Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.  (gelezen 8401 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #30 Gepost op: 29 juli 2022, 10:10:55 »
 Dit is in se ook een hedendaagse versie van Fremo, inclusief Fremo-segment-koppen   plus tafel vol computers ....     
 "Modul-HO-Rail"            MSC Het Locje vzw    B-Affligem    .
 Opgesteld in parochie- en/of gemeentezaal tijdens een (lang) weekeinde.
 En er zitten zeker (oudere) Fremo-modules en fiddle-yards tussen, dat weet 'k persoonlijk wel zeker    ;) 

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #31 Gepost op: 29 juli 2022, 10:13:16 »
Hallo Bas,

Elke bijeenkomst kan een ander thema, tijdperk of land kiezen. De deelnemers kiezen of ze met modules en materieel meedoen al naar gelang hun interesses. Modules die niet zeer specifieke situaties/tijdperken nabootsen kunnen in meerdere settings dus makkelijker meedoen. Vrije baan modules zullen eerder in meerdere settings inzetbaar zijn als stations. Mijn schaduwstation heeft echter losse seinen zodat ik die kan inwisselen om in meerdere tijdperken en lokaties mee te doen.

De gecastreerde versie van Nieuweschans uit de 80er jaren biedt eigenlijk weinig als station, dan zou ik eerder lokaal kijken zoals Sliedrecht of Gorinchem. Leuke stations met voldoende goederenverkeer en altijd ook als grensstation in te zetten.
Er zijn rond Rotterdam en Breda actieve groepen binnen de Fremo dus lokale uitwisseling is heel goed mogelijk.

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #32 Gepost op: 29 juli 2022, 10:15:27 »
Dit is in se ook een hedendaagse versie van Fremo, inclusief Fremo-segment-koppen   plus tafel vol computers ....       
Je weet weinig van Fremo als je dat hedendaags noemt. Het bedrijf nabootsen in een samenhang van alle deelnemers is ons primaire doel. Tafels vol computers zijn geen doel daarbij

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #33 Gepost op: 29 juli 2022, 11:08:58 »
   De organisatoren van deze Modul-H0-Rail-toestanden zijn gefascineerd door digitaal en PC's, voor het rijscenario/-schema.
   Echter, het rijden zelf wordt individueel per loc/trein handmatig gestuurd via de diverse  slimmefoons  van de deelnemers.

   Heb pré-corona met enkele oudere Fremo-modules en fiddle-yard gezellig tussen de anderen meege'speeld' als uitgenodigde deelnemer. 
   Heb voor de rest niks met die organisatie te maken.
   Lijkt in praktijk toch wel wat op de Fremo-bijeenkomsten in de vorige eeuw   ;), maar dan met hedendaagse digitale toestanden die ik persoonlijk
   evenmin supergeweldig vind. Maar dat ligt wellicht aan mijn grijze haren ..
 
   Maar het uithalen van een trein uit de fiddle-yard en die wegsturen gans de zaal rond, zodat die uiteindelijk ergens achter je op een
   andere fiddle-yard terechtkomt, was voor mij toch wel best Fremo-achtig   ;)

   En ook NS-materieel , e. a.  is gewoon toegelaten .  Is niet zo strikt.
   Stond trouwens  "rug-aan-rug" met een Nederlandse (vrienden)club met hun, grote, fiddle-yard.

   https://modulhorail.hetlocje.org/techniek/                  "gebaseerd op Fremo"
   
   
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2022, 11:28:24 door hervé »

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #34 Gepost op: 29 juli 2022, 11:49:15 »

De gecastreerde versie van Nieuweschans uit de 80er jaren biedt eigenlijk weinig als station, dan zou ik eerder lokaal kijken zoals Sliedrecht of Gorinchem. Leuke stations met voldoende goederenverkeer en altijd ook als grensstation in te zetten.

dirkjan

Kijk...dat zijn dan weer van die leuke zaken... men vertelde mij dat fantasiestations binnen FREMO steeds minder op prijs werden gesteld, en men streeft naar de echte situaties. Doordat ik in Winschoten (vlak naast Nieuwe Schans) ben opgegroeid, koos ik daarom daarvoor. Mij persoonlijk zweeft een diesellokdepot a la Feyenoord voor waar je de handelingen moet doen om je lok klaar voor de dienst te hebben. Dit over 2 modules verdeeld en dan zou je dit dan aan een Fiddleyard kunnen worden aangesloten, en hoeft men de loks niet altijd via "the hand of God" te verwijderen ;-) Als dit dus wel een mogelijkheid zou zijn, kies ik daarvoor. Temeer omdat ik als machinist zoveel uren op depots heb verbracht, zou dat mijn favoriete thema zijn.

Groeten

Bas

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • Carpe diem
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #35 Gepost op: 09 januari 2023, 05:34:39 »
Leuk draadje wat ik zomers niet zal volgen wegens andere hobby en dus daardoor eerder gemist heb.
Carpe Diem

4k

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2023, 10:31:25 »
 ;D Hm hoor graag wat meer info over Fremo en dan met name N spoor wil zo iets wel in Hellevoetsluis opzetten

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #37 Gepost op: 15 februari 2023, 10:57:37 »
Ik ben ook geïnteresseerd.

HO of N moet ik even over nadenken.

Duits of Nederlands....

