Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:25:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel  (gelezen 9905 keer)

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Gepost op: 08 juli 2016, 14:46:09 »
Hallo forumleden,

Hier het verhaal achter mijn baanplan (zie onder topic baanplan).

Ergens tussen de groene heuvels van Zuid-Limburg ligt dicht tegen de Duitse grens het station Groenendaal, vlakbij het naastgelegen buurtschap St. Paulusvoeren, wat ook onder de gemeente Groenendaal valt. Een landelijk gebied, er staan een paar vakwerkhuisjes en een boerderijtje.

De plaatsnamen zijn uiteraard verzonnen, maar te denken valt aan echt bestaande plaatsen/stations Klimmen Ransdaal en Voerendaal. Maar het zegt wel iets over de streek. Als je in Google-maps kijkt en België erbij neemt, zie je hoe ik als variant op mijn verzonnen plaatsnaam St. Paulusvoeren kom… (‘s-Gravenvoeren, St. Martensvoeren, St. Pietersvoeren etc.)
Fictief valt te denken aan de spoorlijnen tussen Heerlen en Maastricht en de intercityverbinding Heerlen-Zandvoort aan Zee.
Groenendaal bestaat trouwens wel echt in Duitsland, vlak over de grens bij Bocholtz maar heet dan Grünenthal.

Het station Groenendaal heeft ook een directe verbinding, via een nevenlijntje, met Duitsland. Langs de zelfverzonnen plaatsjes, Bad Rieslinghofen en Höhenkirchen am Rhein (ja, dan bevinden we ons inmiddels in het Duitse wijngebied vlakbij het Rijndal ;D), welke fictief als eindpunt Koblenz heeft.
Vanuit Höhenkirchen am Rhein is er ook een directe aansluiting naar fictief  Kleve, Kranenburg en verder naar Nimwegen. Deze wordt door de Regional-expres, een (ESU)diesellocomotief BR218 met silberlingen (met stuurstand-rijtuig) gereden, welke in praktijk dus bovenin heen en weer pendelt, maar af en toe ook naar  Groenendaal, zodat er op die manier ook een sneltreinverbinding met Koblenz is die het piepkleine station van Bad-Rieslinghofen, wat eigenlijk niet meer is dan een halteplaats met een wachthuisje (idee bushokje), en andere kleine stationnetjes overslaat.
Maar wel een wijnstube tegenover het “station”. Ideaal voor wandelaars die na een wandeling even op het terras een wijntje of fris rosétje drinken voordat ze weer op de trein stappen :-*. En zoals de plaatsnaam aanduidt is daar ook ergens een kuuroord.
De andere verbinding met Duitsland is de lokale trein die op alle stationnetjes stopt en Höhenkirchen als eindpunt heeft. Deze wordt gereden met ook een Duitse diesellocomotief (V100 of V200 met 2 of 3 groene 4-assige umbau-wagens. Een kort treintje dus. De verbinding Groenendaal-Heerlen-Maastricht wordt door de oude bekende plan V (Roco) gereden.
In Groenendaal is ook een heel kort goederenlijntje welke naar een mergelgroeve loopt. Dit lijntje is elektrisch gescheiden van de rest en wordt door een analoog diesellocomotiefje met wat open wagentjes bereden.
De verbinding naar Duitsland gaat via een soort van klimspiraal in ovaalvorm naar het 12 tot 15 cm. hoger gelegen 2e niveau. Deels ook over een brug die het dal oversteekt, waar dat goederenlijntje onderdoor gaat. Dat wordt dus een deels uitgeholde berg.

Voor een latere uitbreiding zit ik nog te denken aan een wat vlakker Nederlands landschap met het alvast zelfverzonnen plaatsje Nederkerk (de tegenstelling van Höhenkirchen) met als eindpunt de fiddle-yard. Dit zou een wat typisch Nederlands dorpje moeten worden; een Nederlands Hervormde dorpskerk met wat huizen eromheen gebouwd en een cafétje.

Tegen die tijd dat ik zover ben dat ik kan gaan bouwen, volgen er nog wel foto's van de bouw. Of als er nieuwe ontwikkelingen zijn of iemand komt nog met ideeën (of die zegt "dit slaat helemaal nergens op"!).
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2016, 15:27:25 door JvE »
Groetjes,
John

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #1 Gepost op: 08 juli 2016, 19:36:25 »
Dit slaat helemaal nergens op!

Sorry, ik kon het niet laten.

