Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
13 August 2025, 15:23:07
  

Auteur Topic: Op het (model)spoor in.. Afrika!  (gelezen 4299 keer)

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Gepost op: 21 April 2016, 21:02:17 »
Hallo allemaal,

Ik was op dit forum wat op zoek naar treinen in Afrika en kon eigenlijk maar weinig vinden. Jammer want spoorwegen in Afrika zijn door het enorm uitegestrekte land en uitdagende omgevingen vaak bijzondere trajecten waar veel verhalen aan vast zitten uit de geschiedenis. Lang niet altijd mooie verhalen door het koloniale verleden waar spoorwegen een belangrijke rol in speelden.

Zelf woon ik al enige jaren op het continent en heb wel een beetje gereisd dus wellicht is het leuk daar wat over te posten. Het idee van deze topic is meer een verzamelbak van informatie, fotos, verhalen, etc van mensen die iets hebben van het spoor in Afrika. Misschien wel een modelspoorbaan zelfs... Een experiment dus.

Het is een beetje een gok wat het gaat opleveren maar ik zal een beginnetje wagen met de volgende foto van de GE U26C diesel van de TAZARA railway (U30C) variant.



« Laatst bewerkt op: 21 April 2016, 21:08:01 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Op het (model) spoor in.. Afrika!
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2016, 21:07:37 »
Leuk topic!  (y)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Op het (model) spoor in.. Afrika!
« Reactie #2 Gepost op: 21 April 2016, 21:08:53 »
Ja, dit is nu één van de weinige topic's die ik wel wil volgen.

 (y)
Mvh Steef

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #3 Gepost op: 21 April 2016, 22:12:28 »
uit mijn archief

de 1026 van NRZ


MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2016, 23:18:50 »
Leuk !

Maar misschien een idee om land en plaats erbij te vermelden...?
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #5 Gepost op: 21 April 2016, 23:20:59 »
Fijn topic!

Heb niet echt hardcore treinplaatjes, maar dit is misschien ook wel aardig.

Het immer fraaie station van Fisantekraal, een township ten noordoosten van Kaapstad. PRASA heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het station, in de vorm van nieuwe naamborden. Want dat is natuurlijk prio 1! Anyway, er zijn grootse plannen voor nieuwe perrons, traverse, stationsgebouw etc. Maar eerst nog even een akkefietje oplossen met nieuwe locomotieven die te groot blijken (zie hier).




En hier de vertrekkende trein vanuit Kaapstad naar Malmesbury. Hoewel eigenlijk voorstadsverkeer wel met Shosholoza Meyl rijtuigen en als ik het mij goed herinner een Transnet loc.

Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2016, 23:30:11 »
Perron net lang genoeg voor 1 rijtuig?

Mvg,

Tis
********

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #7 Gepost op: 22 April 2016, 10:30:01 »
Jeroen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #8 Gepost op: 22 April 2016, 11:00:29 »
Jammer dat het door jou aangehaalde topic een belangrijk deel van zijn waarde verloren heeft. Van de 14 pagina's zijn de eerste 10 van al hun plaatjes beroofd en hebben zodoende geen of weinig waarde meer. Jammer.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #9 Gepost op: 22 April 2016, 11:17:49 »
uit mijn archief

de 1026 van NRZ



Mooie foto. Wat is de NRZ en in welk land? Volgens mij is dit ook een GE U 26C diesel net als die van de TAZARA (Tanzania en Zambia)?

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #10 Gepost op: 22 April 2016, 12:48:48 »
Zimbabwe

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #11 Gepost op: 22 April 2016, 15:49:00 »
Ja er staat ook model in de titel :angel:
Naar aanleiding van strand-safari reis die wij, mijn vrouw en ik, in een ververleden gemaakt hebben is dit diorama ontstaan. De dia's van de 1 op 1 treinreis van Nairobi naar Mombassa zitten ergens in een verhuisdoos en kan ik zo snel niet vinden.


Came-drive deed je met een busje met hefdak. Het was wel zaak om binnen de contouren van het busje te blijven en absoluut niet laten zien dat je mens was.


Als je geluk had dan kon je in de vroege koude ochtend een "Kil" mee maken.


