Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door gdh
Vandaag om 00:05:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
US diorama in H0 door Frank 123
17 August 2025, 21:57:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
17 August 2025, 18:54:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51

Auteur Topic: Welke PC software voor modelbaanbesturing?  (gelezen 8026 keer)

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Welke PC software voor modelbaanbesturing?
« Reactie #15 Gepost op: 22 December 2016, 23:30:52 »
Koploper is prima als je er al jaren mee werkt.
Maar het is een moeras als je er mee gaat beginnen.

Uit de reactie van peterha blijkt dat Traincontroller voor hem favoriet lijkt.
Citaat
Het programma is vreselijk duur
De V8 brons kost €111,-. Dat valt dus alleszins mee en voldoet voor de 9 van de 10 banen.
Als je serieus geinteresseerd bent in V7Gold stuur mij dan even een PM.

Nico

jowi

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 December 2016, 23:58:17 »
Op die punten is het zo spartaans ogende programma nog altijd voer voor fijnproevers.
Zo klinkt het net alsof die achterhaalde, antieke jaren '90 visual basic look een pluspunt is. Of je bedoelt met fijnproevers juist het tegenovergestelde, dat kan ook. Mensen zonder enige interesse in software zien inderdaad niet wat er mis mee is. Het werkt toch prima? En het is onlogisch, niet intuitief, moeilijk om te leren, dus dan moet het wel echt een heel goed pakket zijn ;D

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
« Reactie #17 Gepost op: 23 December 2016, 01:03:29 »
Hoi hoi Ronald,

Na koploper en Rocrail te hebben geprobeerd ben ik aan iTrain begonnen; inmiddels de pro versie. Het voordeel is dat het constant in ontwikkeling is en steeds updates krijgt. Ook de uitbreiding met iCar is erg mooi, en oa de draaischijf besturing werkt zeer goed. Ik vond Traincontroller veel te duur; zeker als je, net zoals ik met meerdere centrales en schermen tegelijkertijd zou willen werken. 
Ik vind de interface van iTrain erg mooi en overzichtelijk. Een ander voordeel vind ik dat iTrain ook met een Raspberry Pie, een Apple of Linux computer kan draaien, en niet enkel op Windows. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit ergens zien vastlopen. Bij PiCommIT in Zwolle hebben ze erg handige workshops, duidelijke hulp en service

Groeten Jake
« Laatst bewerkt op: 23 December 2016, 01:14:16 door jakeman »

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 23 December 2016, 01:26:14 »
... Momenteel werk ik al een hele tijd met iTrain. ... Ook hier zijn drie versies.
Vanaf versie 4 zijn er vier 'versies' (= uitvoeringsvormen): Lite, Standard, Plus en Pro(fessional).
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 23 December 2016, 07:17:31 »
Zo klinkt het net alsof die achterhaalde, antieke jaren '90 visual basic look een pluspunt is. Of je bedoelt met fijnproevers juist het tegenovergestelde, dat kan ook. Mensen zonder enige interesse in software zien inderdaad niet wat er mis mee is. Het werkt toch prima? En het is onlogisch, niet intuitief, moeilijk om te leren, dus dan moet het wel echt een heel goed pakket zijn ;D

Nee, ik bedoel dat Koploper door de doorgaande ontwikkelingen qua rijeigenschappen en exacte positionering op de baan en alle automatiseringsmogelijkheden die daaruit volgen, nog steeds in de top staat. Kan zijn dat je rijeigenschappen en automatiseringsmogelijkheden voor zo'n programma niet erg belangrijk vindt natuurlijk. Als het er maar gelikt uitziet en het eenmalig invoeren van de baan niet teveel moeite kost.  8)

Desondanks hier een leuk voorbeeld van de mogelijkheden van Koploper.

https://youtu.be/J512kc8t2tA

Traincontroller doet daar overigens niet voor onder, iTrain duidelijk nog steeds wel. De hobbyïst kan alleen zelf bepalen wat de doorslag geeft.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2016, 08:17:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eegtrain

• Offline Offline
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
« Reactie #20 Gepost op: 23 December 2016, 09:05:37 »
Hoi Henk,
Ik ben uiteraard nieuwsgierig; kan je een paar dingen opnoemen die koploper wel zou kunnen / wat mooier werkt dan iTrain 4? Traincontroller is uiteraard ook mooi maar meer dan 500-600 uitgeven als je langer dan een kwartier wil rijden vind ik toch wel teveel van het goede.
Daarnaast moet ik wel zeggen, dat voordat je met koploper aan de gang bent je wel een paar dagen langer bezig bent, dan met iTrain. Als je dan eindelijk weer eens wat tijd hebt om wat aan je baan te doen, dan is het leuk om weer wat resultaat te zien, in plaats van avonden naar menu's te staren. Maar ik ben benieuwd.

Groeten Jake

rjr

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 December 2016, 09:19:48 »
Jake,

Mijn ervaring is juist anders om. Bij koploper heb ik in no time een baan opgezet en kan er automatisch gereden worden.
Bij iTrain duurde me dat veel langer om het voor elkaar te krijgen.
En mijn baan was echt niet klein.

Het reed dan nog niet zoals ik uiteindelijk wilde hebben. Maar het kon wel rijden. En daarna als ik weer eens zin had ging ik even een uurtje er achter zitten om wat uit te breiden. b.v. aan geven dat goederen treinen niet langs de perrons moesten stoppen, of alleen maar even kort.
Of om eens te kijken of ik het omlopen op een station kon automatiseren.

En als het dan allemaal reed dan had ik de computer niet meer nodig, en kon ik zonder gebruik van toetsenbord en of muis gewoon genieten van de baan het rijden, en het zelfstandig rangeren. Scherm werd dan alleen gebruikt om bij een kortsluiting even te kijken waar er treinen moesten staan, en welke daarvan het meeste kans had de kortsluiting te veroorzaken. Gelukkig gebeurde dat niet zo vaak.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 23 December 2016, 09:21:56 door rjr »

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
« Reactie #22 Gepost op: 23 December 2016, 09:23:31 »
Hallo allemaal,

Ik kan al jaren niet meer zonder Koploper :D
De door Henk al genoemde de rijeigenschappen, waaronder het zeer realistische optrekken en afremmen zijn voor mij belangrijk.
Ik rij met Lenz en daar zit wel een aandachtspunt:

De communicatie met de nieuwere Lenz USB interface werkt niet goed. De combinatie Koploper-Lenz gaat wel vlekkeloos met een ouderwetse compoort aansluiting. Maar die zit niet meer op de nieuwe interface en al helemaal niet meer op een laptop.
Met de op de interface ook aanwezige ethernetpoort en een daaraan gekoppelde virtuele compoort op de laptop gaat het wel goed. Maar dat vraagt veel van de processor in de laptop en daardoor veel ventilatorlawaai.
Ik heb nog een oude interface en wil nog een keer een mini desktop met compoort aanschaffen zodat alles weer bij het oude is.

't is maar om het verhaal compleet te maken en geldt alleen voor Lenz.

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

henk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 23 December 2016, 09:40:40 »
Hoi Henk,
Ik ben uiteraard nieuwsgierig; kan je een paar dingen opnoemen die koploper wel zou kunnen / wat mooier werkt dan iTrain 4? Traincontroller is uiteraard ook mooi maar meer dan 500-600 uitgeven als je langer dan een kwartier wil rijden vind ik toch wel teveel van het goede.
Daarnaast moet ik wel zeggen, dat voordat je met koploper aan de gang bent je wel een paar dagen langer bezig bent, dan met iTrain. Als je dan eindelijk weer eens wat tijd hebt om wat aan je baan te doen, dan is het leuk om weer wat resultaat te zien, in plaats van avonden naar menu's te staren. Maar ik ben benieuwd.

Groeten Jake

Mensen ervaren zoiets kennelijk verschillend, maar ik kan me goed voorstellen dat beginnen in iTrain gemakkelijk wordt gevonden dan in Koploper. Dat gezegd hebbende, is het invoeren van de baan in beginsel een eenmalig gebeuren. Het verschil in rijeigenschappen en mogelijkheden is blijvend.

Die verschillen heb ik eigenlijk al uitgelegd. Ik vind dat de kwaliteit van de rijeigenschappen en het exact positioneren van een trein in Koploper (en Traincontroller) nog altijd beter zijn dan in iTrain. Dat zijn op zich al voordelen, maar ze maken ook dingen mogelijk. Zoiets als het natuurlijk ogend omlopen van een lok is in iTrain niet aan de orde. Op dat filmpje zie je hoe twee treinstellen, ieder met een eigen decoderadres, binnen één blok heel natuurlijk koppelen en ontkoppelen. In Koploper kan je meerdere treinen in één opstelblok parkeren en het programma kan dat zelfstandig zo doelmatig mogelijk doen, zodat je meer treinen kwijt kan.

