Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Bidib, wat is dat?  (gelezen 30487 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Bidib, wat is dat?
« Gepost op: 28 juli 2016, 20:48:49 »
Ik zocht vandaag wat informatie over de DR5000 van Digikeijs. Kwam ik op het Stummi forum iets tegen over het Bidib systeem cq protocol. Ik was dit nog niet eerder tegengekomen. Is er iemand al mee bekend?

Zie: http://www.fichtelbahn.de/bidib_uebersicht.html

Gr, Hans

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2016, 21:10:01 »
Het is een bus, net als RocoNetg/XpressNet of LocoNet, zie: http://www.bidib.org/bidibus/bidibus_e.html
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2016, 21:31:22 »
Mmm... Weer een andere bus. Net als de Canbus; met weer andere componenten.
Maar we doen steeds hetzelfde. Treinen laten rijden of stoppen, wissels en seinen omzetten. En ... er voor zorgen dat er geen aanrijdingen zijn.
Krijg het gevoel dat het wiel steeds opnieuw wordt uitgevonden.

Gr, Hans

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2016, 21:47:06 »
Ja Hans,

Dat ben ik helemaal met je eens :)

Ontegenzeggelijk hebben de traditionele bussen elk hun eigen voor en nadelen. Maar in principe zijn ze eenvoudig en goed te begrijpen. En vooral: ze doen wat ze doen moeten ;)

Nu naar BiDib,
deze nieuwe bus is de waarlijke natte droom voor electrotechnici ;) Kan alles, is bi-directioneel, zelfconfigurerend en snel.
Allemaal heel fraai bedacht en ook deels gebouwd.

Alleen... het is een in de hobby-sferen bedacht en geconcipeerd systeem. Mede daardoor zal het m.i. nooit een groot draagvlak bij fabrikanten gaan vinden. Waarom ? het is eenvoudigweg niet in hun belang. Het ontwikkelen van de huidige standaarden heeft diezelfde fabrikanten veel geld en inspanning gekost met relatief weinig terugverdien uitzicht.
En... diezelfde fabrikanten zitten met een enorm compatibiliteitsprobleem als ze zouden overstappen. Om maar te zwijgen van de modelspoorders die al grote hoeveelheden spullenboel hebben...
Je ziet het al bij BiDib zelf... 1 van de eerste producten is de s88-bridge... need I say more ;)

Ik persoonlijk zie deze bus dan ook niet als levensvatbaar op langere termijn.

Grtzz,

Karst

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2016, 21:57:19 »
Tja, het V2000 syndroom... het gaat niet om technische perfectie, maar om (gebruikers)acceptatie...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2016, 21:55:43 »
Maar het is wel de voor zover mij bekend enige bus, die volledig werkend BiDirectioneel is, met bijbehorende apparaten zoals blokbeveiliging etc.
Geen enkel groter merk heeft dat op dit moment.  De grote uitvinder van Railcom heeft iets soortgelijks jaren geleden aangekondigd, maar heeft nog steeds geen centrale ervoor.  Meedoeners  ESU en Uhlenbrock hebben maar zeer beperkte apparatuur.
BiDiB is geheel werkend, al dan niet met een ander merk centrale, en met verschillende aansluit mogelijkheden voor andere bussen.
Grootste voordeel is in mijn ogen, dat het systeem (via een daartoe geschikt programma) handregelaars niet meer direct de baan laat bedienen, maar via het programma en BiDiB laat lopen, zodat (on)bewust handmatig door rood rijden afgevangen wordt.
Is in mijn ogen dus het meest geavanceerde systeem, dat ook steeds meer bij grote banen opduikt.
Steekt met kop en schouders uit boven alle andere aangeboden systemen.  Juist het feit, dat de grote jongens er niet aan willen of kunnen (BiDiB heeft geen grote merken nodig, die kunnen er aan gekoppeld worden), geeft een goede kans voor de gevorderde digitaalrijder
Maarten.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2016, 15:20:22 »
Een bidirectionele bus is er al jaren (1975) in de modelbouw. De SX-bus bevat alle informatie om je modelbaan (dus ook de treinen) te kunnen besturen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2016, 18:35:12 »
Hoi Gerard,

