Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 19:39:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:59:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:36:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:27:02
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 17:58:25
BNLS modules: de groeten uit Berkel door nighttrain1
Vandaag om 17:52:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 17:49:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Arjan6511
Vandaag om 17:42:10
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:38:57
NS-1000 in spoor-1 door Eelco Storm
Vandaag om 17:30:54
bruine roco 2400 + zwaailichten door Tedo
Vandaag om 16:36:36
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 16:13:45
Poelitrekker door W.Broere
Vandaag om 15:46:40
Plaatdikte van een rangeerbaan door Kees-Jan
Vandaag om 15:06:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 14:54:20
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:02:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:54:50
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:45
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:33:53
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 11:01:59
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:55:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:52:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:26:03
Au bord de la Cèze door Frits C
Vandaag om 07:35:08
Gratis On30 Black Sheep sticker. door p-kokkie
Vandaag om 06:28:44
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:31:25
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
29 August 2025, 23:00:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
29 August 2025, 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
29 August 2025, 22:49:33

Auteur Topic: Ontwerpen; Welke software, of handmatig? Voors en Tegens.  (gelezen 3329 keer)

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Ontwerpen; Welke software, of handmatig? Voors en Tegens.
« Gepost op: 30 November 2016, 10:00:13 »
Beste mensen,

In de jaren '80 ontwierpen we alle banen met de hand. Ook daar waren diverse manieren voor.
Tegenwoordig ontwerpen we een baan zo goed mogelijk uit via allerlei software, waarbij het ene programma nog beter is dan het andere, maar welke is nou voor welk doel einde het beste?
Scarm en Xtrackcad zijn volgens mij zeer populair.
Maar zijn er ook bv. Apps voor iPad of Android en mochten deze er niet zijn, zou er interesse in zijn?

Ik wil via dit draadje een lijst maken met allerlei ontwerp-programma's om zo een overzicht te krijgen van wat er is en welk software op welk punt zijn pluspunten of eigenschappen heeft.

Met vriendelijke groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re: Ontwerpen; Welke software, of handmatig? Voors en Tegens.
« Reactie #1 Gepost op: 30 November 2016, 10:37:03 »
In de encyclopedie op dit forum staan al een hoop:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Ontwerpprogramma%27s

Dat zou je prima als basis kunnen gebruiken. Voor en tegen punten van al die pakketten kan je misschien wel uit het forum halen met de zoekfunctie. Dan misschien de encyclopedie uitbreiden met je bevindingen?
groeten,
Auke

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • Digitaal rijden:
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2016, 10:51:23 »
Ik ben ook gestart met de encyclopedie. Maar daarmee heb ik nog niet alle gegevens. En mogelijk ook niet alle programma's, Apps.
Maar ik ben ook benieuwd naar de ervaring van de mensen zelf.
Op papier kun je namelijk ook de elektriciteit onder de baan ontwerpen, maar gaat dit op ontwerp programma's dan weer niet.

En mogelijk dat er ook mensen zijn met ideeën over wat een goed ontwerp programma moet kunnen, wat momenteel in niet, of alleen gedeeltelijk in programma's mogelijk zijn.
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2016, 11:15:29 »
Het grootste voordeel aan software is dat je het makkelijk kan veranderen en je geen speling door meetfoutjes nodig hebt.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2016, 16:44:40 »
Benieuwd hoe dit lijstje eruit gaat zien.

Is er overigens ook een app of website die een stap verder gaat? Die nadat het baanplan klaar is bijv het digitale schema voor-adviseert, of zelfs al helemaal inricht incl blokken + bedrading etc? DAT zou natuurlijk helemaal een super progr zijn voor iedereen voor wie dit een brug te ver is!
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • Digitaal rijden:
« Reactie #5 Gepost op: 01 December 2016, 09:17:21 »
Dat zou inderdaad geweldig zijn.
Zelf ben ik geen geweldige programmeur maar ik heb wel een plan om een 'online' sporenplan-programma op te zetten.
Rinus, ik kan wel jou Rail3D aanbevelen.
Dit programma is niet direct een makkelijk programma, en heeft niet direct de bedoeling om een sporenplan-programma te zijn; het is eigenlijk een simulatie programma.
Maar binnen dit programma kun je zelf je blokken opzetten, je treinen laten lopen zoals jij dat geschikt acht en uitwerken zodat, als je dit zou uitwerken op je baan, je precies weet welk element je waar zou kunnen plaatsen.

