Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Vragen voor layout  (gelezen 13092 keer)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Vragen voor layout
« Gepost op: 15 september 2016, 08:56:32 »
Beste mensen,

Ik ben van plan om te gaan beginnen met een baan.
Ik wil graag in modules gaan werken van 60x120cm, spoor N, zelfbouw en gericht op Nederland winter 1905/1906.
Het wordt enkel spoor. Tot zover de dingen die ik weet.
Nu de volgende vragen:
Wat zijn goede layout ideeën voor een modulebaan? Een keerlus op een Nederlandse baan heeft niet echt meerwaarde. Aan 1 zijde (Module 1) komt een kopstation, maar ik wil aan de ander zijde (module X) van het totale layout een andere 'omkeer'. Liefst voor de afwisseling niet een tweede kopstation.
IK hoor graag ideeën van andere meer doorgewinterde modelspoorders voor eventuele oplossingen.
Ik heb geen specifieke locaties in Nederland. Het kopstation van module 1 is op basis van oud Delfzijl. Alle elementen zullen een Nederlandse basis hebben, maar geen echt gedefinieerde 'echte' locatie.

Alle ideeën zijn welkom.
Opmerkingen ook.

Met vriendelijke groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Vragen voor layout
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2016, 10:45:52 »
Als je met modules gaat werken is het een overweging waard om klein te beginnen en dan steeds verder uit te breiden. Dus kopstation + schaduwstation. Daarna wat vrije baan modules ertussen. Later nog een station of losweg ertussen. Enz.

Schaduwstation? Da's wel de "standaard oplossing" bij een enkelsporig lijntje. Dus een opstelplaats zonder landschap. Je kan 'em met wissels bouwen, met een grote ronddraaiende plaat ("draaischijf voor volledige treinen", met een schuifbak, enz. Omdat het geen echt station is kan je hem veel korter maken en hou je ruimte over voor de echte baan.

In m'n handtekening staat een linkje naar m'n Eifelburgenbahn. Ook enkelspoor en ook met een schaduwstation als eindpunt. Misschien geeft dat ideeën. Of het schikt af en da's ook nuttig :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Vragen voor layout
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2016, 10:47:26 »
Trouwens: "N", "Nederlands", "winter" en "1905/1906".... wow, wat ben je van plan? Dat tijdperk zie je hier niet vaak met NL materieel. Zelfbouw? En dan ook nog in N? Benieuwd! Heb je al plaatjes? :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vragen voor layout
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2016, 12:28:27 »
Helaas zijn er nog geen plaatsjes of bouw foto's.
Alles is nog in plan-fase.
Ik wil 1905-1906 winter, omdat dit een weinig gebruikte periode is en er in Nederland in die tijd op spoor gebied best veel gebeurde.
Verder zijn er veel zwart-wit plaatsjes en ben ik wel benieuwd hoe het er in werkelijkheid uit gezien moet hebben.
En waarom winter? Vrij simpel: het bouwen aan een modelbaan is een herfst/winter klus. En om nou een zomerbaan te maken met een kerstboom ín en gure winterse winden rónd het huis... Van de nood een deugd: de baan kan zo onder de kerstboom.

Ik ga inderdaad klein beginnen. Mijn eerste idee was een modulebaan met als laatste module een keerlus, maar op 125x60 is dat wel heel krap, en met een Nederlandse baan niet echt realistisch.

Vr. Gr.
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Vragen voor layout
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2016, 13:36:13 »
Heb je al eens gedacht aan een fiddleyard? en dan ook uitgevoerd als een soort draaischijf. Misschien vraagt dat technisch zo in het begin veel van je maar je kunt dan wat treinen opstellen a la schaduwstation zonder dat je direct een keerleus aanlegt.



bron: http://www.wek-bahn.com/02525797aa09f2203/02525797e50108e23.html
Jeroen

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vragen voor layout
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2016, 11:51:16 »
Het leek mij leuk om een 'WYSIWYG' baan te maken.
Ik ga dan waarschijnlijk ook een rangeer terrein opzetten, die dan ook als schaduwstation dienst doen.
Maar aangezien ik ook FiNescale wil gaan werken, welk rangeer terrein (met draaischijf) zou mogelijk dienst kunnen doen als voorbeeld voor een modulebaan (60x125)?

Als iemand daar een idee van heeft hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Vragen voor layout
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2016, 18:26:34 »
Het leek mij leuk om een 'WYSIWYG' baan te maken.

Voor diegene die niet begrijpen waar je het over hebt (ik moest het ook even opzoeken):

WYSIWYG = What You See Is What You Get = Wat je ziet is wat je krijgt.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Vragen voor layout
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2016, 23:37:10 »
Kijk, dát weet ik nou dan wel weer!  ;) ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vragen voor layout
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2016, 12:07:32 »
Zijn er mensen die van deze periode foto's hebben? Of ergens foto's van (rondom) december 1905 weten te vinden?
Ik wil mijn baan zo grondig mogelijk voorbereiden, en zo natuurgetrouw naar dat tijdsbeeld willen reproduceren. Was het sneeuwig, of juist heel nat of winderig.
En hoe was het straatbeeld van die periode?

Ik denk dat ik mijn baan zoveel mogelijk rond de GOLS ga situeren. Ik kan niet heel GOLS-netwerk natuurgetrouw nabouwen (wat wel leuk zou zijn, btw) maar ik wil graag het tijdsbeeld vastleggen en de treinen en werkzaamheden rondom het spoor in die tijd.

