Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors (gelezen 10029 keer)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1753
Niks kan tippen aan een E1700
September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Gepost op:
28 september 2016, 18:27:54 »
Reeds enige tijd geleden is uw verslaggeven afgereisd naar Maastricht (toch nog 6 kilometer, moest de Maas over...), om Op Bezoek te gaan Bij J. Moors.
Sinds 1994 is hij bezig geweest met het plannen en uittekenen van een nieuwe modelbaan. Dit alles werd nog gedaan op papier in schaal 1 op 20, waarbij hij H.O. schaal (1 op 87) voor schaal 1 op 1 uitging.
Hierbij werd gekozen voor een modulebaan omdat toen al bekend was dat deze modelbaan zou gaan verhuizen.
Ondanks dat de modelbaanlengte 6 meter bedraagt, was het toch flink puzzelen om binnen deze lengte een realistische uitstraling te tonen.
Het concept bestaat uit een Limburgse spoorlijn waardoor er een Nederlandse spoorlijn uitgebeeld kon worden met toch enig reliëf in het landschap, zonder storende en/of niet kloppende verdwijnpunten zoals tunnelportalen.
Verder geeft de weliswaar fictieve locatie, de mogelijkheid om grensoverschrijdend verkeer te tonen vanuit Duitsland en België.
In 1996 is hij aan het bouwen aan een in Limburg gesitueerde modelbaan, welke in 2014 helemaal afgerond is. Uitgebeeld wordt een station tussen eind jaren ’50 en begin jaren ’70. Zo kan er met elektrisch materieel, dieselmaterieel en een enkele stoomlok gereden worden. Wel is de scenery zo gemaakt dan een modernere trein niet zal vloeken met de omgeving.
Eerst even een korte tijdlijn. In 1996 is gestart met de bouw van deze modelbaan. Na 3 maanden was deze in principe al rijklaar. Zoals menig modelbouwer overkomt, moest ook deze baan eenmaal verhuisd worden. Dit gebeurde in 2002. Vanaf 2003 is er gestart met de scenery. Dit heeft geduurd tot 2012 voordat het helemaal klaar was. Voorheen werd deze baan met simpele schakelaars en zonder blokbeveiliging bestuurd. In 2012 werd er, samen met iemand van de modelspoorclub, een zelfbedacht bloksysteem ingebouwd. 1,5 jaar lang werd er 1 avond in de week gewerkt, dat in totaal 6 kratten bier heeft gekost.
Baanbouw
Over de baanbouw wordt er hier niet veel gesproken. In het
reeds bestaande topic
over deze baan legt de bouwer zelf haarfijn uit hoe de baan is opgebouwd. Wat wel het vermelden waard is, zijn de verdwijnpunten op de baan. Daar het een Limburgse/Nederlandse baan is, kunnen er natuurlijk geen tunnelportalen geplaatst worden. Daarvoor moest een oplossing gevonden worden. Deze werd gevonden in de manier waarop de helices geconstrueerd zijn. Door het station diagonaal te leggen (voor meer spoorlengte) en het spoor met de klok mee te laten dalen, wordt de illusie gecreëerd dat het spoor ergens achter verdwijnt. Uit het zicht blijft het spoor gewoon dalen en verdwijnt uiteindelijk. Met deze methoden zijn er geen tunnelportalen nodig en kan de trein toch het schaduwstation bereiken.
Scenery
De onderbouw van de scenery bestaat uit piepschuim, waarop een laag papier is aangebracht. Nadat het papier geverfd was, werd er een filtermat aangebracht, welke vastgelijmd is met ingekleurde houtlijm. Als laatste werd er strooisel van Woodland Scenics aangebracht en vastgezet met Bison spuitlijm. Verder zijn alle bomen van zeeschuim gemaakt. De gebouwen die op de baan staan zijn standaard huisjes. Niet geheel volgens de handleiding in elkaar gezet, maar hier en daar aangepast en ingekleurd, zodat het beter in de scenery past. De gebruikte seinen op de baan zijn van Henckens. Verder heeft deze baan ook bovenleiding. Op de 4 masten in het station na, zijn de masten jaren eerder gekocht bij “een zelfbouwer uit Uden”. De 4 masten in het station zijn zelf gebouwd, omdat deze anders met het perron in de knoei kwamen. Rijdraad is uit praktisch oogpunt niet aangebracht. Wel rijden de treinen met de pantograaf omhoog. De uitslag van de pantograaf wordt beperkt door hele dunne wikkeldraad die gebruikt wordt bij electro motoren. Verder is vrijwel in elk huisje verlichting aangebracht. De verlichting is mooi gedimd, waardoor deze een realistische sterkte heeft. Tussen de rangeersporen zijn ook een beperkt aantal lampen aangebracht. In de werkelijkheid was er ook nauwelijks verlichting op rangeersporen, dus op de modelbaan is dat ook maar summier. Als aller aller laatste is er een achtergrond aangebracht. Voorheen was er een strak blauwe achtergrond, maar nadat de baan helemaal klaar was, is dit vervangen door een geschilderde achtergrond, zoals te zien is op de foto’s.
Techniek
De gehele baan wordt sinds het begin analoog aangestuurd. Wel is de besturing gedurende de jaren veranderd en verbeterd. Eerst was het puur analoog, sporen in- en uitschakelen met schakelaartjes en geen bloksysteem. In 2012 is gestart met het inbouwen van een bloksysteem en rijweg reservering welke beveiligd is via de daglicht seinen. Dit systeem is ontwikkeld door een mede-clublid. De printen zijn zelf gemaakt met behulp van een CNC-frees. Samen met dit clublid is er sinds 2012 1 avond per week, 1,5 jaar lang gewerkt aan het ombouwen van de modelbaan. 6 kratten bier later was het dan toch helemaal af en functioneert alles.
