Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32

Auteur Topic: Marklin Gottardo  (gelezen 36767 keer)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re: Marklin Gottardo
« Reactie #60 Gepost op: 01 December 2007, 16:47:04 »
Paul

Ik krijg gewoon bij jou het gevoel dat je het merk met hand en tand wilt verdedigen, terwijl de meeste hier helemaal niets tegen het merk hebben, maar alleen hoe dit treinstel ontwikkeld is.
Sterker, een flink aantal negatieve reacties zijn van Marklin rijders.

Het gaat puur om de Gottardo en de oplossing van de draaistellen en de bakovergang.
En ik was flink teleurgesteld, want het treinstel is nu verprutst.

Voor de rest, weet ik dat 2008 inderdaad een fantastisch jaar gaat worden. En dat geld niet alleen voor Marklin.
Ik wens jou ook een erg prettig weekend.

henk

• Online Online
« Reactie #61 Gepost op: 01 December 2007, 19:31:19 »
Wat mij als Marklin fan altijd opvalt is dat men van M onvoorwaardelijke topkwaliteit verwacht terwijl men als het om merken als Lima/Rivarossi etc. gaat een stuk toegeefelijker blijkt te zijn.

Ik verwacht van Märklin helemaal geen topkwaliteit Paul. Het is Märklin zelf die zich dergelijke pretenties aanmeet.
Van Märklin (en de andere grootseriefabrikanten) verwacht ik goede modellen. Vaak lukt een fabrikant dat, soms verrassen ze met topkwaliteit, soms gaat het mis. Deze keer ging het mijns inziens mis.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2007, 19:33:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 01 December 2007, 19:34:03 »
Zo brengen autofabrikanten ook wel eens modellen uit die niet aanslaan,wat niet wil zeggen dat zo een merk gelijk in het strafhoekje gezet moet worden,it is all in the game,so to speak.
Weleens een autotest gelezen?
Er is geen auto zonder min punten!

Die vergelijking gaat wat mij betreft niet op. Als een autofabrikant een nieuw model in de markt zet, is dat een gedeeltelijk of geheel nieuwe creatie, zelf bedacht door de designafdeling of door een ontwerpstudio. En ja, het kan inderdaad gebeuren dat dat niet aanslaat.

Een modelspoorfabrikant hoeft "alleen maar" iets wat een ander al heeft bedacht, zo realistisch mogelijk te vertalen naar een schaalmodel, inclusief het bedenken van technische oplossingen voor typische modelspoorproblemen, zoals bv de ultrakrappe bogen.
Reinier

brendan

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 01 December 2007, 19:50:09 »
Hoop toch zo dat er een draadje op dit slot wordt gezet want vind het helemaal nergens meer over gaan.
Van mij mag trouwens ook de algehele modelbespreking weg want ik vind het totaal niets toevoegen omdat je voor elk model veel voor en tegenstanders heb. Vind je een model mooi en wil je hem graag hebben prima koop je hem.
Vind je een model niks of slecht dan koop je hem niet maar om hier nou al 4 of 5 paginas over te gaan disussieren begrijp ik niet.
En aan iedereen die het dan ook allemaal zo goed weet, ga maar zelf aan de tekentafel zitten bij een modelspoorfabrikant, kijken of het inderdaad zo makkelijk is (denk dat het nog vies tegen kan vallen

Fijn weekend verder toegewenst en veel succes met de rest van het topic

Brendan

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #64 Gepost op: 01 December 2007, 19:58:26 »
Ik ga er nog steeds van uit dat wij met Marklin een geweldig modeljaar 2008 tegemoed gaan!
Iedereen een fijn weekeinde verder,
Paul.

Ik wens iedereen voor 2008 een hele dikke portemonnee toe........
Tbinnebarretije…

towncar59

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 01 December 2007, 20:01:04 »
Brendan,

Omdat jij het nou met deze discussie niet eens bent, dat wil niet zeggen dat anderen dat ook niet zijn...
Dus of dit draadje nou op slot moet..dan kan ieder draadje waar iemand het niet mee eens is op slot..en dan is er geen forum meer.. ;)

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #66 Gepost op: 01 December 2007, 20:13:10 »
Ach Brendan.....