Mochten er mensen zijn die mij daarmee kunnen helpen door plaatjes, foto's of andere afbeeldingen (en/of verhalen) dan ben ik een ieder zeer erkentelijk.

Met vriendelijke groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Vragen voor layout
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2016, 12:19:28 »
In de buurt lag kennelijk ook wel sneeuw in die winter maar of er veel foto's uit die tijd te vinden zijn?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vragen voor layout
« Reactie #10 Gepost op: 07 oktober 2016, 12:43:28 »
Alle mensen die hun reaktie hebben gegeven: Hartelijk bedankt.

Na veel wikken en wegen ga ik over op het volgende plan:
Ik wil starten met twee modules, zodat ik van module 1 naar module 2 kan rijden. Naar gelang de tijd en plaats bouw ik meerdere modules die hier tussen kunnen komen, zodat de baan steeds groter wordt (ik gebruik modules vanwege ruimte gebrek en de mogelijkheid op andere plekken de baan ook te kunnen opzetten).
Door het gebruik van modules, kan ik de samenstelling ook elke keer wijzigen waardoor telkens een nieuwe baan ontstaat.

De eerste twee modules worden doorgaande stations met draaischijf. Als model staat de NOLS vanaf Hardenberg naar Marienburg als modellen voor de eerste twee stations en mogelijk verder uitbreidend vanaf hier. Met nog steeds feestdagen 1905/1906 als onderwerp.

Bedankt meedenkers!

Vriendelijke groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

guest7823

  • Gast
Re: Vragen voor layout
« Reactie #11 Gepost op: 07 oktober 2016, 12:49:56 »
Ik ben van plan om te gaan beginnen met een baan.
Ik wil graag in modules gaan werken van 60x120cm, spoor N

Arbhin,

Kijk eens bij de spec's van de BNLS module N baan .........

Dat zit wel heel dicht bij de door jou gewenste maten ;-) en ja een inbreng kan uit 1-2-3-..... gekoppelde bakken bestaan, dus er is ruimte voor groei en uitbreiding. En ja, als je enkelsporig wilt is daar ook een mouw aan te passen.

Paul Bender

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vragen voor layout
« Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2016, 14:06:47 »
 Bedankt Paul,

Ik heb een iets andere module-'eisen' in gedachten.
- Elke module zou eigenlijk van alle zijden zichtbaar moeten zijn (ik snap dat voor sommige delen een decor of achtergrond leuk kan zijn)
- Elk spoor begint op 10cm van de achter óf voor zijde en eindigt aan de schuin tegenover liggende module rand 10cm vanaf de voor óf achter rand.
- Bochten in het layout kunnen, mits hierbij ook 10cm vanaf de module rand wordt aangehouden óf 10cm vanuit het midden.
- Het spoor blijft op 3cm hoogte aan begin en eind van elke module, midden in de module kan de hoogte gewijzigd worden naar wens.
- WYSIWYG (What you see is what you get) blijft het uitgangspunt (dwz: geen verborgen sporen of opstelsporen).
- Nederland feestdagen 1905/1906 is uitgangspunt, lokaalspoorlijn maar is geen regel. GOLS of Koningslijn zijn ook mogelijk.
- Modules zijn 60x120cm (ik heb deze maten expres genomen omdat daarmee ook bochten gelegd kunnen worden op een layout waarbij de breedte van de module overeenkomt met een halve lengte van de module).

Ik weet dat ik mijzelf hiermee aardig wat op de hals haal. En ik ben nog niet eens begonnen: Ik moet zelfs nog ruimte in huis vinden om de eerste module op te kunnen slaan al voor ik aan de slag zou kunnen gaan. Maar het ontwerpen, plannen en engineeren van de baan blijft toch een zeer leuke voorbereiding op de daadwerkelijke uitvoer.

Er staan nog zoveel plannen voor modelbouw op mijn lijstje dat ik zeker weet dat ik nooit in mijn leven er aan toe kom om ze allemaal te realiseren (bv.: Severn-Wye Railway, stukje Ierland met aangepast rail-breedte, fantasy spoorweg... etc.)

Anyway: veel plannen, tijd voor uitvoer.

Groet,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Vragen voor layout
« Reactie #13 Gepost op: 07 oktober 2016, 22:21:17 »
Hi arbhin,
Je zou het station(gols) van Winterswijk kunnen nabouwen.Met draaischijf.
Daarnaast probeer het boek locaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek van Evert Heusinkveld te bemachtigen, daarin staan veel Gols stations die realistisch na te bouwen zijn. Let op ik bouw bijv aan Hellendoorn en dat eindstationnetje is al bijna 3m80 op schaal. Finescale N bouw ik ook met code 40 rail. Als je 1905 wil nabouwen: bijna alles is dan zelfbouw, er is weinig materiaal dat je zo kan gebruiken

Gr Hans
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2016, 07:59:09 door haes »
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Arbhin

  • Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 573
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
Re: Vragen voor layout
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2016, 07:42:57 »
Bedankt Hans,

ik zal eens googlen voor dat boek, lijkt me zeer geschikt.
Ik weet dat het op zelfbouw zal uitkomen, na ondertussen weer een tijdje met analoog te hebben rond gereden in de kamer ben ik wel toe aan wat zelfbouw.
Op dit moment heb ik station Marienberg op het oog. Kwa lengte een beetje aangepast zodat het op 120cm past, wat officieel niet heel erg FiNescale is, maar anders heb ik 2 modules nodig voor 1 station wat dan weer niet binnen mijn module-principe past. Het blijft schipperen, zo'n hobby...

Groet,
Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506