Of je dat allemaal de moeite waard vindt om wat langer te studeren, is aan jou.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #24 Gepost op: 23 December 2016, 10:34:29 »
Hallo Ronald,

Wat zijn jullie ervaringen met deze software? Wat kunnen jullie aanbevelen?

Ik heb ervaringen met een aantal softwarepakketten. Kan je zeggen dat of één pakket nu beter is dan het ander pakket? Het ligt maar exact aan je eisen, wensen en mogelijkheden. Dat bepaalt of een softwarepakket beter of de juiste keuze is. We weten niet wat je financiële mogelijkheden zijn. Of je van uitzoeken houdt. Of juist helemaal niet? Of dat je graag met computers werkt. Ook je wensen. Wat wil je precies bereiken? Alles volledig automatisch? Of juist half automatisch? Zet dat voor jezelf op een rijtje.

Veel mensen hier en op andere fora hebben mogelijk een keertje een softwarepakket geprobeerd. Kregen het niet voor elkaar met dat pakket en zijn verder gaan kijken. Is die ervaring dan representatief voor het hele pakket? Nee, alleen voor die persoon. Want je weet niet wat die bewuste persoon allemaal aan kennis heeft op modeltreingebied, computergebied en intelligentie. En daarnaast weet je niet wat iemand gedaan heeft om het bewuste pakket onder de knie te krijgen.

Zet alles op een rijtje. Ga voor jezelf na wat je wil. Of je bepaalde kosten voor een softwarepakket financieel wil/kan dragen. Veel pakketten kan je een gratis testversie downloaden. Daar kan je dan mee aan de slag. Gewoon lekker testen en wat al aangeven is: Of je dat allemaal de moeite waard vindt om wat langer te studeren, is aan jou.

Ik ga niets aanbevelen. Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

NTeering

• Offline Offline
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
« Reactie #25 Gepost op: 23 December 2016, 11:09:36 »
Citaat Jake
Citaat
Traincontroller is uiteraard ook mooi maar meer dan 500-600 uitgeven als je langer dan een kwartier wil rijden vind ik toch wel teveel van het goede.
Nogmaals: de brons versie kost 'maar' €111,-
De brons versie volstaat voor de meeste banen.

Nico

rjr

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 23 December 2016, 11:37:21 »
Brons zal voor veel banen misschien volstaan, maar dan is het wel even van belang om duidelijk te hebben wat je wilt zoals Ronald aangeeft.
Heb voor mezelf even gekeken, maar er zijn toch zaken die in brons niet zitten die ik wel gebruiken wil. Zit zelfs wat bij wat alleen een de gold zit. Voor mij zou brons niet werken en zou ik toch voor Gold moeten gaan.
Kan voor een ander natuurlijk niet kijken, die zal voor zichzelf dat duidelijk moeten hebben. Maar of je dat op voorhand al kunt aangeven vraag ik me af. Als ik naar mezelf kijk zijn dat zaken die ik later ben gaan gebruiken. Had wensen en met wat zoeken ben ik er achter gekomen hoe ik dat voor elkaar kon krijgen. En dan blijkt dat je opeens meer nodig hebt dan beschikbaar in je versie.

Roelco

jowi

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 December 2016, 11:39:25 »
Je kunt volgens mij met TC ook later verder upgraden als je meer functionaliteit nodig hebt.

peterha

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 23 December 2016, 12:07:30 »
Wat Roelco ook al zegt, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je wilt.

Ik heb ook de verschillende versies van Traincontroller bekeken/geprobeerd, maar om met de baan op het niveau door te gaan wat ik gewend was, had ik de Gold versie nodig. En dat werd me te gortig en ben ik overgestapt naar iTrain.
Overigens, met upgraden ben je duurder uit dan in een keer de Gold versie te kopen.

Aangezien Koploper al heel lang op de modeltreinmarkt is, is het heel erg doorontwikkeld. iTrain is nog volop in ontwikkeling; maar hier komen ook steeds meer features in te zitten. En aangezien ik al lang niet meer met Windows werk, was iTrain voor mij de beste keus; geen moment spijt van gehad.

Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #29 Gepost op: 23 December 2016, 14:31:54 »
Binnen de diverse linux distrbuties kun je koploper gewoon draaien met de WINE applicatie.