Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 11:36:53
Ridder Gerco van Beelen door Rob Bennis
Vandaag om 11:31:30
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door MaraNCS
Vandaag om 11:20:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Märklin MFX sounddecoders herprogrammeren?  (gelezen 3613 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Märklin MFX sounddecoders herprogrammeren?
« Gepost op: 30 mei 2016, 16:46:57 »
Hoi allen,

voor hen die deze vraag bekend voor komt, ja, ik heb hem van de week ook al op 3rail geplaatst, maar nog geen sluitend antwoord gehad. Wellicht dat het hier wel lukt, omdat tweerailers traditioneel wat meer van de correcte details zijn en daarnaast ook vaak wat verder gaan binnen het verkennen van de mogelijkheden.

Zoals wellicht bekend, levert Märklin diverse locomotieven met een MFX sounddecoder. Helaas zijn ze in Göppingen soms wat lui en zit er verkeerd geluid in. Recentelijk heb ik er weer eentje binnen gehad: Een BR 101 (37370) die ICE3 geluid heeft. Ook mijn Rh 1216 (39836) is incorrect, deze heeft een toonladder die deze niet hoort te hebben, die hoort immers alleen thuis in de 1016 en 1116.

Een later in te bouwen sounddecoder kan worden voorzien van andere soundfiles. Nou vraag ik mij af of dat met fabrieksaf ingebouwde sounddecoders ook kan en of hier mensen ervaring mee hebben? Ik las bij de vragen van ESU omtrent de lokprogrammer, dat de OEM sounddecoders niet te programmeren zijn, dat zou men bewust gedaan hebben. Bedoelt men dan dat ESU bewust die optie uit heeft gezet, of dat Märklin hem bewust heeft versleuteld? En indien versleuteld, zijn er dan manieren om deze te omzeilen en vooral, hoe? Je kan immers je telefoon ook kraken.

Alvast bedankt,
Laurent
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2016, 16:56:00 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

stoombr38

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
Re: Märklin MFX sounddecoders herprogrammeren?
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2016, 17:17:39 »
Probeer het eens bij Fa. Keuterman in Borne,
Ik heb daar goede ervaringen mee.
info@keutermann.nl

Mvrgrt. Jo

Brigitte

  • Offline Offline
  • Berichten: 830
  • RFO 193 623
Re: Märklin MFX sounddecoders herprogrammeren?
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2016, 18:50:39 »
Denk zo maar dat Keutermann hier ook geen antwoord op gaat geven  ;D

Laurent, heb je vraag op 3rail niet gezien, maar vrees dat het decoders vervangen wordt door een MSD/3 of de eerdere MSD, maar die is ook nog erg beperkt en veelal het standaard geluid wat nu in de loks zit. Ik heb me er ook nog maar een heel klein beetje in verdiept maar had de MSD software nog niet eens gebruikt en daar was de MSD/3 decoder met nieuwe software alweer  :-\ en wat ik uit de publicaties begrijp is dat allemaal niet onderling uitwisselbaar  ::) En de genoemde loks hebben volgens mij een nog eerdere decoder al zal daar wel een lege MSD en MSD/3 decoder oppassen, maar er is vast geen passend geluid! Wat er dan is, is het geluid wat er nu in zit.

Van wat ik zelf heb gezien in de software van de MSD/3 is dat je zelf passende geluidjes uit een standaard database aanvinkt en zo een soundfile opbouwd, maar hoe dat gaat met externe sound er in hengelen geen idee  ??? Ik was het spoor al beetje bijster en pak het later wel weer eens op. Was er mee begonnen om een MSD/3 met dieselgeluid in de RheinCargo lok te prutsen, maar ook daarin gestrand, want was niet ff zo uitwisselbaar met paar soldeerpuntjes en das voor mij als dummie onhandig, want draden verlengen en alles opnieuw solderen is niet helemaal mijn ding dan haak ik af :-[

Punt is ook waar je denk ik in vastloopt dat Marklin zoveel 'eigen' decoders heeft gebruikt dat niemand er nog een touw aan vast kan knopen en dus ook over t kraken van die dingen weinig bekend is, want het is al lang geen esu of ander bekend merk dus in welke programmer moet je ze stoppen? Om in de decoder te kunnen kijken hoe t beetje opgebouwd is heb je CS2 nodig, maar of je dan ook voldoende ziet bij de oudere decoders geen idee.

Of ESU inbouwen natuurlijk, maar heb het even op Marklin decoders gehouden.

Ik weet het is niet echt antwoord op je vraag helaas  :)

viking

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Märklin MFX sounddecoders herprogrammeren?
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2016, 19:04:06 »
Laurent,

de ingebouwde decoders originele (oem) zijn niet aan te passen dit werd mij gezegd bij een decoder inbouw seminar in Göppingen.
Ik ben ervan overtuigd dat de lesgever weet waarover hij spreekt, als je een ander geluid in je Lok wil moet je een andere decoder inbouwen.

Als de decoder zijn parameters kwijt is kan men de decoder Flashen zoals hij initieel geconfigureerd werd in de fabriek, dit gebeurt als decoders hersteld worden door Märklin.
Geluiden op deze decoders aanpassen, veranderen vervangen gaat niet enkel op de decoders in de inbouwsets die je nadien kan inbouwen.

Grts

Johan

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Märklin MFX sounddecoders herprogrammeren?
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2016, 19:15:39 »
Hoi Jo,

mijn volgende stap is natuurlijk het benaderen van Märklin, maar ik heb niet het idee dat ik daar heel veel wijzer van ga worden. Die verkopen natuurlijk liever een nieuwe sounddecoder dan dat ze vertellen hoe je een oudere kraakt en up to date houdt.

Brigitte,

mijn topic staat hier.

Over de decoders word ik ook niet echt wijzer. Märklin gebruikt zoveel termen door elkaar heen, daar word je gek van. Ombouwen is iets waar ik eigenlijk geen zin in heb. Indien nodig, dan kan het natuurlijk, maar liever niet. Er zit immers al een relatief dure decoder in. Verder maak ik mij over het vervangen van draadjes en dergelijke niet zo'n zorgen, mag toch verwachten dat ik daar als elektrotechneut wel uit ga komen.

Johan,

Dank voor je reactie. De persoon die de seminar heeft gegeven, heeft vast niets verteld over hoe dan herschrijven onmogelijk gemaakt is in de decoders? Hoe bedoel je dat laatste, flashen zoals hij is geconfigureerd in de fabriek? Zet men dan een "nieuwe" bestaande firmware in de ROM o.i.d. erop of drukt men enkele parameters door waardoor de decoder zelf ergens uit een EEPROM of andersoortig geheugen zijn configuratie terug haalt?

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25307
    • Pagina van klaas
Re: Märklin MFX sounddecoders herprogrammeren?
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2016, 20:02:25 »
Is dit niet gewoon een garantiegeval? Het ding doet niet wat hij hoort te doen.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Märklin MFX sounddecoders herprogrammeren?
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2016, 20:56:05 »
Denk het niet, hij doet precies wat ie volgens Märklin moet doen, het is alleen niet conform realiteit. Märklin stelt nergens dat er specifieke BR 101 of ES64U4 geluiden in desbetreffende locs zitten, Märklin stelt alleen dat er bedrijfsgeluiden in zitten.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de