Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Huup
Vandaag om 10:54:49
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Welke digitale centrale om te beginnen?  (gelezen 13063 keer)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Welke digitale centrale om te beginnen?
« Reactie #15 Gepost op: 14 November 2007, 13:13:41 »
Beste Han, als de sheet dezelfde niet complete of valse informatie bevat als dat je hier opsomt, dan heeft dat niet zoveel waarde of nut.

Het Lenz systeem heeft F0..F12 tot zijn beschikking.

Volgens mij kwam de eerste Intellibox in 1998 of 1999 op de markt.

Roco-MultiMaus is bijna compleet F0..F20 heb je tot je beschikking.

De Intellibox heeft via het LocoNet ook F0..F12 tot zijn beschikking.

Mvg
Wim.

Alle info in mijn overzicht is afkomstuig uit de laatst webocumentatie van de desbetreffende leverancier , stand mei/juni 2007

Veel info komt ook via de NMRA  aangezien ik usa spullen rij heb ik ik voor een aantal loks F0-F22 nodig. ( ja ze zijn daar wat verder dan alleen het belletje op de roco tee) ;D

Tot nu toe opteer ik voor de Ecos . incl booster , Piko handsetje op an te sluiten, lekker programmeren zonder een maual er naast te hebben. wel es eens consist van 4 loks gemaakt op een IB? 20 minuten voorat je alles goed hebt staan en dan nog een slechte performance.

Zonder dollen: aanvullingen op mijn sheet zijn welkom.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2007, 13:15:20 »
Een ander uitstekend alternatief is DDW, kun je alles via 1 enkele computer aansturen, wat je nodig hebt is een booster, die kun je heel gemakkelijk maken van een oude Marklin Delta Controller. koop je voor ongeveer 15,--

http://home.snafu.de/mgrafe/

Via clients kun je alles verder regelen en aansturen. Prima instap mogelijkheid om eens aan digitaal te proeven. Werkt via de seriele poort van de computer.
Is een handigere oplossing dan MRDirect vind ik persoonlijk en werkt stabieler.

Mvg
Wim.

Misschien moeten we een keer een apart draadje openen, maar ik wil even weten of ik het heb begrepen.

DDW is vergelijkbaar met MRdirect, behalve dat het onder Windows werkt.
De aardigheid zit hem in de 605x emulator. Die zorgt er voor dat er een soort virtuele interface ontstaat. Hierdoor wordt het mogelijk het stuurprogramma op dezelfde PC te plaatsen, mits die de Märklin interface ondersteunt en dat doen ze vrijwel allemaal.

Klopt het, zo kort door de bocht?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #17 Gepost op: 14 November 2007, 13:17:26 »
Hallo Han,

Heb je toevallig ook zo'n lijstje dat software vergelijkt?

Groet, René

Ben nog wel met software overzicht bezig maar er zijn diverse uiteenlopende zaken beschikbaar dat een echte prijs/prestatie vergelijk niet goed mogelijk is.
Voorbeeld koploper = freeware maar single source . dwz als Paul geen zin heeft of onder de RET loopt er geen ontwikkeling of support meer is .
Windigipet en Railroad en co zijn commerciele pakketten met multi multi mogelijkheden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #18 Gepost op: 14 November 2007, 14:17:14 »
Beste Han, als de sheet dezelfde niet complete of valse informatie bevat als dat je hier opsomt, dan heeft dat niet zoveel waarde of nut.

Het Lenz systeem heeft F0..F12 tot zijn beschikking.

Volgens mij kwam de eerste Intellibox in 1998 of 1999 op de markt.

Roco-MultiMaus is bijna compleet F0..F20 heb je tot je beschikking.

De Intellibox heeft via het LocoNet ook F0..F12 tot zijn beschikking.

Mvg
Wim.

