Google+
Doel:€250.00
Donaties:€117.90

Per saldo:€-132.10

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Speelbaan voor onze kleinkinderen door bink79
Vandaag om 14:53:20
ACME importeur stopt er mee door Arnold
Vandaag om 14:51:13
Pronsfeld door eenop87
Vandaag om 14:49:08
Rangeren met de Sik - 120x40 in H0 door bink79
Vandaag om 14:46:55
Bedieningskastje AHOB (of AKI) door spoorzeven
Vandaag om 14:32:25
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door marimon
Vandaag om 14:28:22
Roco ns voormalige DSB WLAB 33 draaistellen shapeways door Thowra
Vandaag om 14:18:37
binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87 door wob
Vandaag om 14:17:51
Railplan past niet, Roco Geoline door Peter Kleton
Vandaag om 14:15:00
Lenz ABC icm ESU V4 locdecoders door marctrein
Vandaag om 14:11:15
Kleinste decoder DCC door RobertH
Vandaag om 14:10:32
Weert, maar anders door Rinus H0
Vandaag om 14:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Brigitte
Vandaag om 14:09:33
Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales door Bert_Apd
Vandaag om 14:07:48
Wat hing er achter een Blauwe Brabander door Tomasso
Vandaag om 14:01:18
Station 2.0 door spoorzeven
Vandaag om 14:00:03
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door iarnrod
Vandaag om 13:57:05
Railtalk Magazine December 2017 door Erik de Zeeuw
Vandaag om 13:55:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 13:50:30
LSM NS Plan W door ad.M
Vandaag om 13:27:54
Video's over werken met Traincontroller door Haradigi
Vandaag om 13:23:58
KOPLOPER Versie 9.3 build 1 door Christoffel1970
Vandaag om 12:49:47
Lenz Compact 60500, programmeren geeft ERROR door lokmuis
Vandaag om 12:38:54
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:22:48
Geknoei in 0 door Henk ho/0
Vandaag om 12:15:22
Wateringbury Railway Station in OO door Tanks+Treinen
Vandaag om 11:56:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:53:26
Britse treinen samenstellen in model door St00mboy
Vandaag om 11:39:47
Tuinbaan in Spoor-1 en Spoor-Z door Eric B
Vandaag om 11:33:36
Bezetmeldpunten draadloos zien. door Josephes
Vandaag om 11:12:48
  

Auteur Topic: Puttense treinkelder  (gelezen 14338 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #75 Gepost op: 28 november 2017, 23:01:10 »
hallo,

Al die latjes zouden nog wel eens lelijk de ondergrondse wissselaandrijvingen in de weg kunnen zitten..............
Ik zie de ratio nog niet helemaal

succes jandcargo

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #76 Gepost op: 29 november 2017, 22:40:44 »
De tafel zoals hij er nu staat is min of meer het frame. De gekozen bouwwijze levert tafels die redelijk licht zijn en toch stevig genoeg voor een modelbaan. Je kunt er weliswaar niet op staan, maar voor de rest kan het heel wat hebben.
De latjes vormen de structuur waarop straks de baan gebouwd gaat worden. Daarbij gebruik ik de methode van Klaas, waarbij de baan zelf hoger komt te liggen, zodat er ook nog wat met het terrein te variëren valt.
Ik zal ook foto's laten zien van de verdere opbouw.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
  • Metrop-Märklin
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #77 Gepost op: 30 november 2017, 01:05:16 »

De een valt over de dunne latjes, de ander over de pootjes.

Wat op de foto latjes zijn, heb ik op een vorige baan met alu-profiel gedaan.
Iets verder uit elkaar, dat wel. Dat beviel goed, mits niet langer dan ongeveer een meter, want anders knikten de profieltjes. Superlicht, makkelijk op te bouwen en af te breken. de platen met rails lagen er los op, en er is nooit een plaat krom getrokken of verschoven.

Ik zie een andere pootjesconstructie: lange draadstang onderaan, en een stevige schoring bovenaan. Beviel dat in het verleden goed?
Ik heb pootjes met de draadstang bovenaan in gebruik gehad, en dat beviel me niet goed, omdat schoring nu eenmaal onmisbaar is, minimaal tijdens de opbouw.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #78 Gepost op: 30 november 2017, 12:09:39 »
Ik wou dat ik zo'n kelder onder m'n huis kon laten bouwen... Technisch zou het misschien wel mogelijk zijn (denk aan hoe ze de metrotunnel in Rotterdam destijds onder een bestaand flatgebouw hebben geschoven tussen de heipalen door), alleen iets te kostbaar helaas.
Groetjes,
John

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #79 Gepost op: 30 november 2017, 12:54:03 »
Met zulke lange draadeinden onderaan staat de tafel toch niet echt stabiel.
Het bovenblad zal niet vervormen, maar als je de boel niet aan de muren vastmaakt gaat de hele boel aan het dansen als je tegen de tafel stoot.
Er hoeft maar 1 draadstang het loodje te leggen en je baan ligt ook beneden.

