Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door henk
Vandaag om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
  

Auteur Topic: Phildie verf schift?  (gelezen 5231 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #15 Gepost op: 10 August 2016, 11:54:53 »
Yep,

en daar heb je iig dat probleem te pakken !! 'reinigingsthinner' is geen thinner in de zin van Cellulosethinner !!

Elders op het forum is die discussie al gevoerd gisteren.

Op naar de schilderswinkel en *echte* Thinner halen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #16 Gepost op: 10 August 2016, 12:07:15 »
Ja precies... ik ga zometeen even deze halen bij een verf/hobbywinkel hier in de buurt, en nogmaals proberen. Al gaat het wel heel snel met mijn verf zo :(

https://www.harolds.nl/p/verf/accessoires/reinigers/hbv-thinner_1

Ik heb ook het idee dat de Phildie etsverdunner niet helemaal goed meer is, misschien inderdaad de dop niet goed afgesloten geweest en water aangetrokken, is het spul hygroscopisch?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #17 Gepost op: 10 August 2016, 15:21:56 »
Het verdunnen met de HBV thinner (uit de verfspeciaalzaak) gaat perfect. Ik denk dat dus de Phildie verdunner niet meer goed was, om 1 of andere reden.

Het spuiten van een 1e dunne laagje op mijn NS sikje ging goed, maar even later de 2e dunne laag ging helemaal mis; een probleem waar ik met de Phildie verf ook elke keer tegenaan loop, de verflaag wordt korrelig, en vloeit niet over. Ja als je veel te veel spuit, maar dan zit het er weer veel te dik op. De verf in het reservoir heeft een melk-achtige vloeibaarheid, en of ik nou van een paar cm of vanaf 10cm spuit, het komt altijd als korrels op de lok... erg lelijk. Heb al veel geexperimenteerd met meer of minder verdunner, afstand kleiner of groter, meer of minder druk, niets helpt.

Om het succesverhaal helemaal compleet te maken, met een grote plop schoot ook plots de deksel van mijn airbrush er af, verf overal... en de airbursh zit nu compleet verstopt.

Ik denk dat ik maar afscheid moet nemen van Phildie verf, want het spul ligt mij niet. Ik kan er echt niet mee werken.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #18 Gepost op: 10 August 2016, 15:56:18 »
Na inspectie blijkt de nozzle te zijn afgebroken tijdens het spuiten :o het zal wel toeval zijn, maar het zit allemaal niet mee.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #19 Gepost op: 10 August 2016, 16:26:43 »
ik weet niet of terpentine werkt om phildieverf te verdunnen, daar heb ik geen ervaring mee, maar bij humbrol en dergelijke krijg je met terpentine als verdunning een gladdere minder korrelige verflaag want terpentine is niet zo vluchtig du het blijft langer vloeien. Misschien eens proberen als alles weer gefixt is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #20 Gepost op: 10 August 2016, 17:00:58 »
Ik zal het een keer proberen, al dank ik niet dat het werkt. Philidie verf is op cellulose basis. Ik heb trouwens inmiddels Humbrol 69 en 184 besteld (geel/grijs). Dat zijn niet 100% exact de NS kleuren, maar als ik hiermee wel overweg kan, vind ik dat meer dan prima.

Ik heb trouwens meer problemen met de airbrush, ik heb het ding helemaal uit elkaar gehaald en heel goed schoon gemaakt, weer in elkaar gezet (zonder de gebroken nozzle uiteraard) maar zodra ik de nozzlekap er op zet (die niet verstopt is!), lijkt het of ie verstopt is en plopt ie het deksel van het reservoir er af zodra ik hem bedien... iemand een idee wat daar nu weer mis mee is?

Ook lijkt het alsof de drukknop erg diep ligt, en die komt ook niet lekker terug na indrukken. Ook dat ding is helemaal schoon gemaakt.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #21 Gepost op: 10 August 2016, 17:20:51 »
Merk en type airbrush ? Gaatje in je deksel vrij ? Kijk even of je lucht toevoer ook schoon is, dat stukkie tussen de slang en de brush..

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #22 Gepost op: 10 August 2016, 17:44:28 »
Het is een Sparmax DH-103. Luchttoevoer is ook schoon. Onder de microscoop is het uiteinde van de naald een beetje krom, maar ook zonder naald lijkt het alsof ie verstopt zit... ik ga er morgen maar even mee langs een airbrush specialist. Misschien heeft de phildie verf/verdunner wel wat rubbertjes aangetast ofzo.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #23 Gepost op: 10 August 2016, 18:02:57 »
Lijkt me niet, want ik spuit ook Phildie oa. met een Sparmax. Maar als je materiaal kapot is, is daar natuurlijk een reden voor.

Waarom gebruik je eigenlijk de dop? Als je onderste boven wil spuiten, kun je beter je voorwerp onderste boven houden.  ;)

Je nozzle zit verstopt als je overdruk in je cupje krijgt. Zo maak ik hem ook schoon, thinner in de cup, vinger op de neus en blazen. Dan gaat het lekker borrelen in je cupje.

Phildie met thinner, ong. 1:1. Spuitafstand 7-10 cm. Druk net geen 2 bar. Gereedschap moet zuiver zijn!

Eerst rustig in alle kieren spuiten, niet volblubberen, maar rustig innevelen. Daarna de rest een beetje benevelen. En gewoon in een doorgaande actie alles wat dikker in de lak zetten tot je op een gegeven moment geen verschil meer ziet in kleurverandering.

Als afwerking kun je je spuit leeg kieperen, en met thinner vullen, even doorblazen dat de verf eruit is en je model dan met thinner nat blazen. Dan krijg je echt een superstrak oppervlak. Misschien met wat sinaasappel, maar wel glad en keihard goed voor het decallen. Met de blanke lak krijg je die sinaasappel er wel weer uit.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #24 Gepost op: 10 August 2016, 18:45:30 »
Mooie tips :)

Mbt de airbrush, de nozzlekap is niet verstopt... ik kan er gewoon doorheen kijken. Als ik zonder naald, water in het cupje laat lopen, zie je het voor weer uit de nozzle stromen... totdat de naald er in gaat en de druk er op, dan is de boel ineens verstopt en blaast ie alle druk via het cupje er uit. Ik denk dat de naald beschadigd is... maar er is ook iets mis met de drukknop, die blijft in de onderste stand plakken als je hem in drukt en komt dan heel langzaam terug omhoog.

mbt het verven, wat ik steeds merk is dat de 1e laag op het model wel goed gaat, maar de laag erna wordt altijd korrelig, als schuurpapier.  Ook met de grijze phildie. Ik verdun ook 1:1, maar de spuitafstand is denk ik wat meer, ik denk dat ik op 10-15 cm zit, dat is dan wat te ver. Druk had ik op zo'n 1.5 bar, die zal ik dan wat opschroeven.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2016, 19:02:36 door jowi »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #25 Gepost op: 10 August 2016, 20:47:45 »
Je hebt zoals je zei aardig wat verf over dat ding gekregen dus grote kans dat je trigger mechanisme wat vuil is. Ook die kan eruit en schoon gemaakt worden. Effe de exploided tekening erbij en de boel los schroeven en goed schoonmaken. Licht smeren en weer testen. Kromme naald is kloten, daar kun je niet fatsoenlijk meer mee spuiten..deksel laat ik ook altijd weg, als je een beetje dat gaatje verstopt hebt zitten is je spuitbeeld al anders..

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #26 Gepost op: 10 August 2016, 21:04:06 »
wat ik steeds merk is dat de 1e laag op het model wel goed gaat, maar de laag erna wordt altijd korrelig, als schuurpapier. 

Hallo

Dan is je verf al droog als hij op het model aankomt. Je moet gewoon meer verf en minder lucht geven.
Spuiten tegen het zakken aan, niet te bang zijn. :D

Druk van 1,5 vind ik zelfs al aan de hoge kant voor een nitro-cellulose lak. Zelf zit ik meestal net boven de 1.
Nozzel 0,3 of 0,4 en de lak iets dikker dan melk. Meer als karnemelk.

Het kan zijn dat het gaatje in de luchtkap (dus dat ding om de nozzle) dicht zit met verf als je spuit begint te proesten. Luchtkap eventjes in de thinner schoonmaken en dan kijken of het ding het wel weer doet.

Bart
« Laatst bewerkt op: 10 August 2016, 21:07:09 door Bahn-AG »

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #27 Gepost op: 10 August 2016, 22:44:31 »
hallo,

het probleem dat jij beschrijft komt mij erg bekend voor.
Ik heb dat soms met ander merken verf.
Proefondervindelijk heb ik een oplossing gevonden.
Ik verdun mijn verf altijd zo "zacht" mogelijk
Dus bv wasbenzine. Krijg ik dat probleem dat doe ik er iets echte thinner bij en het probleem is opgelost.
De verf spuit prima weg zoals altijd.
Het is dus echt gemengd zoals het moet.
probeer ook zoiets met 2 verschillende verdunners.
het zal ws moeilijk wetenschappelijk te verklaren zijn maar wat maakt dat uit

succes jandcargo

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #28 Gepost op: 11 August 2016, 09:58:39 »
Als je alles weer goed in elkaar hebt gezet en hij blijft lucht blazen via je cup dan is er grote kans dat de afdichting van de nozzle op je spuit niet meer dicht is. Zit daar een rubber ringetje dan zou ik die maar eens vervangen.

Wiebe

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Phildie verf schift?
« Reactie #29 Gepost op: 11 August 2016, 11:10:20 »
daar zat ik ook aan te denken. luchtlek van het luchtdeel van de spuit naar het verfdeel.