Ook zijn op strategische plaatsen ontkoppelaars aangebracht op het rangeer emplacement. Om soepeler te kunnen rangeren zijn er wel een aantal wijzigingen aangebracht aan de koppelingen, te weten:
- De koppelbeugels zijn licht omhoog gebogen
- De haakjes waarachter de beugel valt zijn een beetje afgevijld
- De terugveer-lipjes (die de beugel omlaag drukken) zijn verwijderd
Ik zeg, genoeg tekst, tijd voor plaatjes!
- Overzicht -
- Dorp -
- Station-
- Depot -
- Achtergrond -
- Koppelingen -
- Elektronica -
«
Laatst bewerkt op: 01 oktober 2016, 08:56:47 door Servé
»
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #1 Gepost op:
28 september 2016, 22:49:54 »
Mooie baan , ik heb hem ook al een paar keer bekeken bij mijn bezoek aan Johan
Ik mis wel tramrijtuigjes op de foto`s
Gr Jan
Gelogd
Edsko Hekman
Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
BNLS trambaan-deelnemer
Offline
Berichten: 8406
Nooit uitgeklust....
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #2 Gepost op:
28 september 2016, 23:07:32 »
Dat ziet er mooi uit. Wat een mega batterij aan printjes op de laatste foto!
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Gelogd
Grasland
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1753
Niks kan tippen aan een E1700
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #3 Gepost op:
29 september 2016, 07:14:36 »
Citaat van: roadster36 op 28 september 2016, 22:49:54
Ik mis wel tramrijtuigjes op de foto`s
Op de planning staat om nog een keer op bezoek te gaan, maar dan speciaal voor zijn LTM-rijtuigen en andere b(r)ouwsels in styreen
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #4 Gepost op:
29 september 2016, 07:22:39 »
Mooie reportage!
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7403
Forummoderator
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #5 Gepost op:
29 september 2016, 08:28:16 »
Dat belletje bij de uitgang van het schaduwstation: waar wordt dat voor gebruikt? Die intrigeert me.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1753
Niks kan tippen aan een E1700
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #6 Gepost op:
29 september 2016, 08:51:06 »
Daar rechts zit een stukje uitbouw (moet "het buitenland" voorstellen zeg maar), en als je met 2 man aan het rijden bent, kun je op dat belletje rammelen dat je een trein klaar hebt die vanuit "het buitenland" naar het station kan komen
Meer is 't niet...
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
tbrandsma
Offline
Berichten: 963
stroomlijners
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #7 Gepost op:
29 september 2016, 09:03:32 »
Servé
Een erg mooie baan.
Groet Ed
Gelogd
tBrandsma bouwt HO
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60678.0.html
Mijn treinbaan
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69566.msg3221709656#msg3221709656
Wummeke
Offline
Berichten: 410
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #8 Gepost op:
29 september 2016, 10:00:17 »
Wow zeg! Wat een super mooie baan!
Gelogd
Gr,
Jan Willem
J. Moors
CNC fresen
Offline
Berichten: 985
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #9 Gepost op:
01 oktober 2016, 00:10:07 »
Dank u voor de reacties.
In de schakelkast zitten inderdaad veel printjes. Dat komt omdat de besturing uit verschillende functieprints bestaan. O.a. wissel-print / detectieprint / seinprint / spanningsregelaar / polarisatieprint (rijrichting). Ieder blok bestaat uit deze prints. Meerdere blokken betekend meerdere prints en dat telt al gauw snel op.
Deze zijn helemaal zelf gemaakt zonder SMD componentjes, maar wel met onderdelen die nog uit de "guldentijd" kwamen en toen nog heel betaalbaar waren.
Hierdoor ziet het er groter uit dan het eigenlijk is. Het voordeel is wel dat er bij een eventuele storing, snel van print gewisseld kan worden en het per print voor mij toch overzichtelijk blijft door de grotere componenten.
Het is inderdaad heel wat anders dan bijv. Dinamo, maar wel zelf gemaakt met een clublid samen (die de schema's ontworpen had).
Groet, J. Moors.
Gelogd
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 15437
Modelrailroading is fun!
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #10 Gepost op:
01 oktober 2016, 09:40:00 »
Indrukwekkend hoor
Mooie baan! Ook bijzonder dat ze in je huiskamer staat. Ik mag veel maar dat krijg ik hier niet voor elkaar
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
zuylen
Offline
Berichten: 4465
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #11 Gepost op:
01 oktober 2016, 10:35:54 »
Dat ziet er allemaal prachtig uit. Ook de analoge besturing ziet er indrukwekkend uit!
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4465
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #12 Gepost op:
01 oktober 2016, 10:37:16 »
9
Gelogd
Roel1959
Offline
Berichten: 26
Re: September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors
«
Reactie #13 Gepost op:
28 februari 2024, 13:48:44 »
Prachtig dit.Kan er echt van genieten en wegdromen over mijn eigen baan.. ooit…
Gelogd
Beginner met 1:87,hopelijk na verbouwing huis mijn baan op zolder,digitaal, NS ,2Rail,tijdperk III/IV een twee jaren plan voor ik de zolder op orde heb:-)(nu nog slaapkamer)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Op bezoek bij...
|
September 2016 - Op Bezoek Bij... J. Moors