Google+
Doel:€250.00
Donaties:€202.40

Per saldo:€-47.60

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 27-05-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werken met foamboard. door J. Moors
Vandaag om 00:47:19
Puttense treinkelder door jandcargo
Vandaag om 00:19:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door MDK193
Vandaag om 00:05:18
Gegevens gezocht over een AKI in de lijn Haarlem -Leiden bij Warmond door Hans Gvz
27 mei 2017, 23:53:37
Groeten uit Jottum door NS8714
27 mei 2017, 23:52:40
Roco 2017 door Rondje_HO
27 mei 2017, 23:52:03
Knipperen effect bij inschakelen TL verlichting Lopi4 door ruudns
27 mei 2017, 23:40:04
Raadplaatje door KNed
27 mei 2017, 23:30:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
27 mei 2017, 23:26:36
Gezocht Zweedse bovenleiding masten in H0 door nighttrain1
27 mei 2017, 23:16:23
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door ingenium
27 mei 2017, 23:07:01
Een NS Roco 1100 in TEE-uitvoering door nighttrain1
27 mei 2017, 22:55:55
Station Barneveld-Dorp -> wanneer vonden de grote wijzigingen plaats en waarom? door GeertK
27 mei 2017, 22:51:29
27 Mei Stoomtrein? door Nijboer
27 mei 2017, 22:21:48
BNLS-Module L'Esimé door Edsko Hekman
27 mei 2017, 21:38:25
Sporen naar het Verleden 2017 door Tulpendaal
27 mei 2017, 21:31:28
Diorama: "In de Wieldraaierij" door Hoontje
27 mei 2017, 21:29:15
HSM koelwagen 11911-11913 door Sobat Kras
27 mei 2017, 20:52:19
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Hendrik Jan
27 mei 2017, 20:47:00
Lofterdam (N) 285x90 - meerjarenplan door jowi
27 mei 2017, 20:20:03
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
27 mei 2017, 19:32:55
Code 100 rails R1 & R2. Welk merk is de beste rail? door Ronald Halma
27 mei 2017, 19:17:39
Theemsweg ipv Callandbrug door Rondje_HO
27 mei 2017, 18:48:05
Beurzen board: foute banner door Ben
27 mei 2017, 18:26:56
Westlandbaan door Jan-Peter
27 mei 2017, 17:59:56
Hookyville (schaal N) door Hookies
27 mei 2017, 17:55:41
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door RikM
27 mei 2017, 17:09:14
Voorde dok door sdz1976
27 mei 2017, 16:25:50
Piko mat 54 Hondekop door DE-II
27 mei 2017, 15:00:27
Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen. door dwem
27 mei 2017, 14:54:14
  

Auteur Topic: Caledonian Sleeper anno 2016  (gelezen 8084 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 7435
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #45 Gepost op: 31 maart 2017, 22:52:03 »
Een slaaptrein met binnenverlichting.  8)

Anyway; héél erg KISS dit!  (y)
Zou een klodder solder tussen as en wiel ook werken, bedenk ik me net. Oók heel erg KISS.
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2017, 23:06:38 door Marc tramt. Reden: Typo »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #46 Gepost op: 31 maart 2017, 22:54:54 »
Zou ook kunnen werken Marc denk ik.

HJ: Mooie oplossing! Hoe is het terugduwen van de as in het wiel met dat extra draadje erin? Hobbelt het nu niet?

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4184
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #47 Gepost op: 31 maart 2017, 22:56:07 »
Nee.Niet solderen. Dan smelt de plastic bus.
(gôh, hoe weet ie dàt nou weer ???)

Het wiel laat zich, met een beetje gepast geweld, goed terugdrukken en uitlijnen.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. (Shaw)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4184
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #48 Gepost op: 01 april 2017, 11:06:18 »
Een slaaptrein met binnenverlichting.  8)

In de dining car bleef het nog lang onrustig...
daarnaast brandt het licht op de gang en de balkons ook de hele nacht.
In het zitrijtuig wordt het licht op enig moment gedimd. Maar ook daar blijft het op het balkon gewoon branden.

Ondertussen zit ik met een bruggelijkrichter, een elco en een stukje ledstrip te klooien voor de binnenverlichting.
Waarbij het wel lijkt, of de + en - van de ledstrip niet kloppen.
Ja, de elco is nog heel...

groeten
Hendrik Jan
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. (Shaw)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4184
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #49 Gepost op: 01 april 2017, 23:54:39 »
Nog even over die verlichting in de avonduren:
http://www.express.co.uk/scotland/615974/All-aboard-night-train-Scotland-world-s-best-nap
Toch maar eens een sneeuwbakkie maken. Ooit.

Wie goed kijkt, ziet trouwens dat de deur van het bagagerijtuig open staat. Vreemd...

Meanwhile, blijkt inderdaad één van de LEDstrips in mijn bezit verkeerd om bedrukt te zijn. Dat is dus ongeveer het laatste waar je aan denkt, als de boel niet werkt.
De pickups werden aangesloten op draad, het draad doorgevoerd naar de plee. Hier vond een bruggelijkrichter een plaatsje. Deze dan weer aangesloten op 2 stukjes 12V LEDstrip in serie. Met nog 2k aan weerstand en een anti-knipper elco.
Kunnen wij het maken?

Nou en of!

De pickups blijken het heel goed te doen, in combinatie met de condensator. Stroomafname over slechts 1 wiel per pool is geen probleem zo. En de rolweerstand is veel minder dan bij de bekende platte fosforbronzen slepertjes.
Voor deze sleeper geen slepers :P

Slàinte Mhath
Hendrik Jan

We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. (Shaw)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4184
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #50 Gepost op: 02 april 2017, 19:21:02 »
Kapjes erop:

Nou okee, het achterste rijtuig heeft het dak nog los.
Geeft al een aardig beeld van de verlichting in de BUO de RLO en de SLEP.

Helaas blijkt bij nadere beschouwing:

De kap van de SLEP schijnt enorm door!
De kap is in één stuk gegoten met de ramen. De grijze verf op het dak is doorschijnend.

Bij zit- en restauratierijtuig is de kap met dak uit één stuk en zijn de ramen los ingezet.
Is het hier beter?

Het zou hier beter zijn geweest als ik geen lijnen in het dak had gekerfd om de dakplaten te simuleren.

Van opzij blijkt nog iets:

De dichtgemaakte ramen schijnen ook enorm door.

Er zit weinig anders op: alle kappen afplakken en de binnenkant zwart blebberen met een spuitbus.
Daarna zilver blebberen. Dan de plafonds van de BUO en de RLO afplakken en de binnenwanden crème spuiten.
Dat laatste dan in 2 keer: eerst wit en daarna licht met khaki, dat ik hier nog voorhanden heb.
Zo moeten de kappen lichtdicht worden en de plafonds het licht van de LEDstrips reflecteren.
Deze strips worden namelijk omgekeerd geplaatst, voor beter gespreide indirekte verlichting.

Jaja, met deze liefhebberij hoef je je nooit te vervelen :P

Slàinte Mhath
Hendrik Jan
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. (Shaw)

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 5836
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #51 Gepost op: 02 april 2017, 19:24:59 »
Zwart aan de binnenkant doe ik standaard. En dan twee keer. Maar ach...
je hebt weer wat te doen. Anders verveel je je vrouw ook alleen maar  ;)
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4184
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #52 Gepost op: 14 april 2017, 21:50:51 »
Inmiddels aangeschaft:


Een luchtkwast met pomp.
Leuk hoor.

Eerst wat oefenen op oude hamburgerbakjes.
En dan de onderkant van een rijtuig een beetje vervuilen.
Uitproberen met een roestbruin mengseltje op basis van Revell enamel kleurtjes. Iets van nr83 en nr82.
Gaat dat?

Ja, dat gaat.
Het was eerst zwart, nu ziet het vaag stoffig.
Het schoonmaken van de luchtkwast kost meer tijd dan het spuiten zelf.

Dan worden de lounge car en de seated car in hun donkerblauwe livrei gestoken.
Gaat dat?


