Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N  (gelezen 57039 keer)

gilpin43

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #45 Gepost op: 26 december 2017, 20:25:01 »
Even een vraagje.
In bericht 35 laat je LED-panelen zien voor de ruimte-verlichting. Kun je een link geven naar waar te koop en hoe duur ?
Alvast bedankt,
Ron

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #46 Gepost op: 26 december 2017, 22:02:37 »
Hoi Ron,

Ik heb de LEAD ENERGY serie "Dynamic White" gekocht, bij de Hornbach bouwmarkt. Een paneel 62x62 cm kost €189,- en een paneel 120 x 30 cm kost €199,-. De wandcontroler €39,- . De bijbehorende app is gratis.
Er zijn ook goedkopere alternatieven, ledgroothandel.nl heeft die, echter waren die niet voorzien van de juiste keurmerken (China ;) ) En dat vertrouw ik dan weer niet in m'n huis qua verzekering enzo. Daarnaast hebben die minima aantallen die je af moet nemen, dus dat werkt ook niet.
De behuizing van de panelen komt wel bij hen vandaan, ze kosten daar €30,- geloof ik en bij de Hornbach €120,- (!!!) Alleen past de 120 x 30 net niet goed. Dus daar zie je een spleetje...
Hopelijk beantwoord dit je vraag?!

Groetjes,

Hoontje

gilpin43

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #47 Gepost op: 26 december 2017, 22:54:19 »
Bedankt
Ron

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #48 Gepost op: 27 december 2017, 01:05:50 »
Een tweetal plaatjes die de sfeer welke ik voor ogen heb, uit beginnen te stralen. Hopelijk zijn jullie het met me eens?!



De NS 2520 met aan de haak een aantal wagons vanuit Italië beladen met witgoed ten behoeve van de Bauknecht op Oosterhout Vijf Eiken, passeert hier de spoorwegovergang in de polder bij Hulten... (Zou zomaar rond de jaren '90 van de vorige eeuw kunnen zijn!)



De NS 2520 komt retour richting Tilburg Goederen met een lege GEFCO Autotrein en passeert ook nu weer de spoorwegovergang in de polder nabij Hulten...


Owjah en natuurlijk was deze schone ook aan het testen in de [Module Helix Tilburg].

Klik hier!

Op het filmpje lijkt het een straaljagertje, dat komt omdat het beestje nog niet geijkt is en dat dan op filmpjes 10x zo erg opvalt  ;D


Weet iemand hoe ik een filmpje hier direct kan 'embedden' of 'insluiten'? De link die Youtube geeft werkt hier niet...  ???

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje
« Laatst bewerkt op: 27 december 2017, 23:40:09 door NS264 »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #49 Gepost op: 27 december 2017, 23:30:54 »
Hoi,

ff je link gecheckt, krijg dezelfde en hij doet het.

@Vijf Eiken: Ik ben het wel eens met de juiste sfeer te treffen.
Lastig te oordelen als je zelf niet in een andere schaal werkt of ervaring hebt, heb dat ook bij 0-rijders.

Ik vind het voor N-spoor erg gedetailleerd deze baan.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #50 Gepost op: 27 december 2017, 23:58:03 »
Dank Koen.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #51 Gepost op: 04 januari 2018, 21:25:36 »
Bouwupdate:

Na alle draadjes van de afgelopen dagen, is het merendeel wat ik aan kon sluiten, aangesloten. Dus was het tijd om me te beraden op een nieuw project. Want de electra komt me even m'n neus uit...
Zoals meestal, ging ik ook nu nog wat internet surfen op zoek naar plaatjes van Rijen en het stationsplein anno 1980. Plots viel mijn oog op enkele foto's waarop de goederenloods goed te zien is. Belangrijke details zoals de borstweringen, metselmotieven etc. weet ik nu weer iets beter. Helaas ontrafelen de foto's niet alles :(
Desalniettemin werd het vlammetje om de loods nu eindelijk eens te gaan bouwen weer onverminderd te woekeren! Mede ook omdat een bevriend Spoorstaaf lid zich momenteel aan het bekwamen is in het zelfbouwen van een huisje. "Zien eten, doet eten" zeggen ze hier weleens...

Mijn ega is deze dagen gewoon bikkelen op stage, wat betekent dat haar lap-top beschikbaar is en laat zij nou beschikken over allerlei fancy teken- en ontwerpsoftware vanwege haar opleiding!
Aangezien ik verder wilde met de scenery, maar hierin een beetje vastloop, aangezien de gebouwen die ik wil nabouwen, steevast mislukken, ben ik eens gaan kliederen in SolidWorks. Een technisch tekenprogramma waarin je zowel 2D als 3D en technische tekeningen kunt maken.