Miss goede start om op NS in N over te stappen.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • Carpe diem
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #38 Gepost op: 15 februari 2023, 12:49:37 »
Misschien niet onbelangrijk in je overwegingen:

Fremo in Nederland is nu nog niet zo goed vertegenwoordigd als in Duitsland.
Het merendeel van de Nederlandse leden bouwt in H0 en daardoor heb je al iets meer kans om je modules in te zetten in de spaarzame Nederlandse treffens.
Mocht je in N willen bouwen, wat natuurlijk prima kan en mag, zul je toch wel tegen een behoorlijke drempel oplopen qua Nederlandse kennis en bijeenkomsten (treffens).

Het advies wat ik kreeg was sowieso eerst te beginnen met "strekke", dus gewoon één of een paar bakjes met enkelspoor rails om de Fremo gemeenschap te leren kennen en alle bijbehorende normen, voordat je met een station begint. Ik ben tot op de dag van vandaag nog steeds blij met dat advies. Mijn eerste set bakjes was een fiasco.
Mijn advies is om e.e.a. toch in "gewoon" H0 te doen. Of dit nu Nederlands, Duits of Amerikaans of iets anders is, maakt niet zoveel uit. Je kan dan bijna overal terecht van die 3 á 4 treffens per jaar.

Dit zal in de toekomst vast wel beter worden omdat het aantal leden binnen de Nederlandse tak van Fremo toch langzaam aan het groeien is.

Als je eenmaal je draai hebt gevonden binnen de Nederlandse tak van Fremo kan je altijd grootser uitpakken en voor een andere tak van sport binnen Fremo kiezen.
Mocht reizen je niet veel uitmaken of dat je vlakbij of in Duitsland woont is de keuze alweer groter natuurlijk.

Uiteraard staat de keuze die je maakt volledig vrij en ik hoop dat je met deze overwegingen je voordeel doet.

Er bestaat ook nog een leuk alternatief in Nederland zoals de BNLS
Carpe Diem

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #39 Gepost op: 15 februari 2023, 13:45:39 »
Dit is in se ook een hedendaagse versie van Fremo,  inclusief Fremo-segment-koppen :   "Modul-HO-Rail"          MSC Het Locje vzw           B-Affligem   

 Opgesteld in parochie- en/of gemeentezaal tijdens een (lang) weekeinde.
 En er zitten zeker (oudere) Fremo-modules en fiddle-yards tussen
 

. En mét Nederlandse deelnemers (modules en/of FY, op de vorige bijéénkomsten)
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2023, 14:22:38 door hervé »

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #40 Gepost op: 15 februari 2023, 17:45:31 »

Mijn eerste set bakjes was een fiasco.


Waarom waren je eerste bakjes niet goed? Eigenlijk gewoon nieuwsgierig waar je de fout in bent gegaan

Arjan

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • Carpe diem
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #41 Gepost op: 15 februari 2023, 18:58:11 »
Waarom waren je eerste bakjes niet goed? Eigenlijk gewoon nieuwsgierig waar je de fout in bent gegaan

Arjan
Ik had 6 kopschotten gekocht voor dubbelspoor (me aan laten smeren liever gezegd) en daarmee wilde ik een omloopspoor maken over 4 bakken á 89cm
Dus ook nog twee enkelspoor kopschotten bijgekocht. Al deze schotten waren dubbele hoogte.

Naar later bleek dat een omloopspoor geldt als een rangeerspoor en derhalve de rails verder uit elkaar moest.

Ook had ik de bakken niet netjes haaks gemaakt en waren de dubbelspoor kopschotten van het Duitse type dus zonder sloot maar wel greppel.
1 bak had ik met houten vlak gemaakt en de andere drie met XPS. Drama om hier netjes sloten in te krijgen dus.
Ook de hoogte van de bakken later aangepast met de handcirkelzaag. (niet netjes a.g.v. schroeven)

Destijds had ik geen tafelcirkelzaag en heb alles met de handcirkelzaag gedaan toen de zaaglineaal nog niet bestond.  :angel:
Rails kwam niet haaks uit omdat de bakken niet haaks waren en ik de spiegelmethode nog niet wist.

Ballasten wissels was ik te enthousiast met lijm en ballast.

Tja eigenlijk een hele lange lijst van fouten omdat ik geen goede voorbeelden had van andere leden.

Daarnaast zijn 4 rechte bakken vreselijk saai om een thema op te toveren. Vooral omdat ik inmiddels ook al 3 bochtmodules heb met enkelspoor die wel in 1x als "geprüft" te boek staan na 1x deelname aan een treffen.

Tja een hele lange lijst met ongenoegen voor die 4 eerste bakjes dat ik maar besloten heb ze weg te gaan gooien.
Ik heb geeneens meer zin om de twee wissels en de rails er af te halen omdat ik in de toekomst alleen nog maar met lange wissels wil werken.
R te K heeft ze wel ingemeten en ze zijn ook te gebruiken, maar ik haal er zelf alleen nog maar negatieve energie uit.
Van de week de modules uit laten schrijven uit de database en hoef ze alleen nog maar naar de stort te brengen.
Bij interesse gratis af te halen.

Mijn volgende module laat ik de bakken net als de drie bochtmodules laseren en bouwen, zodat ik er allen nog maar op hoef te modelbouwen.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2023, 19:01:41 door Biessendorf »
Carpe Diem

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #42 Gepost op: 15 februari 2023, 19:42:34 »
dit is een interssant draadje die het volgen waard is, meer info over Fremo is welkom

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #43 Gepost op: 16 februari 2023, 22:30:42 »
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2023, 22:47:30 door hervé »

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • Carpe diem
Re: Fremo: Bouwactiviteiten van de Nederlandse tak.
« Reactie #44 Gepost op: 17 februari 2023, 04:49:49 »
Carpe Diem