Waar kunnen we de SX bus vinden op Internet? Google levert me geen resultaten op die doen denken aan modelbouw, of aan 1975. Wellicht is het zoiets waar je tegenaan moet lopen?
Mvg, Bjorn.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2016, 11:41:09 »
Als je googeled op SX bus krijg je genoeg hits, en het merendeel gaat over de bus die Gerard noemt.
Om je verder op weg te helpen, SX is de afkorting voor SelectriX en is de huis eigen communicatie bus van het Trix. Kijk maar eens boven Gerard zijn avatar  ;)

Net zoiets als bij Lenz de RS bus voor terugmeldingen en Expressnet voor de communicatie tussen de verschillende systeemonderdelen.
Zo hebben veel merken hun eigen bussen die onderling niet uitwisselbaar zijn.
Gr.
Eric

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2016, 12:04:50 »
Maar de SX bus is niet bidirectioneel zoals hier bedoeld. Een locdecoder kan geen informatie naar de centrale sturen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2016, 13:19:53 »
Met DiDib alleen ook niet... Want BiDiB is niet als locbus bedoelt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #11 Gepost op: 03 augustus 2016, 13:29:44 »
Precies.
Dan kom je in de MFX en Railcom sferen terecht.
Gr.
Eric

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #12 Gepost op: 03 augustus 2016, 13:40:11 »
Hier worden volgens mij wat dingen door elkaar gehaald.
BiDiB is een databus, dat klopt, en als zodanig niet zonder meer een loc-bus of wat dan ook.
Maar met de daarvoor bedoelde toevoegingen is het te zien als centrale, die wel in staat is uit lokale detectoren (lees baanvakmelders) data door te geven. Dus Railcom signalen door te geven.  Dus tevens als bezetmelding (met loc/decodernummer) te dienen voor de besturing van de baan (RailCom kanaal 2). De meeste centrales van nu hebben slechts een globale uitlezing (kanaal 1)
Groot voordeel is dus, dat je een willekeurige loc (met RailCom-decoder) op een willekeurige plek op de baan kunt zetten. En binnen een fractie van een seconde weet het systeem waar deze loc zich bevindt, dus in welk baanvak.  Je hoeft dus niks meer in te geven in het programma.
Daarnaast natuurlijk ook het uitlezen van de decodergegevens en de spel elementen zoals diesel/kolen/watervoorraad etc.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2016, 13:57:21 »
Citaat van: maarten van der burgt

Groot voordeel is dus, dat je een willekeurige loc (met RailCom-decoder) op een willekeurige plek op de baan kunt zetten. En binnen een fractie van een seconde weet het systeem waar deze loc zich bevindt, dus in welk baanvak.  Je hoeft dus niks meer in te geven in het programma.


Daarin is BiDib niet uniek. Ook de Ma* CAN bus maar ook LocoNet kan dat ( als je licentiehouder bent ;) krijg je daarvan de documentatie )

Dit gebeurt overigens via kanaal 1, ook in DiBib. Dat is een gewijzigde spec van Lenz, vroeger was het ook mogelijk via kanaal 2. In RailCom+ niet meer :'(

Citaat van: maarten van der burgt
Daarnaast natuurlijk ook het uitlezen van de decodergegevens en de spel elementen zoals diesel/kolen/watervoorraad etc.

Ook daarin voorzien de voornoemde bussen ;) Heb je wel de juiste detectie hardware nodig natuurlijk, maar die zit er echt wel aan te komen :P


Hoe spijtig ook, lijkt Lenz hiermee (ver) achter de optocht aan te lopen met XpressNet. Het lijkt er op, dat V4.0 er ook niet in voorziet, maar dat Lenz nu inzet op een nieuw(!)  :o bussysteem, dat al sinds Nberg 2014 in aankondiging is...

Grtzz,

Karst

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Bidib, wat is dat?
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2016, 20:57:18 »
Hoe spijtig ook, lijkt Lenz hiermee (ver) achter de optocht aan te lopen met XpressNet. Het lijkt er op, dat V4.0 er ook niet in voorziet, maar dat Lenz nu inzet op een nieuw(!)  :o bussysteem, dat al sinds Nberg 2014 in aankondiging is...
De nieuwe centrale komt in het vierde kwartaal uit, alleen is nog niet bekend van welk jaar. En daarna duurt het nog even, voordat de andere apparaten klaar zijn. ???

Ga ik waarschijnlijk niet meer meemaken, als importeur bedoel ik ;)