Als startobject heb ik wat tutorials doorlopen en een of andere 'drukplaat' getekend, daarna de stoute schoenen aan en begonnen met het tekenen van het casco van de goederenloods.
Gekozen is voor een casco van 1,5 mm MDF, lekker robuust en hufterproof voor onze schaal. Daaroverheen komt dan een laagje 'steentjes karton' a la Markenburg en wordt het gebouw aangekleed.

De eerste probeersels:



De kopsekant aan de stationsgebouwzijde. Duidelijk missen hier nog vele zaken, inmiddels ben ik bij versie 3 aanbeland en raak ik tevreden...



De gevel aan de straatzijde. Hier zijn alweer meer details zichtbaar en alle ramen en deuropeningen reeds uitgesneden...

Zo ploeter ik rustig voort. Het is verslavend leuk en eigenlijk, als je de truucjes van het programma doorhebt en de tijd neemt om zo'n tutorial te doorlopen, betrekkelijk eenvoudig. Wel veel werk en je moet goed nadenken inzake wat komt waar etc. maar dat mag de pret niet drukken! :D

Sluiten we af met een sfeerplaatje,



Zoals wel vaker, liep ook vandaag weer een NS 1000, ditmaal de NS1008 binnen op het wachtspoor te Gilze-Rijen. De loc is hier op weg naar de Hoofdwerkplaats in Tilburg omdat een van de assen is vastgelopen. Hij wordt even naar de kant gehaald zodat de IC en Sneltrein hem kunnen passeren. Rokend en stinkend staat de eloc uit te puffen terwijl de machinist bij zit te komen in de stationsrestauratie... Gilze-Rijen, 1981 [Nieuwe aanwinst dus]

Tot zover,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #52 Gepost op: 19 januari 2018, 23:40:24 »
Bouwupdate:

Afgelopen tijd vooral bezig geweest met het terug opbouwen van de baan. [Module Station Rijen anno 1980] kreeg zijn nieuwe dragers, zodat hij op hoogte staat met [Module Venneweg]. Terwijl de modules loslagen ook allerhande kleine zaken herstelt aan de electra en netter gemaakt. Enkele foto's:



Op de [Module Station Rijen anno 1980] is het laatste (dwerg)sein geplaatst, namelijk aan spoor 4, voor verkeerd spoor rijdende treinen als ze de overweg in de Julianalaan naderen. Ook is dit sein meteen ingeregeld en opgenomen in het spoorplan. De scenery en afwerking eromheen moeten nog zoals je ziet...



Ook het vertreksein naast spoor 3 is vervangen voor een kloppend sein (Mafen). Het is in de 1:1 versie namelijk Geel boven - Rood midden - Groen onder. Dat is in model nu ook zo! De achterliggende AOB over spoor 3 en het wachtspoor richting Oosterhout Vijf Eiken is ook opnieuw geprogrammeerd en getest. Om een of andere reden werkte hij niet meer. Nu weer wel!

Andere grote klus was de werkverlichting in het schaduwstation op orde te krijgen. De modules lagen nu los, dus dit was m'n kans. Gauw een Vuren houten balkje gehaald (30 x 30 mm) en een 5/8' PVC buis. Zij zouden samen de drager van de LED-strip worden. Hoe er dat uitziet? Nou zo:



Het balkje (30 x 30 x 1100mm) met daarop de LED-strip geplakt en aan de andere zijde in klemmen de PVC buis...



Een van de PVC-buis klemmen, hier gemonteerd onder de modulebak...



De klemmen van het balkje en de modulebak grijpen vlakbij elkaar om de PVC-buis, daardoor kan de balk nog wat gericht/gedraaid worden voor optimale verlichting...



De verlichting uitgeschakeld, de NS 1202 is slecht te zien...



De verlichting ingeschakeld, de NS 1202 is nu te zien als schaduw door het tegenlicht. Het publiek ziet de treinen wel beter als ze in het schaduwstation staan te wachten. Ook het op de rails zetten in het schaduwstation is nu makkelijker. Ook ik begin oud te worden  :lol:





Bediening geschiedt door drukknoppen op de verschillende scenery modulebakken, elke scenery modulebak krijgt een eigen knop. Zo kan de verlichting makkelijk aan en uitgeschakeld worden in de sectie waar het nodig is. Op termijn zet ik er ook nog een schakelaar tussen die de verlichting onder alle modulebakken in 1x schakelt.
De drukknoppen komen van de Chinese webwinkel GEEK... Ik heb ze inmiddels al bijna een jaar in huis, dus een link kan ik je niet geven.

