Google+
Doel:€250.00
Donaties:€34.30

Per saldo:€-215.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railtalk Magazine August issue143 & issue143Xtra (Free monthly magazines) door Erik Mijd
Vandaag om 14:30:21
BNLS Baanbreker - ProjeKct 083 tot 338 door spoorzeven
Vandaag om 14:27:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 14:20:49
Fleischmann: oude wissels gangbaar maken door zuylen
Vandaag om 14:09:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:58:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Ronald Koerts
Vandaag om 13:55:01
Modelspoorbeurs 25 augustus 2018 in Houten. De voor- en nabeschouwing door Wim Vink
Vandaag om 13:37:02
Heen, En en Weer: de tram. door DE-II
Vandaag om 13:25:37
Raadplaatje door Erik Mijd
Vandaag om 13:24:27
19 Toen door timtrein
Vandaag om 13:20:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 13:06:07
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Henk Boshuyzen
Vandaag om 12:28:34
s88SD16-n + Koploper c.q. Rocrail door JohnT
Vandaag om 11:51:19
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 11:39:41
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 11:19:21
NL Baan in Canada door Wim Vink
Vandaag om 11:09:07
Baan in Los Angeles door spoorzeven
Vandaag om 11:06:02
Neutraal Moresnet in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:01:54
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 10:57:57
  

Auteur Topic: Materieelbespreking Artitec plan U  (gelezen 94114 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
    • Modeltrein projecten
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #30 Gepost op: 02 december 2016, 22:35:11 »
De functiemapping is al gedaan en je hoeft je stel niet open te maken.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #31 Gepost op: 02 december 2016, 22:40:50 »
Als het om losse decoders gaat zal het stel sowieso open moeten of je bent een zonderling die een verzameling losse decoders in een vitrine bewaart  :laugh:
gr. Ed

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #32 Gepost op: 02 december 2016, 23:52:12 »
Mooie foto floris.

Kan niet wachten dat ze hier ook is.

Groeten chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1781
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #33 Gepost op: 03 december 2016, 09:29:09 »
Zou iemand ook detailfoto's van de deurpartijen van zowel de schuifdeuren als van de zwaaizwenkdeuren kunnen maken?
Niels

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #34 Gepost op: 03 december 2016, 09:59:27 »
 Deze?


dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1781
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #35 Gepost op: 03 december 2016, 10:07:50 »
Ja, maar dan van de Artitec modellen  ;)
Niels

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5380
  • Spaar ze allemaal.
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #36 Gepost op: 03 december 2016, 10:40:10 »
Om de modellen echt te laten kloppen moet je ze nog wel met de dakrand tegen je tafelrand meppen. :P.

Stephan.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 2863
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #37 Gepost op: 03 december 2016, 12:57:49 »

Wat is de meerwaarde van zo'n Artitec-decoder t.o.v. een ESU?


Geen. En is ook nog eens €16 duurder als een losse decoder. Maar als eerder gezegd: zie het als een extra optie, het model behoef je niet te openen en de decoder is al ingesteld als het goed is.

Gr, Ben.

NS8714

  • Altijd bereid!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Mijn fotoarchief
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #38 Gepost op: 03 december 2016, 13:28:45 »
Ik heb even een aantal niet ter zake doende opmerkingen verwijderd. In dit draadje kan het uitgeleverde model besproken worden, kunnen tips gegeven worden, verfraaiingen gedeeld worden en kan er fotomateriaal van het grote voorbeeld geplaatst worden om te zien hoe correct het model is.

Opmerkingen als "ik ga 'm misschien ook kopen" of posts die uit een enkele emoticon bestaan worden verwijderd om het draadje on topic te houden.

Eelco
team forummoderatoren BNLS
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl lekker moduleren

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2263
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #39 Gepost op: 03 december 2016, 13:34:51 »
Om de modellen echt te laten kloppen moet je ze nog wel met de dakrand tegen je tafelrand meppen. :P.

Stephan.

Gewoon voorzichtig gaan kloppen met een blokje hout... ;)

Grt,
Rob

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 842
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #40 Gepost op: 03 december 2016, 13:42:24 »
Bij de buren wordt in een draadje de zwarte 1 in de blauwe banen genoemd op de 128 m.b.t. de inzetbaarheid. Daar stelt iemand dat vanaf halverwege jaren 90 op het stel zat en niet al in de begin jaren 80. Nu heb ik even gezocht op Flickr (daar is een mooi Plan U groep, met heel veel foto's). En daar kan ik de zwarte 1 in de blauwe banen zo 1-2-3 niet vinden. Iemand die daar meer van weet?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4159
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec plan U (materieelbespreking uitgeleverde modellen)
« Reactie #41 Gepost op: 03 december 2016, 13:57:02 »
De vignetten indeling van de 113 is volgens een foto 1 maart 1975 te Arnhem van Carel van Gestel (om auteursrechtelijke redenen kan ik die hier niet plaatsen)

Ik heb inmiddels diverse foto's bekeken van Plan U: Daarbij zitten er aan een zijde van de ABk inderdaad twee NS vignetten, maar aan de vouwbalgzijde niet onder het eerste, maar onder het tweede raam. Aan de andere zijde zit echter maaar 1 NS vignet. En dat klopt ook wel, wanneer je de algemene 'regels' hanteert die toentertijd de standaard waren voor het beplakken van materieel.

Neem de zijkant van een treinstel en kijk van links naar rechts.

De standaard positie van de NS vignetten is dan dat het vignet onder het tweede raam aaan de linkerzijde van elke bak hoort te zitten m.u.v. de kopeinden met een cabine, Daar zit het NS logo zo dicht mogelijk achjter de cabine (dus eerste raam). Bij de  meest rechtse kopbak zit er dan een tweede NS vognet op die bak. Dus niet alleen onder het tweede raam vanaf de vouwbalg, maar ook onder het laatste raam voor de cabine. Een complete kopbak had dus normaalgesproken drie NS vignetten. Aan de ene zijde (cabine naaar links wijzend) 1 vignet, aan de andere zijde twee vignetten.

Voor de gele Plan U lag het iets anders. Normaalgesproken zaten de reclamebanen ergens midden op de bakken. Bij Plan U ging dit bij de motorwagen niet, omdat het grote rooster daarvoor in de weg zat. Daarom werden de reclamebanen bij het kleine compartiment aan de vouwbalgzijde van de motorwagens aangebracht. Hier kon met overigens maar twee banen kwijt in plaats van drie.

Met de motorwagen aan de linker zijde van de trein, leverde deze constructie geen probleem op:

Motorwagen (mBDk) met cabine links: 1 NS vignet direct achter de cabine (onder raam bagage-afdeling)
Middenrijtuig (B): 1 NS Vignet onder het tweede raam van het linker compartiment
koprijtuig (ABk) met cabine rechts: 2 NS vignetten, 1 onder het tweede raam van het linker compartiment en 1 direct voor de cabine onder het laaatste raam.

Bij de andere zijde kon de standaard niet toegepast worden:

Koprijtuig (ABk) met cabine links: 1 NS vignet direct achter de cabine (onder eerste raam)
Middenrijtuig (B): 1 NS Vignet onder het tweede raam van het linker compartiment
Motorwagen (mBDk) met cabine rechts: zou 2 NS vognetten moeten krijgen, maar het vignet onder het tweede raam van het linkse compartiment kon daar niet geplaatst worden vanwege de aanwezigheid van de reclamebanen. Hierdoor verschoof dit NS vignet naar onder het tweede raaam van het RECHTER compartiment van het Middenrijtuig (B).
Het 2e vignet op de mDBk diorect voor de cabine, kon wel geplaatst worden en kwam onder het raam van de bagage-afdeling.

Beter besturderen van foto's uit die tijd hadden deze fout bij de Artitec 113 kunnen voorkomen. Voor mij persoonlijk is het geen  showstopper om het model niet te kopen, maar jammer vind ik het wel, want deze fouten zijn niet nodig.  :'(

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 03 december 2016, 14:13:38 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4159
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #42 Gepost op: 03 december 2016, 14:29:09 »
Bij de buren wordt in een draadje de zwarte 1 in de blauwe banen genoemd op de 128 m.b.t. de inzetbaarheid. Daar stelt iemand dat vanaf halverwege jaren 90 op het stel zat en niet al in de begin jaren 80. Nu heb ik even gezocht op Flickr (daar is een mooi Plan U groep, met heel veel foto's). En daar kan ik de zwarte 1 in de blauwe banen zo 1-2-3 niet vinden. Iemand die daar meer van weet?

Hoi Joran,

Het klopt wat je schrijft. Geldt niet alleen voor de 128, maar nog veel meer voor de andere gele treinstellen. Die 1 in de reclamebaan is er pas later opgekomen. Op de 128 zou dit dus kunnen (maaar dan niet voor begin jaren 80), maar bij de andere gele uitvoeringen hoort dit niet.
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2548
  • gewoon lekker met treinen spelen
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #43 Gepost op: 03 december 2016, 14:36:34 »
hoi,

heb de 128 besteld, was volledig om toen ik hem zag.



mvgr Evert en Bas

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re: Materieelbespreking Artitec plan U
« Reactie #44 Gepost op: 03 december 2016, 15:33:15 »
Vandaag de 139 ontvangen. Heel mooi. Een kleine waarschuwing. Volgens mij kloppen de boormallen van de kachels niet helemaal. Bij mij stonden de plaatsen waar de gaatjes moeten komen iets te ver uit elkaar. Komt niet door het maken van een kopie want de andere gaatjes staan wel goed.

Spoorfan