Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:39:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:59:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:27:02
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
BNLS modules: de groeten uit Berkel door nighttrain1
Vandaag om 17:52:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:49:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:42:10
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 16:36:36
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:02:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:54:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:03
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:35:08
Gratis On30 Black Sheep sticker. door p-kokkie
Vandaag om 06:28:44
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
29 August 2025, 22:49:33

Auteur Topic: Kadee: tips over ontkoppelaars gevraagd  (gelezen 2366 keer)

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Kadee: tips over ontkoppelaars gevraagd
« Gepost op: 26 December 2016, 16:54:59 »
Hallo iedereen,

Op Voorde dok , hadden we graag gerangeerd met kadeekoppelingen.
Aangezien Wouter en ik daar geen ervaring mee hebben, vragen we bij deze raad.
We denken dat we er met 2 (aangegeven met 1 en 2) voldoende zouden hebben.

Ook twijfelen we tussen permanente en elektrische.

Afbeelding by Samuel De Zutter, on Flickr

Wouter en ik danken jullie bij voorbaat, voor jullie input.

Grtz,

Wouter en Samuel.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2016, 18:27:50 door Reinout van Rees. Reden: Titel verduidelijkt »
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: kadee
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2016, 17:24:35 »
@Wouter & Samuel,

Je kunt prima werken met vaste magneten.
Zie dit filmpje hoe precies eea werkt:
https://youtu.be/jibk1SlJb5c

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 26 December 2016, 22:36:13 door Hans van de Burgt »

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
Re: Kadee: tips over ontkoppelaars gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2016, 22:23:59 »
Groet,

Gerard

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2016, 10:10:57 »
Hoi,

Hans en Gerard laten precies zien wat de valkuil is en de mogelijkheden zijn met Kadee.

Tip: beter teveel dan te weinig magneten. Electromagneten zijn erg duur en gebruiken nogal wat stroom. Mocht er stroom op blijven staan doordat bijvoorbeeld de schakelaar blijft hangen wordt de zaak flink warm. Ook de inbouwdiepte is behoorlijk.

Bij Hans zie je een onbedoelde ontkoppeling. De trein rijd immers en dus staan de koppelingen onder spanning. Dan mag er niet ontkoppeld worden. Oorzaak: de stalen wielassen van de wagons. Deze worden óók door de permanent magneet aangetrokken waardoor de wagens bij lage snelheid gaan schokken, iets wat je hier niet ziet gebeuren, maar wel degelijk gebeurd. Een groot nadeel van de permanent magneten. Veel Amerikaanse wagons hebben plastic assen, dan heb je dat probleem niet. Ook worden afgekoppelde wagens met de as naar de magneten toe getrokken. Ik heb daarom elke wagon een weerstand gegeven in de vorm van een stukje fosforbrons draad dat op de wielas drukt. Veel werk en gaat ten koste van de maximale treinlengte omdat de trein aanmerkelijk zwaarder loopt.

Het fiilmpje van Gerard komt van mijn hand en is een budget uitvoering van de electromagneten. Met gebruikmaking van permanentmagneten van een paar dubbeltjes. Gebruik van deze magneten voorkomt alle bovenstaande problemen en ombouwwerk. Magneten zijn op Ebay of Aliexpress voor weinig te scoren. Op onze nieuwe baan hebben we zo meer dan 40 onkoppelaars ingebouwd. Het klepje kan met een servo of een budget motortje dat je op tentoonstellingen vaak in de aanbiedingenbak vind prima aangedreven worden. We hebben ook een variant die gebaseerd is op het zuiger-principe zoals gebruikt in een verbrandingsmotor; dus met een puur verticale beweging.

Op Braggels Baenke heb ik ook de originele magneten gebruikt, zowel permanent als electro. Nu dus door ervaring de zaak aangepast op stalen wielassen (bezetmelding) en goedkoper gemaakt. Werkt perfect en is 70-80% goedkoper dan de originele Kadee spullen. Hierdoor ook véél meer ontkoppelmogelijkheden ingebouwd. Win-win dus.  (y)
Met groet,

Ger.

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2016, 11:35:49 »
Op de modelbaan Zevensloten hadden wij ook meerdere Kadee magneten ingebouwd.
Maar door het onterecht ontkoppelen hebben wij ook de meeste weer verwijderd.
De oplossing van Gerke zou daar wel een oplossing voor geweest zijn.
Op het rangeergedeelte hebben we ze wel laten liggen, en het rangeren met Kadee is echt wel een aanrader.
Het werkt perfect.  Ik zou in de doorgaande sporen elektromagneten of de oplossing van Gerke inbouwen, op de rangeersporen zelf zou een magneet wel werken.

Ik zou zeggen bouw een testspoortje op, en kijk zelf wat de mogelijkheden zijn.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tom Z.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2016, 11:51:45 »
Ervaringsfeit van collega modelspoorder: die elektromagnetische ontkoppelaar van Kadee vreet werkelijk stroom.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2016, 11:55:03 »
Ik heb bij mijn eersteling Metusa Junction de brede "tussen de rails" magneten gebruikt. Die hebben de zgn voorontkoppeling waarbij de koppeling losspringt en de wagon verschoven kan worden zonder te koppelen. Bij haar opvolger The Shop heb ik de "ondervloer" magneten gebruikt. Die werken ook erg goed, net als de bovengrondse. Voor Kadee's geldt dat je de pinnen onder de koppelingen conform Kadeemal instelt. Als je daarbij de magneten goed hebt gelegd (vvoor de "tussen de rail" magneet is een speciale plaatsingsmal) werkt het eigenlijk heel goed. Spontaan ontkoppelen gebeurt eigenlijk alleen bij te lichte wagons en als er geen "trek" meer op de koppelingen staat als deze net boven een magneet zitten.

