Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door saskia
Vandaag om 12:52:11
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 12:45:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Noordster
Vandaag om 11:43:49
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:29:30
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door V200-G2000
Vandaag om 11:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25

Auteur Topic: Slaapkamertrein  (gelezen 6082 keer)

RNRS001

• Offline Offline
Slaapkamertrein
« Gepost op: 17 April 2016, 19:29:22 »
Na verzoek om het posten van mijn baanvorderingen heb ik besloten om hier een topic aan te maken. Ik heb inmiddels 5 jaar een tafel staan met daarop een baan die niet af is (verre van) en een trein die geen enkele keer het rondje helemaal kan maken zonder te ontsporen, dus heb ik besloten om na een periode van bijna 1,5 jaar er niet aan te werken helemaal opnieuw te beginnen. Ik klaag tegen mijn vriendin dat wanneer we gaan samen wonen ik wel ruimte wil hebben voor mijn trein maar dan moet ik natuurlijk nu wel laten zien dat ik echt actief bezig ben met die trein. Hij ligt hier op de slaapkamer (3e verdieping met puntdak dus veel ruimte), vandaar de titel van dit topic.

Ik werk met M rails van Marklin omdat ik me hier als kind helemaal rot voor gespaard heb. Hoewel ik weet dat C of K rails eigenlijk beter zijn, moet het mijns inziens met M rails ook wel te doen zijn aangezien een grote generatie altijd zo gewerkt heeft. De treinen zijn echter wel gedigitaliseerd en zo heb ik een mobile station op de M rails aangesloten staan. Ik zal, mocht ik het volhouden, echt wel een paar keer vastlopen dus wellicht kan iemand mij hier dan weer op weg helpen. Verder ga ik naar Het Winkeltje in Dordrecht voor hulp, een zeer fijn adres met een vakidioot (in de positieve zin van het woord) die overal een antwoord op heeft, dus hulp heb ik voldoende. Maar ja, je moet het uiteindelijk wel zelf doen hè...

In Wintrack zelf een baan maken lukte me niet. Tenminste, niet een baan die én past én naar mijn zin is. Uiteindelijk Marklin 0700 gekocht, een ideeenboek voor K en M rails. En hier staat een baan in die me zeer goed bevalt, maar waar ik dus telkens op vast loop door hoogte en hellingsproblemen. Inmiddels heb ik wel wat youTube video's bekeken over hoe je een baan bouwt en zodoende ben ik nu opnieuw begonnen. De vorige versies zal ik jullie besparen, we beginnen bij het begin, en dat is de baan uit het boek. Ik heb er zelf een paar kleine veranderingen aan doorgevoerd die het als het goed is makkelijker maken om aan de doorrijdhoogtes te voldoen zodat het niet erg krap wordt als de trein onder een ander niveau door moet.

Bij deze mijn plan:

En het plan in 3D met de ribben erin:

Na aardig rekenwerk uiteindelijk naar Karwei gegaan. Ik houd wel een hoop resthout over omdat de ribben 140x40cm zijn en de planken bij Karwei 244x122, maar het is niet anders. Op maat hout laten bestellen ging me wat te ver. Wie weet kan ik de restjes nog gebruiken.

Nu het hout binnen was gelijk gaan tekenen:

En dan ook gelijk maar zagen:

Waarna de eerste 2 complete ribben een feit waren:

Aan aandacht verder geen gebrek als ik zo aan het rommelen ben. Want ik vond nog een balletje. :)

Maar nu loop ik tegen het 1e probleem aan. Hoe ga ik de rails vastzetten? Ik wil het over hout laten lopen, maar er zitten wel stijgingen van maximaal 3% in, dus het moet een beetje buigzaam zijn. Ik zet de rail vast met kleine spijkertjes zodat de sleper ze niet raakt. Wat is jullie suggestie?