Eigenlijk doet je beschrijving erg denken aan het toch wel heel echte Simpelveld, of Schin op Geul. Met name als het om de treinverbindingen gaat. Toen de Limburgse mijnen nog in bedrijf waren liep het spoor in Simpelveld helemaal door naar Aachen en er werd gesproken over een intercity Maastricht - Aachen. Het materieel dat over de lijn reed, voor zover ik dat heb opgemaakt, waren gemengd Nederlandse en Duitse dieselstellen. In Simpelveld zit je dichter bij de mijnbouw, in Schin op Geul meer richting de mergelgroeves en mergelgrotten. Ik denk dat een mergelgrot beter past bij een modelbaan, omdat je dan nog beter de sfeer van een bosrijk heuvelland kan vangen. Voorbeelden daarvan zie je in Valkenburg aan de Geul.

Vanuit die situatie kan je het natuurlijk vertalen naar de situatie die je wilt. Wat als de Intercitylijn Maastricht-Aachen er wel was gekomen? Het is zeer denkbaar dat daar vandaag de dag zelfs een Thalys over zou rijden (Parijs - Brussel - Luik - Maastricht - Aachen - Keulen) of een andere internationale trein die van Luik over Maastricht naar Aachen rijdt. Qua goederenvervoer heb je wat meer fantasie nodig, want de naastgelegen Montzenlijn in Belgie vervoert nu veel goederen.

Misschien biedt een beetje geschiedenis je extra inspiratie :).
Mvg, Bjorn.

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #2 Gepost op: 08 juli 2016, 19:56:06 »
Bedankt voor de reactie; het slaat inderdaad misschien nergens op, maar toch vond ik het idee wel leuk verzonnen. Het geeft wat meer vrijheid om op een klein oppervlakte toch iets uit te kunnen beelden wat aardrijkskundig misschien niet helemaal klopt met de werkelijkheid, vooral als ik zelf verzonnen plaatsnamen gebruik die voor een ander misschien vreemd overkomen, of die juist zegt origineel en leuk/grappig verzonnen.
Groetjes,
John

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #3 Gepost op: 08 juli 2016, 22:54:20 »
Ik vind het altijd leuk om de fantasie/fantastische ideeën achter een lijn (baan) te lezen.
Zo begint het meer te leven dan alleen 'station links' en 'station op de berg'.

De namen zijn leuk verzonnen, vooral Hohenkirch en Nederkerk.
Ben benieuwd hoe het Rijndal eruit zal gaan zien...

Ga het baanplan zo nog even opzoeken.
Misschien een idee om hier een directe link te plaatsen?

Succes met de bouw!

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2016, 12:37:11 »
Dank voor de leuke reactie!

Het zal wel na de zomer worden voordat ik met de bouw ga beginnen. Ik had nl. ook weer pech met m'n televisie, die hield er ineens mee op, nog maar 5 jaar oud :'(. Dus dat wordt waarschijnlijk een nieuwe.

Maar als ik op dit forum onder dit draadje de vorderingen van andere leden zie, dan krijg ik er echt al zin in. Ik wil me ook bij een club gaan aansluiten. Eerst eens bij een paar clubs langs gaan en kijken welke voor mij het best bereikbaar is, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Dan neem ik mijn baanplan ook een keer mee, wellicht levert dat ook nog goede tips en nieuwe ideeën op. ;)

Tot later.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2016, 12:37:24 »
Inmiddels weer terug van vakantie, jammer dat het weer iets minder vakantieachtig was en nu het wel mooi en warm is buiten ben ik weer aan het werk. :'(

Na een paar weken "rust" weer even opnieuw naar mijn baanplan gekeken en naar de uitvoerbaarheid daarvan. Ik laat het ook wat ik al eerder schreef door een deskundige bekijken en dan hopelijk aan de slag.
Groetjes,
John

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2016, 13:08:06 »
In het Duitse deel zie je hier vaak één of meer bruinkool graafmachines aan de horizon.
en het silhouet van de enorme RWE centrale bij Weisweiler.

