Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: De bouw van mijn vitrine  (gelezen 1311 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
De bouw van mijn vitrine
« Gepost op: 25 september 2016, 22:15:17 »
Wie BNLS al een tijdje aandachtig gevolgd heeft, weet misschien dat ik vooral treintjes koop en dat via het nieuwe-aanwinstendraadje wereldkundig maak, maar ook niet veel meer dan dat. De reden is dat ik al een aantal jaar met het idee rondloop om een vitrine van een metertje of vijf te bouwen, maar tot nu toe kwam ik nog nergens een bouwmarkt tegen waar ze stukken hout in de juiste afmetingen verkochten.

Hier op Malta heb je wel bouwmarkten (in ieder geval één grote) maar dat is toch van een ander kaliber dan een Praxis of een Gamma, in ieder geval wat assortiment betreft. Maar nu heb je de BigMat, net buiten het dorp waar ik woon, in Ta'Qali. BigMat is een van oorsprong Frans bedrijf wat volgens mij ook aanwezig is in Spanje, Wallonië en nu dus Malta.

Ik heb besloten om eerst het middenstuk van 2x1m te bouwen en later de zijkanten van elk 1,5x1m. Dit is voor mij een ervaringsproject: simpel beginnen en we zien wel waar het schip strandt. Voor deurtjes, bijvoorbeeld, is het nog niet helemaal duidelijk hoe het in zijn werk zal gaan.

Om te beginnen heb ik vier stuks plaat van 100x50x1,8 cm aangeschaft:



Plus een tweetal latten voor boven en onder, om de hele boel bij elkaar te houden:



En dan nog een negental latjes voor de "verdiepingen" waar de treintjes op komen te staan. Ze zijn nog net te zien op de bovenste foto.

Maar voordat we ook maar iets gaan boren of schroeven:



Dit is niet "voor het geval dat". We hebben gegarandeerd houtworm in ons huis. We hebben al acht stoelen weg kunnen gooien, een kastje moest een nieuwe poot krijgen en ons mooie Maltese slaapkamermeubilair uit de jaren '30 zit vol met gaatjes. Dus de eerste stap van vandaag was om de latten van een dikke laag "woordworm killer" te voorzien – en dat zal ik nog een paar keer doen.

Later meer.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40