Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:15:12
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 19:02:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
  

Auteur Topic: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model  (gelezen 3568 keer)

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #15 Gepost op: 06 July 2016, 09:38:05 »
Beste forumgenoten,

Ik had niet verwacht dat mijn draadje zoveel reacties zou geven.
Dank allemaal voor jullie reacties en input.  (y)

Relativeermodus aan------
Aan degene die het nonsens vinden om dit soort berekeningen te maken.
Ach ja, dat is het eigenlijk ook.  :)
Is het relevant?
Natuurlijk niet, de wereld wordt er niet beter door.  ;D
Maar vanuit een buitenstaander gezien: is modelbouw dat eigenlijk ook niet?
Wat wil je er immers mee bereiken?
Het is voor mij en ik denk ons allemaal, een leuke manier om creativiteit en techniek aan elkaar te koppelen.
Dat vind ik ook het leuke van deze hobby.
Relativeermodus uit-------

Wel leuk om te zien dat het sommigen prikkelt om eens dieper in de stelling te duiken.
Het heeft blijkbaar mensen aan het denken gezet om met onderbouwingen te komen waarom de uitwerking wel of niet klopt.
En dat vind ik al leuk om te zien gebeuren en geeft weer nieuwe food for thought.

Grtz.
Rob.

 



gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #16 Gepost op: 06 July 2016, 09:56:40 »
Andere insteek dan,

Er zijn 8 eenheden. Waarvan bij ons in de modelbouw de lengte de hoofdrol speelt. Deze deel je dan ook terecht door 87.
Echter gewicht (massa) en tijd zijn ook eenheden. Tijd daar bemoei je terecht niet mee, maar massa deel je in ene door 873. Waarom deze anomalie. Gewoon door 87 delen, en dan zul je zien dat alles niet meer klopt  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #17 Gepost op: 06 July 2016, 10:29:28 »
Het is volkomen onjuist te stellen dat het soortelijk gewicht (soortelijke massa) van modellen zou afwijken van het 1:1 voorbeeld. Dat hangt alleen samen met de soortelijke massa van de diverse gebruikte materialen. Als je staal en hout gaat vergelijken met kunststof en zimac, ben je eigenlijk appels en peren met elkaar aan het vergelijken.
Heerlijk onzindraadje is dit, past echt bij de zomertraditie van BNLS. ;D

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #18 Gepost op: 06 July 2016, 10:58:54 »
Heerlijk onzindraadje is dit, past echt bij de zomertraditie van BNLS. ;D

Maar wel onderbouwde onzin  ;D

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #19 Gepost op: 06 July 2016, 11:06:55 »
All,

Het is volkomen onjuist te stellen dat het soortelijk gewicht (soortelijke massa) van modellen zou afwijken van het 1:1 voorbeeld. Dat hangt alleen samen met de soortelijke massa van de diverse gebruikte materialen. Als je staal en hout gaat vergelijken met kunststof en zimac, ben je eigenlijk appels en peren met elkaar aan het vergelijken.
Niets appels met peren. De topic starter maakt een gemiddelde soortelijke massa, door het totaal gewicht van een rijtuig te delen door het volume. Dus staal, kunstof, lucht en andere materialen worden op een hoop gegooid. Vervolgens vergelijkt hij de soortelijke massa van een model (ook staal, kunststof, lucht en andere stoffen) met elkaar.
Dit is dus een appel met appel vergelijking. Op zijn hoogst kan je zeggen dat je jonagold en golden delicious met elkaar vergelijkt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #20 Gepost op: 06 July 2016, 12:39:41 »


Jij snapt het volledig Gerard.  (y)
Door de soortelijke massa te nemen elimineer je de factor materiaalsoorten in de berekening.
Dat was ook mijn uitgangspunt.

De berekening bewijst hiermee m.i. dat de schaalfactor tot de derde macht van invloed is, als je de soortelijke massa als uitgangspunt neem.
Dit wordt door meerdere gebruikers al opgevoerd.

Grtz.
Rob.

 
« Laatst bewerkt op: 06 July 2016, 23:11:25 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22564
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #21 Gepost op: 06 July 2016, 14:26:31 »
Niet ook, het is exact dezelfde berekening Rob. Jij kiest de omweg van het berekenen van de volumes van het grote voorbeeld en het model en die verhoud je tot elkaar. Je kan net zo goed de massa van het grote voorbeeld nemen en dat delen door 873. Is precies hetzelfde met ongeveer (vanwege onnauwkeurigheden bij het bepalen van de volumes) hetzelfde resultaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Back to the Eighties

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #22 Gepost op: 06 July 2016, 14:35:00 »

De berekening bewijst hiermee m.i. dat de schaalfactor tot de derde macht van invloed is, als je de soortelijke massa als uitgangspunt neem.
Dit wordt door meerdere gebruikers al opgevoerd.


Henk,

Terechte opmerking, het is dezelfde berekening.
Met de omweg laat ik alleen de bewijsvoering zien.  ;)

En yep, het is een groffe/onnauwkeurige berekening.

Heb mijn post aangepast.
« Laatst bewerkt op: 06 July 2016, 14:39:46 door Back to the Eighties »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Massa van H0 model t.o.v. 1:1 model
« Reactie #23 Gepost op: 06 July 2016, 19:24:00 »
Mijn blikken modellen in spoor 0 zijn denk ik ook lichter dan: gewicht grote voorbeeld gedeeld door 45*45*45.

Niet voor niets schreef ik in mijn reactie: de kleinere schalen (1:87, 1:160).
Hoe groter de schaal, hoe minder de afwijking hoeft te zijn om toch stevige/hanteerbare modellen te hebben.
En als je in de grote schalen met kunststof gaat werken, is de kans groot dat het model in verhouding lichter dan het stalen origineel wordt :)