Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 30435 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #90 Gepost op: 19 januari 2018, 00:00:41 »
Ik heb me vorig jaar voor testwerk in iTrain ook even verdiept in het systeem. En om heel eerlijk te zijn zie ik er niet echt een meerwaarde in als men zegt het is revolutionair een modern. Hijzelf tijd er wel mee volgens mij, maar het is dan ook een techneut. In mijn ogen doet het hetzelfde als ieder ander systeem: het laat een trein rijden, niet iets extra zoals hybride besturing of multi intelligentie.

LS Digital gebruikt CAN (dat is veruit de meest geavanceerde manier van communicatie overigens)
Dinamo gebruikt RS485
De bekende dcc centrales kunnen loconet gebruiken

Allemaal bidirectionele bussen. Enige Plus is wel wat ik met Dinamo ook merk is dat het updaten over de bus wel fijn is. Dat werkt met Dinamo ook mooi.

Maar het is mijn inziens een beetje als een zelf gebouwd Arduino systeem. Open source en echt voor de techneuten. De gewone gebruiker is net zo goed af met Dinamo, ESU, Digikeijs of Uhlenbrock. Is ook nog eens beter getest en beproeft op duurzaamheid en belastbaarheid.

Wat RailCom betreft, ik rijd er mee op de beursbaan. Maar tot op heden geen voordelen ondervonden. Ja het is leuk, werkt leuk. Maar als je de software goed inregelt, je wissels betrouwbaar aanstuurt een je rails netjes legt zal je RailCom niet nodig hebben om een betrouwbaar bedrijf te voeren. Zowel mijn Schellenbach modelbaan met Dinamo, de Demobaan met Dinamo en de Demobaan met Digikeijs Dr5000 kunnen perfect betrouwbaar functioneren zonder.   Ik gebruik de DR5088RC puur als duurtest en die is ook gewoon goed.

Voor een club of vereniging zie ik dan weer wel de voordelen van RailCom. Vooral als alle leden treinen laten rijden. Scheelt je veel werk.

Just my 2 cente
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 00:10:47 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
  • Gotthardbahn
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #91 Gepost op: 19 januari 2018, 10:41:51 »
Hoi Martin,

BiDiB ondersteunt RailComPlus, en dat heeft nog wel iets meer voordelen. Zoals weten welke gedeelten van je modelbaan 'vies' zijn. Volgens mij is dat vooralsnog uniek.

Verder zijn er nog wat kleine grappige features zoals stroomverbruik van het systeem en de status van individuele boosters. Ben wel met jou eens dat dat vooralsnog hebbedingetjes zijn en niet extreem veel nut hebben. En ja, het is een systeem meer voor techneuten, maar ik blijf het een voordeel vinden dat je met zo min mogelijk draden onder je modelbaan hoeft te werken, omdat alle BiDiB-modules via RJ45 verbonden zijn. LS Digital komt daarom nog wel het meest in de buurt, maar is qua prijs niet concurrerend.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #92 Gepost op: 19 januari 2018, 11:12:55 »
Dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens. Dinamo heeft ook een rj45 bus, is dezelfde bus. Maar nog steeds heb ik evenveel draden als bij elk ander systeem.

Want je hebt nog steeds bezetmelder en aansturing nodig van wissels en seinen. Het scheelt je net als bij Dinamo enkel een DCC bus van twee draden.

Dat valt dus wel mee.

Verder absoluut eens. Ik snap dat je zegt RailCom+ is een mooie feature maar zolang je de modelbaan goed aanlegt, wissels goed aanstuurt, de software goed inregelt en de baan onderhoud dan is een simpele dcc centrale met enkel s88 melders zonder RC of andere poespas even stabiel als een systeem met een eigen bus.

Dan maak je zelf de keuze om gebruik te maken van RC+ omdat je het een gave gadget vind. En daar is absoluut niks mis mee. In tegendeel, dat is juist leuk.

Uiteindelijk is het doel voor alles hetzelfde natuurlijk. Zoals BidiB de laatste tijd wordt neergezet zou het revolutionair en vooruitstrevend en vooral stabieler zijn als alle systemen.

Buiten het feit dat elke systeem voor- en nadelen heeft ben ik zelf van mening dat zulke teksten enkel verkooppraatjes zijn en geen feiten.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #93 Gepost op: 19 januari 2018, 12:12:45 »
Martin,

met de het bidirectionele in BIDIB wordt volgens mij de informatie flow vanuit de locdecoder, via een railcom melder, een centrale naar het besturings programma bedoelt.

Normaal is er alleen een sturing vanuit het programma naar een een locdecoder.

Met BIDIB kan je dus ook terug.

Of voor de fysieke koppeling nu rs485, can, ethernet, wifi, rf of een andere bidirectionele bus gebruikt wordt is volgens mij niet zo van belang.
Deze fysieke bus moet wel enige snelheid hebben om een flinke hoeveelheid data te kunnen transporteren.

Guus
OpenDCC fan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #94 Gepost op: 19 januari 2018, 12:59:02 »
Over Bidib heb ik geen waardeoordeel. Maar het verbaast me wel dat er steeds weer nieuwe bussen worden bedacht, terwijl er al zo veel zijn. Waar is dat voor nodig?

