Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:13:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 11:00:30
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:58:17
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
  

Auteur Topic: Station Daarhuizen  (gelezen 10270 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #15 Gepost op: 22 October 2016, 09:26:54 »
Wat een leuk baanplan, eindelijk weer iemand die niet alles kaarsrecht legt.
Het geeft inderdaad een leuk effect en je creëert allemaal leuke zichtlijnen ermee.

Groet
Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #16 Gepost op: 22 October 2016, 10:27:51 »
Mooie baan in wording, klein, klein vraagje/opmerking, er ligt een wissel met , ik denk, bevoorrading spoor voor je depot, die alleen vanaf je draaischijf bereikbaar is, die had ik wellicht andersom gelegd, maar.....

Fraaie opzet zo, lekker ruim en mooi in een boog, is het een vaste baan?

Veel plezier met de bouw, ik volg in elk geval (y) (y) (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #17 Gepost op: 22 October 2016, 11:16:06 »
Wim,
Bedoel je de wissel die op de tekening naar de kolenbunker voert?
De bestemming van dat spoor is inmiddels gewijzigd. Dat wordt nu de plaats van de locloods.
Een andere afwijking van het ontwerp is dat het industriespoor nu niet meer op de draaischijf uit komt.
Daar is een derde spoor toegevoegd. (Is op de foto te zien).
Ik kan nu via 2 routes vanaf de draaischijf terug naar de hoofdbaan.
Ja en dan die ruime bogen....ik gebruik vrijwel alleen flexrails. Het verwerken daarvan is met wat hulpmiddelen veel makkelijker dan ik dacht.
En het effect is prachtig.
Groet, Henk


Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #18 Gepost op: 22 October 2016, 11:29:57 »
Gebruik je voor je bogen ook flexrails? En welke hulpmiddelen gebruik je daar dan voor?

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #19 Gepost op: 22 October 2016, 11:43:09 »
Daan,
Waar ik veel plezier aan beleef zijn de zogenaamde flexrailspanners (Conrad).
Zie ook de enceclopedy op dit forum over het leggen van flexrails.

Zie ook op Youtube: modellbahn anlage update #13 (flexgleis)

Groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: 22 October 2016, 11:57:26 door HenkN »
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #20 Gepost op: 22 October 2016, 12:09:32 »
Gewijzigd baanplan van het stationsdeel. Ook de kromming van de haven is iets gewijzigd.

Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #21 Gepost op: 27 October 2016, 22:09:49 »
Bij een baan die gesitueerd is in Salland (fictief aan de lijn Zwolle - Emmen), hoort natuurlijk een NOLS-station.
Vorig jaar op Eurospoor heb ik een bouwdoosje gescoord van MKB van het station Vriezenveen.
Bouwset is van gelaserd karton.
Vandaag ben ik daar mee aan de slag gegaan. Ik volg niet helemaal de handleiding. Een aantal muren zal niet wit gepleisterd zijn.
Daar zal het metselwerk zichtbaar zijn. Ik gebruik daarvoor Slaters muurplaat.
Twee foto's van de vorderingen. Morgen geen bouwactiviteiten, want dan ben ik op Eurospoor.

Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #22 Gepost op: 27 October 2016, 22:37:32 »
Hallo henk,

dat gaat er mooi uitzien!
En op die lijn kun je van alles laten rijden.
Ik heb je sporenplan/plattegrond bekeken.
je zou nog eens na kunnen denken of je aan de zuidzijde van je haven wel een wal moet aanleggen.
Als je dat niet doet dan wek je de indruk dat het uitmaakt van een groter/breder kanaal.
dat lijkt mij beter dan een smal kanaal waarin je eigelijk geen boot in kunt leggen.

succes jandcargo

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2016, 22:43:48 »
Voor het opbergen van het rijdend materieel heb ik 2 kasten bij Ikea gehaald (type MALM).
De laden zijn diep genoeg om met een verschuifbare verdieping te werken.



In de kast heb ik kunststof L-profielen gelijmd als rails. Het bleek dat een verf-roerstokje van de bouwmarkt perfect als mal kon dienen voor de juiste afstand van de profielen.

Aan de tweede lade wordt nu gewerkt. Het plankje schuift over 2 horizontale balkjes in de kast. Aan de onderkant heb ik strookjes vilt geplakt dat ook gebruikt wordt onder stoel- en tafelpoten.
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #24 Gepost op: 02 November 2016, 11:12:56 »
Mooi project! zeker zo'n vloeiend sporenplan spreekt me altijd aan, succes met de bouw  (y)

Groet Dennis

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #25 Gepost op: 02 November 2016, 17:40:39 »
Vanmiddag begonnen met het definitief aanleggen van de rails.
De Rocoline hart op hart afstand is 6,61cm. Dat vind ik te breed. Ik heb de wissels (20 graden wissels) daarom een stukje ingekort.

Het originele wissel versus de ingekorte versie.


Beide verkorte wissels verbonden tb.v de stationssporen. Nu is de hart op hart afstand 5,3 cm. Dat is bijna de norm voor sporen in het station (5,2cm).


Wordt vervolgd.
Groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: 02 November 2016, 17:42:13 door HenkN »
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #26 Gepost op: 02 November 2016, 19:53:24 »
Fraai! Alleen hoe doe je dat dan in parallelle bogen? Daar wordt uitgegaan door Roco van de originele hart-op-hart afstand.

HenkN

  • Het hoeft niet zo groot te zijn! Eindstation Daarhuizen
  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #27 Gepost op: 02 November 2016, 20:22:44 »
Klopt Daan, maar Station Daarhuizen ligt aan een enkelsporig traject, dus dat probleem heb ik niet.
Groet,
Henk
Eindstation Daarhuizen. Kleine pendelbaan. Tillig elite en Rocoline, Roco Z21

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #28 Gepost op: 02 November 2016, 21:57:59 »
Fraai! Alleen hoe doe je dat dan in parallelle bogen? Daar wordt uitgegaan door Roco van de originele hart-op-hart afstand.
Zelf wissels bricoleren op basis van Tillig bouwsets?

Je kan bij mijn weten ook geen gebogen wissels kopen met een aanvaardbare boogstraal (om in het zicht te leggen).
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Station Daarhuizen
« Reactie #29 Gepost op: 02 November 2016, 22:19:53 »
Die ken ik niet, maar ik bedoelde in eerst instantie gewoon normale bogen. Want tussen R3 en R4 gaat een merk uit van zijn hart-op-hart afstand.