Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
  

Auteur Topic: BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG  (gelezen 2397 keer)

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG
« Gepost op: 18 June 2016, 08:10:49 »
Al zoekende naar alle informatie over Wendezüge stuitte ik op onderstaande foto van Klaus Wedde (Bonn).

Het betreft een bijzondere versie van een stuurstand, gebouwd op een zelflosser. Heeft iemand hier meer informatie over gevonden. Op de websites van of over BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG kon ik niets vinden.



Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG
« Reactie #1 Gepost op: 18 June 2016, 09:00:40 »
Dat is wel heel erg apart!  (y)  Daar houd ik wel van :)

Nog even met google bezig geweest en kwam ik de volgende site tegen: 10 Jahre Vernichtung "Bayernwerk" Schwandorf durch E.ON - ein kleiner Rückblick auf die Werksbahn (m 11 B) (648 Zugriffe) daar staat ook een railplan van Bayernwerk. Daarnaast ook nog deze site: Werkbahn der Bayerischen Braunkohlen-Industrie AG, Schwandorf [m. B., Text, GROSS!] (via google afbeeldingen wel goed te zien...  ::) ) met een uitleg waarom de wendezugen gebruikt worden:

Citaat
Die Lokomotiven sind mit einem automatischen Voith- Strömungsgetriebe und einer Wendezugsteuerein- richtung ausgerüstet.
Die Wendezugeinrichtung, bei der der Vollzug zum Kraftwerk geschoben und der Leerzug zur Belade- steile am BBI-Hochbunker gezogen wird, erübrigt beim Pendelverkehr an dem jeweiligen Zielort das zeitraubende Umsetzen der Lokomotive - ein- I schließlich Abkuppeln, Ankuppeln und Bremsprobe mindestens 5 Minuten - und läßt so bei 97 Zügen je i Tag volle 8 Stunden mehr Fahrzeit zu. Dies ist besonders wichtig, weil der Bunker beim Kraftwerk, nur den ganzen, aus 10 Wagen bestehenden Zug' aufnehmen kann, wenn er eingeschoben wird und' nicht eine ziehende Lok den Platz für den zehnten I Kohlenwagen beansprucht. Zudem werden die viel- ( fältigen Steuer- und Regeleinrichtungen der Lok t nicht durch Kohleaufhäufungen beschädigt. Der ~ Lokführer kann von dem Wendezugsteuerwagen t am Kopf des Zugs aus die am anderen Ende des Zuges befindliche Lok fern bedienen. Da die Lokomotiven mit einer Sicherheitsfahrschaltung (Sifa) ausgerüstet sind, genügt die Besetzung mit einem Mann, dem Lokführer. Im Winter müssen die Kohlewagen beheizt werden, um ein Anfrieren des Fördergutes und erhebliche Erschwernisse bei der Entleerung der Wagen zu vermeiden. Auf den Loks wurden deshalb bedieungslos arbeitende Dampfkessel mit einer Leitung von 600 kg Dampf je Stunde installiert.
Der Bestand an Großraumsattelwagen wurde bei der Kraftwerkserweiterung von 38 auf 58 Stück erhöht, wobei die Betriebserfahrungen bei der Neubeschaffung berücksichtigt wurden.

Die bei der Verfeuerung der Kohle anfallende Elektrofilterasche wurde früher angefeuchtet und in offenen Güterwagen zur BBI zurückgefahren und dort verkippt. Da diese Art des Transportes, vor allem die der Verkippung und Aufhaldung, umweltbelastend war - starker Wind trug, für die Vegetation allerdings ungefährliche, Aschewolken weit über das Land, wurden geschlossene Spezialwagen entwickelt, die einen staubfreien Transport und Umschlag der Asche ermöglichen. Im Jahre 1956 standen nur vier Filteraschewagen zur Verfügung. Dieser Bestand wurde bei einer Steigerung des Filterascheanfalls auf insgesamt 29 Stück erhöht. Selbstverständlich ist auch hier ein Teil der Wagen mit Steuerkabine für den Wendezugbetrieb ausgerüstet.
im Gegensatz zur Filterasche kann die Grobasche in offenen Güterwagen befördert werden.
 

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG
« Reactie #2 Gepost op: 19 June 2016, 18:28:00 »
Interessant artikel! De machinist zal in die tijd wel geen mondkapjes ter beschikking hebben gehad....

Rob

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG
« Reactie #3 Gepost op: 19 June 2016, 18:30:27 »
Al zoekende naar alle informatie over Wendezüge stuitte ik op onderstaande foto van Klaus Wedde (Bonn)

Mart, ben je naar iets specifieks op zoek?

Gr, Rob

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG
« Reactie #4 Gepost op: 19 June 2016, 20:30:23 »
Hallo Rob.
Nee, niet echt, ik kwam toevallig de foto ergens tegen.

Ik vraag me wel af of er al iemand een model in HO heeft gebouwd of kunnen kopen.

Met spoorse groet
Mart.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG
« Reactie #5 Gepost op: 19 June 2016, 20:33:15 »
In Sandaoling, West-China, gebruiken ze dat soort stuurstanden ook voor de kolen- / bruinkooltreinen.
Blijkbaar een standaard oplossing? (...misschien te kort door de bocht...)

Groet,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 19 June 2016, 22:23:56 door Bert van Gelder. Reden: Sub en sup lastig leesbaar »
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8838
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG
« Reactie #6 Gepost op: 19 June 2016, 20:39:09 »
Ik vraag me wel af of er al iemand een model in HO heeft gebouwd of kunnen kopen.

Ik denk dat het een zelfbouw projectje gaat worden :)  Als ik zo de informatie lees zijn er een aantal verschillende modellen van de stuurstand gemaakt of daar enige standaard in zit is mij onbekend.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Twinkie

  • Online Online
  • Berichten: 878
Re: BBI - Bayerische Braunkohlen-Industrie AG
« Reactie #7 Gepost op: 19 June 2016, 22:28:48 »
In Sandaoling, West-China, gebruiken ze dat soort stuurstanden ook voor de kolen- / bruinkooltreinen.
Blijkbaar een standaard oplossing? ...misschien te kort door de bocht...

Groet,

Matthijs

Da's inderdaad te kort door de bocht: In Sandaoling zit er geen aandrijving in de "stuurstand". Er zit alleen een mannetje in die d.m.v. het "semafoortje" op het dak aanwijzingen geeft aan het lokpersoneel.

Boven op de cabine zie je het "armseintje" waarmee de aanwijzingen doorgegeven worden.

gr. Twinkie

Hm, kennelijk heb ik het ook niet goed gelezen en begrepen, ik dacht dat de BBI zelflosser een Eigen aandrijving had... Na doorlezen van de linkjes blijkt dat dus niet zo te zijn. Dus een soort overeenkomst zit er wel degelijk in...

gr. Twinkie
« Laatst bewerkt op: 20 June 2016, 07:59:24 door Twinkie »