Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door marco
Vandaag om 21:25:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 21:16:28
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: Artitec PEC  (gelezen 90866 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec PEC
« Reactie #30 Gepost op: 20 August 2016, 10:40:26 »
Ook interessant in de discussie over werkende koppelingen: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9234.msg141154.html#msg141154.
De variant met NEM-schacht is nog leverbaar als je googled.

en was een koppelwagen soms niet beschikbaar, dan werd de Pec gewoon op de koppelboom meegenomen door de Sik:



grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 20 August 2016, 10:42:09 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Artitec PEC
« Reactie #31 Gepost op: 20 August 2016, 10:44:30 »
dan komt het draaipunt wel erg ver naar voren.... dat wordt m niet echt ben ik bang.

Dat valt wel mee. Het exacte draaipunt doet er ook niet heel veel toe met die ronde koppen.

Maar schort open maken is mooier. Zelf weleens een kortkoppelmechaniek met schacht ingezet. Daarin de eerste lichting werkende Scharfenbergs van Artitec gelijmd en dat werkt nog steeds. De latere exemplaren hebben allemaal al lang de geest gegeven. Benieuwd naar de nieuwe versie.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Artitec PEC
« Reactie #32 Gepost op: 20 August 2016, 11:05:45 »
Dat valt wel mee. Het exacte draaipunt doet er ook niet heel veel toe met die ronde koppen.
succes, laat maar zien zou ik zeggen, vooral in S-bochten en zo.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Artitec PEC
« Reactie #33 Gepost op: 20 August 2016, 11:53:45 »
Flauw.
Ik ga ervan uit dat de Pec een uitstekend functionerend kortkoppelmechaniek krijgt. Dan kan je je met die ronde koppen veel veroorloven met een aanhakend voertuig. Ik heb een combinatie van KleiNSpoor Pec en mat '46 waarbij het precies omgekeerd is. De mat '46 heeft een kortkoppelmechaniek zoals hierboven te zien. De Pec heeft een koppeling die ver naar voren scharniert omdat dat nu eenmaal niet anders kan bij de KleiNSpoor Pec. Functioneert prima ook bij een links en rechts 15 graden wissel vlak achter elkaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Artitec PEC
« Reactie #34 Gepost op: 20 August 2016, 12:25:46 »
Ja als je alles opvangt met de andere koppeling zal het vast prima lukken, maar dan beperk je je nogal qua wat je zoal aan elkaar kunt knopen....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Artitec PEC
« Reactie #35 Gepost op: 20 August 2016, 12:39:19 »
 ???
De Artitec Pec heeft dat kortkoppelmechanisme toch gewoon of niet? Als een oplossing voor het koppelen van een Limarossi mat '46 daarvan gebruik zou maken, hoe kan dat wat dan ook beperken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5450
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec PEC
« Reactie #36 Gepost op: 20 August 2016, 13:32:51 »
De Artitec Pec heeft géén kk mechanisme, net zomin als de DE-1/-2 van hetzelfde merk. Ook de Piko Hondekop heeft er geen. Kijk voor de duidelijkheid ff in de nieuwe Railhobby. De constructie van het mat. 46 stel van LimaRossi is er een van bijna 25 jaar oud. Omwille van prijs en constructie is destijds afgezien van een constructie om meerdere stellen met elkaar te koppelen. Errug jammer, maar ja, toen... Dus als je nu je Muizekop wilt koppelen met de Pec dan zul je zelf met wat inventiviteit en hobbygereedschap aan de gang moeten vrees ik. Je zou de constructie van de DE-1/2 als voorbeeld kunnen nemen hiervoor....