Je hebt natuurlijk gelijk met je IB.
Modeltreno was eerder denk ik op de nmarkt en Marklin ook ( waar zouden toch die zelfde kastjes vandaan komen ::)
Overigens hebben zowel Marklin als LEnz de eerste voorstellen voor DCC gemaakt ( way back in de vorige eeuw)
in de beginne had marklin zelfs een gelijkstroom versie naast de 6021 .
Voor diegene die inmiddels lost zijn in de Gelijkstroom digitale wereld: Volg de berichtgeving op NMRA dan zie je wie of wat er gaat gebeuren en wat de standaarden in de industrie worden.

Goed dan nu het volgende vraagje
Waar kan ik het excel sheet uploaden ( niewu draadje misschien en hoe gaan we de info die erin staat aanvullen en bijhouden?

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #19 Gepost op: 14 November 2007, 16:28:54 »
Citaat

Nee, dat was niet naast de 6021, dat was voor de 6021, en voor het Motorola New Format. Als je geschiedenis les geeft wel de juiste feiten graag.

Met de komst van het Motorola New format verviel namelijk de polariteits afhankelijke decoder. Dus kon je de 6021 en de Motorola New decoder ook gebruiken op een 2-rail systeem, en dat was ook na de breuk met Lenz.

De  2-rail centrale heeft als nummer 6027.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2007, 19:56:40 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #20 Gepost op: 14 November 2007, 17:13:26 »
.......Tot nu toe opteer ik voor de Ecos . incl booster , Piko handsetje op an te sluiten, lekker programmeren zonder een maual er naast te hebben. wel es eens consist van 4 loks gemaakt op een IB? 20 minuten voorat je alles goed hebt staan en dan nog een slechte performance.

Twee opmerkingen hierover: 
  • PICO setje is van Uhlenbrock. Had je kunnen weten. Draadloze controler is de Lizzy. Powerbox van Pico is Intellibox
  • 4 locks in de IB aan elkaar? nog geen 30 seconden werk. Gebruiksaanwijzing goed lezen en je weet dit. Decodernummer en + gebruiken

Groet,

Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 14 November 2007, 17:48:44 »
Citaat
DDW is vergelijkbaar met MRdirect, behalve dat het onder Windows werkt.
De aardigheid zit hem in de 605x emulator. Die zorgt er voor dat er een soort virtuele interface ontstaat. Hierdoor wordt het mogelijk het stuurprogramma op dezelfde PC te plaatsen, mits die de Märklin interface ondersteunt en dat doen ze vrijwel allemaal.

Klopt het, zo kort door de bocht?

Klopt als een bus, dus werkt ook met Koploper.
Het werkt natuurlijk handiger als het besturingsprogramma het SRCP protocol ondersteund, dan is de emulator niet meer nodig.

Misschien als er bij Paul Haagsma voldoende verzoeken daarvoor binnenkomen dat het ondersteund gaat worden, dan heb je een perfecte combinatie via 1 PC en helemaal voor 0,0 euries.

Persoonlijk vind ik DDW een genot om mee te werken en doet wat het moet doen, en bovendien onthoud dit programma gewoon de informatie die je er in stopt, dus kun je gewoon een lok en een wissel aanmelden, en weet dan ook dat die gebruikt wordt in de baan.  ;) Bij andere aanbieders van vergelijkbare software laat dit nog weleens te wensen over helaas.

Mvg
Wim.

« Laatst bewerkt op: 14 November 2007, 18:16:44 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 November 2007, 17:53:32 »
Citaat
PICO setje is van Uhlenbrock. Had je kunnen weten. Draadloze controler is de Lizzy.

Dit is niet de Lizzy, maar dit is de Iris.