Nog wat overzichten ter verduidelijking.



Verlichting uitgeschakeld...





Verlichting ingeschakeld...

Tevens heb ik een relaisschakeling hersteld, had er 2 draadjes omgewisseld, dan wilt het niet werken! Nu testrijden en hopen dat het werkt!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #53 Gepost op: 20 januari 2018, 12:30:48 »
Hoi,

Ziet er goed uit.
Inmiddels verder met de tekening?
Ben er momenteel ook mee bezig.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #54 Gepost op: 20 januari 2018, 15:59:03 »
Hoi Koen, het tekenen vlot aardig. Ben nog altijd met het casco bezig. M'n partner heeft alleen haar laptop weer nodig, dus gaat het minder snel...

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #55 Gepost op: 31 januari 2018, 12:54:06 »
Bouwupdate:

Zo, na alle verhuisperikelen en de weinige tijd door alle andere belangrijke zaken des levens, afgelopen week een belangrijke mijlpaal bereikt!

De baan rijdt weer!!!

Enkele tegenslagen en tijdgebrek verhinderden dit lange tijd, echter de afgelopen week werd succes op succes geboekt, met als resultaat dat er voor het eerst sinds ruim een jaar weer een trein het station Gilze-Rijen aandeed!





De NS 1145 met een bonte verzameling rijtuigen, namelijk 1x Plan W, 1x ICK, 1x Plan E RD en 2x plan E, naar het grote voorbeeld in 1983. Naast dat dit dus de eerste trein sinds ruim een jaar is, is het tevens de eerste passagierstrein die in realistische samenstelling op mijn baan te vinden is. Het doel is al mijn (getrokken) IC's, sneltreinen en stoptreinen zo realistisch mogelijk te maken. Gezien de kosten zal dat niet snel gaan echter...

Zoals gezegd waren er enkele tegenslagen, de grootste was wel de volgende;



De modelbaan lap-top is aan het einde van zijn latijn zo te zien. Hij startte na dit scherm wel gewoon automatisch door, maar het aantal storingen en 'vastlopers' in iTrain en Decoderpro, frustreerden me al langer. Dus, zoals zo vaak, bracht mijn ega direct een oplossing, namelijk:



De 'huisPC' naar de mancave!!! Deze is vele malen krachtiger dan de laptop. De koelkast mocht helaas niet naar boven, anders had ik echt geen reden meer om ooit uit de kamer te komen... Flauw hoor  :lol:
Nadat alles aangesloten en geinstalleerd was, kon er begonnen worden aan een nieuw iTrain bestand. Hierin is de afgelopen jaren zoveel veranderd, aangepast etc. etc. dat het bestand zelf vervuild is. Om zoveel mogelijk storingsvrij te werken, dus opnieuw begonnen met tekenen en treinen invoeren.



Het nieuwe iTrain bestand, maagdelijk leeg qua aantallen locs. Het fijne van het helemaal opnieuw opbouwen, is ook nog dat de gehele collectie treinen door m'n handen gaat. Wat heb ik veel verzameld de afgelopen 5 jaar!!!

Naast deze tegenslag, zat er ook nog een grote storing in de baan zelf. Met de komst van de nieuwe module [Helix Tilburg], zijn de electrische aansluitingen tussen [Module Venneweg] en de [Schaduwstationbak-1] vernieuwd en waar nodig aangepast. Natuurlijk niet foutloos leek het, want de wisselstraat in het schaduwstation werkte niet meer...



De wisselstraat wordt door middel van een relais aangestuurd. De bedrading loopt inmiddels dus over 3 modules, waarbij lang gedacht werd dat hierin de fout zat. Na veel doormeten en testen van stukken draad, werd er geen sluiting gevonden. In het nieuwe iTrain bestand werkte het echter allemaal niet en werd er steeds een bezetmelder geactiveerd. Een teken van sluiting ergens in het net. Wat bleek?! Een vuiltje in een van de 2 25-polige stekkers!!! Toen dit verwijderd was, werkte alles gewoon weer.
Tevens bleken tijdens de verhuis en het latere opbouwen van de baan toch ook wel wat draadjes los gegaan te zijn of net niet lekker in hun socket op een printplaat te zitten, nadat alles nagelopen was, kon de treinenloop hervat worden. Laatste 'technische' project is het op hoogte brengen van de module [Keerlus Boven]. Doch, na deze weken van technisch geneuzel, wil ik veel liever even scenery knutselen en m'n hoofd verder breken over dergelijke projecten! Helaas heeft m'n ega haar laptop nodig voor haar stage, dus het tekenen van de goederenloods ligt tot nader orde stil. Maar er zijn inmiddels 3 modules die ik aan kan pakken, dus genoeg te doen!

Tot zover,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #56 Gepost op: 08 februari 2018, 22:28:09 »
Bouwupdate:

Terwijl de baan testrondjes draait, begint het enorm te kriebelen om aan de scenery te beginnen. Het hoofd draait overuren met nadenken over de mogelijkheden en scenes die ik uit wil beelden. Zoals altijd beperk ik dat door:

1. te kijken bij het 1:1 voorbeeld
2. de oppervlakten van de scenery modules in een raster van ongeveer 20 x 20 cm te verdelen. Zeg maar ´per perceel´ ga ik dan aan de slag.

Om het overzicht niet kwijt te raken, begin ik gewoonweg aan de meest linkse zijde van de baan; de module [Helix Tilburg]. Hier moet nog veel gebeuren. De spoorwegovergang heeft de verhuis niet geheel overleefd, dus daar moet een en ander vervangen worden. Daarnaast is er veel meer scenery ruimte dan gedacht! Dus komen er nog enkele percelen bij. Wellicht is er ruimte voor het kenmerkende witte boerderijtje tussen Tilburg en Hulten...
Daarnaast is Fred/3dBuilder goed bezig geweest en heeft hij enkele bovenleidingsportalen ontworpen. Deze komen natuurlijk op dit stuk van de modulebaan!
Doch, voordat die er kunnen staan, moeten er nog wat ballastwerkzaamheden plaatsvinden...



De basis voor de ballast en het 'jaagpad' ernaast. Een hele fijne soort 'zandkorrel' van BUSCH, nummer is helaas vervaagd, dus dat weet ik niet meer...



De basis met daarbovenop de bruine ballast. Deze ballast ligt er al jaren, dus is lekker vies. Straks als de lijm gedroogd is, dan ga ik e.e.a. weatheren en verder aankleden. Ook zullen dan de spoorstaven geverfd worden...



Ook het ballasten gebeurd in stukken van 20 - 30 cm per keer... Zo'n stuk neemt al snel een hele avond in beslag namelijk...

Verder dus ook bezig met de spoorwegovergang van de Moerstraat. De AKI die er nu staat is eigenlijk te modern en heeft dus de verhuis niet overleefd. De bedrading is tussen de paaltjes en de schilden gebroken. Hij moet weer uit elkaar om dat te fixxen. Nu bleek uit nader onderzoek dat deze AKI's pas eind jaren '80 er kwamen. Mitchell (van Spoorobjecten.nl) tekende ooit een oudere AKI in H0, na een PB'tje is die er nu ook gewoon in 1:160.



Let op, deze foto vertekend héél erg door de maximale zoom. (slecht genomen I know). De dradenbundel paste niet door het paaltje, dus ligt erbuiten. Met een stukje tape waarop ik de rood-witte belijning heb geverfd, verdwijnen de draden. Op de foto lijkt het een enorm dikke paal geworden, maar dat komt door mijn 'tape-plak-skills'. Inmiddels is een en ander strakker aangetrokken en heb ik een mooi slank paaltje!

Wat we ook vaak zien bij spoorwegovergangen zijn auto's die staan te wachten. Dat gaat hier ook gebeuren. Er komt een gepimpte Mercedes voor te staan. Wanneer de 'belletjes rinkelen' zullen de remlichten even kort oplichten. Daarvoor moest er natuurlijk ook wel een bestuurder / -ster in de auto!



Tadaa... Een poppetje uit de 1000-dezelfde-goedkope-pupkes-zak is nu de trotse bestuurster van deze bolide. De auto zelf is van nature plastic-oranje. Nu met metalic lak (Revell 399 Car-metallic) dus deze kleur. Verder zijn de accenten met Humbrol 91 en Revell 191 chrome silver aangezet. De rest met Humbrol 33 mat-zwart afgewerkt, zoals banden en bodemplaat. Wat rest zijn de nummerplaten en antenne...