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #95 Gepost op: 19 januari 2018, 13:15:31 »
Tja, ik heb G3 op mijn mobieltje, en ben er heel tevreden mee, waarom G4 laat staan werken aan G5, ik kijk nooit films op zo'n klein schermpje.
Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #96 Gepost op: 19 januari 2018, 13:55:35 »
Over Bidib heb ik geen waardeoordeel. Maar het verbaast me wel dat er steeds weer nieuwe bussen worden bedacht, terwijl er al zo veel zijn. Waar is dat voor nodig?
Nou jah bedacht, de bussen zijn in essentie gelijk. Een twee draads communicatie in beide richtingen. Alleen willen de fabrikanten zich onderscheiden door te variëren in uitvoering

Net als auto's en motoren. Uiteindelijk behaal je hetzelfde doel.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #97 Gepost op: 19 januari 2018, 15:12:32 »

Zoals weten welke gedeelten van je modelbaan 'vies' zijn. Volgens mij is dat vooralsnog uniek.

Verder zijn er nog wat kleine grappige features zoals stroomverbruik van het systeem en de status van individuele boosters.


Het eerste neem ik optisch waar, het tweede monitort mijn centrale. ;)

Modelspoor bedrijven is voor mij het tafereel wat zich afspeelt bekijken, niet een schermpje van de laptop. En ja, als er veel dataverkeer nodig is zal een snelle bus noodzakelijk zijn. Maar ik wil die data helemaal niet.

Niettemin volg ik dit topic, als techneut en vooral ook om te zien wat zoal de ontwikkelingen zijn.

Gr, Ben.

BertvanderLM

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #98 Gepost op: 19 januari 2018, 22:34:36 »
Deze bus is onstaan omdat er bij meertreinen verkeer bij grotere banen er regelmatig pakketjes bij de trein niet aankomen. Met soms schade als gevolg omdat bijvoorbeeld een rem actie niet doorkomt bij een trein. De BiDiBus kent dit probleem niet.
Daarnaast zijn er naar mijn mening nog een paar voordelen van dit systeem.
De Watchdog die alle treinen stil zet als de software geen antwoord geeft op de vraag van de centrale. Elke 0,2 seconde (zelf instelbaar) vraagt de centrale aan iTrain (of Win-Digipet of Rocrail) of zij er nog zijn. Als er op drie vragen achter elkaar geen antwoord komt (ook zelf instelbaar) worden alle treinen stil gezet.
En daarnaast de eenvoudig te gebruiken hard en software.
Koppel de extra kaart met de UTP kabel aan je centrale en klaar ben je. Er hoeven geen adressen op de kaarten te worden ingesteld. plu en play in optima forma.
Als je de software vergelijkt met bijvoorbeeld de software van een OC32 dan is dat hetzelfde als Koploper vergelijken met iTrain. Beide kunnen ze heel veel, alleen de een heeft een veel lagere leerdrempel dan de ander. Terwijl de mogelijkheden ongeveer gelijk zijn.
Daarmee is het een heel technisch geavanceerd systeem geschikt niet alleen voor de diehard techneut maar ook voor de massa.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #99 Gepost op: 19 januari 2018, 22:40:11 »
Ja de DCC bus is niet een bus wat zoveel kan hebben als een RS485. Met DCC loop ik eerder tegen een plafond dan net mijn Dinamo systeem. En eigen bus is absoluut fijner.

Maar zo'n watchdog, die bestaat al heel lang, kijk maar eens bij Littfinski ;)
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #100 Gepost op: 26 september 2018, 01:25:26 »
Na veel lezen,en nog eens lezen, en doorvragen en rekenen gaan we toch de stap wagen. De nieuwe baan wordt uitgerust met BiDiB en Itrain. 💥🚆
« Laatst bewerkt op: 26 september 2018, 01:27:03 door Ted von Klinkenhofen »
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #101 Gepost op: 26 september 2018, 02:03:51 »
Leuk om te horen Ted!

We zien de vragen en het uitrollen hier wel voorbij komen.

Zelf ben ik op het moment enorm in m'n nopjes met iTrain en BIDIB.

André

Ted von Klinkenhofen

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #102 Gepost op: 26 september 2018, 19:26:45 »
Dat is mooi om te horen Andre, het was eerlijk gezegd een lange overweging, na 10 maanden de allerlei informatie over de nodige systemen en fabrikanten te hebben bestudeert, de nodige forums door te hebben gespit, medehobbyisten gesproken over de ervaringen met hun keuze, een demonstratie bij Hobby In Praktijk in Werkendam , dan toch de keuze eindelijk gemaakt. Jaren gewerkt met de Ecos en hier tevreden over, maar de combinatie BiDiB en Itrain biedt zoveel meer. Dus een nieuwe baan dan ook gelijk een stap verder inzake de aansturing.
HO gelijkstroom, Ecos2, wil aan de slag met Itrain in combinatie met BiDiB.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #103 Gepost op: 26 september 2018, 20:47:36 »
Ted,

Inderdaad leuk te horen dat je voor BiDiB hebt gekozen. En dat van die 10 maanden valt nog mee. Ik heb er zelf 2 jaar over gedaan. Veel succes en plezier natuurlijk toegewenst.
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #104 Gepost op: 28 september 2018, 12:31:04 »
Ted,

Ik ben heel benieuwd wat je nu precies over de streep heeft getrokken. Je stelt dat Bidib en iTrain meer hebben te bieden dan Ecos, maar wat precies en wat het belang/nut daarvan is, maak je niet duidelijk. Meer is niet altijd beter, naar mijn idee.

Alvast bedankt voor de moeite!

Gerrit