Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:35:51
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:33:23
Brawa 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:30:55
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:56
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
Vandaag om 16:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 15:41:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 15:38:48
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 14:41:39
De Hoekse Lijn nader bekeken. door tijgernootje
Vandaag om 14:29:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door MartinH0
Vandaag om 14:09:00
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door bellejt
Vandaag om 11:14:24
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door VvKan
Vandaag om 11:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:35:25
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:31:05
  

Auteur Topic: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)  (gelezen 7150 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2016, 11:36:08 »
De hijsogen bevestigd en de handgrepen opnieuw gemaakt, maar nu van 0,5 mm draad en tevens zijn de imitatie bouten aangebracht.
Voor 4 handgrepen zijn er 8 nodig en ik heb er maar 8 gebruikt!  ;D

Het zijn zulke kleine dingetjes; het zijn net vlooien en ik was even bang dat ze zich ook zo zouden gedragen, namelijk wegspringen. Maar gelukkig waren ze allemaal gehoorzaam en bleven ze keurig op hun plek liggen zodat ik ze netjes kon vast solderen.



Het enige dat nu nog gemonteerd kan worden zijn de twee opstaptreden; een op elke kopkant, maar aangezien ik het remwerk besteld heb en dat nog moet monteren, wacht ik maar met de treden aangezien deze nogal erg makkelijk buigen. Zou zonde zijn als ze zouden afbreken.

Dus nu wachten op het remwerk en daarna ben ik er weer  :laugh:
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #31 Gepost op: 20 september 2016, 12:19:39 »
Na de vakantie en een 'sauna' periode op zolder maar weer rustig aan begonnen: het remwerk. Ook hierbij zijn weer een paar soldeerhulpjes meegeleverd.



Voor het monteren van de remschoenen en de U-beugels aan de triangels is een hulpje; de rechthoekige deeltjes solderen op de grondplaat.



Deze dienen om de beugels op te leggen waarna de remschoenen in het uiteinde geschoven worden en vervolgens worden de assen van de triangels weer in dit geheel geschoven en vast gesoldeerd.



Zo worden 4 sets gemaakt.



Daarna wordt weer een ander soldeerhulpje gebruikt. Dit bestaat uit twee frames, twee u-vormige klemmen en twee grote en twee kleine schijven.



Ook zijn er een aantal 'rechthoekjes'. Vanaf de documentatie maar even kijken hoe e.e.a. werkt; het is even puzzelen.

Eerst worden er in elk onderdeel twee triangels gezet en de bedoeling is dat de klemmen (lange u-vorm) over de u-vormige remblokhouders geplaatst worden om deze te fixeren. Zoals je kunt zien, past dit niet; dit in tegenstelling tot wat de documentatie laat zien.



Eerst wilde ik twee haarklemmen gebruiken om de houders te fixeren,



maar daarmee kon het geheel niet in het frame geplaatst worden, zodat ik maar twee krokodilleklemmetjes heb gebruikt om de remschoenen in de ronde opening vast te houden.

Op de foto in de documentatie is te zien dat er een stang door de delen gaat met aan het uiteinde twee ronde schijfjes, daarbij lijkt het of er twee dezelfde schijfjes aan één kant zitten, maar op een ander plaatje zie je dat eerst de grote en dan de kleine schijf aangebracht moet worden. Wanneer inderdaad nu op deze manier het geheel in het frame geplaatst wordt, zorgt de grote schijf voor de juiste afstand en valt de kleine schijf binnen de poten van de scheenplaat. Op bovenstaande foto zitten de schijfjes dus nog verkeerd om, heb het hierna omgedraaid.

Twee 1 mm stangen moeten aangebracht worden en dienen -door aandrukken op het frame- voor het juist positioneren van het geheel in het frame.

Dit alles ziet er mooi uit op de documentatie en in theorie, maar zoals zo vaak is de praktijk weerbarstiger dan de theorie.

Wat blijkt: je moet eerst het remwerk aanbrengen, voordat je de veerpakketten e.d. soldeert. Nu zit e.e.a. in de weg en gaat het een stuk lastiger. Zo past bv het 1 mm stangetje niet goed en ook zakken de kleinste schijfjes niet ver genoeg omdat het veerpakket in de weg zit. Dus bedenk eerst of je wel of niet remwerk aanbrengt; scheelt een hoop ergernis naderhand.

Doordat alles wat lastiger te bewerken en te hanteren is, moet soms ietwat druk uitgeoefend worden om e.e.a. op z'n plaats te krijgen. Bij mij braken daardoor van beide houders (om de u profielen met remschoenen te positioneren) stukjes af waardoor de rem-triangel maar op één plek gefixeerd werd en aan de andere kant 'vrij' hing. Werkt uiteraard nog lastiger.

Aangezien de grote u-profielen niet om de remschoenhouders pasten en ik steeds zat te pielen met die twee grote losse houders, heb ik die lange u-profielen er tussen gesoldeerd waardoor in ieder geval een stabiel geheel ontstond. Hierdoor ging het aanbrengen van de remschoenhouders ietsjes makkelijker.

Nadat de remschoenhouders aangebracht waren, moesten de u-profielen weer losgesoldeerd worden, omdat anders het geheel niet uit het frame verwijderd kan worden.

Ofschoon het werken met dit soort mallen/hulpprofielen de montage wel vergemakkelijkt en daardoor qua afstanden, posities en standen alles standaardiseert, blijven het fragiele onderdelen die snel breken. Heb dat helaas diverse keren ondervonden.

Maar goed, de remschoenen zitten gemonteerd in de houders in het frame.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2016, 15:47:23 door 44. Reden: afmetingen plaatjes juist ingesteld »
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #32 Gepost op: 28 september 2016, 13:46:35 »
De volgende stap is het aanbrengen van het schaarmechanisme tussen de triangels.



Ik was zo druk bezig met het gedoe met de soldeerhulpjes, dat ik vergeten ben eerst deze onderdelen aan te brengen. Op de triangels zit een bevestigingspunt met twee uitsteeksels die in de armen van het scharen moeten en aangezien deze qua gietwerk iets te ruw waren, heb ik die wat moeten afvijlen. Het is een fragiel geheel en dat had beter eerder gedaan kunnen worden, dus voordat de triangels gemonteerd werden.

Zodoende kan je je dan eerst overtuigen dat het past; nu moest het naderhand gedaan worden terwijl het geheel al in het frame zat. Aandachtspuntje voor een volgende. Ter leeringh ende vermaeck.....

Dan worden de bevestigingsbeugels voorzichtig uit de fret gebogen (zijn heel dun en delicaat) en op de scharen en het frame gesoldeerd.



Vervolgens de (rem)scharen samengesteld. Uit 5 losse onderdelen



maken we 2 scharen, waarvan 1 dubbele. Hier de scharen samengesteld.



Dan is de hoofdremcilinder aan de beurt. Hierin komen op diverse plaatsen allerlei leidingen en stangen. Eerst worden op de diverse plaatsen wat gaatjes (voor)geboord zodat de leidingen/stangen er goed in gesoldeerd kunnen worden.

Situatie vóór montage van de leidingen en stangen



Situatie ná montage



Het hele remcilinder in het frame gemonteerd.



Daarna moest ik een dwarsstang, om de remcilinder handmatig te kunnen bedienen, aansluiten. Maar de aansluiting op de beide framekanten zag er op een foto anders uit dan alleen maar koud op het frame gemonteerd. Wat er dan wel bij gemonteerd zou moeten worden, was mij een raadsel want zoiets zat er niet bij; kennelijk ontbrak er iets. Petau maar een mailtje gestuurd.....

Wordt vervolgd.
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #33 Gepost op: 13 oktober 2016, 15:40:29 »
We gaan weer verder....

Al vlot een envelopje gekregen van Paul Petau; echter er zaten verkeerde onderdeeltjes in.  :(

Uiteindelijk toch maar weer een mailtje gestuurd met een afbeeldinkje van wat ik bedoelde en een aantal dagen later kreeg ik keurig het bedoelde in de bus. Dit is het gietdeeltje waar het om gaat; een as/stang houder en twee delen met een tandwieloverbrenging.



Deze minuscule deeltjes van de gietboom losgezaagd en in de twee deeltjes waar de stang in komt een gaatje van 0,5 mm geboord. In het onderdeeltje dat op de foto links op de gietboom zit, het gaatje van 0,5 mm helemaal doorgeboord.

Op deze manier hoef ik niet nauwkeurig de lengte op te meten maar kan ik het deeltje (aan de rechterkant op de foto) gewoon op het frame solderen en vanaf de andere kant kan ik simpel een 0,5 mm draad doorsteken, vastsolderen en afknippen.

Daarna verder gegaan met de 'beschermbeugels' over de remscharen te solderen. Ik zie trouwens dat in deze opname de stang die naast de enkele remschaar zit, enorm vertekent door het opnamestandpunt. In het echt zit ie overigens keurig recht.  ;D



Toen de doorgaande luchtleiding met het luchtfilter gemonteerd. Op de luchtleiding de meegeleverde beugels gesoldeerd; maakt het beeld toch wel af!



Daarna de onderdeeltjes met de twee tandwielen gemonteerd.



Bovenin op het frame de twee deeltjes met het tandrad (is een beetje wazig in deze macro opname) en onderin het houdertje waarin ik het gaatje doorgeboord heb. Na het solderen van de stang en gladvijlen, zie je er niets meer van.

Ook zijn de beschermbeugels over de enkele remschaar hier goed zichtbaar.

Tevens de handmatige losinrichting gemaakt. Ook hier miste ik weer één klein priegel onderdeel; dit maar zelf van een rest stukje etsdeeltje gemaakt. Toen de losinrichting in elkaar gezet. Het klinkt allemaal erg makkelijk, maar in sommige deeltjes (die eigenlijk allemaal erg klein, dun en fragiel zijn) moesten gaatjes van 0,5 mm geboord worden om de diverse leidingdelen (ook 0,5 mm) in te kunnen steken.



De losinrichting loop van links via de remcilinder naar rechts en heeft aan beide kanten een (trek)ring.

Het heeft me behoorlijk meer tijd gekost dan dat ik 't hier nu neerschrijf....

Als laatste heb ik op de kopkanten de luchtleidingen, de opstaptreden en de schroefkoppelingen aangebracht.



Aan de rechterkant zit de opstap maar is echter niet erg goed zichtbaar.

Nu het frame en de onderkant klaar zijn, de bak (nog zonder rongen) er op gezet.



De rongen dienden nog een kleine na-vijl-bewerking te krijgen: er zat nog een uitsteekseltje aan dat bij het frezen is blijven zitten (?).



Hier de wagen -weliswaar nog niet op z'n wielen- met alles dr'op en dr'an.



Er moet op de wagen nog her en der wat restjes soldeer verwijderd worden, daarna moet het nog een straalbeurt krijgen en kan ie gespoten worden. Als laatste stap moeten nog transfers aangebracht worden.
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #34 Gepost op: 13 mei 2021, 08:10:09 »
Goedendag,

Is er nog een vervolg gekomen van deze fraaie wagen?

Gr Arnout

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #35 Gepost op: 13 mei 2021, 12:06:11 »
Dit is 'm uiteindelijk geworden.




Hierbij heb ik i.p.v. de meegeleverde messing bodemplaat hele dunne strookjes hout tot bodemplaat gemaakt.



En ook de rongen zijn van hout.
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #36 Gepost op: 13 mei 2021, 13:03:37 »
Hij is fraai geworden.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #37 Gepost op: 13 mei 2021, 13:08:20 »
 (y)
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #38 Gepost op: 13 mei 2021, 21:23:51 »
 8)
Met vriendelijke groet,
Peter

Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1186
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #39 Gepost op: 13 mei 2021, 21:41:41 »
Heel mooi geworden, die ex-S.S. rongenwagen.  (y)
Een en ander staat ook beschreven bij deze link.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5291
  • Team Mitropa
Re: Bouw rongenwagen R10 van Petau (spoor 0)
« Reactie #40 Gepost op: 13 mei 2021, 23:42:33 »
Peter, het is weer prachtig hoor  (y)