Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plux22, kun je ESU door Piko-decoder vervangen? door Matthijs vd Schoor
Vandaag om 08:53:42
Albert's fantasie in schaal 0e door NS1220
Vandaag om 08:40:02
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Panoz
Vandaag om 08:28:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:04:53
Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m door eriks1805
Vandaag om 07:02:04
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:55:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:18:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:57:37
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Chris Westerduin
Vandaag om 02:53:48
Harzwald Hafen Bahn door T.Spat
Vandaag om 00:04:59
Openen REE Modeles rijtuig door T.Spat
Vandaag om 00:02:52
Van China naar Tilburg door NS1220
Vandaag om 00:01:14
Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021 door mDDM
24 juni 2021, 23:58:21
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R v/d Hoven
24 juni 2021, 23:54:58
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door Ronald Halma
24 juni 2021, 23:30:35
Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk? door Ronald Halma
24 juni 2021, 23:28:59
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door damngrazy
24 juni 2021, 23:23:37
Je koopt een oud boek.... door Cc72000
24 juni 2021, 22:55:12
Raadplaatje door GerardvV
24 juni 2021, 22:52:33
Dienstregeling van 15 mei 1929 - internationale treinen naar het buitenland door Cc72000
24 juni 2021, 22:52:32
Toon hier je eigengemaakte (model)spoorvideo's door Hans Grasmaijer
24 juni 2021, 22:48:08
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
24 juni 2021, 22:31:15
Baanplan K.L.ooit door Ruud-64
24 juni 2021, 22:21:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 juni 2021, 22:19:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ruud-64
24 juni 2021, 22:08:49
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
24 juni 2021, 21:48:47
Welke kleminrichting voor reparatie en modificatie loks en wagons is handig? door ivanzon
24 juni 2021, 21:39:36
Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen door Klaas Zondervan
24 juni 2021, 21:20:17
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door henk
24 juni 2021, 20:27:38
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
24 juni 2021, 20:21:11
  

Auteur Topic: Artitec plan U, materieelbespreking  (gelezen 128293 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4186
    • Modeltrein projecten
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #30 Gepost op: 02 december 2016, 22:35:11 »
De functiemapping is al gedaan en je hoeft je stel niet open te maken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #31 Gepost op: 02 december 2016, 22:40:50 »
Als het om losse decoders gaat zal het stel sowieso open moeten of je bent een zonderling die een verzameling losse decoders in een vitrine bewaart  :laugh:
gr. Ed

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #32 Gepost op: 02 december 2016, 23:52:12 »
Mooie foto floris.

Kan niet wachten dat ze hier ook is.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #33 Gepost op: 03 december 2016, 09:29:09 »
Zou iemand ook detailfoto's van de deurpartijen van zowel de schuifdeuren als van de zwaaizwenkdeuren kunnen maken?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #34 Gepost op: 03 december 2016, 09:59:27 »
 Deze?


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #35 Gepost op: 03 december 2016, 10:07:50 »
Ja, maar dan van de Artitec modellen  ;)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6054
  • Spaar ze allemaal.
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #36 Gepost op: 03 december 2016, 10:40:10 »
Om de modellen echt te laten kloppen moet je ze nog wel met de dakrand tegen je tafelrand meppen. :P.

Stephan.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 4153
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #37 Gepost op: 03 december 2016, 12:57:49 »

Wat is de meerwaarde van zo'n Artitec-decoder t.o.v. een ESU?


Geen. En is ook nog eens €16 duurder als een losse decoder. Maar als eerder gezegd: zie het als een extra optie, het model behoef je niet te openen en de decoder is al ingesteld als het goed is.

Gr, Ben.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10516
    • Mijn fotoarchief
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #38 Gepost op: 03 december 2016, 13:28:45 »
Ik heb even een aantal niet ter zake doende opmerkingen verwijderd. In dit draadje kan het uitgeleverde model besproken worden, kunnen tips gegeven worden, verfraaiingen gedeeld worden en kan er fotomateriaal van het grote voorbeeld geplaatst worden om te zien hoe correct het model is.

Opmerkingen als "ik ga 'm misschien ook kopen" of posts die uit een enkele emoticon bestaan worden verwijderd om het draadje on topic te houden.

Eelco
team forummoderatoren BNLS
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
  • Modelspoor is emotie...
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #39 Gepost op: 03 december 2016, 13:34:51 »
Om de modellen echt te laten kloppen moet je ze nog wel met de dakrand tegen je tafelrand meppen. :P.

Stephan.