Lizzy is een systeem voor treinherkenning en besturing via het LocoNet.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2007, 17:58:24 door Wim Ros »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 14 November 2007, 19:31:25 »
Voor diegene die inmiddels lost zijn in de Gelijkstroom digitale wereld...
Han, misschien handig als je het woord gelijkstroom niet gebruikt in combinatie met digitaal. Digitaal heeft helemaal niks met gelijkstroom te maken. Waar het wezenlijk om gaat is dat een digitaal systeem kan werken op een 2-rail spoorbaan.
Ik weet dat dit spraakgebruik in de wereld is gebracht en wordt gehouden door de fabrikanten, maar ergens moeten we beginnen met deze gewoonte te doorbreken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 14 November 2007, 19:32:56 »
Citaat
Wel es eens consist van 4 loks gemaakt op een IB? 20 minuten voorat je alles goed hebt staan en dan nog een slechte performance.

Ja, hoor geen enkel probleem binnen enkele seconden gebeurd, en werkt uitstekend.
Maar dan wel in multi-ltractie want in Consist is iets anders, want dat regel je via de decoder zelf.
Citaat
Zonder dollen: aanvullingen op mijn sheet zijn welkom

Dat begrijp ik dat aanvullingen welkom zijn, kun je er de sier mee maken via je bedrijf omtrent modelbouw en modelspoor.  ;) Dus doe je voordeel met de informatie.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 14 November 2007, 19:41:02 door Wim Ros »

Olav

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 15 November 2007, 21:30:08 »
Ook het mfx-protocol ?, volgens mij is de Raptor zelfs niet voorbereid voor het mfx of ik moet me vergist hebben. En vergeet er niet bij te vermelden dat er ook nog allerlei opties zijn waarvoor je moet betalen.

Met vriendelijke groet,
Hub

Klopt, maar de interne software is al behoorlijk uitgebreid.

En in de specs wordt wel mfx genoemd, maar niet in de zin van aanmelding.

Toch heel aardig systeem een zeker niet te onderschatten of buiten beschouwing te laten.  :)

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #26 Gepost op: 15 November 2007, 22:47:04 »
prima zal de comments verwerken.
maar nocg steeds geen antwoord op de vraag waar kan ik het sheet uploaden zodat iedereen er profijt van heeft. ( en niet alleen mijn bedrijfje 8)

Gelijkstroom digitaal : ja inderdaad, helemaal fout. Gaan we dan ook ophouden met gelijkstroom en wisselstroom? Dat krijg je nl pas als je gelijkspanning en wisselpanning aan een verbruiksitem toevoert :P

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 15 November 2007, 23:26:10 »
Gelijkstroom digitaal : ja inderdaad, helemaal fout. Gaan we dan ook ophouden met gelijkstroom en wisselstroom? Dat krijg je nl pas als je gelijkspanning en wisselpanning aan een verbruiksitem toevoert :P

Han, je hebt hier een punt. Het is inderdaad beter om dan te spreken van 2-rail analoog of 3-rail analoog.

Mvg
Wim.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #28 Gepost op: 16 November 2007, 13:14:15 »
Dit is niet de Lizzy, maar dit is de Iris.

Groot gelijk ik zat "goed" fout :(
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #29 Gepost op: 17 November 2007, 21:26:51 »
Een ander uitstekend alternatief is DDW, kun je alles via 1 enkele computer aansturen, wat je nodig hebt is een booster, die kun je heel gemakkelijk maken van een oude Marklin Delta Controller. koop je voor ongeveer 15,--

http://home.snafu.de/mgrafe/

Via clients kun je alles verder regelen en aansturen. Prima instap mogelijkheid om eens aan digitaal te proeven. Werkt via de seriele poort van de computer.

Dit ziet er wel heel overzichtelijk uit! Bovendien vond ik daardoor http://vogt-it.com/OpenSource/DDL/ , wat helemaal perfect is (ik gebruik eigenlijk alleen maar Linux) Bedankt voor de tips, 15 Euro instapkosten is nog wel te overzien ;)

Overigens vanmiddag, in afwachting van een goedkope Delta controller, alvast maar een Lenz Silver mini gekocht en mijn Sikje omgebouwd volgens de handleiding op Avontuur in Miniatuur die echt perfect te volgen is.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden