Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combe Halt, Brits smalspoor door Stedahult
Vandaag om 17:51:13
Vloerbaan op een studentenkamer... door Pnarfk
Vandaag om 17:37:53
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door Pauldg
Vandaag om 17:37:06
Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok? door OpAart
Vandaag om 17:33:37
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door MOVisser
Vandaag om 17:29:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 17:19:55
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:50:30
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door mass am see
Vandaag om 16:22:12
Iets kleins in 00 door Stedahult
Vandaag om 15:18:50
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:03:52
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 13:54:31
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door janw
Vandaag om 13:41:36
Pfarrerwinkel bahn door 44
Vandaag om 13:02:50
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Jelmer
Vandaag om 12:47:04
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 12:42:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Esufreak
Vandaag om 12:33:57
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 12:08:28
Moerdijk, wat is daar te beleven? door rail4marcel
Vandaag om 11:41:00
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:19:13
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 11:09:10
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 11:03:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Menno de Vries
Vandaag om 10:38:22
Welk merk decoder voor Fleischmann rondmotoren? door Biesje
Vandaag om 10:34:30
Tekening gezocht VAM wagens 2e type door Floris Dilz
Vandaag om 09:53:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Carel Ruysink
Vandaag om 09:32:01
Ervaring met giethars om water in rivier te vormen. door nkob
Vandaag om 08:42:53
Schwarzburg door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:19
? (vraag over) Multimaus en CV29 door NS1220
Vandaag om 02:03:27
Digikeijs DR5052 draaischijfmodule door Karst Drenth
21 juli 2019, 23:09:20
19 Toen door Gérard Drost
21 juli 2019, 22:29:41
  

Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 32990 keer)

Ronald Hofmeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
Re: Station Rekerdam
« Reactie #105 Gepost op: 17 november 2018, 14:18:03 »
Netjes Joran

 (y)

M.v.g. Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #106 Gepost op: 23 november 2018, 12:44:33 »
En het eerste groen zit er weer op. De paaltjes plaats ik later, is toch handiger met het begrassen. Ook de bovenleiding mast van een voet en trekstang voorzien. Defintieve isolatorbruggen komen nog.


Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17412
  • 2020!
    • Het Groterdam Project
Re: Station Rekerdam
« Reactie #107 Gepost op: 23 november 2018, 12:58:02 »
euh. is dit gedaan met een begrasser?

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #108 Gepost op: 23 november 2018, 13:42:36 »
euh… nee dit is slechts wat Woodlands turf in 2 smaken. De begrassert komt nog  ;D

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17412
  • 2020!
    • Het Groterdam Project
Re: Station Rekerdam
« Reactie #109 Gepost op: 23 november 2018, 13:51:15 »
 (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #110 Gepost op: 07 december 2018, 10:04:06 »
Gebeurt even niet zoveel in Rekerdam, maar wel een isolatorbrug gemaakt:



De isolatorbrug is van Wim Mesu. Gesoldeerd op twee hoekprofieltjes van 1mm x 1mm. Hij is (bij genoeg belangstelling) van plan een apart etsplaatje te maken met isolatorbruggen. Dus wie nog Nederlandse bovenleiding gaat maken...  ;D

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #111 Gepost op: 24 december 2018, 14:17:06 »
Bovenstaande enkelsporige mast heb ik opnieuw gemaakt omdat de mast bovenin door het vele vijlen (door het nog leren solderen ;D) smaller was geworden dan 2,5mm. Tevens een eerste portaaltje gemaakt voor op de hoekmodule:



Volgende wordt het eerst volgende portaal (gezien vanaf het inrijden van het station), waar hierboven nog een enkele mast staat. Dit moet een portaal worden inclusief frame.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 17:23:23 door Joran »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #112 Gepost op: 05 januari 2019, 15:50:45 »
Ondertussen bezig met het eerste portaal. Meeste tijd is gaan zitten in het denkwerk over wat de handigste manier is om het te solderen. De volgorde die ik nu gehanteerd heb is eerst de verticale u profielen aan de dwarsliggers solderen. Dan pas de dwarsliggers aan de staanders. Ben er nog niet uit of ik de rest van het frame van styreen (zoals op de foto hieronder) ga maken of van messing. Solderen wordt hem sowieso niet, omdat ik te bang ben dat nabijgelegen soldeerverbinding daar last van gaan krijgen.:



Ook wat eerste 2mm glasvezels geschoten. Er moeten nog zeker 3 lagen vezels overheen.

Ronald Hofmeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
Re: Station Rekerdam
« Reactie #113 Gepost op: 05 januari 2019, 16:50:30 »
Hoi Joran,

Je ben goed bezig met de bouw van de bovenleiding.
Messing of Styreen, ik heb alles uit styreen gebouwd ik zou als ik het over zou doen de portalen welke zich in de bocht bevinden de paal van messing en de rest van styreen.

Ik zou voor een combinatie gaan van messing en styreen.

Verder veel succes met de bouw van de baan.

Zal binnenkort in mijn draadje laten zien hoe ik de rijdraden heb gemaakt.

M.v.g. Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #114 Gepost op: 05 januari 2019, 17:12:04 »
Dank Ronald! Jouw uitgebreide verslagen kwamen mooi van pas. De stevigheid van messing is wel handig met mijn onhandigheid  ;) en inderdaad goed te combineren met styreen wat weer makkelijker te bewerken is. Maar als je het solderen eenmaal door hebt en zoals ik een malletje heb gemaakt dan is het met messing goed te doen.

Benieuwd naar je verslag over de rijdraden ook dat gaat weer goed van pas komen  (y)

Frans Peeters

  • Online Online
  • Berichten: 947
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Station Rekerdam
« Reactie #115 Gepost op: 05 januari 2019, 17:35:24 »
Vermijden dat naastliggende soldeerverbindingen terug lossen, doe je door er gewoon een natte doek op te leggen.
Dan valt de temperatuur aan de gemaakte soldeerverbinding gelijk ver genoeg naar beneden.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #116 Gepost op: 11 januari 2019, 11:01:07 »
@Frans Peeters Dank voor de tip!

Omdat een foto met wat materieel ook wel leuk is. Hier maar even de enige aanwinsten van 2018:




Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 6854
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Rekerdam
« Reactie #117 Gepost op: 11 januari 2019, 11:05:13 »
Mooie aanwinsten Joran! En je bent en blijft lekker bezig  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2766
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Station Rekerdam
« Reactie #118 Gepost op: 11 januari 2019, 14:22:19 »
Hoi ,

Zie dit draadje voor het eerst en moet zeggen dat deze direct opvalt door de manier van bouwen en spreekt mij zeer aan.

blijf het in ieder geval volgen, denk dat ik hier veel aan heb bij de bouw van onze nieuw te bouwen baan.


mvgr Evert en Bas

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #119 Gepost op: 11 januari 2019, 14:55:03 »
Dank voor de complimenten heren!