Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)  (gelezen 3576 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2531
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #15 Gepost op: 02 oktober 2016, 20:40:50 »
Ja, althans dacht ik, met de leverdatum........ ;D
Groet, Frank

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #16 Gepost op: 04 oktober 2016, 14:51:41 »
Hoge vloer is niet het probleem lijkt me, Amsterdam heeft heel lang zonder lagevloer trams gereden.
Vastlopen op de bolle grachtenbruggen lijkt me eerder het probleem (en "not invented here"). Daar is als ik het me goed herinner vroeger al een keer het ontwerpen van een Nederlandse "standaardtram" op stukgelopen.

Dirk

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3897
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #17 Gepost op: 04 oktober 2016, 18:16:45 »
GTL kan rijden in Amsterdam. Heeft een aardige tijd een exemplaar gereden voordat de 11 en 12G besteld werden.

GVB Combino's staan een aantal CM hoger op de wielen dan de soortgenoten in andere steden. Door de bolle bruggen.

Maar GVB heeft nu alleen materieel wat toegankelijk is voor mindervalide en mensen die wat slechter ter been zijn. 
En is meen ik ook een eis van de gemeente.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #18 Gepost op: 04 oktober 2016, 19:40:21 »
Zijn dat dezelfde als in Utrecht komen te rijden?

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3897
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #19 Gepost op: 04 oktober 2016, 20:55:02 »
Zelfde type en lengte.

Andere kop en smaller in Amsterdam.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3897
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #20 Gepost op: 12 augustus 2017, 15:32:59 »
Zo. Vandaag in Remise Lekstraat geweest om de Mockup te bezichtigen.



Mooi trammetje geworden.


Vol op de neus


Interieur A bak


Interieur B bak.

Stoelen worden of met stof bekleed zoals in de combino's
Of met plastig zoals de M5 metro's.
Comfort is hetzelfde.

De dwars grijpstang komt op 1.85m of 1.95m.

Iedereen kreeg munten om een keuze te maken wat ze prettig vonden.

Goed verzorgd.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3897
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2017, 17:35:16 »


Ze deelden ook deze bouwplaten uit.
Schaal 1:75.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Freek Heite

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2017, 21:46:11 »
De Lijn kleur is inderdaad altijd op geleed materieel gebleven.

Wat is eigenlijk de bedoeling van die lijnkleuren? Kunnen GVB-klanten geen cijfers lezen  ???

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15327
    • Pagina van klaas
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2017, 21:59:51 »
De lijnkleuren zijn ingevoerd in een tijd toen er nog veel analfabeten waren. GVB heeft ze gehandhaafd, deels uit nostalgie, maar ook omdat van een grotere afstand de kleuren sneller herkenbaar zijn dan de cijfers.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1746
Re: Gvbbesteld 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #24 Gepost op: 14 augustus 2017, 11:13:36 »
Wat is eigenlijk de bedoeling van die lijnkleuren? Kunnen GVB-klanten geen cijfers lezen  ???
Het blijft Amsterdam, he  ;D ::) :P
Niels

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #25 Gepost op: 14 augustus 2017, 11:19:22 »
Nah, het is hier wat minder plattelandser dan in de andere grote steden. Meer internationaal publiek dus meer herkenning op kleuren.....  ;D ;D ;D ;D

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2531
Re: GVB bestelt 15G bij CAF. (Urbos 100)
« Reactie #26 Gepost op: 14 augustus 2017, 14:35:58 »
De lijnkleuren zijn ingevoerd in een tijd toen er nog veel analfabeten waren. GVB heeft ze gehandhaafd, deels uit nostalgie, maar ook omdat van een grotere afstand de kleuren sneller herkenbaar zijn dan de cijfers.
Klopt wat Klaas zegt, al geldt dat voor die herkenbaarheid van de cijfers zeker sedert de komst van de gelede tram in 1957 eigenlijk niet meer. Bij het oudere materieel waren er overigens ook nog de beugelcijfers. Met de drie-asser van 1948 wilde het GVB van de lijnkleuren af, maar daar werd na veel morrend publiek snel verandering in aangebracht. Aanvankelijk in een kastje linksboven achter de voorruit, later in een separaat kastje boven op de filmkast. Overigens waren ook de zijkoersborden in de lijnkleuren geschilderd. Er zat ook een heel systeem achter de kleuren. Zo heeft lijn 9 groen omdat die lijn door de Plantage reed en rijdt. En bij lijn 13 bijvoorbeeld stellen de drie witte vierkantjes land en de blauwe vierkantjes water voor. Die lijn reed dan ook oorspronkelijk naar de drie oostelijke eilanden: Kattenburg, Wittenburg en Oostenburg. Met sommige lijnverleggingen of nieuwe lijnen onder hetzelfde nummer klopt het systeem dan ook niet meer.
Groet, Frank