Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:31:32
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:31:05
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
Vandaag om 12:30:05
Albert's fantasie in schaal 0e door BartvD
Vandaag om 12:29:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:55:05
Dat overkomt mij niet. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:45:40
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door Vonkentrekker
Vandaag om 11:38:07
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:23:08
Opstelbaan door Benelux795
Vandaag om 11:23:06
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:49
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Eric v C
Vandaag om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:01
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 10:58:35
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 10:50:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:47:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:41:32
RTM in 0m door BartvD
Vandaag om 10:26:53
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 10:20:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:44:52
Dönsdorfer Bauberichte door spoorzeven
Vandaag om 09:41:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:38:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:16:51
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 09:04:54
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door BartvD
Vandaag om 08:49:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:25:05
Ronald doet de Fork Challenge! door tothebeach
Vandaag om 07:58:49
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
  

Auteur Topic: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)  (gelezen 7373 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Gepost op: 01 November 2016, 13:41:13 »
In het ontwerp van mijn nieuwe baan heb ik een Tillig dubbele kruiswissel (85390 nieuwe uitvoering) opgenomen. Nu hoorde ik het afgelopen weekend tijdens de open dag van mijn modelspoorclub (TMSC), dat binnen Fremo wordt aangeraden deze nooit in je baan te plaatsen omdat dat vraagt om ontsporen. Is dit een fabel, is dit waar?

Wie heeft er ervaring en wil deze met mij delen?


RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2016, 13:55:36 »
Ik denk dat dit materieel afhankelijk is, ik heb in een vorige baan 2 stuks gebruikt en
afgezien van een nukkige stoomloc met meerdere gekoppelde assen (3+) geen
ruzie met de wissels gehad.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2016, 16:01:09 »
een 15 graden dkw op een fremo module wordt ervaringsgewijs afgeraden, omdat zich dat niet zo goed verdraagt met lange rijtuigen, vaste koppelingen en RP25. In je eigen baan kun je zo'n ding best inbouwen.

dirkjan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2016, 16:22:17 »
Dit vereist toch wat uitleg. Waarom zou het op een Fremo baan problemen geven, en op de eigen baan thuis niet? Wat is er dan ineens anders?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2016, 19:01:19 »
Hoe dan ook, het is een ding dat verrekt goed moet liggen anders heb je problemen.
Zorg in ieder geval voor degelijke aandrijvingen want de veerkracht van de tongen is niet te onderschatten en mooi aanliggende tongen is een eerste vereiste om probleemloos over die DKW te bollen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2841
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2016, 20:47:42 »
Ik heb er zelf 8 stuks in liggen met Turtelwisselmotoren en rij lange wagens 30,3 en diverse goederen treinen en zonder problemen.

Cor

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2016, 22:55:55 »
Dit vereist toch wat uitleg. Waarom zou het op een Fremo baan problemen geven, en op de eigen baan thuis niet? Wat is er dan ineens anders?
Vereist?  ??? Zoals ik aangeef: ervaringsgewijs

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2016, 23:03:02 »
Nee, dat geef je niet aan. Je zegt dat het ervaringsgewijs op een Fremo baan problemen geeft. Dan geeft het op een thuisbaan toch ook problemen? Dus nogmaals: wat is dan het verschil?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2016, 23:06:44 »
De antwoorden op de vraag van Jos interesseren mij in hoge mate, omdat ook ik na lang wikken en wegen uiteindelijk heb gekozen voor Tillig Elite, zij het met de nodige reserves voor wat betreft degelijkheid en dus "bedrijfszekerheid". Het komt mij voor dat iedereen ermee geholpen is, als de beantwoordinging wat preciezer is dan; "in mijn oude baan had ik er wel of geen problemen mee". Praten wij dan over de producten van  vóór of ná de verbeteringen in het programma van Tillig ? Jos geeft aan dat hij voornemens is om de nieuwe uitvoering van de Engelsman (DKW met catalogusnummer 85390) te gaan gebruiken.  Dirk Jan, die voorzover ik kan beoordelen, doorgaans zeer goed geinformeerd is en wiens deskundige oordeel wat mij betreft zwaar weegt, heeft het vanuit de Fremo-hoek over een "afgeraden" 15 graden DKW. Bijna alle fabrikanten komen niet veel verder dan een 15 graden Engelsman. Gaat dit nou over Tillig Elite en zo ja, oud of nieuw ? Mijns inziens vraagt Klaas Zondervan  terecht om nadere uitleg. Gaat het  om een vaste combinatie van "lange" (?) rijtuigen met een "vaste" (?) koppeling en RP 25 wieltjes (m.a.w. niets anders dan een z.g "fine-scale" flenshoogte) ?  Ik wil er ook het fijne van weten, maar daarvoor is het - denk ik - noodzakelijk dat er meer nauwkeurig geformuleerde antwoorden komen.