(Ja, dat was het)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 01 December 2007, 20:36:55 »
Nou moet me toch even iets van het hart. Eén van mijn persoonlijke uitgangspunten, toen ik als moderator begon, was dat dit een site voor iedereen zou moeten zijn, waar je niet wordt afgezeikt omdat je met dit of dat merk rijdt. Specifiek, geen Märklin-rammen. In het begin was daar heel even sprake van, maar dat is vlug rechtgezet. En ik denk dat het inderdaad gelukt is: iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, maar er werd met respect met elkaar omgegaan.

Maar dat moet niet naar de andere kant doorslaan. Er is nu een aantal reacties gekomen van Märklin-fans, die gaan klagen dat er weer over Märklin geklaagd wordt en dat je respect moet ieder merk moet hebben.

Kijk, respect is iets dat je moet verdienen. En in de modelspoorwereld van de 21e eeuw doe je dat door goede en natuurgetrouwe modellen uit te brengen. Je krijgt het niet door het grootste marktaandeel, niet door de langste historie, niet door de mooiste catalogi en niet door een hoge verzamelwaarde. Je krijgt het door realistische modellen.

Want voor wie het nog niet in de gaten heeft, een reden dat de hobby een kleiner aantal beoefenaars heeft dan twintig jaar geleden is dat de modelspoorder veel kritischer is geworden. Modeltreinen zijn niet langer speelgoed.

Voor de Gottardo van Märklin kan ik geen respect opbrengen. De kleppen rond de draaistellen zien er knullig uit en de bakovergangen, met stukken printplaat die tevoorschijn komen, zijn een regelrechte ramp. En dat moet dan 600 euro opbrengen. 600 euro! Ter vergelijking, het netto minimumloon (voor iemand van 23 of ouder) is 1129 euro.

Dat is waar het hier over gaat. Je mag Märklin leuk vinden, er van houden of het zelfs aanbidden. Dat doet er niets aan af dat dit model een misbaksel is. En dat heeft niets met afgeven op Märklin als merk te maken.

En nee, we gaan de modelbespreking niet weggooien. Als je het maar niks vindt, lees het dan gewoon niet.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #68 Gepost op: 01 December 2007, 20:43:08 »
Sterker nog, speciaal voor de Marklin fanaten;

Op het 3 rail forum bestaat dit topic ook.
En daar heeft men net zo'n harde kritiek als hier.

Dus waarom men hier nu altijd meent Marklin zo hard te moeten verdedigen, moet ook daar eens zijn licht gaan opsteken. Dan hoor je het van mede Marklin fans.

Hiermee keren we terug naar kritiek op dit model, en niet op kritiek op het complete merk, wat trouwens tot nu toe hier amper aan de orde is geweest....

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #69 Gepost op: 01 December 2007, 20:58:24 »
 ;)Zo blij dat mijn Vader als voor gelijkspanning koos in 1956.
De kritiek en verdediging zal voorlopig niet verstommen. Waar het in wezen om gaat is dat het economisch gewin van een fabriek het bij M blijkbaar wint van de wens om modelspoorders van een goedgelijkend, maatgetrouw model te voorzien. Prijs kwaliteitsverhouding van dit model is dus slecht. Verzamelaars waarde wordt hoog want alleen de echte Marklinist gaat dit modelletje aanschaffen.  Maar wat kujn je eigenlijk verwachten van Marklin. Railgeometrie  gebaseerd op modelspoor uit de jaren 50, Een midden rail die bij geen enkel groot bedrijf voorkomt. Het zou van moed, durf en inzicht getuigen als M zijn railprogramma eens aanpast aan de kritische modelspoorder aanpast. Niks mis met een R1 bocht alleen niet voor een lok met meer dan 2 assen.
TIP: Voor 600 Euri kun je 10 plan E's aanschaffen en hou je nog geld over voor wisselstroom asjes .....