Bij voorbaat dank. Als ik overigens aparte topics moet openen voor dit soort vragen zal ik deze post aanpassen. :)
« Laatst bewerkt op: 17 April 2016, 19:31:49 door RNRS001 »

ruudns

• Offline Offline
Re: Slaapkamertrein
« Reactie #1 Gepost op: 17 April 2016, 19:37:50 »
Lijmpistool ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

EddyK

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 April 2016, 20:00:28 »
Siliconenkit, weer makkelijk los te krijgen ook en meteen een beetje geluiddempend :)
Eddy

RNRS001

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 April 2016, 20:07:44 »
Jullie bedoelen dat ik de rails gewoon op een dun, buigzaam oppervlak leg en ze dan vastlijm? En wat betreft siliconenkit, ben ik dan geen fortuin kwijt aan siliconenkit als ik heel de baan ga doen? Geluiddempend maakt me inmiddels niet meer zoveel uit, het mag best herrie maken. :)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 17 April 2016, 20:22:55 »
Inderdaad. Een triplex plaat van 2 - 3mm is voldoende stevig als bodem. Zeker als het over meerdere ribben zit.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

EddyK

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 April 2016, 21:10:16 »
En wat betreft siliconenkit, ben ik dan geen fortuin kwijt aan siliconenkit als ik heel de baan ga doen?
Kost geen drol joh... dacht € 1,49 voor een koker bij de Action. En je hoeft ook niet alles vast te zetten, gewoon hier en daar een klodder. Bijv. 4 klodders onder 1 stuk rails (alle uiteindes dus). Als je totaal 2 kokers gebruikt ben je al heel royaal bezig denk ik ;)
Eddy

RNRS001

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2016, 22:29:02 »
Oke dat is wel te doen ja. Maar stel nou ik heb een rail die niet goed werkt, kan ik het dan zonder al te veel los te maken gewoon loswikken of zit het dan muurvast?

EddyK

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2016, 20:58:43 »

Met die kit bedoel je? Is makkelijk weer los te krijgen, gewoon een mesje ertussen zetten. De kit blijft een beetje flexibel. De restjes kun je er zo afpulken, leuke bezigheidstherapie ;)
« Laatst bewerkt op: 20 April 2016, 21:01:53 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd... »
Eddy

RNRS001

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 May 2024, 18:36:50 »
Goed. De laatste reactie van mij hier was ergens in 2018. Toen was ik vol goede moed begonnen aan deze baan. En toen... toen kwam er een vrouw, gingen we reizen, kwamen er kinderen, zijn we 2 keer verhuisd... Maar toen... Toen had ik voor het eerst tijd, geld en wat energie om dit nieuw leven in te blazen.

Dus bij deze;

En inmiddels zijn we (ongeveer) zover:

Even een klein beetje uitleg:

- De tafel/constructie heeft deze vorm omdat er boven de treinbaan 2 grote LEGO-steden zijn gebouwd, ik ben een behoorlijk LEGO-verzamelaar.
- Ik wilde nog steeds heel graag de baan die ik uit het Märklin-ideeenboek heb gehaald maar deze bleek in de praktijk niet goed te kunnen. Hier zitten meerdere hellingen in van meer dan 5%. Volgens Märklin mogelijk, maar het was allemaal nét aan. Uiteindelijk zitten er in bovenstaand idee maximale hellingen van 4%.

Wel gelijk een vraagje;
- Ik moet om de meter á 1,5e meter een stroomrail aansluiten anders trekt de baan het niet. 1 trein is wel mogelijk, meerdere niet. Maar... hoe zet ik de kabels vast aan het hout? Een kabelclip is nogal fors. Kan iemand mij laten zien hoe ze dit wegwerken onder de tafels?

Ditmaal moet het hem overigens écht gaan worden. Dus hopelijk niet weer pas updates over 4 jaar.

einte

• Tijdperk II - III
  • Offline Offline
    • Modelspoorblog
« Reactie #9 Gepost op: 07 May 2024, 18:51:12 »
Hallo,

Vind ik wel leuk een M rails baan, zie je niet zo veel hier.
Ga ik zeker volgen.

Heb zelf ook een M rails baan analoog aangestuurd voor de wissels en seinen, gewoon ouderwetse manier.
Loc's rijden wel digitaal. met een ouderwets blok systeem.

Hoe ga jij dit aansturen?