Ik zou die regeling beperkt hebben tot maximum 2cm.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR 2017 - Hangar 27, Edegem (B) op 21 & 22 Oktober 2017

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #80 Gepost op: 30 november 2017, 15:18:00 »
Hallo Jan Willem en Frans,

De constructie beviel me in mijn vorige opstelling prima, zelfs toen ik één grote tafel van 2,60 bij 1,22 m toen hij al in gebruik was heb omgebouwd naar twee tafels, één van 1,40 en één van 1,20. Dat ging goed, maar aan één zijde stonden de poten wat uit het lid. Dankzij de houten schragen in verstek nooit enig moment van zwakte gekend. Ik plaats de schragen op alle vrije hoeken, dat wil zeggen die hoeken waar geen andere tafel tegenaan gezet wordt.
De poten van deze tafel zijn een compromis. Mijn vorige baan stond op 75 cm hoogte (tafelhoogte), deze komt op ca. 90 cm (werkbankhoogte). Ik heb voor de verlenging van de poten nu gekozen voor lange bouten. Het staat redelijk stevig. De nieuwe tafels krijgen natuurlijk alle langere houten poten met onderin stelbouten. Mogelijk ga ik de nu gebruikte poten ook nog wel vervangen.

Hallo John,

Ik ben ook erg blij met de ruimte. Mocht je eens in de buurt van Putten zijn, dan ben je altijd welkom.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #81 Gepost op: 30 november 2017, 17:15:13 »
Hoi Dirk,

Goed te zien dat je weer aan hte opbouwen ben....Zit nog steeds in de testfase van mijn testbaan (erg veel aan het werk) ....al gaat koploper me al stukken beter en vlotter af :-)

Als ik binnenkort in de buurt ben kom ik ff buurten en neem ik chocolade mee :-)

Gr. Bjorn

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #82 Gepost op: 01 december 2017, 22:44:54 »
Hoi Bjorn,

Bij mij is het op dit moment ook nog niet veel meer dan een kleine demobaan, maar ook daarmee kun je je al behoorlijk uitleven in Koploper. Het lok wisselen werkt nu goed, de volgende opdracht is het tractierijden.
Nu moet ik eerst maar eens achter hout aan voor de tafels.

Je bent natuurlijk altijd welkom, zonder en zeker met chocola ;-).
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
  • Metrop-Märklin
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #83 Gepost op: 06 december 2017, 14:36:26 »
Met zulke lange draadeinden onderaan staat de tafel toch niet echt stabiel.

Vuistregels (eiegen ervaring):
bij diameter 8 mm tot 40 cm stabiel
bij diameter 10 mm tot 70 cm stabiel
bij diameter 12 mm tot >100 cm stabiel

Het hangt er wel vanaf hoe vast ze zitten in de poot of in de grond.

Ik heb in het verleden enkele poten volledig vervangen door 8 mm draadstang.
Je krijgt dan een wiegende tafel, die alleen stabiliseert door aanliggende starre tafeldelen. Daarna geprobeerd met 10 mm, dat was beter, maar niet goed genoeg, bij 12 mm vormde zo'n draadstang een starre poot.

Voor stukjes op of onder een tafelpoot is van belang dat je de draadstang opsluit in een bus, en die verlijmt met uithardende lijm. Doe je dat niet, dan vreet de draadstang (of de bus rondom de draadstang) zich zijwaarts een weg in het hout, en zakt de poot scheef.

Voor de onderkant van pootjes op draadstang zijn verschillende zaken in omloop.
Ik heb b.v. rubberen kubusjes met 8 of 10 mm gat, maar ook prefab pootonderzettertjes van sencys met 10 mm draadstang.
De kubusjes heb ik in de jaren '80 gekocht bij Klück (in Bussum); die zijn nergens meer te vinden. En zijn nou juist het handigst (geluiddempend, sterk).

Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Puttense treinkelder
« Reactie #84 Gepost op: 06 december 2017, 22:36:27 »
Hi All,

Te2/2 bedankt voor de info.
De stabiliteit van de tafels op 'hakken' valt me nog mee moet ik zeggen. Ze komen natuurlijk straks vast te staan aan de nieuwe tafels, waarvan de houten poten langer worden. Ik vermoed dat het dan allemaal stevig genoeg zal zijn.
Met beste groeten,

Dirk Meijer