Voorstel voor dit draadje : slotje:  model is al genoeg afgekraakt.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #70 Gepost op: 01 December 2007, 21:04:34 »

Voorstel voor dit draadje : slotje:  model is al genoeg afgekraakt.
Waarom? Ik mis nog de recensie van een koper die laat zien wat er naast de minpunten wèl goed is aan het model. Ongetwijfeld zijn er mensen, wellicht onder de Beneluxers, die het model de moeite waard vinden..... Ik lees graag hun bijdrage ook al behoor ik niet tot de laatste categorie.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #71 Gepost op: 01 December 2007, 21:21:28 »
Railgeometrie  gebaseerd op modelspoor uit de jaren 50, Een midden rail die bij geen enkel groot bedrijf voorkomt.

Dan heb je zeker nog nooit naar de nieuwe C-rail gekeken? Daarin zijn ook hele slanke wissels en bogen te krijgen...

En die midden rail, daar zit je aan vast, dat krijg je niet meer anders...

En dan nog even over het model: ik denk dat de kritiek (grotendeels?) terecht is omdat het hier over een nieuw model gaat. Bij de Roco 1600 bijvoorbeeld zit het rooster al jaren te laag, maar dat is telkens een nieuwe nummervariant.
Bij een nieuw gerealiseerd model mag je toch wel verwachten dat er moderne technieken toepast worden. En dat zijn deze draaistellen en bak-overgangen zeker niet...
(voor de goede orde: ik ben 3-railer ;) )

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 01 December 2007, 21:31:53 »
ik denk dat de kritiek (grotendeels?) terecht is omdat het hier over een nieuw model gaat. Bij een nieuw gerealiseerd model mag je toch wel verwachten dat er moderne technieken toepast worden. En dat zijn deze draaistellen en bak-overgangen zeker niet...
(voor de goede orde: ik ben 3-railer ;) )

Koen

Mee eens. Daar komt nog bij dat bij de lancering van het model (Neurenberg) als zgn handmonster gebruik gemaakt is van een Lemaco (super)model. Later was het zelfde "model" ook op Intermodellbau te zien. (met eigen ogen aanschouwd) Met wekte daarmee hoge verwachtingen die ze met het productie model duidelijk niet waar maken. Ik noem dat bedrog en misleiding (deze uitspraak neem ik voor mijn rekening een ander hoeft er niet eens mee te zijn) en dat neem ik ze kwalijk.

Ja ik ben ook 3-railer maar geen M* fan door dik en dun (doe mij maar HAG  :P )

Ik had mij echt verheugd op dit model (centjes al gereserveerd) maar zit er niet in op deze manier.

Mvg, Johan.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #73 Gepost op: 01 December 2007, 21:34:59 »
Nou voorruit even dan: Slanke wissels van 12 graden zijn vergeleken met 24 graden slank te noemen.
Tillig nr 85326 ff checken 7 graden eind hoek 9,4 graden
Tillig nr 85346 oof ff checken 6.34 graden eindhoek ook 6.34 graden
Niet slecht voor zo'n oostduits produktje. Wel fraai voor de modelspoorder. 8)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #74 Gepost op: 01 December 2007, 21:42:19 »
Ik denk dat Fleischmann, Roco, en andere modelspoorfabrikanten ook niet kunnen tippen aan de tillig-wissels qua slankheid.
Maar Märklin heeft met het C-rail programma niet meer alleen hele scherp afbuigende wissels, met K-rail geloof ik ook al? Dat was de boodschap die ik even wilde doorgeven  :)

Ik rij met die heerlijk ouderwetse M-rail met lekker onrealistische wissels en bogen ;)
En ik realiseer me gewoon dat je daar sommige dingen niet normaal doorheen kan laten rijden...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u