Niet zo'n pittoresk gezicht, maar wel ene goed voorbeeld hoe de mens het landschap kan verpesten...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2016, 23:50:48 »
Kijk.... die achterliggende gedachte voor een ontwerp voor een modelspoorbaan had ik ook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57885.30.html

Zo gek is het concept nog niet, toch? Lekker nederlands rijden en toch geen vlakke baan en daar buiten nog internationaal verkeer.... (y).
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2016, 12:57:21 »
Ik ben afgelopen week bij een railclub wezen kijken. Was erg interessant. Nog even erover nadenken of ik lid ga worden, maar ik kan daar zeker wat aan hebben, ook voor m'n eigen baanplan. Ik wil dan proberen of ik een module uit mijn eigen baanontwerp ook in hun clubbaan kan gebruiken, of eigenlijk andersom gezegd; als ik daar een module maak voor hun baan, dat deze ook in mijn eigen baan past.
Groetjes,
John

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2016, 22:23:23 »
Als je toch in modules denkt, is de BNLS-modulebaan zeker het overwegen waard.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #10 Gepost op: 11 oktober 2016, 12:44:46 »
Ik ben vorige week weer bij de railclub geweest en heb daar ook mijn baanplan en mijn idee uitgelegd. Ze vonden mijn baanplan er goed uitzien en gaven nog wat tips en ideeën.
Of ik een deel uit mijn baan kan combineren in hun module baan, weet ik niet. Dat zal lastig worden, aangezien zij in hun modulebaan andere rails gebruiken dan wat ik heb. En in mijn baanplan liggen wissels en dat zou dan precies op hun modules moeten aansluiten. Een aparte module is denk ik eenvoudiger, daar liggen alleen maar 2 rechte stukken rails op, volgens de daar geldende normen (afstand tot de rand en tussen de sporen bijv.) om het precies op de volgende module te laten aansluiten.

Ik wil eerst daar een module gaan bouwen voordat ik aan m'n eigen baan thuis begin, om even wat vaardigheden en ervaring op te doen met bouwen.
Maar waarschijnlijk wordt dat pas na Eurospoor, omdat de leden het daar nu allemaal druk mee hebben om hun module op tijd klaar te hebben en ze dan misschien niet zoveel tijd hebben om mij op weg te helpen/begeleiden/assisteren etc., aangezien ik nog bij het begin moet beginnen.

Dus voordat ik aan mijn eigen baan ga bouwen zal misschien nog even duren. Wordt vervolgd...
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2016, 22:07:46 »
Weer even een kleine update: ik ben nog wat aan het tekenen en wijzigen geweest in mijn baanplan, na wat suggesties van een van de clubleden. Ik wil nog wat meer met dat nevenlijntje naar boven toe (naar Duitsland). Een extra lus in het landschap, zodat de trein nog wat meer zichtbaar is tijdens de rit naar z'n eindbestemming. Ben er nog niet helemaal uit. Hij verdwijnt nu v.a. het station Groenendaal gelijk in een tunnel en draait daar d.m.v. het klimspiraal naar boven en komt dan pas weer in zicht. Maar in hetzelfde topic maar dan onder het kopje baanplannen zijn mijn aanpassingen en varianten te volgen.
Wordt vervolgd...
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2017, 12:28:16 »
Ik wil morgen eerst nog het benodigde gereedschap gaan aanschaffen voordat ik überhaupt kan gaan bouwen. Dus maar eens even langs de plaatselijke bouwmarkt voor een accu schroef/boormachine, dremel, lijmpistool etc. En dan is er alweer een behoorlijk gat in mijn budget geslagen... :o
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2017, 12:31:12 »
Mijn baanplan wordt iets gewijzigd, al blijft het idee en thema hetzelfde, maar de opstelling van de modules wordt anders. De module met klimspiraal komt waarschijnlijk te vervallen, omdat deze module niet goed deelbaar is en qua afmetingen daardoor te groot werd, (1,05 bij 1,20 cm. niet meer te hanteren wanneer ik de boel wil opbergen of opzetten).

Het wordt nu waarschijnlijk een U-opstelling en dan hoeft de lijn naar het Duitse deel minder te stijgen waardoor er geen klimspiraal nodig is. Hoewel zoiets altijd wel weer jammer is, want ik had de klimspiraal helemaal in het landschap willen opnemen en het zou wel een leuk effect gehad hebben, maar ja, daar kom je dan vanzelf achter als je wilt gaan bouwen dat het niet werkt, de combinatie te groot + te zwaar = onhandig. (had het even geprobeerd met een stuk dik karton van ongeveer dezelfde afmeting).
Groetjes,
John

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Baanplan grensstreek ergens in Zuid-Limburg en Duitse Eifel
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2017, 13:28:16 »
Zo'n spiraal geeft leuke mogelijkheden. Zo'n spiraal vreet ook een forse hoeveelheid ruimte. Ik heb voor mijn baan veel schetsen gemaakt en kwam er niet uit om het lekker in te passen. Jammer van de extra mogelijkheden, maar lang leve de ruimte die overblijft :)

Heb je een schetsje van je huidige idee?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)