Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:03:00
Werking relais door Te 2/2
Vandaag om 21:00:47
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door Edsko Hekman
Vandaag om 20:58:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 20:58:33
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
Vandaag om 20:44:02
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
Vandaag om 20:44:02
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 20:35:29
Zoekplaatje NS 3726 door ingenium secundus
Vandaag om 20:34:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 20:32:49
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
Vandaag om 20:30:26
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 20:24:13
Welke manier van handbediening op wissels? door Bert van Gelder
Vandaag om 20:24:09
Depot + vervolg Vlieringen-2 door thonis
Vandaag om 20:19:27
USA 0-Scale in the Netherlands door FritsT
Vandaag om 19:54:25
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 19:50:08
Lichtgeleider tbv verlichting door MRdirect
Vandaag om 19:47:28
Problemen met LokSound decoder door Roofje59
Vandaag om 19:36:56
Bouw Br 03 001 Borsig door Patrick1975
Vandaag om 19:28:18
BNLS-module: "Grasland" door tijgernootje
Vandaag om 19:18:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:10:58
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 18:43:36
Modeltreinenbeurs Heerlen, zo. 27 sept. 2020, Corneliushuis, Heerlerheide door dennie
Vandaag om 18:39:45
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door ruudns
Vandaag om 18:30:13
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door raf
Vandaag om 18:04:31
Proto 2000 GP20, hoe te openen voor decoderinbouw? door Ronald Halma
Vandaag om 18:01:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:45
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Nullem
Vandaag om 17:25:07
Afsluitdoppen voor tankwagons? door eezacque
Vandaag om 17:19:00
Wielstel draaiend vastzetten? door eezacque
Vandaag om 17:16:55
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
Vandaag om 17:12:27
  

Auteur Topic: Baan in Los Angeles  (gelezen 178813 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2346
    • foto's op Imgur
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #645 Gepost op: 27 juli 2018, 08:57:42 »
... draadjes zijn wat aan de korte kant, misschien nog eens naar nieuw touw opzoek.....

Als je er ooit aan toe komt ( ;) ), raad ik draad aan wat bv. in de scheepsmodelbouw wordt gebruikt.

Ikzelf heb een paar diktes liggen van Italiaanse makelij.
Voordeel van dit draad is dat het niet pluist. De kleur is lichtbruin, maar eenvoudig op kleur te brengen met verdunde zwarte verf.

Ijzergaren werkt ook goed, maar is voor schaal HO eigenlijk te dik.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #646 Gepost op: 28 juli 2018, 20:15:13 »
Afgelopen avonden de baan 'leeg' gemaakt: veel locs en wagons in de doos gedaan zodat ze niet kunnen beschadigen tijdens de volgende werkzaamheden.

Als eerste gaan we de laatste 3-weg wissels vervangen, in de doos zaten dus wissels om deze te vervangen.
We houden het nog wel gewoon nog even wij FL wissels, die kan ik op het moment redelijk eenvoudig vervangen.



Als dat gedaan is, maar eens nadenken wat we dan gaan doen: of eerst alles weer testen, of met de volgende lagen aan de slag. Voor dat laatste zullen we echter nog wel wat meer doosjes moeten bestellen.


Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #647 Gepost op: 28 juli 2018, 21:31:29 »
André,

Ik zou na de vervanging van de 3 wegwissels gewoon gaan testen.     
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #648 Gepost op: 28 juli 2018, 22:32:31 »
Al het oude eruit:



En het nieuwe erin:



En de nieuwe rails/layout kan terug als het is gedroogd.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #649 Gepost op: 29 juli 2018, 01:02:57 »
@Marc,

Ik heb even naar ijzergaren gekeken wat ik nog heb liggen, maar is 'te dun'. Ik ga eens rustig op zoek de komende tijd.

@Sandopie,

Ja, de twee binnenste ovalen zijn eenvoudig te testen, daar ga ik eens mee beginnen, en dan maar eens verder kijken. Het is een heel gepruts iedere keer een tijdelijke keerlus, maar ja, testen heeft wel z'n voordelen.

En ondertussen de rails weer terug, nu nog "effe" aansluiten.


DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
  • BRrrrrmmmmmm. II-V Diesel Power.
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #650 Gepost op: 29 juli 2018, 01:15:13 »






Waarom moet ik op eens aan mijnbouw denken...
Groeten Dirk Jan

Mijn andere hobby...
www.centoclub.nl/index.php?threads/djwpks-monster.832/

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #651 Gepost op: 29 juli 2018, 02:47:39 »
...meer een mijnenveld met al die switchmotors, melders en seinen die weer op de juiste plek terug moeten... ;D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #652 Gepost op: 01 augustus 2018, 02:20:35 »
De afgelopen dagen wat uurtjes besteed in het weer aansluiten van de rails, seinen etc.

