Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41

Auteur Topic: GEZOCHT: zolder met modeltreinen!  (gelezen 17592 keer)

henk

• Offline Offline
Re: GEZOCHT: zolder met modeltreinen!
« Reactie #90 Gepost op: 02 September 2016, 09:34:48 »
Ik juist weer wel hoor. Vind het nog steeds leuk om zelfs bij zo'n grasmatmodulebaan bij een tunnelportaal te wachten tot er een trein uitkomt en dan te kijken of de seinen doen wat de bedoeling is. Of op mijn eigen baan hoe een trein met 1:87 rijtuigen door serieus slanke wissels kronkelt. Vooral als ik in de lengterichting naar dat deel kijk, WOW.  :)
Weet precies hoe ik het landschap daar wil, kan dat ook, maar zet me dan weer niet zo gemakkelijk aan rails schilderen en ballasten.  :P
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauw Gauwes

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 02 September 2016, 09:46:42 »
Tjee met stijgende verbazing heb ik dit draadje doorgenomen, wat een veelheid aan (onbenullige) reacties op een eigenlijk simpele vraag. Vind je het gek, als dit hobbygilde zich altijd zo opstelt, dat deze hobby steeds meer in een bepaald vakje wordt geplaatst door mensen die nu niet direct alle ins en outs van deze hobby kennen.

Dan wordt je toch weggezet als een groep ouwe infantiele grijsaards die met een spoorpetje en fluit naar hun treintjes zitten te kijken. Reageer eens wat opener en spontaner, van goed idee, gaan eens kijken wie of wat de leukste rapportage kan opleveren. Denk eens aan echt promoten!!!!

Het argument om het niet te doen, omdat dan het dievengilde erop af komt is helemaal lachwekkend of je moet het omdraaien ik denk dat het dievengilde wordt afgeschrikt door wat ze zien.

Wat een club van mutsen zeg

Groetjes

Pauw

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #92 Gepost op: 02 September 2016, 09:50:59 »
Je kan niet alles over een kam scheren. Er zitten hier ook genoeg nuances tussen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #93 Gepost op: 02 September 2016, 13:53:41 »
Grappige discussie inderdaad. Ik zie dit juist als een mooie kans om maar even te laten zien dat het vooroordeel niet klopt. Tessa heeft zeer waarschijnlijk van de redactie een opdracht gekregen om maar 'een kerel die met treintjes speelt' te interviewen met een typische baan van de 'het was je krultang' reclame. Nu kunnen we laten zien dat er veel meer achter zit en is iedereen negatief.

Deze hobby is niet anders dan welke modelbouw hobby dan ook: je maakt schaalmodellen. Of dit nou een auto is of een vliegtuig of een trein maakt geen stoomfluit uit. De één bouwt auto's of vliegtuigen helemaal op schaal met alle details voor in de vitrine, de ander bouwt auto's en vliegtuigen om echt mee te rijden en vliegen (radiografisch). Het enige wat anders is kan het feit zijn dat vrijwel al onze modellen ook een motor hebben terwijl vitrine modellen van auto's en vliegtuigen dit niet hebben.

En wat Opa Flodders betreft is dit forum nou juist een voorbeeld hoe het ook anders kan. De meesten van hier die ik ken zijn zeker geen stereotype. Als ik naar de kroketten meeting tafel in Houten kijk zit daar toch een heel ander soort gezelschap. Jong en oud lekker bij elkaar, verenigd in de mooie hobby die ze delen. Wat dat aangaat kon Tessa geen een betere plek vinden dan dit forum om iemand te rekruteren die onze hobby goed kan promoten (y)

Mvg,

Robert (die geen baan heeft dus niet in aanmerking komt helaas, maar zou het wel willen)

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #94 Gepost op: 02 September 2016, 16:23:05 »
Wat een reacties hier  :o

Ik ben heel benieuwd wat voor beeld Tessa nu gekregen heeft van "de modelspoorder", hopelijk zet ze dat hier nog een keer neer.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Ben

• Online Online
« Reactie #95 Gepost op: 02 September 2016, 17:23:24 »
Volgens mij voldoe ik nagenoeg aan het profiel wat Tessa schetst: leeftijd, zolder, volwassen kind(eren). Heb alleen geen tunnels en bergen. ;)

Ik pruts wat af aan m'n baantje Frotterdam en kan als een klein kind genieten van mijn landschap, bouwsels, techniek en automatisering, rijdend materieel enz.. Ik ben geen artiest en heb verder ook geen pretenties daartoe.

En nu ik er goed over na denk: op evenementen als Eurospoor, Rail, On traXS! en niet te vergeten het Openluchtmuseum zag ik zeer fraaie creaties staan waar ik niet (of nog niet) en soms wel aan kan tippen maar de eigenaren die met hun handregelaartjes de treintjes / trammetjes laten rijden door de steden en landschappen op schaal hebben dezelfde blije kinderblik in de ogen als ik. Alleen ze hebben het zelf niet in de gaten. :angel:

Dit om maar eens wat te relativeren in dit topic. Tessa komt er overigens bij mij niet in want ik zit er helemaal niet op te wachten.

Gr, Ben.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #96 Gepost op: 02 September 2016, 17:39:07 »
Reageer eens wat opener en spontaner, van goed idee, gaan eens kijken wie of wat de leukste rapportage kan opleveren. Denk eens aan echt promoten!!!!

Uit de reacties hier lees ik dat de meesten hier JUIST dat willen. Dat er opener en spontaner gekeken wordt naar de hobby, en niet alleen weer het stereotype "bergen en tunnel" plaatje als DE modelspoorder neergezet wordt.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #97 Gepost op: 02 September 2016, 20:53:28 »
En dus moet je, zoals Pauw al suggereert, op die uitnodiging ingaan en laten zien dat de hobby veel meer is dan een baan met bergen. Maar wat hier gebeurt is dat iedereen voluit in de aanval gaat op het stereotype beeld dat weer van stal wordt gehaald, zonder daar vervolgens iets aan te willen doen. Iedereen brult hier om het hardst, maar niemand die zegt "weet je wat, we nemen Tessa een keer mee naar Eurospoor/BNLS dag/om het even welke modelspoorhappening. Op die manier kunnen we zelf op en actieve manier bijdragen aan het afbreken van het vooroordeel dat aan onze hobby kleeft".

De verongelijkte reacties in dit draadje bevestigen voor mij alleen maar het beeld van de modelspoorder.

Eelco

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #98 Gepost op: 02 September 2016, 21:39:21 »
Laat Tessa even reageren of ze onze dingen wil aanvaarden in een poging om het "stereotypische" te doorbreken.
Ik heb ondertussen een aantal positieve ervaringen de revue zien passeren, ook enkelen die reeds met haar contact hadden.
Dat ze na publicatie haar artikel dan ook even hier op het forum deelt (eventueel met link), ten bewijze van haar beweringen dat ze dat stereotypische ook wil doorbreken.

Een zoveelste zeikerd die het toch liefst van al in clubverband doet, omdat hij ook niet alles alleen kan.
De socio-culturele pijler van de hobby.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #99 Gepost op: 02 September 2016, 22:03:48 »
maar niemand die zegt "weet je wat, we nemen Tessa een keer mee naar Eurospoor/BNLS dag/om het even welke modelspoorhappening. Op die manier kunnen we zelf op en actieve manier bijdragen aan het afbreken van het vooroordeel dat aan onze hobby kleeft"

Eelco

Consider it done.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #100 Gepost op: 02 September 2016, 22:21:46 »
Tessa zat al over de deadline dus ik denk niet dat ze de tijd heeft om even lekker mee te gaan op een beurs of ander evenement. Dat maakt haar niet minder welkom natuurlijk.

Wie weet, als deze opdracht is afgerond naar de wens van de opdrachtgever (inclusief de bergen met tunneltjes) wil ze wel een onafhankelijk artikel schrijven over de misnoegde modelspoorhobbyisten die toch echt wel een modelbaan zonder bergen en tunnels hebben, en in een hippe outfit de baan bestuurd met tabs/pads/phones en ook zelf treinen bouwt met de frees, soldeerbout en 3D printer.

Mvg,

Robert

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #101 Gepost op: 03 September 2016, 10:55:05 »
"misnoegde modelspoorhobbyisten"... Daar kan ze wel een boek vol over schrijven.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 03 September 2016, 10:58:30 »
Consider it done.

groeten
Hendrik Jan

Is dat dan hobby of een date?  ;D

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #103 Gepost op: 03 September 2016, 10:59:53 »
Dat wordt ook wel "het nuttige met het aangename verenigen" genoemd...  ;)

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 03 September 2016, 11:55:51 »
Foto's....
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....