Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Tjalling
Vandaag om 21:30:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 21:14:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Märklin loc kan alleen hard en maar een kant op.  (gelezen 6963 keer)

FransR

• Offline Offline
Märklin loc kan alleen hard en maar een kant op.
« Gepost op: 11 June 2016, 19:56:14 »
In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik een Marklin loc op marktplaats gekocht. Daarvan heeft de eigenaar  bij voorbaat gezegd dat hij maar een kant op kan. 75 euro. Dit avontuur wilde ik wel eens meemaken.
De loc blijkt echter knoerhard maar een kant op te gaan.  Ik stuur hem aan via Mobielstation 2.
Wat er aan de hand kan zijn is dat het adres niet staat ingesteld. Dit euvel heb ik eerder gehad met een andere loc. Daar stond het adres op 0000. Nadat ik er een nummer aan had toegekend EN in MS2 had geadresseerd (zeg ik dat goed?) deed hij het wel goed. Maar een nummertje kan ik niet toekennen als ik hem openschroef.
Blijft dus de vraag wat is het adres van die loc? Hoe kun je daar achterkomen. Mfx is het niet.
De loc loopt verder wel bijzonder goed. Zij het oerend hard. Hij vliegt zelfs de bocht uit. :: :police:
Wie weet raad?
groetjes van een hertstartende marklin fan
« Laatst bewerkt op: 13 June 2016, 22:45:06 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

renew

• Offline Offline
Re: loc kan alleen hard en maar een kant op
« Reactie #1 Gepost op: 11 June 2016, 20:20:50 »
maak er eens een foto van die decoder. Kan zo van alles zijn. Staat er geen merk op ergens?

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Frank103

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2016, 20:52:45 »
Is het wel een digitale lok en niet gewoon een analoog exemplaar?

FransR

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 June 2016, 16:28:18 »
Hallo,
Bij deze een url naar de foto. Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen

[/url

Er staat Siemens BCX3:  V23026-C1052-X001
Op de onderkant staat Marklin  R9042033

« Laatst bewerkt op: 12 June 2016, 16:41:06 door FransR »

FransR

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 June 2016, 16:53:54 »
Ik heb nog een testje gedaan, en inderdaad analoog is hij wel langzaam te rijden, maar maar een kant op. Dus is het een analoge loc? Of analoog gemaakt?

renew

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 June 2016, 16:57:16 »
Is een analoge lok zo te zien.

groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Gérard Drost

• Offline Offline
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2016, 17:32:42 »
De loc heeft een zg 5***** motor met bijbehorende electronica. Märklin Artikel nummer 3526.
Stond nieuw in de Märklin catalogus van 1989/90. Stond wel digital bij maar is een analoge loc. Digitale locs in die tijd hadden een catalogusnummer dat begon met 36XX. De 35XX nummers waren locs met een 5***** motor met digitale electronica.
Als er een boekje bij is zul je daarin geen adres vinden voor de loc.
Je kan deze electronica ook niet uitlezen met bijv. een ESU LokProgrammer. Was toen nog niet mogelijk, Märklin decoders hadden dipswitches om een adres in te kunnen stellen.
Loc is goed om te bouwen voor digitaal. een 5-polig anker is al in de motor, alleen nog de spoel vervangen door een permanent magneet en een decoder erbij en rijden maar.

Als ik naar de foto kijk zie ik onder de ronde gelijkrichter 2 poti's zitten. Mogelijk kun je daar de maximum snelheid mee instellen en de acceleratie door er aan te draaien met een kleine schroevendraaier. Er is maximaal maar een slag mogelijk.

Succes met ombouwen.

Grz,
Gérard Drost

Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 12 June 2016, 21:49:59 »
Hallo Gerard, het is niet helemaal goed wat jij zegt. De Marklin locs met 35xxx nummers zijn analoge locs met 5xxxxx motor en analoge elektronica waarmee je optrekken en afremmen via 2 potmeters kon instellen. Dus een beetje extra voor de analoge rijder, vandaar dat de loc op een digitaalsysteem van FransR er als een komeet vandoor gaat, dat hij nog een kant uitgaat wil zeggen dat de veldspoel in een van de rijrichtingen een draadbreuk heeft, dus kapot is.
Om de loc nu digitaal om te bouwen heb je meer nodig dan jij zegt, omdat het anker uit de 35 serie nergens anders bij bruikbaar is, tevens is de diameter iets kleiner.
Dus samengevat de benodigdheden een motorsetje anker,magneet,schild en koolborstels plus nog een decoder maken er een volwaardige loc van.

Mvg Theo

FransR

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2016, 19:07:03 »
Enig idee wat dat gaat kosten ongeveer. En bij wie kun je dat het beste laten doen?
De loc is een cadeau van mijn vriendin: "als ie maar een kant op gaat dan lijkt ie precies op mij."  :laugh:Maar aangezien ik digitaal wil is dat geen optie.

Gérard Drost

• Offline Offline
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
« Reactie #9 Gepost op: 13 June 2016, 19:58:39 »
Hallo Theo,
Als het anker iets kleiner is dan de magneet, is dat geen probleem; past altijd.
Als ik mij niet vergis heb ik in het verleden een zo'n loc voor iemand anders omgebouwd door alleen de spoel te vervangen en een ESU decoder erin te zetten. Loc reed fantastisch na de ombouw.
De magneten van ESU zijn niet altijd 100% aan de maat, wel eens gemerkt dat bij de ombouw van een 33XX loc het anker de magneet raakte tijdens het rijden. Magneet en anker gecontroleerd op slijpsporen en de magneet een beetje bij gewerkt zodat het anker de magneet niet meer. Bij magneten van Märklin heb je dit probleem niet.

Waarom die vele onderdelen vervangen? Kost alleen maar extra geld.

@Frans,
Als je lid bent van een vereniging is daar altijd wel een technicus die locs ombouwd of anders je handelaar in de buurt; die bouwen ook vaak locs om naar digitaal.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Theo v Wijngaarden

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 June 2016, 20:54:19 »
Ik zat te denken aan zo,n compleet ombouwsetje van M die zijn niet zo duur
Ik dacht 39,00 endan heb je alles incl. Decoder.
Neem je zoals Gerard zegt een magneet en een decoder mag hij zeggen wat dat kost
En dan heb je niet echt een goede combi's met dat speciale 35xxx anker, hij gaat er zo en zoal te hard mee lopen, dat is misschien te temmen met de decoder.
Mvg Theo

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 13 June 2016, 23:56:51 »
er als een komeet vandoor gaat, dat hij nog een kant uitgaat wil zeggen dat de veldspoel in een van de rijrichtingen een draadbreuk heeft, dus kapot is.
Waarom zou dat? Dat dikke vette relais wat je op de foto kunt zien bepaalt gewoon welke veldspoel actief is dus welke richting er gereden wordt. Verder doet een Märklin motor het op DC en AC. Digitaal is dus gewoon volle bak rijden in de richting waarin het relais staat. En na een 24V puls zal dat de andere kant op zijn.

Wat is er dan zo anders aan een 35xx anker? Dat is toch gewoon een 5-polig anker?

Voor ombouwen met een LoPi 4, permanent magneet voor 10 euro en een decoder voor 3 tientjes. Om en nabij dezelfde prijs dus maar ik denk dat je met de LoPi wel een stuk meer mogelijkheden hebt. Heb jij een link naar zo'n ombouwsetje?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

NS2200

• Offline Offline
  • NS 2200
« Reactie #12 Gepost op: 14 June 2016, 04:46:50 »
Als het anker iets kleiner is dan de magneet, is dat geen probleem; past altijd.
Als ik mij niet vergis heb ik in het verleden een zo'n loc voor iemand anders omgebouwd door alleen de spoel te vervangen en een ESU decoder erin te zetten. Loc reed fantastisch na de ombouw.

Ik kan dit onderschrijven. Om de lok digitaal om te bouwen vanuit de getoonde analoge staat  kun je prima een HAMO magneet (of equivalent van ESU) aanschaffen, en een decoder zoals een Lokpilot.

Het motorschild dat er al op zit, alsmede het 5-polige anker zijn prima te gebruiken.

Ik heb zelf een aantal jaren geleden naar volle tevredenheid 2 van deze loks omgebouwd, d.m.v. een HAMO magneet (dus eentje van Märklin en niet van ESU omdat toen het prijsverschil miniem was) en een Lokpilot 3.0,  met nog 2 van mijn vader op de wachtlijst.

Het 5-polige anker functioneert prima, en het geheel wordt niet heet o.i.d.

Vooropgesteld dat de koolborsteltjes in orde zijn ben je dus in principe met alleen de permanentmagneet en een Lokpilot decoder die het door jouw gebruikte protocol kent, klaar. Rijeigenschappen na instellen van de decoder zijn wat mij betreft net zo goed als bij mijn loks die wel een ombouwsetje met alle vervangende onderdelen (sterkere permanentmagneet, motorschild, decoder, anker) hadden.

@ Timo,

Er is, behalve het aantal polen, weinig anders aan het anker  ;D. Er werd op de oude Märklin Mailing list (MML) wel eens gediscuteerd over impedanties en dat zo'n 5 polig ankertje te heet zou kunnen worden. Blijkt niets van te kloppen.

Groet,

Iwan

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 June 2016, 07:20:38 »
Voor ombouwen met een LoPi 4, permanent magneet voor 10 euro en een decoder voor 3 tientjes. Om en nabij dezelfde prijs dus maar ik denk dat je met de LoPi wel een stuk meer mogelijkheden hebt.

Goede kans dat je die instelmogelijkheden ook nodig hebt. De onderdelen van zo'n setje zijn beter op elkaar afgestemd en dat levert naar mijn ervaring vaak prettiger rijeigenschappen op. Bij gebruik van dat oude vijfpolige anker en een Hamomagneet (bedoeld voor het driepolige anker) zijn de rijeigenschappen nogal onvoorspelbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 June 2016, 12:06:31 »

Wat is er dan zo anders aan een 35xx anker? Dat is toch gewoon een 5-polig anker?

Hallo

Het is inderdaad gewoon een 5 polig anker. De diameter echter is groter dan de 5 polige ankers uit de hoogvermogens motoren. Hierdoor kun je de 35XX motoren alleen maar met een HAMO magneet ombouwen, niet met de hoogvermogen magneet.

Bart