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2016, 20:22:12 »
Bij Hans zie je een onbedoelde ontkoppeling. De trein rijd immers en dus staan de koppelingen onder spanning. Dan mag er niet ontkoppeld worden.

@Gerke,

De aanname dat het in mijn filmpje niet de bedoeling was dat er ontkoppeld wordt, klopt niet.
Voor een Inglenook Sidings railpuzzel gebruik ik één vaste magneet. Het filmpje toont aan dat een wagon op een bepaalde positie opgehaald kan worden, precies boven de magneet ontkoppeld wordt, en vervolgens precies op een (in dit geval oorspronkelijke) positie geplaats kan worden.
De ontkoppeling vindt alleen plaats als er langzaam gereden wordt. Rijdt je wat sneller over de magneet dan wordt er niet ontkoppeld.

Voor onze traverse moet aan weerszijden van de zes sporen een ontkoppelmagneet komen. Om daar de originele Kadee's voor te gebruiken, wordt wat kostbaar. We zoeken derhalve wel naar betaalbare alternatieven.

Gr, Hans

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2016, 20:51:13 »
Hoi Hans,

Dan is mijn aanname onjuist, maar het getoonde ontkoppelen is niet volgens het Kadee idee. Ook als er langzaam gereden wordt mag er géén ontkoppeling plaats vinden. Zo zit het Kadee systeem in elkaar. De klauwen staan dan onder trekspanning en haken stevig in elkaar. Als er volgens het Kadee systeem ontkoppeld wordt moet er boven de magneet gestopt worden, vervolgens moeten de koppelingen tegen elkaar gedrukt worden om de klauwen van spanning af te halen, naar voren gereden worden om ze om te klappen en dan weer tegen elkaar gereden worden om de afgekoppelde wagon naar zijn plek te duwen. Daarom moeten wagons voldoende zwaar zijn om genoeg trekweerstand te genereren. Ik zie nu dat het tweede wagentje een Engels voorbeeld heeft en allicht ook van Engels fabricaat is en daardoor mogelijk kunststof assen heeft?

https://youtu.be/s-YXiQpHF94

Weliswaar niet meer het meest actuele filmpje (hier nog analoge besturing) maar het laat goed zien hoe het volgens het Kadee principe zou moeten gaan.

« Laatst bewerkt op: 28 December 2016, 14:25:35 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2016, 21:20:43 »
Daarom moeten wagons voldoende zwaar zijn om genoeg trekweerstand te genereren.

Dat klopt helemaal. Maar zelfs met geldende NMRA normen (die Amerikaans zijn) wil het nog voorkomen dat wagons toch spontaan ontkoppelen..... 100% zekerheid is er dus niet. Het door jou toegepaste principe om wagons wat zwaarder te laten lopen is dan een goede oplossing.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2016, 21:52:48 »
 (y)
Met groet,

Ger.

sdz1976

• Offline Offline
  • ovmv.be
    • ovmv.be
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2016, 01:00:58 »
Dankuwel voor het meedenken iedereen,

Denk dat het de ondervloerse zullen worden, want wegklappen of schuiven is  zo goed als onmogelijk.
Ook de elektrische is blijkbaar te vermijden aangezien ze zouden ingesloten zitten en de warmte niet weg kan .

Vandaag  even getest met keukenkastmagneten, maar toch beslist het zekere voor het onzekere te nemen en de originele ondervloerse te nemen.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2016, 09:16:00 »
Als je de juiste "neppers" gebruikt gaan de koppelingen nog beter om dan met de originele... Ik kan eventueel voor je opzoeken welke wij gebruikt hebben. Moet ik alleen even de rekening uit de boekhouding opduikelen. Laat maar weten of je interesse hebt.  (y)
Met groet,

Ger.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2016, 23:02:10 »
@Gerke,

Daar heb ik in ieder geval wel belangstelling voor. Lijkt me interessant voor mijn traverse. Alleen daar al, heb ik er 12 nodig. Dat is met de originele wel erg begrotelijk.

Gr, Hans

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #14 Gepost op: 29 December 2016, 23:15:35 »
De magneten hebben de volgende kenmerken: 8x5 mm NdFeB. Hart op hart 19-20 mm uit elkaar zetten. Door twee magneten per zijde naast elkaar te zetten krijg je ongeveer 3,5 tot 4 cm ontkoppel lengte. Wij hebben voor de helft gekozen, dus nauwkeurig en langzaam rangeren is een must.

Ebay: http://www.ebay.nl/itm/10-Piezas-Iman-Imanes-De-Neodimio-NdFeB-Disco-8-x-5-mm-Magnet-Envio-Fuerza-N52-/141724760101?hash=item20ff743825:g:C8MAAOSwMmBVr1v5

Link naar Ali

Ik heb ze bij Treinelektronika gekocht. Stukje duurder. Maar service en advies is mij ook wat waard. http://www.treinelektronika.com/magneten.html

En even letten op de polariteit van de magneten als je ze inbouwd. Even proef ondervindelijk vast stellen met welke zijde ze de koppelingen het best om duwen. Even markeren met een stift en vervolgens alle magneten even testen en markeren. Gaatjes van 8 mm boren en de magneet in het dag drukken. Aan de andere kant een 2 mm gat boren om de magneten in geval van nood (verkeerd om in het gat gedrukt) met een 2 mm boortje weer uit te kunnen drukken. Het in het filmpje gebruikte motortje komt ook bij Treinelektronika vandaag. Mét slipkoppeling op de as, dus ook prima analoog aan te sturen zonder dat de zaak kapot loopt!
« Laatst bewerkt op: 30 December 2016, 09:13:46 door Reinout van Rees. Reden: 3 km lange link aangepast zodat \'ie in het scherm past :) »
Met groet,

Ger.