Wat wil ikIk wil met een arduino een bepaald stroomcircuit schakelen. Aan-uit. Uiteraard kan dat met een relais of transistor, maar volgens mij kan het ook met een optocoupler.
AlgemeenWaarom zijn er met 6 of 8 pootjes? Je hebt toch alleen maar een primair circuit (2 pootjes) en een secundair circuit (2 pootjes)? Wat mis ik hierbij?
Primaire circuit. Deze moet door de Arduino worden geschakeld, en volgens mij zal bij een stroom door dit circuit het secundaire circuit geleidend worden. Vraagen daarbij:Welke spanning moet ik op het primaire circuit zetten? Is 5 volt mogelijk?
Welke stroom gaat er lopen? Minder dan 40 mA (het maximum voor een poort van de Arduino)?
Moet ik een voorschakelweerstand plaatsen? Zo ja, welke waarde?
Wat is de minimum waarde (en wat is de maximum waarde) voor de spanning en/of stroom waarmee ik het secundaire circuit kan schakelen?Welke spanning kan ik schakelen? Is 12 Volt mogelijk?Welke stroom kan er door het secundaire circuit? Ik wil enkele honderden mA tot een halve Ampere.Zijn er beperkingen in de schakelsnelheid? Kan ik b.v. pulsen van 1 mSec (door de Arduino te genereren) schakelen?Maakt de polariteit van het secundaire circuit nog uit? M.a.w. is het mogelijk zowel heengaande stroom als teruggaande stroom te schakelen?
Een relais of transistor schakelt eigenlijk alleen maar aan of uit, een optocouplers scheidt de stuurelektronica van de vermogens-elektronica ook nog eens galvanisch.
Ter informatie, de gebruikte 6N137 is niet meer verkrijgbaar, ter vervanging nu de 6N139.
Denk dat je nog steeds schema moet leren lezen, die wisselstroom wordt gelijkgericht voor voeding van de PIC en wissel aansturing.De opto coupler is een geheel ander onderdeel, het DCC signaal, wordt hier ingegeven, zie X4-1 en X4-2.enz.