Al dat moois gebeurd natuurlijk in de natuur. Nu was mijn voorraad bomen helemaal uitgedund. Dus is er maar weer een hele batch nieuwe gedraaid...



De basis is gewoon koperdraad wat over is van al het technische geneuzel in onze hobby. Verschillende diktes draai ik door elkaar heen om verschillende dikten in stam en takken te krijgen. De gemiddelde start lengte van mijn draden is 10 cm. Al bij al komt er een boompje uit met een hoogte van ongeveer 7 - 8 cm. Hier zijn ze ook al voorzien van Anita schorspasta. Erg licht en makkelijk verwerkbaar...



De basis kleur is een soort oker / rood. Hier komen nog strooiseltjes en washjes overheen...





Het bladerdak bestaat uit HEKI mikroflor-matjes. Hier kleine stukjes uitknippen van 1 x 1 cm en deze met de vingers helemaal uit elkaar trekken. Dan over de bomen draperen. Sommige krijgen 1 kleur, anderen meerdere...

Daarna volgt een bekleding/besprenkeling met Woodland scenics fine turf in verschillende tinten groen en bruin. Dat is hier nog niet gedaan, aangezien m'n matte blanke lak op is om een en ander te kunnen fixeren...



En ondertussen wordt de vloot geijkt. Het schaduwstation is echt veel te klein zo...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #57 Gepost op: 10 februari 2018, 00:00:20 »
Bouwupdate:

Vanavond begonnen met de eerste 10 cm. groen. Even kijken of ik het nog 'kan' zeg maar. Bedoeling is een verdwijnpunt te creeëren voor de treinen die hier de daadwerkelijke Helix induiken, of uitkomen, net welke kant ze opgaan...
Ondertussen zijn verschillende bestellingen gedaan op Shapeways en andere toeleveranciers, dus weldra kunnen de electrische locs ook naar boven tuffen!

Ben benieuwd naar jullie meningen...



De basislaag ballast is op dit stuk gedroogd. In de verte is de eerste scenery alweer geplaatst. Hier is de aanmeldsectie voor de verderop gelegen spoorwegovergang en het 'beginpunt' van mijn modelbaan. Het bordje is zelfbouw, de relaiskast van Artitec...



Close up van de scene in wording. Er komen nog potjes langs het spoor en van die grote metalen kleppen etc...



Onderin de foto zie je nog net het 'dak' van de helix. Hier verdwijnen de treinen (of komen tevoorschijn) en wil ik een mooi verdwijnpunt maken. Er komt een wat wilde bossage en enkele bomen die de trein aan het zicht ontrekken. Eventuele foto's die gemaakt worden van de tegenoverliggende spoorwegovergang Moerstraat, hebben zo hopelijk een wat mooiere achtergrond...



Preiser-view de Helix uitkomende... (Rechterzijde foto = publiekszijde)



Preiser-view de Helix inrijdende... (Linkerzijde foto = publiekszijde)







Drie foto's die voor het publiek vaak niet mogelijk zullen zijn te maken. Je kijkt hier richting de publiekszijde namelijk. Er staan op de achterkant geen bomen, omdat ik hier mogelijk nog iets met een achtergrondplaat wil gaan doen en dan krijg je rare schaduwen enzo... Daarnaast, de bestuurder van de baan wil ook een mooi zicht natuurlijk! De moer blijft zichtbaar aan deze kant, zodat, mocht het nodig zijn ik er nog bij kan. Vanaf de publiekszijde is hij niet zichtbaar...



Dit is het zicht vanaf de publiekszijde. Je ziet hier al op enkele plaatsen stukjes rails zichtbaar, dus leuke doorkijkjes! De foto is schuin van voren genomen, met zoom vanaf [Module Venneweg] kijkende richting de meest rechterpunt van de module [Helix Tilburg]...

Wat vinden jullie ervan?

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Genralrik

  • Gast
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #58 Gepost op: 10 februari 2018, 00:54:26 »
Die 1000 loc  is gaaf zeg!

gr Rik

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
    • Midland
Re: Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N
« Reactie #59 Gepost op: 10 februari 2018, 09:47:22 »
Hoi,

Ik vind het nog steeds knap wat er allemaal in N kan gedaan worden.
Ogenschijnlijk lijkt de paal van de Aki best dik maar dat kan gezichtsbedrog zijn.

Misschien een "wildwissel" een idee als verdwijnpunt, dan heb je een tunnelingang maar toch ook weer niet ;).
Een brug of snelweg is ook zo afgezaagd.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 09:49:10 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#