Jawel, dat gaat. Kwestie van goed afplakken...
Hoewel...

Als je dichterbij kijkt:

zie je dat ik helemaal niet zo goed heb afgeplakt :'(

En het kan nog beroerder:


Volgende keer dus de afplaktape beter aandrukken. Want dit kan niet zo.
Hier moet enig correctiewerk plaatsvinden.

Maar ik laat deze verse verflaag eerst eens een paar dagen uitharden. Anders trek ik die straks los met de afplakband...
Wel enorm leuk, zo'n luchtkwast. Ik moet er enkel nog wat meer ervaring mee krijgen.

Slàinte mhath
Hendrik Jan
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. (Shaw)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4348
  • Team Mitropa
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #53 Gepost op: 14 april 2017, 23:43:03 »
Gewoon even een penseel in de wasbenzine en spuitwaas weg poetsen.
En met de punt van een keukenrol opdeppen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #54 Gepost op: 15 april 2017, 00:01:19 »
Ik leg ook nog wel eens een smal stripje (3 a 5 mm) als afplakrand. stevig aandrukken.
dan de rest afplakken en op de afplakrand 1 a 2 mm ruimte overhouden.

De werkelijke scherpe verfrand wordt dan verzorgd door de afplakrand. het overige wordt niet besmet met verf.
Verwijderen: eerst het andere materiaal. dan blijft de afplakrand nog zitten. als laatste voorzichtig de afplakrand verwijderen om een scherpe aftekening te krijgen.
Mocht er dan toch nog onderdoor gelopen zijn dan inderdaad :  kwast met verdunning en de waas verwijderen.

Groet Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4434
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #55 Gepost op: 15 april 2017, 09:16:11 »
Even een kleine tip die je niet vaak hoort: na het schoonmaken van de spuit even met je vinger met wat vaseline langs de naald halen. Als er dan nog verf in de spuit achterblijft waar je niet bij kunt, zet die de naald niet vast. De laatste keer had ik dit bij uitzondering een keer niet gedaan en toen zat gisteren dus de boel vast.

Als je er handigheid in krijgt, maak je de spuit binnen een paar minuten schoon. Ik heb een Hardbeck & Steiner Evolution, die is ongelooflijk fijn in gebruik en schoonmaken. Het plaatje met dat grove spuitwerk dat je eerder toonde, leek mij te dikke verf. Zelf gebruik ik nu zonder uitzondering Vallejo verf, dat ik 1:1 verdun met kraanwater. Het mooie van deze verf is dat je achteraf met een beetje verdunde verf correcties kunt uitvoeren die je (meestal en als je het dun genoeg doet) niet ziet.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4184
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #56 Gepost op: 20 april 2017, 14:53:07 »
Meanwhile...

werd de witte band nog een beetje bijgewerkt.
Daarna spoot ik beide bakken met wat glansvernis.

En nu ben ik bezig de nodige decals aan te brengen.

Dan komt de boel ineens enorm tot leven:


De nodige decals werden betrokken bij Precision Labels in het (vooralsnog) Verenigd Koninkrijk.
http://www.precisionlabels.com/

Deze decals zijn toereikend voor twee bakken plus reservebanen, of 3 bakken zonder reserves.
http://www.precisionlabels.com/d83.html (klein eindje naar onder scrollen)

Op deze decalvellen staan ook diverse rijtuignummers die wel te verknippen zijn naar de nummers die ik hebben wil. Zo veel mogelijk rijtuigen in mijn trein waarin ik het afgelopen jaar zelf plaatsnam.

De dunne roze en oranje banen boven de ramen werden gesneden uit een vel decalpapier dat de Decalwinkel voor mij afdrukte.
http://www.decalwinkel.nl/ Ik heb zelf wel eens wat geklooid met decalpapier uit de eigen printer, maar was nooit helemaal tevreden. Daarnaast kan ik geen wit printen. En de Decalwinkel wel. (was voor deze keer niet nodig, maar wie weet een volgende keer wel)
Ik maakte een simpel bestandje aan:

Twee kleurvlakken, waaruit ik de roze en oranje biezen kon snijden.
De rest van het A4'tje decalvel werd gevuld met andere zaken: decals voor een oplegger die met dit hele verhaal niets te maken heeft.
Grutjes-nog-an-toe...