Van meerdere Forumgebruikers heb ik in mijn eigen draadje het advies gekregen dat de wissels van Tillig Elite nauwkeurig gelegd moeten worden op een vaste ondergrond en dus niet op die goedkope blauwe rotzooi. Ik heb inmiddels een handjevol wissels getest en ik begrijp dit advies volkomen. Ergo: als iemand slechte ervaringen heeft, wil ik graag precies weten of dat nu aan Tillig Elite ligt of aan een inadequate inbouw, of wat dan ook.

Tot slot; wat wordt er bedoeld met een "nukkige" stoomlok ? Ligt die nukkigheid nu aan het feit dat het ding meer dan drievoudig gekoppelde assen heeft (dat geldt dan voor het merendeel van mijn stoomloks), of was de machine van huis uit nukkig ?

Dit wilde ik even kwijt in de hoop dat er wat meer feitelijk onderbouwde reacties komen, waar de "zoekende in de woestijn" wat mee kan.


Peter 
« Laatst bewerkt op: 01 November 2016, 23:27:23 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #9 Gepost op: 02 November 2016, 00:12:21 »
Nou, laten we het eens opsommen:
- lange wagens: 2 assige wagens met een lange asstand zorgen voor een extra druk op de koppeling bij scherpe bochten vanwege de uitslag van de uiteinden van de wagens, zoals bij 15 graden wissels
- vastgelegde koppelingen: bij Fremo zijn de koppelingen vastgelegd vanwege bedrijfszekerheid tijdens het rijden met lange treinen. Vaak zijn ze zelfs nog een stukje ingekort om de afstand tussen de buffers te verkleinen. Deze koppelingen zorgen in combinatie met lange wagens ervoor, dat de koppelingen de scherpe bogen niet of lastig kunnen volgen of de buffers elkaar raken.
- RP25 wielen vragen een goedgelegd railsysteem. Juist bij een DKW zijn er een aantal plekken in al die kruisingen van rails, waar een smaller en met een lagere flens uitgeruste as niet voldoende ondersteuning van de rails ondervindt. Door de druk van vastgelegde koppelingen tussen lange wagens kan een wiel op een plek waar de hartstukken het wiel niet ruim ondersteunt er makkelijk(er) uitlopen en dus ontsporen door de zijwaartse druk op een wiel.

Heb je dus een baan die aan de Fremo richtlijnen voldoet (radius wissels en bogen >1m, vastgelegde koppelingen, RP25 wielen etc) kun je niet zo'n Tillig DKW inzetten (de radius is sowieso al <1m). De enige redelijk bedrijfszekere oplossing is daar een Weinert DKW. Maar ja, de prijs...

Heb je een thuisbaan met gewone fabrieksmatige koppelingen met werkende NEM koppelschacht, NEM wielen en R3 radius bogen (oid) dan heb je andere parameters en zal de DKW bedrijfszekerder zijn. Dan nog vind ik persoonlijk een dergelijke scherpe wissel/DKW geen gezicht, maar dat is een persoonlijke smaak, geen technische reden om het niet te doen.

dirkjan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #10 Gepost op: 02 November 2016, 00:19:18 »
Veel dank voor je uitgebreide reactie, Dirkjan.

Ik begrijp nu veel beter waar het over gaat !


Peter


P.S. DKW II ( 85391) van Tillig heeft een radius groter dan 1000 mm.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 00:21:10 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2016, 00:38:38 »
P.S. DKW II ( 85391) van Tillig heeft een radius groter dan 1000 mm.
Maar dat is een Baeseler. Dat is de witte olifant onder de DKWs. Ziet er ook uit als twee aparte verbindingen ipv de kakafonie van hartstukjes van een echte DKW  8)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2016, 00:46:54 »
Ja, "Bauart Wolfgang Bäseler". Nog geen ervaring mee. Wel gepland, bij gebreke aan alternatieven. Ik hoop niet dat de bijnaam "Witte Olifant" omineus is  :P.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26747
    • Pagina van klaas
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #13 Gepost op: 02 November 2016, 10:06:06 »
Dirkjan, dit is een betere uitleg. Je gaat bij de Fremo situatie dus uit van andere randvoorwaarden dan bij een thuisbaan.

Ik ben het alleen niet eens met het RP-25 verhaal. Als een wissel volgens de normen is gebouwd wordt het wiel in alle puntstukken en kruisstukken voldoende gesteund. Het enige verschil met een "NEM-wiel" is de flenshoogte. En zelfs dat is tegenwoordig niet meer waar. Volgens NEM mag de flenshoogte alles zijn tussen 0,6 en 1,2 mm. De minimum maat van 0,6 is zelfs nog een fractie minder dan van een RP-25.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: Tillig dubbele kruiswissel (DKW)
« Reactie #14 Gepost op: 02 November 2016, 10:49:52 »
Klaas, voor wissels heb je gelijk. Een DKW is een verhaal apart qua hartstukken en de ondersteuning van wielen, daar gelden andere wetten ivm de constructie van een DKW. zie de verhandeling over de Weinert DKW hier. En daarnaast kun je een probleem dat van meerdere factoren afhankelijk is niet oplossen door slechts een deelprobleem op te lossen.

Dirkjan