik de Multimaus niet echt meer nodig. Maar ik houd de Multimaus wel achter de hand (want soms toch handig bij het opzoeken van numerieke adressen en soms ook voor programmeren).

Ik denk, dat het niet aan de frequentie ligt (die is in mijn ogen gelijk), maar aan de railspanning.   Die zou best wel eens hoger geweest kunnen zijn, zeker die van de MultiMaus in combinatie met een Roco centrale.  Maar ook de Compact zou meer baanspanning gegeven kunnen hebben, afhankelijk van welke uitgangsspanning de trafo had.
Dat zal ik eens onderzoeken.

Groet, Bas

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12436
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aachenau West
« Reactie #144 Gepost op: 05 augustus 2021, 18:47:48 »

De Multimaus blijft aangesloten. Met de tuimelschakelaar kan ik wisselen van Lenz naar Maus vv.


Waarom een schakelaar?? Koop een LA152 en je kunt je MM er zo inpluggen..... kost toch geen drol en is ook veel bedrijfszekerder:

- https://www.modellbahnshop-lippe.com/Toebehoren/Elektrische+toebehoren/Lenz-80152/nl/modell_62873.html



Maar ik houd de Multimaus wel achter de hand (want soms toch handig bij het opzoeken van numerieke adressen en soms ook voor programmeren).
Dat zal ik eens onderzoeken.

Met je nieuwe LH101 programmeer je veel sneller dan met je "oude" MM...  als je die blijft gebruiken dan had je die dure investering ook niet hoeven doen lijkt mij.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1542
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #145 Gepost op: 05 augustus 2021, 19:20:24 »
Beide systemen zijn permanent aangesloten.
De keuzeschakelaar bepaalt alleen welk van de systemen ik gebruik. Ik kan me het eigenlijk niet simpeler voorstellen.
Afgezien daarvan zit die schakelaar er al sinds jaar en dag......
Zie foto.


Je zult zeker gelijk hebben dat dat het programmeren met de LH101 gemakkelijker gaat dan met de MM. Al was het alleen al dat CV-waarden zijn uit te lezen.
Ik ga me er nog verder in verdiepen.

Waarvoor ik de MM toch nog achter de hand houd, is dat Lenz op het programmeerspoor nog wel eens moeite heeft een "kleine stroomverbruiker" te detecteren, zoals bijvoorbeeld een rijtuig met functiedecoder. De MM heeft daar minder moeite mee.
(Ik weet dat je ook een weerstand op het programmeerspoor kunt toevoegen om dit probleem op de lossen ;))

Groet, Bas

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12436
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aachenau West
« Reactie #146 Gepost op: 05 augustus 2021, 20:22:07 »
Je geeft eigenlijk alle goede antwoorden..... maar toch vreemd dat je beide systemen zo gebruikt als je een vrij prijzige en beregoeie Lenz hebt gekocht. Koop lekker die adapter, plug je MM er bij in en je hebt een megasysteem.

is dat Lenz op het programmeerspoor nog wel eens moeite heeft een "kleine stroomverbruiker" te detecteren, zoals bijvoorbeeld een rijtuig met functiedecoder. De MM heeft daar minder moeite mee.

Klopt, en toch zet hij de waardes. Dus dat is verder geen enkel probleem. Wat ik hiermee aan wil geven is dat je een topsysteem hebt gekocht waar je niks meer mee doet dan de opzet die je had...... jammer.


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1542
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #147 Gepost op: 05 augustus 2021, 20:55:28 »
Wat kun je dan precies extra met die adapter?

Waarschijnlijk weet ik het antwoord wel, namelijk dat je de MM (gelijktijdig) kan gebruiken via de centrale van Lenz.
(Dat kon in ieder geval sowieso met de simpele Compact en daar was niet eens een adapter voor nodig).

En ja, je hebt gelijk Ronald dat ik maar beperkt gebruik maak van de mogelijkheden van het systeem.
Het is merkentrouw (en een zekere aversie tegen de MM). En ook dat ik ben voorbereid voor het geval ik mijn baan nog eens vrij rigoureus ga aanpassen. Of nog andere dingen ga doen (zoals wie weet een grotere schaal).

Groet, Bas

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 12436
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aachenau West
« Reactie #148 Gepost op: 05 augustus 2021, 21:22:38 »
Bas, het gaat mij niet om het gelijk hebben :) Je hebt een fantastisch systeem gekocht dats erieus geld kost. Daar zou je dan ook maximaal gebruik van moeten maken, immers had je daarvoor dat ding gekocht ;) De LA152 maakt dat je je regelaars en MM er in kan prikken maar ook zo uit kan halen. En je kunt je MM als handregelaar mee laten werken in het lenz systeem en ook via dat ding je CV's uit te lezen.

Doe er uw voordeel mee. En ja, ik ben ook merkentrouw, mijn LZV200 komt denk ik volgende week en de laatste spullen worden geupdate nu bij Lenz. Alles weer state to the art en helemaal bij de tijd ;D

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1542
  • Aachenau West
!
« Reactie #149 Gepost op: 05 augustus 2021, 22:03:25 »
Dank voor je info Ronald!
En ook ik ben ook blij met m'n nieuwe Lenz-systeem ;D

Ik denk, dat het niet aan de frequentie ligt (die is in mijn ogen gelijk), maar aan de railspanning.   Die zou best wel eens hoger geweest kunnen zijn, zeker die van de MultiMaus in combinatie met een Roco centrale.  Maar ook de Compact zou meer baanspanning gegeven kunnen hebben, afhankelijk van welke uitgangsspanning de trafo had.
Ik heb de spanning van de LVZ200 wat zitten variëren (via POM CV7 van een van mijn locs met een Lenz-decoder op 50 gezet en dan binnen 15 sec een waarde tussen 22 en 44 invoeren).
Het blijkt dat de spanning de lichtsterkte inderdaad beïnvloedt. Maar de knipperfrequentie van het gedimde licht blijft dezelfde.

De oplossing lijkt dan simpel, namelijk minder dimmen. En als het licht dan te fel wordt, dan de spanning van de LVZ200 verlagen.
(Ik heb de spanning nu op 16V ingesteld. Volgens mij is dat ook de standaardwaarde)
Maar toch blijf ik het vreemd vinden dat de verlichting bij MM en Lenz Compact wèl gelijkmatig (en feller) brandt.

Groet, Bas