Daar waren er ook nog genoeg van. De achtergrond is een uitvergrote dia van het Rifft- vallei

 
Wachten op dingen die komen gaan! al zal dat niet een trein zijn. Deze reden zeer sporadisch en dan alleen nog voor de touristen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #12 Gepost op: 22 April 2016, 15:51:46 »

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: Op het (model)spoor in.. Afrika!
« Reactie #13 Gepost op: 22 April 2016, 19:38:12 »
Wat een leuke locaties om treinen te spotten. Ik zal eens zoeken in mijn foto album wat daar zitten ook nog een paar spoorgerelateerde plaatjes in uit Zuid Afrika. Morgen zal ik ze plaatsen o.a. van de decadente Blue Train.
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
"Lunatic" of Krankzinnige spoorlijn in Kenia
« Reactie #14 Gepost op: 22 April 2016, 19:54:33 »
De voorgeschiedenis van deze trein, en de kans opgegeten te worden door leeuwen (tijdens de bouw zeker 120 personen) was voor mij een reden om deze module te gaan bouwen. Verder was je wel knettergek om met deze trein mee te gaan. Vandaar de naam Gekken Express of gekken lijn. (Passagierstreinen (2 heen en 2 terug) rijden nog steeds alleen s'nachts)

Ik heb nog wat achtergrond informatie opgedoken over mijn "Lunatic" of Krankzinnige spoorlijn in Kenia

De "Lunatic line" in Kenia is in de jaren 1896-1903 aangelegd door Britsche constructeurs die daarvoor meer dan 30.000 arbeiders gebruikten waarvan er bijna 2500 het leven lieten en 6000 permanent invaliden werden. Daar de Engelsen bang waren dat de Duitsers en Fransen eerder de Boven-Nijl zouden bereiken moest de lijn in moordend tempo aangelegd worden. Vanuit de havenstad Mombassa, die eigenlijk te ondiep was om grote schepen te ontvangen, er moest danook eerst een nieuwe haven aangelegd worden, werdt een aanvang gemaakt met de aanleg van de meter- en enkelsporige lijn. Binnen een paar kilometer vanuit de laaggelegen havenstad moest de lijn binnen 24 kilometer 170 meter stijgen. Direct hierna stonden de arbeiders al voor de eerste gruwenlijke beproeving. Nog maar net de helling naar de hoogvlakte bedwongen, moest er de komende 9 maanden geploeterd worden in de kurkdroge Tatu woestijn. Na enkele muiterijen (die bloedig neergeslagen werden) en ander ongemak stuite men op de Tsavo rivier. De bouw van de brug over de Tsavo betekende een vertraging van bijna een jaar. Het waren niet alleen deze ongemakken, leeuwen belaagden de arbeiders constant en doden bij de brug ruim 120 spoorwegwerkers waarvan de meeste werden opgegeten. De brug staat en stond bekent als "Men Eaters bridge" Er staat bij de brug nog steeds een bord met doodskop met de waarschuwing "" Trespassers will be EATEN" t's maar dat je het weet. Na de Tsavo, wat in het Kamba's slachting betekend, ging de aanleg onder erbarmelijke omstandigheden zoals hongersnood, leeuwen en lastige neushoorns verder naar Ukambini. Eind mei 1899 bereikte men een drassig stuk niemandsland genaamd Waso Nairobi aan de rand van Rifft Valley. In december 1901, na de sloops van Rifft Valley en Rifft Valley zelf overwonnen te hebben, bereikte de spoorwegarbeiders, ruim voor de Duitsers en Fransen die vanuit Mozambique het meer probeerde te bereiken , het Victoria Meer. In 1903 waren alle obstakels genomen en was de lijn gereed. Voor de aanleg van deze enkelsporige lijn werden 1.25 miljoen stalen bielzen en 200.000 rails van 9 meter gebruikt. Door al deze ellende werd door de "Torries"in London de lijn al snel "Lunatic Line" genoemd.
Een bijzonder detail is dat de grote man achter de aanleg en die verantwoordelijk was voor de veiligheid van de arbeiders, Kolonel Patterson, op een van zijn inspectiereizen met zijn prive trein, aangevallen is door een paar leeuwen en smakelijk verorberd moet zijn!! Zo is de killer gekild door de killers.
Ik hoop dat jullie met deze uitleg tevreden zijn.
Informatie komt uit folder meegenomen uit het spoorwegmuseum in Nairobi.

Over met name de bouw van de brug over de Tsavo river bestaat een door Peterson geschreven boek "Man eaters of Tsavo (zie http://robroy.dyndns.info/tsavo/tsavo+pics.html) Dit boek is in 1996 ook verfimd: THE GHOST AND THE DARKNESS. Als je van Afrika en spoorwegen houdt een must.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.