Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 16:16:55
Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 16:15:35
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 14:44:00
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:46:49
  

Auteur Topic: Laatste CNL uit Nederland  (gelezen 14295 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8872
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Laatste CNL uit Nederland
« Gepost op: 12 December 2016, 17:38:36 »
Aangezien zelfs individuele loks een draadje krijgen als eerbetoon voor hun bewezen diensten ???, lijkt het mij niet meer dan logisch om juist een draadje te openen voor een treinsoort dat verdwenen is uit Nederland.

Sinds afgelopen zaterdag is mijn uitzicht saaier geworden door het ontbreken van deze trein. Met deze trein is ook mijn verlangende blik uit het raam verdwenen. Niet meer dromen over 's nachts wakker worden in een stil en verlaten station, het rumoer van instappende of uitstappende passagiers ergens laat in de nacht. En verdwenen is het kijken naar een trein die pas de volgende dag zijn passagiers het genot gunt van het rijden door een landschap, dat ontwaakt tijdens het passeren.

Foto is gemaakt op Nov-29, 2016

Jammer, maar het concept van reizen is verworden tot transport van A->B.

Groet,
Michel

(edit: die wel gebruik maakte van de nachttrein)
« Laatst bewerkt op: 12 December 2016, 17:40:52 door tothebeach. Reden: tekst aangepast »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2016, 18:03:42 »
Mooi gezegd!  (y)


Steyn

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2016, 18:14:28 »
In het winterseizoen rijden er nog wel enkele nachttreinen naar Bludenz en Schladming.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17956
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2016, 19:51:47 »
Jammer, maar het concept van reizen is verworden tot transport van A->B.


Dat was het toch altijd al? ;)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2016, 20:08:39 »
De romantiek van het reizen is zo langzamerhand wel verdwenen. Dat geldt niet alleen voor de nachttreinen maar ook de dagtreinen. De oude D-treinen naar Parijs hadden toch een andere dynamiek dan de ge-airconditionende Thalys.  8)  Lange douanestops, uit het raam hangend een kop koffie bestellen, de aanblik van vreemde steden, allemaal vervangen voor sneller en efficiënter, met een blik op betonnen tunnels, glazen stations en veel geluidswallen.
En ja, uiteindelijk vind ik het toch prettig om in tweeënhalf uur in Parijs te zijn, in plaats van met die snikhete trage D-trein, met dat eeuwig durende kopmaken in Antwerpen...  ;)
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8872
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 13 December 2016, 00:36:03 »
In het winterseizoen rijden er nog wel enkele nachttreinen naar Bludenz en Schladming.
Zo rijden er ook nog steeds treinen met een stoomlokomotief over de hoofdbaan ::). Slaaptreinen in de dienstregeling of als charter (zoals wintersport) zijn toch wel verschillend. Zie het ook als vliegreizen: een lijnvlucht heeft ook andere passagiers als een chartervlucht.

Jammer, maar het concept van reizen is verworden tot transport van A->B.
Dat was het toch altijd al? ;)
  ;)

@ Marc: Je hebt ook volledig gelijk. Ik race ook liever in een dag met de trein naar London of Spanje dan daar 26 uur over te doen. Alhoewel, die keer dat ik dat deed (met de nachttrein vanaf Gare Paris Austerlitz, om vervolgens half gaar via een boemeltje tussen Toulouse en Narbonne de Talgo te nemen naar Alicante) geeft mij nog steeds wel goede herinneringen.
Maar goed, met wat geluk ga ik volgend voorjaar via Düsseldorf naar Wenen.

@ Steyn: Dank je

Groet,
michel

Arjen B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 13 December 2016, 08:57:33 »
Fijn dat dit draadje geopend is. Het was mij vorige week ook al opgevallen dat de laatste City Night Line geheel aan dit forum voorbij leek te gaan.

Het was een mooi afscheid vrijdagavond in Amsterdam. Veel belangstelling van spoorwegliefhebbers en pers (NOS Journaal, SBS6). Het treinpersoneel wilde graag op de foto en deelde kerstsnoepgoed uit. NS had ervoor gezorgd dat de laatste CNL wat eerder werd voorgereden en bovendien zou vertrekken van een wat ruimer bemeten perronspoor (spoor 2 i.p.v. spoor 10). Met ongeveer 5 minuten vertraging vanwege uitgelopen interviews van de pers met de machinist, vertrok de laatste City Night Line luid toeterend van Amsterdam Centraal, rijtuigen met zich meenemend waarvan een deel misschien wel nooit meer in Nederland terug zal komen.

Enkele rijtuigen van het type WLABmz 173.1 en Bvcmbz 249.1 zijn inmiddels al gespot in de nieuwe Nightjet-kleuren van de ÖBB, dus daar is wel weer nieuw emplooi voor, maar hoe de toekomst van de Bvcmz 248.5 en de BDcm 874.1 eruit ziet weet ik niet.


Groeten,
Arjen

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 13 December 2016, 10:30:05 »
 :'(
Nachttreinen .... vergane glorie ....

Waar zijn de tijden van weleer dat ik als kleine jongen op Hoek van Holland rondliep kijkend naar waar de rijtuigen vandaan kwamen?
Dat we door een gebrekkig duits sprekende Russische conducteur (met grammofoonplaat in z'n pet) werd uitgenodigd om een kijkje te nemen in de russische slaapwagen, kompleet met samovar?

Er is veel veranderd ....

Nu 2x de CNL gebruikt voor de wintersport.
Vrijdag avond instappen in Utrecht en lekker gaan liggen.
De volgende morgen onder de douche en vervolgens genietend van de ontwakende (witte) wereld met "ontbijt op de kamer".
Op Innsbruck een echte capu bij Bakker Luetz en vervolgens nog een stukje met de EC naar Italie.
Een stuk ontspannender dan dat gejaag over de Duitse snelwegen ......
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Dit jaar maar genoegen genomen met een extra overstap in Dusseldorf.
Ben benieuwd of het product met de exploitatie door de OBB veel afwijkt, eind januari weten we het.


mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 13 December 2016, 22:58:53 »
:'(
Nachttreinen .... vergane glorie ...

Ik geloof dat de nachttrein nog steeds een toekomst heeft, al was het dan alleen maar in een niche. Er zal wel iets moeten veranderen in de houding van overheden en bijvoorbeeld de tariefstelling voor infraheffingen. EETC heeft bijvoorbeeld in Frankrijk het bijltje erbij neer moeten gooien door oneerlijke en volgens mij ook met Europese regels strijdige tarieven. Verder moeten we ons afvragen waarom een internationale (nacht)trein zich financieel zelf moet kunnen bedruipen, terwijl er bakken geld bij moeten voor sommige binnenlandse stoptreinen en gedecentraliseerde treindiensten. En dat vindt dan iedereen heel gewoon.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2016, 00:10:08 »
Eens, wat is er comfortabeler dan 's avonds instappen en de volgende morgen uitgeslapen op je bestemming aankomen?
Of het zichzelf allemaal moet bedruipen? Tja, wat is de definitie van "zichzelf"?
Ga je elke individuele verbinding bekijken?
Ga je een bepaalde A-B relatie bekijken?
Ga je een regio bekijken?
Wat dat betreft kan de spoorwereld nog een hoop leren van de luchtvaart ......

Ik geloof zeker in de toekomst van lange afstands spoorverbindingen, ongeacht overdag of 's nachts.
Niet alleen qua comfort, ook qua reistijd is de trein tot 750km een goed alternatief voor vliegen.

Nu de tarieven nog .....
« Laatst bewerkt op: 14 December 2016, 08:45:22 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2016, 08:16:51 »
Wat dat betreft kan de spoorwereld nog een hoop leren van de luchtvaart ......
Zoals twee uur van te voren al aanwezig zijn?  ::) ;D :angel:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2016, 10:30:36 »
Zoals twee uur van te voren al aanwezig zijn?  ::) ;D :angel:
Ik heb mijn post nogmaals gelezen, maar kon dat argument niet vinden ......  ;D

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2016, 13:40:40 »
Je vliegt zeker nooit?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8872
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2016, 07:03:12 »

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Laatste CNL uit Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2016, 14:28:51 »
Hoezo?

Groet,
Michel
1: Ik vind de tarieven voor internationale treinreizen aan de hoge kant in vergelijking met de luchtvaart
2: In de luchtvaart kan ik tot een jaar vooruit reserveren, bij het spoor 3 maanden