Gewoon voorzichtig gaan kloppen met een blokje hout... ;)

Grt,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #40 Gepost op: 03 december 2016, 13:42:24 »
Bij de buren wordt in een draadje de zwarte 1 in de blauwe banen genoemd op de 128 m.b.t. de inzetbaarheid. Daar stelt iemand dat vanaf halverwege jaren 90 op het stel zat en niet al in de begin jaren 80. Nu heb ik even gezocht op Flickr (daar is een mooi Plan U groep, met heel veel foto's). En daar kan ik de zwarte 1 in de blauwe banen zo 1-2-3 niet vinden. Iemand die daar meer van weet?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4541
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec plan U (materieelbespreking uitgeleverde modellen)
« Reactie #41 Gepost op: 03 december 2016, 13:57:02 »
De vignetten indeling van de 113 is volgens een foto 1 maart 1975 te Arnhem van Carel van Gestel (om auteursrechtelijke redenen kan ik die hier niet plaatsen)

Ik heb inmiddels diverse foto's bekeken van Plan U: Daarbij zitten er aan een zijde van de ABk inderdaad twee NS vignetten, maar aan de vouwbalgzijde niet onder het eerste, maar onder het tweede raam. Aan de andere zijde zit echter maaar 1 NS vignet. En dat klopt ook wel, wanneer je de algemene 'regels' hanteert die toentertijd de standaard waren voor het beplakken van materieel.

Neem de zijkant van een treinstel en kijk van links naar rechts.

De standaard positie van de NS vignetten is dan dat het vignet onder het tweede raam aaan de linkerzijde van elke bak hoort te zitten m.u.v. de kopeinden met een cabine, Daar zit het NS logo zo dicht mogelijk achjter de cabine (dus eerste raam). Bij de  meest rechtse kopbak zit er dan een tweede NS vognet op die bak. Dus niet alleen onder het tweede raam vanaf de vouwbalg, maar ook onder het laatste raam voor de cabine. Een complete kopbak had dus normaalgesproken drie NS vignetten. Aan de ene zijde (cabine naaar links wijzend) 1 vignet, aan de andere zijde twee vignetten.

Voor de gele Plan U lag het iets anders. Normaalgesproken zaten de reclamebanen ergens midden op de bakken. Bij Plan U ging dit bij de motorwagen niet, omdat het grote rooster daarvoor in de weg zat. Daarom werden de reclamebanen bij het kleine compartiment aan de vouwbalgzijde van de motorwagens aangebracht. Hier kon met overigens maar twee banen kwijt in plaats van drie.

Met de motorwagen aan de linker zijde van de trein, leverde deze constructie geen probleem op:

Motorwagen (mBDk) met cabine links: 1 NS vignet direct achter de cabine (onder raam bagage-afdeling)
Middenrijtuig (B): 1 NS Vignet onder het tweede raam van het linker compartiment
koprijtuig (ABk) met cabine rechts: 2 NS vignetten, 1 onder het tweede raam van het linker compartiment en 1 direct voor de cabine onder het laaatste raam.

Bij de andere zijde kon de standaard niet toegepast worden:

Koprijtuig (ABk) met cabine links: 1 NS vignet direct achter de cabine (onder eerste raam)
Middenrijtuig (B): 1 NS Vignet onder het tweede raam van het linker compartiment
Motorwagen (mBDk) met cabine rechts: zou 2 NS vognetten moeten krijgen, maar het vignet onder het tweede raam van het linkse compartiment kon daar niet geplaatst worden vanwege de aanwezigheid van de reclamebanen. Hierdoor verschoof dit NS vignet naar onder het tweede raaam van het RECHTER compartiment van het Middenrijtuig (B).
Het 2e vignet op de mDBk diorect voor de cabine, kon wel geplaatst worden en kwam onder het raam van de bagage-afdeling.

Beter besturderen van foto's uit die tijd hadden deze fout bij de Artitec 113 kunnen voorkomen. Voor mij persoonlijk is het geen  showstopper om het model niet te kopen, maar jammer vind ik het wel, want deze fouten zijn niet nodig.  :'(

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 03 december 2016, 14:13:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4541
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #42 Gepost op: 03 december 2016, 14:29:09 »
Bij de buren wordt in een draadje de zwarte 1 in de blauwe banen genoemd op de 128 m.b.t. de inzetbaarheid. Daar stelt iemand dat vanaf halverwege jaren 90 op het stel zat en niet al in de begin jaren 80. Nu heb ik even gezocht op Flickr (daar is een mooi Plan U groep, met heel veel foto's). En daar kan ik de zwarte 1 in de blauwe banen zo 1-2-3 niet vinden. Iemand die daar meer van weet?

Hoi Joran,

Het klopt wat je schrijft. Geldt niet alleen voor de 128, maar nog veel meer voor de andere gele treinstellen. Die 1 in de reclamebaan is er pas later opgekomen. Op de 128 zou dit dus kunnen (maaar dan niet voor begin jaren 80), maar bij de andere gele uitvoeringen hoort dit niet.
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3140
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #43 Gepost op: 03 december 2016, 14:36:34 »
hoi,

heb de 128 besteld, was volledig om toen ik hem zag.



mvgr Evert en Bas

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #44 Gepost op: 03 december 2016, 15:33:15 »
Vandaag de 139 ontvangen. Heel mooi. Een kleine waarschuwing. Volgens mij kloppen de boormallen van de kachels niet helemaal. Bij mij stonden de plaatsen waar de gaatjes moeten komen iets te ver uit elkaar. Komt niet door het maken van een kopie want de andere gaatjes staan wel goed.

Spoorfan