De eerste vier banen zijn zo goed als aangesloten, nog twee switchmotors en de draden nog wat bundelen voor deze sporen.
Het gaat goed komen.



In deze nieuwe opzet, zonder 3 weg wissels, heb ik de switchmotors met preset 6 van de DR4018 ingesteld, dat werkt velen malen beter!
...had hier even mee gewacht omdat ik er zeker van wilde zijn dat ik bij deze dingen kan, mocht er iets mis gaan...dat gaat dus goed.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
  • There is no way to happiness, happiness is the way
    • Building my model railroad in H0 scale in Chonburi Thailand
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #653 Gepost op: 01 augustus 2018, 03:11:01 »
Die biertrein op de achtergrond, komt die wel omhoog?  ;D

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #654 Gepost op: 01 augustus 2018, 04:21:44 »
Ja, want die is leeg, op terugreis naar de fabriek om gevuld te worden...... :angel:
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2018, 04:24:07 door AndrevdG »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 10466
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #655 Gepost op: 01 augustus 2018, 08:51:15 »
Wederom knap werk Andre  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8874
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #656 Gepost op: 01 augustus 2018, 12:20:55 »
De plaatselijke kabel boer zal ook wel blij zijn met jouw hobby,z'n halve winkel voorraad heb je volgens mij al in je baan verwerkt en dan ben je nog niet op de helft  ;D
Krijg al zere vingers van t zien van al die bedrading en t priegelwerk wat r inzit :-X

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #657 Gepost op: 01 augustus 2018, 14:32:20 »
Ik snap nu wel de mensen die wel eens grapjes maken over digitaal rijden en geen draden meer gebruiken  :)  Een hele klus maar als het uiteindelijk werkt is het wel erg mooi.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #658 Gepost op: 01 augustus 2018, 15:19:07 »
Vaak wordt de term digitaal rijden gebruikt om daarmee automatisch rijden (met PC aangestuurd) aan te geven. Zodra je met terugmelders gaat werken is de hoeveelheid draad digitaal en analoog vrijwel gelijk. Ga je 100% digitaal rijden (hand matig aangestuurd) dan is het aantal draden digitaal aanmerkelijk minder (50% - 75% minder). Zeker als je met decentrale aansturing gaat werken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
    • Baan in Los Angeles
Re: Baan in Los Angeles
« Reactie #659 Gepost op: 07 augustus 2018, 02:49:29 »
@Wim,

Bedankt! Ja, de 1 is goed met draad, de ander met kastelen en industriën denk ik dan maar ;-)


@Floris,

Bij de locale kabelboer, Frys is de draad die ik gebruik zo goed als op!! En dat is geen grap. Hij was daar zo'n 6 dollar per rolletje, bij Amazon betaal je er al gauw $15 voor.
En ja, er zijn andere alternatieven, maar het ziet er wel strak uit als je er een beetje systeem in houdt met dezelfde kleur coderingen etc.
En de zere vingers vallen wel mee, na al die jaren zit er wel eelt op handen.

@Martijn,

Citaat
Een hele klus maar als het uiteindelijk werkt is het wel erg mooi.

En daar doen we het voor!! 30 jaar geleden had ik de ambitie om m'n baan met m'n Commandore 64 te automatiseren, maar als ik zelf naar al het spul kijk, dan denk ik dat het eigenlijk pas de laatste 10 jaar echt goed mogelijk is om dingen echt goed aan de gang te krijgen:
- BIDIB met railcom
- Calibratie van treinen ipv het gebruik van 3 melders per blok, etc.
Ja, sommige dingen zijn er al een tijdje, maar ik zelf probeer het toch allemaal 100% betrouwbaar automatisch te krijgen. Heb de afgelopen jaren toch wel wat electronica in de handen gehad waar ik echt niet mee verder kwam.

@Gerard,

Inderdaad, ik probeer het ook decentraal aan te sturen. Maar met de hoeveelheid seinen, wissels, etc. valt dat nog niet mee. Zit toch al gauw aan de 2.5 meter draad per aansluiting. Bij m'n vorige proef opstelling was dat allemaal wat korter, maar ja, toen had ik nog geen sienen, geen melders op de wissels etc. En dan heb je toch wat meer ruimte nodig voor al die kastjes. En je wilt er ook nog bij kunnen. Denk wel dat al ik alles centraal had aangelegd, het zeker allemaal richting 5 meter was gegaan, gemiddeld.

Verder ligt alles nu dus op z'n plaats (ergens het afgelopen weekend), en uiteraard getest.



En gisteravond de kurk op z'n plek gelijmd. Vanavond maar eens kijken of het ook nog wil rijden als de rails weer op z'n plek ligt.

....moet wel zeggen dat in de laatste bestelling van de kurk en polystyreen er wat dikte verschil in zat, ik hoop dat dat geen nadelige gevolgen heeft.





« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2018, 05:04:29 door AndrevdG »