Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 22:59:02
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door mwdb
Vandaag om 22:57:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 22:51:35
VERPLAATST: Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door Bert van Gelder
Vandaag om 22:42:56
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Joran
Vandaag om 22:42:36
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Floris
Vandaag om 22:34:33
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 22:31:53
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door GerardvV
Vandaag om 22:31:03
Roßnitz door Ronald69
Vandaag om 22:16:32
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Marc tramt
Vandaag om 22:12:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Christoph
Vandaag om 22:10:48
MRDirect aansturen door JMRI door Gerard te Nuyl
Vandaag om 22:05:56
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door Peter Kleton
Vandaag om 21:54:18
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:53:14
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Fritsprt
Vandaag om 21:50:53
Een opklabare treintafel voor iemand anders door Jelmer
Vandaag om 21:44:33
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:41:23
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Falcon10
Vandaag om 21:38:30
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 21:34:22
20 toen door Teun
Vandaag om 21:33:12
Huizen gezocht voor modelbaan, niet berg-omgeving. door strandman
Vandaag om 21:28:45
Falkensteiner bockerl door Krokodil68
Vandaag om 21:25:53
19 Toen door Teun
Vandaag om 21:25:40
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door St00mboy
Vandaag om 21:17:40
Overweg signalen en verlichting DRG door GORILLUS
Vandaag om 21:13:44
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door GORILLUS
Vandaag om 21:11:45
Stoommachine door Teun
Vandaag om 21:10:09
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
Vandaag om 21:10:08
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
Vandaag om 20:53:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door v140
Vandaag om 20:33:37
  

Auteur Topic: Draaistelwagens en Wielstelwagens  (gelezen 10016 keer)

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Spoorhistorie
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #45 Gepost op: 15 november 2017, 14:20:26 »
Weet niet of het van nut is maar hier enkele nummerreeksen voor dit soort wagens van zowel oude als computernummers (bron Utrechts Archief):

Wagens voor het vervoer van wielstellen: NS 163063-163064
Wagens voor het vervoer van wielstellen, stroomafnemers, omvormers etc: NS 163121-163125
Wagens voor het vervoer van wielstellen voor DE materieel: 30 84 943 2 716-718
Wagens voor het vervoer van wielstellen: 30 84 953 2 804-810
Wagens voor draaistellenvervoer: NS 30 84 943 2 855-859, 861-867, 885-889, 892, 892, 895-899

De tekeningen voor deze wagens staan niet online maar kunnen wel ingezien en gekopieerd worden bij het Utrechts Archief.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1727
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #46 Gepost op: 15 november 2017, 14:39:00 »
@WilcoV

Deze tekeningen die je noemt in je bericht heb ik reeds

Weet iemand welke onderstel van een open wagen type E wagen Code dit is
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/17016974_10212243726317652_4091388749199217621_o_kopie.jpg][/url]
@Bron foto is van Walter den Daas

Zelf heb ik het idee dat het een wagen uit wagen code 2240 is van het wagen soort E

Gr Edwin

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #47 Gepost op: 15 november 2017, 18:46:11 »
Wie weer waar bovenstaande foto is gemaakt en in welk jaar. Is namelijk een pracht foto
Gr marc

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
  • Spoor N
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #48 Gepost op: 15 november 2017, 19:28:55 »
Voor een raadplaat zou ik gokken in Maastricht in '96/'97, het is inderdaad een mooie foto.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1727
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #49 Gepost op: 15 november 2017, 21:17:39 »
@Rick

Klopt  het is wpl Maastricht in de jaren 90.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1727
  • Allegra" treinstel
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #50 Gepost op: 22 september 2020, 20:18:17 »
ik kan tijdens het rond kijken op internet onderstaande wagen tegen
https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/50309164592/in/dateposted/
het blijkt wielstelwagen 4084 943 2 894-6 van depot Leidschendam-Voorburg Wpl. ten behoeve voor het vervoer van SGM-wielstellen te zijn
deze is in 1975 omgebouwd voor dit vervoer en is 1995 gesloopt.

meer info over deze wagen is welkom

Gr Edwin

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Draaistelwagens en Wielstelwagens
« Reactie #51 Gepost op: 22 september 2020, 22:50:11 »
Voor de tijdperk liefhebbers: Vanaf het begin van deze eeuw werden er steeds meer Draai en Wielstellen per vrachtauto vervoerd. De oorzaak was tweeledig. Een asbreuk van een ICR wielstel, wat om onderzoek vroeg en waarbij het tot grote uitval kwam. Het gevolg hiervan was dat het wielenbedrijf in Hlm dusdanig onder druk kwam te staan dat niet er alleen schaarste was bij ICR wielstellen maar ook op overige wielstellen. Dat had dan weer tot gevolg dat ook de draaistelafdeling niet kon leveren vanwege niet leverbare wielstellen.
Stilstand per rijtuig koste destijds F800,= per dag.
Het vervoer per spoor was logistiek gezien een tijdvretend vervoer. Transport duurde al gauw 48 uur, terwijl per vrachtwagen dit stukken sneller kon.
Voor wielstellen met aangebouwde tandwielkasten werden er stalen pallets gebouw, waarbij de massa van de pallet niet veel afweek van de massa van het wielstel.
De laadbakken van de vrachtwagens werden later aangepast met een rail met een U profiel en aan de uiteinden nokken.

En zo ging dus de vloot van wiel en draaistelwagens ter ziele.

Ik weet niet meer precies wanneer het volgende gebeurde. Ook voor pantografen en automatische koppelingen zijn speciale pallets gebouwd zodat ze gemakkelijk per vrachtwagen konden worden vervoerd. Uiteindelijk werd ook het stukgoed per vrachtwagen gedaan.

Freek