Zijn die funky biezen nou prototypisch?

Ja dus.
In het echt zit de oranje baan precies op de uitstekende dakrand. Dat werd mij te kwetsbaar, bij mij zitten ze er precies onder. Dat sluit trouwens ook beter aan bij de hornby sleeper coaches, want daar zit de oranje bies ook op de verkeerde plek. Om dezelfde reden, waarschijnlijk.

Nog eentje van dichtbij:

Toch nog wat ingesloten luchtbellen onder de decal. Daar ga ik nog iets aan doen.

Slàinte Mhath
Hendrik Jan

We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. (Shaw)

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 5836
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #57 Gepost op: 20 april 2017, 18:44:27 »
Doe het je (nog) niet na, vakman!  (y)
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 4184
  • If you're throwing mud, you're losing ground.
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #58 Gepost op: 21 april 2017, 10:18:25 »
Inmiddels klaar met de decals op de BUO en de RLO.

Decals hebben soms een zilverachtige glans. Dit komt doordat er kleine luchtbelletjes worden ingesloten door de folie.
Dit lelijke effect is flink te verminderen door je model eerst met glansverf te behandelen.
Dat deed ik hier dus ook.
Dan de decals weekmaken en beter laten hechten. Met microsol.
Enkele laagjes microsol over de decals en de zilvering is tot een minimum beperkt:

De laatste ingesloten luchtbellen zijn met het blote oog vrijwel onzichtbaar.
De zilvering is afhankelijk van de lichtinval. Vaak valt het van opzij veel meer op dan van voren.
Hier lijkt het wel goed te gaan:


Nu nog onzichtbaar maken voor de camera:
met een speld de luchtbellen aanprikken en nogmaals microsol erover.

Even recapituleren: hoe staat dit projectje ervoor?

to do:
-kortkoppeling
-kopwanden bijwerken (stekkerdozen etc)
-deurlampen verbeteren
-ruiten doorzichtig maken
-verschillende interieurs aanbrengen (SLE, SLEP, SLEd)
-binnenverlichting aanbrengen
-passagiers aanbrengen (autobiografisch modelbouw: ik neem zelf uiteraard ook plaats)
-opschriften aanpassen aan toestand anno 2016
-de karren vernummeren

-lichte weathering

Het begint erop te lijken.
Nu nog enkele decals op de sleeper cars.
De hutnummers staan namelijk bij de deur in het echie.
En nu ook in model:


De lelijke oranje vierkanten moeten de deurlampen voorstellen. Deze branden als de deuren geopend kunnen worden. Of zo.
Hier is het slechts een opdruk op de bak, terwijl de lampen in het echt aan de buitenkant uitsteken.
Zo dus:

(Glasgow 16 juli 2016, half acht 's morgens. Mijn meisje stapt uit en probeert wakker te worden. Of andersom)

Met een vierkant stukje styreen is dat wel op te lossen. Nee, ik ga de lampen niet functioneel maken. Te lui voor.
Er valt nog iets op:
een ventilatierooster in de zijwand, ter hoogte van de pantry. Die moet ook nog op het model gemaakt worden. Kan ook op de to-do list. Verder ontdekte ik nog een dop in de zijwand, ter hoogte van de toiletten. (Niet op deze foto te zien.)

Nog diverse klussen dus
-kopwanden bijwerken (stekkerdozen etc)
-deurlampen verbeteren
-luchtrooster pantry
-dop toiletten
-bakken aflakken om de decals te fixeren
-lichte weathering

Slàinte Mhath
Hendrik Jan

« Laatst bewerkt op: 21 april 2017, 11:58:04 door Hendrik Jan »
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. (Shaw)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4434
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Caledonian Sleeper anno 2016
« Reactie #59 Gepost op: 21 april 2017, 14:57:30 »
Een hoop werk, maar het wordt hartstikke mooi.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.