Grtn,
Rob
« Laatst bewerkt op: 20 August 2016, 13:37:12 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Artitec PEC
« Reactie #37 Gepost op: 20 August 2016, 13:33:42 »
Hm. Ben ik toch benieuwd waar het verhaal vandaan komt dat de pec een kortkoppelmechaniek zou hebben?
Deze foto's staan al een hele tijd online
http://www.artitec.nl/index.php/component/content/article/326-meer-pec-nieuws
Met die ronde neuzen heb je geen kortkoppeling nodig, tenzij je gekkigheid gaat uithalen zoals bij mat '46. Maar wat ik bedoel met beperkingen, als je dan overal koppelingen onder hebt zitten wil je natuurlijk ook wel es die mat 46 aan een hondekop hangen... ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22564
Re: Artitec PEC
« Reactie #38 Gepost op: 20 August 2016, 13:45:36 »
Daar zitten dan toch ook van die Artiteckoppelingen op.  :)

Nou ja, een treinstel hoeft niet per se te koppelen en een Pec liever wel. Als de Pec alleen met de Piko Hondekop kan koppelen, hadden er net zo goed losse voorzetneuzen met en zonder deuk gebruikt kunnen worden.  ;D

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Artitec PEC
« Reactie #39 Gepost op: 20 August 2016, 14:04:27 »
Niet alleen de Piko hondekop. De Pec heeft een tijdje ook achter de Plan U gereden. Nou wie gaat ook alweer de Plan U uitbrengen  ::)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec PEC
« Reactie #40 Gepost op: 20 August 2016, 14:08:41 »
En dit:



Foto: Nico Spilt

En wie brengt ook alweer de DE-1 Nr 41 uit ?? ;)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
    • Biesje.nl
Re: Artitec PEC
« Reactie #41 Gepost op: 20 August 2016, 20:03:18 »
De schortplaat open maken is zeker niet een eitje. Maar best te doen voor iemand met een dremel/proxxon en wat vijltjes. Voorzichtig beetje bij beetje en niet uitschieten.

Iemand die handig is met 3D printen/tekenen kan wellicht een passtukje maken die in de schort past van een LimaRossi zodat een Artitec koppeling er makkelijkerder in geplaatst kan worden (een bodempje met wat nokjes zodat het vulstukje mooi recht past en een gaatje voor een schroefje. Dit vulstukje kan dan gewoon in de bodemplaat gelijmd worden met 2 componenten of secondenlijm). Maar als je een mooi gat kan maken dan moet een stukje styreen op maat vijlen ook geen probleem zijn :) Of de 3D artiest moet er meteen een hele cabine van maken met achterwand en stoel en instrumenten paneel en zo.

Ik heb makkelijk praten natuurlijk, ik kan (nog) niet 3D tekenen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Artitec PEC
« Reactie #42 Gepost op: 21 August 2016, 12:48:01 »
voorkant van het onderstel op een enigszins logisch punt afzagen, kinnebak open maken, bevestigingspunten maken en dan die hele verbouwde voorkant afgieten in resin.... veel makkelijker dan zo'n redelijk hoerige vorm precies passend in 3D proberen te tekenen en dan daarna alsnog al die zandtaartjes per stuk glad moeten schuren.... Tis hier laatste tijd echt een wedstrijdje wie het vaakst 3D-printen kan roepen lijkt het wel  ;D

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
Re: Artitec PEC
« Reactie #43 Gepost op: 21 August 2016, 13:25:33 »
Beste lezer,

Momenteel ben ik in het buitenland en wilde artikel over PEC in Railhobby lezen.

Nadat ik heb ingelogd moet ik om de actuele Railhobby te lezen apart inloggen, maar ik krijg een foutmelding.

Ik kan dus wel op de site inloggen maar niet op de actuele uitgave van Railhobby. De inlogcode klopt dus.

De papieren versie ligt thuis in NL in de postbus!

Iemand bekend met deze storing.

Groet,
Coen.

Ik gebruik Asus laptop met W10.
 

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1114
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Artitec PEC
« Reactie #44 Gepost op: 21 August 2016, 13:29:51 »
Zoiets heb ik ook gehad. De andere dag kon ik wel weer gewoon inloggen.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!