Groet,
Arbhin

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 December 2016, 09:35:18 »
@Rinus H0, tja, dat is bijna onmogelijk. Er zijn gewoon zooooooo veel parameters. Welke software? Volledige detectie? Korte treinen? Welke decoders? Modules? Schaal? Welke stekkers wil je gebruiken? Ga je ook alle verlichting intekenen? Kent het dan ook alle andere elektronica (bijvoorbeeld zelfbouw Arduino projecten)? Welke aandrijvingen? Wil je tegen al het advies in toch een meter kabel aan een servo knuppen? enz enz enz. Aardige nachtmerrie dus om te programmeren en dan nog is de kans dat de helt er niet blij mee is  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • Digitaal rijden:
« Reactie #7 Gepost op: 01 December 2016, 10:16:44 »
Ow, Rinus, misschien is dit programmaatje iets voor jou: Rule the Rail.
http://www.brainbombers.com/train_game_rtr/.
Hier kun je hele modelbanen mee simuleren. Compleet met afschermers en diverse andere elementen.
Ik heb er heel even naar gekeken, dus ik weet niet goed welke mogelijkheden dit programma wel of niet heeft.

Groet,
Arbhin

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 01 December 2016, 10:22:13 »
Hoi,

Zelf ben ik geen geweldige programmeur maar ik heb wel een plan om een 'online' sporenplan-programma op te zetten.

Kijk eens naar deze website: TRAX: Het gratis ontwerpprogramma. Dat doet hetzelfde als jij wil opzetten....  ::)

@Rinus_H0: Buiten het feit of het technisch mogelijk is om zo'n app te ontwikkelen is krijg je van die aapjes die een kunstje uitvoeren. Met alle gevolgen van dien.  ::) Als je iets doet en niet weet waarom c.q. begrijpen zal je altijd hulp nodig hebben om problemen op te lossen. Ik weet niet of je dat moet willen.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2016, 10:26:04 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • Digitaal rijden:
« Reactie #9 Gepost op: 01 December 2016, 11:23:12 »
Bedankt Ronald,

ik ga dit even uitproberen!

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • Digitaal rijden:
« Reactie #10 Gepost op: 01 December 2016, 13:13:37 »
Zijn er mensen die met een van de volgende programma's ervaring hebben:
- Trackplanner
- 3D Railroad Master
- AnyRail
- WinTrack

Graag hoor ik mensen hun ervaringen.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 December 2016, 19:46:06 »
Ik maak eigenlijk al mijn plannen met anyrail. Het programma werkt fijn, bevat veel verschillende rail soorten, bevat mogelijkheid om vlakken van afmetingen in te voegen, tekst te plaatsen, maar beperkt zich tot 2d. Ik vind dit goed genoeg en vind het programma makkelijk in gebruik. Het kan automatisch een helling gelijk matig laten stijgen/zakken, rails kopiëren en plakken, spiegelen, roteren en rails klikt op een aanliggend railstuk als je het er bovenop los laat. Dit maakt het voor mij een manier om snel een plan uit te werken. Vlakken gebruik ik om modules aan te geven en gebouwen in te passen in het plan. Het programma kan je hele mooie bogen laten maken met flex rail. Hiervoor kan je meestal gewoon een flex op je plan aan één rail stuk klikken. Leg een ander rail stuk waar je de flex heen wilt hebben. Sleep het losse uit einde van de rails naar de net gelegde rail en stel de
"spanning" in van de bocht.nu heb je een mooie bocht naar jou wens. Mocht het te lang zijn voor het type flex kun je gemakkelijk de bocht in tweeën knippen. Een lastige s boog is zo ook te maken. Het net geknipte deel van de flex zit nog aan elkaar maar bied een nieuw "spanning" instel punt voor de rails. Deze kan je dus weer bijstellen zodat de boog daar een andere hoek aan neemt. Ook geeft anyrail het aan als een boog onder de knapste standaard boog komt en het dus niet aan te raden is zo de rails te leggen.
Ik heb persoonlijk nooit iets gemist aan deze software.
groeten,
Auke

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 December 2016, 23:20:57 »
Ik heb inmiddels versie 6 van het geweldige Anyrail. Je kunt er verschrikkelijk veel mee.
De belangrijkste - en praktische - toepassing is dat het ontwerp van je baanplan op ware grootte kan worden uitgeprint. Het printen gebeurt op A4 vellen, die je eenvoudig als puzzelstukken aan elkaar kunt plakken. Hierbij kun je de "lege" pagina's bij het printen onderdrukken.

Ik plak op deze manier hele stukken als sjabloon op mijn baantafels. Bogen en wisselstraten? Geen enkel probleem om die precies te leggen. Je schroeft de railstukjes (tijdelijk) vast op het sjabloon, en verwijderd daarna het sjabloon.

Gr, Hans

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • Digitaal rijden:
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2016, 07:24:27 »
Ik heb zelf wel eens met AnyRail gewerkt, freeware-versie. In deze versie kon je max 25 rails neerleggen.
Het werken met flex-rails was daarbij wel een goede uitkomst inderdaad.
Maar Scarm vind ik zelf ook lekker werken.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2016, 07:56:39 »
Met de gratis versie van AnyRail kun je tot 50 rails plaatsen.

Sander