Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Oosterbeekbrug bis  (gelezen 46214 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #105 Gepost op: 27 februari 2019, 19:17:02 »
Mja. We horen het met wat geluk komend weekeinde. Het pistool is daarnet binnen gedaan voor nazicht/reparatie.
Leuke meevaller was dat de betreffende winkel ook blijkbaar Evergreen styreen heeft. Dus op amper 20 km van mij thuis. Daarvoor moest ik steeds in Houten een voorraadje inslaan, of langs een treinwinkel in Limburg, waar ik maar 1x per week bij in de buurt kom. Beetje een meevaller dus.
Aangezien ik dus paar dagen niet kan spuiten aan de brug, zijn we dan maar met de nieuwe voorraad styreen die we meegebracht hebben begonnen aan de aanbruggen die aan de hoofdbrug komen.
Jeroen, die de voor mij originele Oosterbeekbrug heeft gebouwd, heeft 1 aanbrug aan zijn brug gezet. Ik ga aan beide kanten van de hoofdbrug een aanbrug maken. Elke aanbrug is 35 cm bij mij, wat dus wil zeggen dat de brug 70 cm in lengte zal toenemen en een totale 190 cm zal worden.
Zonet de eerste stukjes beginnen snijden en lijmen. Ik heb er zin in ! :)
Net als de brug zelf, worden de aanbruggen weer gemaakt volgens het naslagwerk dat Jeroen er van gemaakt had. Ik kan het niet genoeg zeggen : maar dat is echt een prachthulp, en dus ook voor de aanbruggen gaat alle lof naar Jeroen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #106 Gepost op: 27 februari 2019, 20:06:16 »
Ho, ho, niet teveel err hoor...  ;D ;D ;D

Het is goed om te weten dat ik vanwege noodzakelijke ruimtebesparing de aanbrug korter heb gemaakt dan eigenlijk hoort. Elke aanbrug bestaat in het echt uit vijf vakken. Ik heb er maar drie gemaakt. Het ging mij ook niet om een exacte kopie van de Oosterbeekse brug, maar om een look-a-like.

Veel succes en plezier met de verdere bouw, blijf je volgen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #107 Gepost op: 27 februari 2019, 21:51:44 »
Snel een update van het geleverde werk vanavond :

2 zijkanten van de aanbruggen :



De lengte is dus 35 cm, de hoogte 8,5 cm.
Beide zijkanten zijn dus voor 1 aanbrug, er moeten dus nog eens 2 zulke zijkanten geproduceerd worden.

Van dichterbij ziet het er zo uit :



Zoals je kan zien is de onderkant nog niet klaar. Dat wordt een werkje van kleine stukjes snijden, en veel plakken.
Met wat geluk moet dat tegen het einde van het weekend klaar zijn en zouden de 2 zijkanten van de eerste aanbrug klaar moeten zijn.
De zijkanten voor de 2de aanbrug kan ik nog niet aan beginnen, daarvoor heb ik te weinig U-profielen die hiervoor nodig zijn. Met wat geluk heb ik die tegen eind het weekend, aangezien er zaterdag nog een uitstapje naar een treinzaak inzit, weet enkel niet of die ook Evergreen hadden  ::)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #108 Gepost op: 03 maart 2019, 13:55:56 »
Gisteren in Duitsland nog een setje U-profielen van Evergreen kunnen vinden.
En dat was perfect voor me om de 2de aanbrug haar zijkanten reeds te maken.
In totaal heb ik nu 4 zijkanten gemaakt, echter moet ik nu 3 setjes U-profiel nog zien te vinden om de binnenkant ervan ook af te kunnen werken.
De 4 reeds gebouwde zijkanten zien er dan ( met een brakke GSM foto ) zo uit naast elkaar :



En omdat het dan eigenlijk leuk is om eens te kijken wat dat in totaal zou moeten geven als alles klaar is, snel even 2 zijkanten van de aanbruggen naast het draagvlak van de brug zelf gelegd, paar rails erop en een BR128 en dan krijg je zoiets als resultaat :



Elke tegel is 60x60 cm, de lok is ongeveer 23 cm.
Ik kan niet wachten om het uiteindelijk resultaat hiervan te zien. Al ga ik wel wijselijk de aanbruggen zoalang de brug niet definitief op de toekomstige treinbaan staat aan elkaar vastmaken.
Zal het in elk geval wat makkelijk maken om die dingen steeds over en weer te zeulen tussen werkplek/stockageplek en toekomstige treinbaan.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #109 Gepost op: 03 maart 2019, 14:30:02 »
Mooi werk!

