Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Lima TGV Kortkoppeling  (gelezen 4890 keer)

rimmertsp

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Lima TGV Kortkoppeling
« Gepost op: 25 November 2016, 20:08:25 »
Dag allemaal

Ik ben in het bezit van een lima tgv sud est, Ik heb hiervan met symoba kortkoppeling mechaniekjes de motorwagen en de eerste passagierswagen gekoppeld, Op het rechte zitten ze mooi tegen elkaar maar in de bocht gaat het spul heel snel klemmen, Ik ben er achter gekomen dat de mechanieken niet ver genoeg naar buiten komen, Het probleem komt volgens mij door de vorm van de tgv vergeleken met bijvoorbeeld een lima plan E namelijk, een plan e heeft een vouwbalg in het midden die ongeveer de helft van de breedte is van het rijtuig, Terwijl bij de tgv de bouwbalgen helemaal buiten langs de randen zitten. M.a.w als bij een plan e de vouwbalgen elkaar kierloos aanraken heb je een kier tussen de rijtuigen die een krappe bocht toelaat, Maar bij de tgv niet omdat alles naadloos aansluit over de hele breedte,

Ik kan nog wel een ding proberen, de symoba 101 (De grote variant) Heeft een beweging die iets meer naar buiten toe beweegt, Het is niet veel meer dan de kleine maar wellicht misschien genoeg

Groet Rimmert
« Laatst bewerkt op: 25 November 2016, 20:57:22 door rimmertsp »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Lima TGV Kortkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2016, 20:53:16 »
Er zijn 2 typen. De 111 en 101. De 101 is speciaal voor lange rijtuigen. Is echter wel een beetje groot dus of die past.......
Ik meen dat Roco ook van die mechaniekjes heeft. Ook voor korte en lange rijtuigen. Moet je die voor de lange rijtuigen gebruiken.

Succes Frits
Groet Frits

rimmertsp

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Lima TGV Kortkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2016, 20:58:54 »
Ik zal de 101 even proberen, deze past van binnenuit zowieso in de motorloze wagen achteraan, Maar hij pas niet in de andere omdat de motor daar in de weg zit, maar miss past de combinatie met een grote in de wagon en de kleine onder de motorwagen net,

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Lima TGV Kortkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2016, 21:47:53 »
Goed idee. Misschien is het net genoeg. Ik zat nog even naar het Roco kortkoppelmechanisme te kijken, 40344. Deze is echter voor wagens tot 17cm.......is niet echt lang dus. Kan je een paar foto's plaatsen van je ombouwwerk? Daar houden we erg van hier op het forum.

Succes, Frits
Groet Frits

rimmertsp

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Lima TGV Kortkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2016, 22:14:45 »
De andere symoba mechanieken hebben het probleem opgelost, Alleen het grote mechaniek paste niet bij de motorwagon dus daar moest ik een millimeter meer speling tussen de wagens over laten, Het viel me wel op dat de locomotief erg wiebelend rijdt, Is hier ook wat aan te doen? Ik weet dat lima's dit vaak hadden maar het ziet er erg nep uit zo'n wiebelende lokomotief voor de tgv.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Lima TGV Kortkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 28 November 2016, 11:31:06 »
t
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Lima TGV Kortkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 28 November 2016, 14:44:29 »
@rimmerstp heb je al andere antislipbandjes geprobeerd  8)
Mvg jamie

rimmertsp

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Lima TGV Kortkoppeling
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2016, 16:34:36 »
Ja ik heb al andere geprobeerd en ook zonder asb maar hij blijft wat wiebelen, Niet op elke snelheid trouwens. Ik snap niet zo goed waardoor het komt, Alles lijkt in orde te zijn de wielen zijn ook kaarsrecht

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Lima TGV Kortkoppeling
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2016, 21:18:36 »
maar hij blijft wat wiebelen, Niet op elke snelheid trouwens. Ik snap niet zo goed waardoor het komt,

Wat draadjes bij de buren over Lima TGV aanpassingen en rijgedrag
(je kent ze misschien, al gaan ze over 3-rail ombouw):
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=56042.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32664.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37066.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=966.msg8069

Wat uit deze draadjes wel blijkt, is dat de rijeigenschappen niet optimaal zijn.
Hij trekt laat op (heeft veel opstart spanning nodig), rijdt te hard, en heeft een massa probleem.

Wat er niet uit blijkt is dat hij wiebelt.

Vandaar mijn vraag: wanneer wiebelt hij?
In bochten? Op wissels? Als de bakken elkaar raken?

En kan dat wiebelen zijn veroorzaakt door de (geschroefde) as die wielstel met kap verbindt? Mogelijk zit daar een veer omheen?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Lima TGV Kortkoppeling
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2017, 22:05:44 »
Ben je er nog mee verder gekomen waardoor het wiebelen van het motorrijtuig komt?
Ik heb weliswaar zelf geen TGV maar wel Lima RBe 4/4 motorrijtuigen, en vooral de eerste versies daarvan hadden ook wat wiebelneigingen.
Dat kwam bij de RBe 4/4 door de bevestigingsconstructie van de kap.

De andere symoba mechanieken hebben het probleem opgelost, Alleen het grote mechaniek paste niet bij de motorwagon
De eerste Lima TGV's waren ontwikkeld door Jouef. Die waren technisch puur primitief, maar oogden fantastisch.
De latere versies zijn door Lima zelf verder ontwikkeld. En zijn ook iets duurder.

Lima heeft in de jaren '80 een KK-mechanisme ontwikkeld voor 30,3 cm rijtuigen, motorrijtuigen en stuurstandrijtuigen. Van styreen, en als je een blik werpt op het draadje van Karst Drenth dan zie je een gelasercutte oplossing die dicht in de buurt komt van de Lima- aanpak.

Foto  Karst:
« Laatst bewerkt op: 09 January 2017, 22:19:29 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail