Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluiden op de baan :) door SuperSylvester
Vandaag om 15:20:39
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door henk
Vandaag om 15:12:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:49:10
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 14:47:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 14:45:06
Kappen DH1 Wadloper door Jojo
Vandaag om 14:25:17
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door Pauldg
Vandaag om 14:13:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 14:09:22
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door WeKra
Vandaag om 13:59:03
Haven baantje door olaf99
Vandaag om 13:52:29
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door Arjan6511
Vandaag om 13:32:59
Rocrail geeft kortsluiting bij bezetmelding. door Bert van Gelder
Vandaag om 13:28:36
Start met TT door Bouwer
Vandaag om 13:27:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
Vandaag om 12:46:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bert van Gelder
Vandaag om 12:39:56
3D/RM: Wadloper DH1 in 1:87 door Meppelspoor
Vandaag om 12:36:23
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 12:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 11:30:18
Schwarzwald boerderij door Peter74
Vandaag om 10:51:07
Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan door Jelmer
Vandaag om 10:08:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:54:32
MB-module "Dolce far N-te" door Marc tramt
Vandaag om 09:31:56
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Benelux795
Vandaag om 09:15:34
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door JaJo
Vandaag om 08:30:19
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Tomasso
Vandaag om 08:18:32
MB-module: "L'Esimé" door Chris80
Vandaag om 08:13:18
Bouw Br 01 226, Ersatzlok Henschel-Wegmann. door puntenglijder
Vandaag om 07:59:47
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 03:47:07
De BNLS forumbaan: wie wil meedoen? door Reinout van Rees
Vandaag om 01:39:45
EC2 'Rembrandt' door nighttrain1
Vandaag om 00:00:04
  

Auteur Topic: Station Rekerdam  (gelezen 18399 keer)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #75 Gepost op: 12 augustus 2018, 10:37:35 »
@edwin1974: Nee, onder het rechte deel geen verkanting. En dan bij het beginnen van de boog eerst nog geen verkanting.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: Station Rekerdam
« Reactie #76 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:17:22 »
De perrons zijn een basis van MDF. De zijkanten zijn gemaakt van stroken 1mm styreen met daarboven 1,5x1,5mm styreen profiel (waardoor het uitstekende deel 0,5mm uitsteekt). De lijnen zijn om de 1,1 ingekrast met een kraspen. De bovenkant is gemaakt Auhagen stoep plaatjes.

Dat ziet er realistisch uit zeg! Welke hoogte heb je genomen voor het MDF? Kortom: hoeveel liggen je perrons hoger dan het spoor?

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #77 Gepost op: 13 augustus 2018, 18:23:08 »
@Michiel 80: 12mm, ik heb het ook geprobeerd met 15mm maar vond ik het aan de hoge kant. Ik heb dat gemeten met diverse rijtuigen die ik in bezig heb. Ik zou het aan de onderkant nu kunnen ophalen met 1mm styreen ofzo. Als je wil kan ik wel even een foto plaatsen met een personenrijtuig ernaast.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: Station Rekerdam
« Reactie #78 Gepost op: 14 augustus 2018, 11:55:53 »
Graag natuurlijk ;-)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 5226
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Station Rekerdam
« Reactie #79 Gepost op: 14 augustus 2018, 23:12:24 »
Ook hier wat foto's hersteld.

Gr Koen (team moderatoren)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #80 Gepost op: 15 augustus 2018, 06:28:14 »
@Michiel 80: Doe ik vanavond even.

@NS264: Fijn  (y) Ik mistte er al een paar. Wat was er aan de hand? Ik kon op het forum zo 1-2-3 niks vinden.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #81 Gepost op: 16 augustus 2018, 08:07:54 »
@Michiel 80:

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
    • Spoorbaan van de Van Dijken
Re: Station Rekerdam
« Reactie #82 Gepost op: 16 augustus 2018, 15:59:02 »
netjes!  (y)

Geert Kraai

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
    • De Vallei
Re: Station Rekerdam
« Reactie #83 Gepost op: 16 augustus 2018, 20:45:38 »
Netjes hoor, hoe breed is je perron eigenlijk?
Schaal H0 - NS tijdperk IV-V. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #84 Gepost op: 16 augustus 2018, 20:58:43 »
@Michiel 80: Dank!

@Geert Kraai: Ook dank! Net opgementen 58mm. Omdat ik van nature vrij lui ben, is het eigenlijk precies de helft van een Auhaugen plaatje (er zit namelijk zo'n lelijke naad in het midden) + aan beide zijden de enkele rij tegels. Het is smal, maar in werkelijkheid komen smallere perrons voor zoals Dronrijp.

Geert Kraai

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
    • De Vallei
Re: Station Rekerdam
« Reactie #85 Gepost op: 16 augustus 2018, 21:00:09 »
Ha Joran,

Dank voor je reactie. Het perron oogt nog vrij ruim vind ik, dus 58mm is netjes. Ik ben zelf ook precies aan het passen en meten voor een optimaal, maar toch zo smal mogelijk perron. Vandaar :)

Schaal H0 - NS tijdperk IV-V. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #86 Gepost op: 16 augustus 2018, 21:34:53 »
Ik ben ooit speciaal hiervoor even bij Dronrijp gaan kijken toen ik onderweg was naar Leeuwarden. Daar is het perron slechts 8 tegels breed (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42371.msg3221628064#msg3221628064). Dat zou bij een tegel van 30x30 uitkomen op 240cm (excl de betonnen randen, die heb ik meegeteld bij de 58mm). Dat zou 2,75cm in H0 zijn. Maar de Auhagen tegels zijn omgerekend volgens mij groter dan die in het echt. En 2,75cm is wel heel smal. Mijn idee is wel een beetje dat alles wel mogelijk is (afhankelijk van het tijdsbeeld). Zie hier bijvoorbeeld: https://www.flickr.com/photos/131784402@N06/18488619765/in/pool-1366498@N21/.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2018, 21:36:57 door Joran »

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #87 Gepost op: 26 september 2018, 13:00:00 »


Op het eerste gezicht gebeurt er nauwelijks wat vergeleken met de laatste foto. Maar toch is er wel wat aan de hand. Zo is het hekwerk in de verf gezet, het perron geweatherd en op zijn plek gelijmd. Ook is de eerste ballast tegen het perron geplaatst. Alleen vergeten een blokscheiding te maken. Dat moet dus nog.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: Station Rekerdam
« Reactie #88 Gepost op: 26 september 2018, 13:09:02 »
Mooi perron! Gut, blokscheiding of ES lassen plaatsen. Nooit aan gedacht maar een goed idee!  (y)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Rekerdam
« Reactie #89 Gepost op: 04 oktober 2018, 22:15:18 »
Beetje bij beetje verder met (vanaf het inrijden gezien) de eerste module van het station. Zo wilde ik hier een dwergsein plaatsen. Maar het eerste de beste rijtuig dat ik probeerde kon al amper passeren langs dit sein. Dat zou betekenen dat het sein verder van het wissel af zou moeten en zodoende zou de effectieve perronlengte afnemen. Daarom besloten het sein verhoogd achter het perron aan de linkerzijde te zetten. Zou wel betekenen dat de trein het omloop wissel zou kunnen bezet houden. Een andere optie zou een seinbrug zijn, maar ja dat is wel erg overdreven voor zo'n gat als Rekerdam. Het omloopspoor zal toch nauwelijks gebruikt gaan worden.



Ik moest ook nog een blokscheiding maken. Was natuurlijk veel makkelijk om dit voor het ballasten en zeker voor het plaatsen van het perron al te doen. Maar och waarom makkelijk doen. Wel helaas de andere spoorstaaf geraakt, deze even met een polijst papiertje behandeld.



Omdat het sein verplaatst, is de kabelgoot aan de voorzijde ook niet meer nodig.



Toen alle ballast die er uit moest om bovenstaande te klaren maar opgevuld.



En het ballasten aan de voorzijde verder afgerond.