Maar ben je je ook van bewust dat de diagonale veel zwaarder uitgevoerd zijn dan een enkele strip? Ook deze bestaan uit twee strips met dwarsplaatjes:



Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #110 Gepost op: 03 maart 2019, 20:23:22 »
Hey Jeroen,

Jaja, geen paniek, de diagonalen worden ook dubbel uitgevoerd. De tussenblokjes ervan steken er reeds op bij de 4 zijkanten.
Deze week hoop ik de tweede strip op al deze diagonale balken te maken en de kleine klinkplaten hierop te zetten, zodat de zijkanten in theorie klaar zijn, buiten de buitenste U-profielen dan, waar ik dus nog een 3 tal zakjes van moet zien te versieren.
Maar in tussentijd kan ik het centrale middendeel dan beginnen maken.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #111 Gepost op: 04 maart 2019, 09:45:36 »
Hallo

Wat leuk om dit te zien. Oude herinneringen. Zelf woonde ik tussen '56 en '63 met mijn ouders in Driel. Ik zat in Arnhem op school.
Moest dan soms door weer en wind zes dagen p/w naar Arnhem fietsen. Ja, toen gingen we nog op zaterdag naar school. De enige plek waar je tegen de regen kon schuilen was halverwege, daar waar de dijk onder het spoor doorging. Ook stond er een huis. Weet niet meer of het een café was of een woonhuis. Er was verder, op een enkele boerderij na, langs het hele traject geen bebouwing. Nu is dat wel anders. Misschien is het aardig om te vermelden dat er toen aan de rechteroever, iets stroom afwaarts, een zwembad in de Rijn was. Ook heb ik de brug nog zien plaatsen. Deze kwam per schip vanuit de richting Arnhem.
Voor de echte wandelaars onder u raad ik de NS wandeling: "Hemelse Berg Arnhem" aan. Deze start bij het station Oosterbeek en eindigt bij het mooie nieuwe station van Arnhem. Waar ik als geboren Arnhemmer natuurlijk trots op ben. Je loopt dan ook een stuk langs de Rijn en onder de brug door. Dan kun je deze heel goed bekijken.

M.v.g. Jaap
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #112 Gepost op: 04 maart 2019, 18:13:36 »
Leuke informatie Jaap !
Ik denk dat ik echt wel eens zelf ook een bezoekje aan de echte brug moet brengen, en die wandeling doen. Lijkt me supergezellig !

Terug naar ons HO model.
Op de achtergrond met Jeroen wat extra info gevraagd aangaande de onderkant en de bovenzijde van de aanbruggen. Een aantal zaken mbt gebruik van profielen was me niet helemaal duidelijk.
Ondertussen wel, doch zit ik met nog enkele hoofdbrekers.

Eentje is de stevigheid van de aanbruggen. En dan vooral de onder/bovenzijde. De zijkanten die bijna klaar zijn zijn ruim stevig genoeg om het gewicht van een overrijdende lok op te vangen, maar aan de boven en onderzijde zit ik nog met enkele twijfels. Daar waar bij de volledige brug er boven de kruisverbindingen nog enkele balken parallell over de ganse lengte van de brug liggen, is dat bij de aanbruggen niet echt het geval, en zeker niet in die stevigheid als bij de hoofdbrug. Ook loopt bij de hoofdbrug 1 centrale H-balk onderin, waar de dwarsbalken dan weer stevig in vast zitten. Tevens is op de hoofdbrug de onderste kruiselingse verbinding dubbel uitgevoerd, waar dit bij de aanbrug maar enkel is. De hoofdbrug heeft zo 5 dubbele kruisverbindingen aan de onderzijde op een lengte van 35 cm ( dus 10 in totaal ), bij de aanbrug zijn dit er maar 4 op dezelfde lengte, en enkel uitgevoerd. Tevens zit er op de aanbrug geen centrale H-balk in het midden om de dwarsbalken in vast te zetten.

Tweede probleempje is dat de aanbrug eigenlijk in het begin niet even breed is als de hoofdbrug.
Dat wordt verduidelijkt op deze foto van Jeroen zijn brug :



Je ziet hier duidelijk tussen de hoofdbrug en de aanbrug dat de aanbrug links en recht een wit pad heeft. Het is door dit wit pad dat de aanbrug even breed wordt als de hoofdbrug. Je ziet ook dat de dragende zijkant van de aanbrug niet gelijk doorloopt met de portaalpalen van de hoofdbrug. De dragende zijkanten van de aanbrug zijn iets naar binnen toe.
De dwarsbalken van de aanbrug moeten dus een andere afmeting krijgen dan de hoofdbrug, of er gaat een probleempje zijn als ze aan elkaar worden gezet :)
Doordat ik nog U-profielen mis om de zijkanten van de aanbrug af te werken, vermoeilijkt dit momenteel het uitmeten en testen van deze afmeting, en het feit dat de zijkanten van de aanbrug zich eigenlijk onder het rijniveau van de hoofdbrug bevinden, maakt het er niet makkelijker op.
Ik vermoed dat het maken van het onderste en bovenste deel van de aanbruggen dus even op hold komt. Hopelijk raak ik van de week in een winkel waar ze nog 3 zakjes met U-profiel hebben, dan kan ik ze afwerken, en kan ik vervolgens verder hoofdbreken, rekenen en meten :)

In tussentijd kan ik wel al alle verschillende kleine verbindingsplaten maken voor op de diagonale steunpalen in de zijkanten van de aanbruggen, dat is altijd een k*twerkje :)
Ook kan ik met wat geluk reeds een deel van de dekplaten van de hoofdbrug beginnen snijden enz, aangezien deze ook nog een primer + airbrushlaag gaan moeten krijgen, hoop ik dat dit allemaal kan klaarliggen tegen dat het airbrushpistool terug is, en ik eens een dag aan een stuk kan doorspuiten.
Nota to self : voor zekerheid ook maar extra potje grijze verf voorzien, want je gaat zien dat dat potje anders toch opeens halfweg leeg is.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #113 Gepost op: 17 maart 2019, 09:52:48 »
Klein updateje.

Gisteren even met de vrouw in Aken geweest, en bij de gekende treinzaak op de grote markt aldaar, hadden ze toevallig 1 zakje styreen dat ik nodig had voor de aanbruggen.
Ik kan nu de zijkanten van 1 van de 2 aanbruggen volledig afwerken.
Deze week hoop ik nog bij de andere modelzaak hier in de buurt 2 zakjes te vinden voor de andere aanbrug.

In tussentijd ben ik begonnen aan een k*tjobje : het aanbrengen van de verstevigingen van de diagonale verstevigingsbalken van de zijkanten van de aanbruggen ( wat een verwoording ).
Omdat een beeld 1000x meer zegt dan voorgaande zin, dit dus :



Jeroen was zo slim om dit te doen voordat hij de diagonaalbalken had vastgelijmd, ik dacht even snel vooruit te gaan en dit te doen als de balken al in de zijkant van de aanbrug zaten. Big mistake. Het lukt wel, maar het het wat vlotter gegaan moesten ze nog niet in de zijkant vastgelijmd zitten.
In elk geval weer wat pret om me even mee bezig te houden.
Als deze op de 2 zijkanten van 1 aanbrug zitten, kan ik de zijkanten verder afwerken, en kan ik men hoofd beginnen breken over hoe ik best de onder en bovenkant van de aanbrug ga maken en dat dit vervolgens ook nog eens overeenkomt met de aanzet van de hoofdbrug. Nog veel dolle pret gegarandeerd dus.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #114 Gepost op: 17 maart 2019, 16:31:39 »
Zo. Namiddagje doorsnijden en lijmen.
De 2 zijkanten van 1 aanbrug zijn klaar, en de andere 2 zijkanten van de andere aanbrug moeten dus enkel nog hun U-balk krijgen om af te werken.



Doet me er tevens aan denken dat zowel de boven als onderzijde van de aanbruggen ook nog verstevigingsplaten moeten krijgen over de ganse lengte.
Bezigheid gegarandeerd in elk geval als je met styreen begint te spelen  ;D

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22190
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #115 Gepost op: 17 maart 2019, 16:47:40 »
Zo, dat belooft allemaal wat!
En het is niet zo maar een brugje maar een heuse BRUG  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #116 Gepost op: 17 maart 2019, 20:28:49 »
Het is dan ook een mooie brug he Wim.

Ondertussen ook nog de basis gelegd van de onderkant van de beide aanbruggen. Adhv de 2 zijkanten van de ene aanbrug heb ik kunnen bekijken hoe breed dit nu moet zijn.
Ik heb het op 9,9 cm gedaan. Normaal geeft dat nog voldoende ruimte om achteraf als de aanbrug tegen de hoofdbrug komt aan de bovenzijde ook nog een mooi brugdek te maken.
Meer details van deze onderkanten komt als ik deze verder afgewerkt heb. Nu is het eigenlijk gewoon een rechthoekig frame onderverdeeld in 3 stukken die een kruiselingse versteviging zullen krijgen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #117 Gepost op: 30 maart 2019, 13:49:12 »
Zo, afgelopen vrijdag weer bij een Evergreen leverancier kunnen raken die een aantal zakjes had die ik weer nodig had om verder te kunnen. En dat heeft gisteravond en deze voormiddag al tot wat verdere afwerking van de aanbruggen geleidt.

De zijkanten van de aanbruggen zijn nu zo goed als klaar :



Elke aanbrug heeft er 2, dus bovenstaande zijn van 1 aanbrug, de 2 andere van de andere aanbrug zijn momenteel helemaal hetzelfde afgewerkt. Enkel aan de onder en bovenzijde moet ik nog verstevigingsplaten over de ganse lengte van de brug doen.
Moet normaal komende week gedaan raken.

De onderzijde van beide aanbruggen is ook klaar. Dat is het bovenste stuk op onderstaande afbeelding :



Onderaan die foto zie je de bovenzijde voor de aanbruggen. Aangezien deze echt moet dragen, heeft die meerdere dwarsbalken, wordt tevens nog verder verstevigd door er diagonaal kruisingen in te monteren. Je ziet duidelijk dat er een verschil in in het aantal dwarsbalken tov de onderzijde, in de volgende fotos wordt duidelijker waarom ik dat gedaan heb.

In dit plaatje wordt het al wat duidelijker :



Het bovenste stuk op de foto is de onderkant, in het midden de zijkant, en onderaan zie je de bovenkant van de aanbrug. Je ziet nu ook duidelijk dat de extra dwarsbalken op de bovenzijde van de aanbrug gelijk komen lopen met alle balken die ook aan de zijkant van de aanbrug zijn. Idem met de anderzijde en de zijkant. Aangezien de bovenkant van de aanbrug meer gewicht moet dragen van een lokomotief die overgereden komt heb ik dat zo toegepast. Geen idee of het in het echt ook zo is, maar ik vind het in elk geval overtuigend :) Ik wijk hier ook een beetje af op de Oosterbeekbrug die Jeroen heeft gemaakt.

En aangezien ik nu eigenlijk van beide aanbruggen alle zijkanten heb, kon ik het niet laten om toch al snel even alle onderdelen van 1 aanbrug beetje opeen te stapelen om een indruk te krijgen hoe dat er nu gaat uitzien :



Het is nog wit en niet in elkaar gelijmd ( moet ik eerst nog wat extra details afwerken waar ik anders nog moeilijk aan kan ), maar ik vind het in elk geval al zeer overtuigend :)
Ook even voor de duidelijkheid : de trein gaat dus niet in de aanbrug rijden, maar op de aanbrug, dus het bovenste deel, daar komt nog spoor op, en daar rijdt de trein op ( dhu :p ).
En bovenstaande foto is dus 1 aanbrug, de gehele brug, krijgt 2 aanbruggen, waarvan beide momenteel even ver afgewerkt zijn.

Nu eerst weer even verder in de tuin werken, want spijtig genoeg wil goed weer en weekend niet noodzakelijk zeggen bij mij dat ik tijd heb voor de modeltreintjeshobby.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2019, 13:53:45 door Falcon10 »

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #118 Gepost op: 03 april 2019, 21:56:32 »
De eerste aanbrug is nog aan het drogen, maar ik kon hem jullie niet onthouden :



Nog niet helemaal klaar natuurlijk, maar al wel lokbestendig :)
Volgende dingen moeten nog gebeuren :
Verstevigingsplaten op de zijbalken, nog zijkanten maken op het bovenste brugdek en de dekplaten voor de ganse bovenkant.
Tevens nog de onderhoudsgondel die in de binnenkant hangt.

De tweede aanbrug staat ook klaar om in elkaar gelijmd te worden zoals deze, zal morgen gebeuren.
Tevens voordat de dekplaten bovenop de aanbruggen komen, moet heel de brug haar grondlaag krijgen en natuurlijk de grijze eindlaag.
Bepaalde stukken zijn anders niet meer goed bereikbaar om te verven, dus zorgen dat we dat op tijd doen :)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Oosterbeekbrug bis
« Reactie #119 Gepost op: 05 april 2019, 19:37:07 »
Ondertussen is de 2de aanbrug ook aan elkaar geplakt.
Momenteel nog bezig met verder verstevigingsplaten aan de onder en bovenkant te maken en plakken, klein detail, maar het maakt het geheel gewoon completer en af.

Ben nu aan het zoeken naar de zogezegde bruggenlagers.
Dat zijn dus deze dingen :



of deze :



Enerzijds zou je ze makkelijk met styreen kunnen namaken.
Echter geen idee of ik dat wel wel. Misschien dat het net mooier is als het een soort kant en klaar stukje plastic is, echter geen idee of er sets van die dingen zijn van bv Faller, Kibri, ....
Iemand enig idee ?