Misschien wel leuk om hier naar te kijken, mijn blog met de hele geschiedenis van verschillende banen, tot nu toe.

http://www.wipkink.nl/rcblog103/index.php
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

RNRS001

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 May 2024, 19:37:40 »
Je foto's zijn erg leuk en voor mij behoorlijk bewijs dat je met M-rails echt wel een mooie baan kunt bouwen!

Heb zelf ook een M rails baan analoog aangestuurd voor de wissels en seinen, gewoon ouderwetse manier.
Loc's rijden wel digitaal. met een ouderwets blok systeem.

Hoe ga jij dit aansturen?

Voorlopig zijn de treinen digitaal met zo'n aanstuurunit uit een startpakket van 20 jaar geleden of zo. De wissels met van die drukknopjes (Sorry, ik heb de juiste vaktaal nog niet onder de knie). Ik ben mij ervan bewust dat er hele relais zijn die alles automatisch aan kunnen sturen, maar zover ben ik nog niet. Eerst maar eens zorgen dat de treinen een rondje kunnen rijden zonder te ontsporen, dat gaat echt niet zonder slag of stoot want een hoop rails heeft enige knak hier en daar zitten.

Als alles eenmaal draait, dan ga ik misschien over op relais. Alles op zijn tijd. Eerst de kabeltjes eens weten weg te werken, want na 3 meter rijdt de trein niet meer tenzij ik er een stroomrail tussen leg.  :)

einte

• Tijdperk II - III
  • Offline Offline
    • Modelspoorblog
« Reactie #11 Gepost op: 07 May 2024, 19:58:11 »
Hallo,

Wat erg belangrijk is dat de rails schoon is en de voeding om de ongeveer 1 meter gevoed word.
En de rails goed aan elkaar leggen, voelen met je vingers of er geen hobbels of ongelijk heden voelt.
Kun je ook vinden in mijn blog, http://www.wipkink.nl/rcblog103/index.php?post=s1288974687

En de treinen schone wielen hebben, en de slepers ook schoon zijn.

Ik hoop dat het een beetje gaat lukken, succes er mee.
Groeten Einte

Marklin M rails, besturing 6021 en 3x 6035.
Wissels en seinen op de ouderwetse manier met blokken.

Mijn draadje

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #12 Gepost op: 07 May 2024, 20:00:34 »
Is de hond er ook nog??
Want die bal zal nu wel een keer van die plaat afgekomen zijn, al dan niet met wat hulp…
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

RNRS001

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2024, 20:05:56 »
Hallo,

Wat erg belangrijk is dat de rails schoon is en de voeding om de ongeveer 1 meter gevoed word.
En de rails goed aan elkaar leggen, voelen met je vingers of er geen hobbels of ongelijk heden voelt.
Kun je ook vinden in mijn blog, http://www.wipkink.nl/rcblog103/index.php?post=s1288974687

En de treinen schone wielen hebben, en de slepers ook schoon zijn.

Ik hoop dat het een beetje gaat lukken, succes er mee.

De rechte stukken zijn het probleem niet, in de bochten gaat het vooral fout. En als ik denk het probleem opgelost te hebben dan zet ik er een andere loc op en ontspoort het alsnog. Maar we boeken vooruitgang, inmiddels een flinke loc met 2 lange wagonnen en het gaat goed.

Het schoonmaken is nog een dingetje, ik moet sowieso wat locs wegbrengen om ze een beurt te laten geven en 1 digitale loc reageert af en toe niet op het stopsignaal.

Om de meter voeding ben ik inmiddels ook achter. Ik ben vooralsnog uitgegaan van de officiële baanplannen van Märklin maar die nemen het niet zo nauw met dit soort dingen.

Is de hond er ook nog??
Want die bal zal nu wel een keer van die plaat afgekomen zijn, al dan niet met wat hulp…

Nee, die hond is iets van 5 jaar geleden overleden. We hebben nu een nieuwe hond, die wil vooral in de weg zitten. Foto's volgen nog.  :P

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #14 Gepost op: 07 May 2024, 21:46:00 »
In de weg zitten? Aandacht vragen.
Herken het, deed onze lieverd ook tot ze ging hemelen.  :'(
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken