Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 01:39:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
17 januari 2021, 23:52:56
Walcherense (Zeeuwse) tram in spoor G door jaco1988
17 januari 2021, 23:51:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Freek Jonkers
17 januari 2021, 23:23:52
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
17 januari 2021, 23:23:47
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door nico99
17 januari 2021, 23:19:44
Projekt 083-338 door 44
17 januari 2021, 23:18:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 januari 2021, 23:18:07
Roco BR44, waar onderdelen verkrijgbaar? door hein frunt
17 januari 2021, 23:08:17
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n? door Marcel112
17 januari 2021, 23:05:30
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door MarkSpoor
17 januari 2021, 23:01:45
Aansluiten ledverlichting op trafo via rijregelaar, 3 a 5V door GMA70
17 januari 2021, 22:58:13
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
17 januari 2021, 22:55:27
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Dwergsein
17 januari 2021, 22:50:13
Den Zoedel Tramt door Huup
17 januari 2021, 22:22:21
Harz-draisine in spoor 0e door Tulpendaal
17 januari 2021, 22:10:17
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door 1200blauw
17 januari 2021, 22:09:39
NL nummerborden voor Piko Benelux-hondekop door Rob Ellerman
17 januari 2021, 22:04:24
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
17 januari 2021, 21:54:49
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
17 januari 2021, 21:41:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
17 januari 2021, 21:35:40
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan. door RBlok
17 januari 2021, 21:31:56
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
17 januari 2021, 21:24:00
Restauratie TEE treinstel door Peter Kleton
17 januari 2021, 21:15:34
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door GMA70
17 januari 2021, 21:10:56
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door Martin Welberg
17 januari 2021, 20:51:13
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
17 januari 2021, 20:44:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
17 januari 2021, 20:42:39
Raccordement diorama door Jeroenproj
17 januari 2021, 20:31:02
Blok kleurt niet mee in Koploper. door Rinuswaardenburg
17 januari 2021, 20:22:02
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor - NS 3908  (gelezen 22453 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5061
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #180 Gepost op: 03 december 2020, 19:09:45 »
Ja dat, strips. Dacht dat er aan de binnenkant verstevigingsspanten zaten waarop de strips vast zaten. Aanname mijnerzijds.
Zeker Ger: er zitten spanten aan de binnenkant. Zie bijvoorbeeld foto op pagina 57 in het Paul Henken boek over de 3900. Aardig is dat op pagina 16 dat minder duidelijk is. Met zo'n mooi open machinistenhuis kun je ook je tanden zetten in een correct ketelfront.

@Meino, nieuwe rookkast als messing etsplaatje zou toch niet al te moeilijk moeten zijn voor iemand met Autocad ervaring.


mvg,
Ivo
*

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #181 Gepost op: 03 december 2020, 19:26:22 »
Ivo

ik beheers best veel op computergebied maar niet zaken als autocad en ik heb ook niet echt veel zin om me dat nog eigen te gaan maken. Hetzelfde met 3D printen. Dus maak ik graag gebruik van de kennis en kunde van anderen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #182 Gepost op: 03 december 2020, 20:01:42 »
Ik vind een goed gemaakt 3D rookkast prima. Een geëtste moet weer "body" hebben in de vorm van een gegoten ketelfront/rookastdeur. Een beetje à la Philotrain. En na de cilinders ben ik ervan overtuigd dat er prima 3D onderdelen te maken zijn...
Met groet,

Ger.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #183 Gepost op: 03 december 2020, 20:29:29 »
Gerke,

even een vraagje, jij bent in het bezit van de Artitec/Avt 6300. Hoelang is daar van de Rookkast t.o.v. de DJH 3900?

En nog even over een 3D geprinte rookkast, die hoeft niet de deur te hebben want de kit versie in witmetaal is prima te gebruiken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #184 Gepost op: 03 december 2020, 20:34:31 »
Wat de rookkast betreft: eens, maar de deur er meteen is is ook meteen goed. De deur van de DJH heeft ook nog wel wat werk, hoor. Iets met 6 klinknagels enzo.

Ik zal eens meten.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #185 Gepost op: 03 december 2020, 20:58:23 »
Uit het 6300 boek. Kijk naar de positie rookkast windleiplaat. Een sprongetje...



In model:



Boven AVT onder Philotrain.

De kasten even gemeten: de AVT is 20,5 mm ZONDER de rookkastdeur, de Philotrain is 21,5 mm. Beiden incl. de messing ring gemeten.

De 3900 heeft dus gewoon een 6300 look.  ::)
« Laatst bewerkt op: 03 december 2020, 21:00:10 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 1945
  • Zelfportret
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #186 Gepost op: 03 december 2020, 21:07:47 »
Zeker Ger: er zitten spanten aan de binnenkant. Zie bijvoorbeeld foto op pagina 57 in het Paul Henken boek over de 3900. Aardig is dat op pagina 16 dat minder duidelijk is.
Beached (Rick) heeft die afbeelding in een veel beter kwaliteit en compleet hier #43 al eens geplaatst.
Gerrit F

Van de draad af....

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #187 Gepost op: 03 december 2020, 21:52:48 »

De kasten even gemeten: de AVT is 20,5 mm ZONDER de rookkastdeur, de Philotrain is 21,5 mm. Beiden incl. de messing ring gemeten.

De 3900 heeft dus gewoon een 6300 look.  ::)


En de DJH 3900 is dus 22,5mm zonder deur en met de ring. Dus daarom zit ketel + Machinistenhuis 2mm naar achteren.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5061
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #188 Gepost op: 03 december 2020, 22:34:18 »
Ik vind een goed gemaakt 3D rookkast prima. Een geëtste moet weer "body" hebben in de vorm van een gegoten ketelfront/rookastdeur.

Ik vind deze ex NRS 1600 rookkast met rookkastdeur helemaal niet slecht. Allemaal gemaakt met nieuwzilver. Rookkastdeur kun je met een bolpons goed uitkloppen:



Je bent in elk geval van alle 3D ribbels af die je nooit helemaal weg krijgt tussen de klinknagels, of je laat deze heel duur printen.

Model is een TM prototype ;)  Niet verkrijgbaar.


mvg,
Ivo
*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #189 Gepost op: 03 december 2020, 23:42:54 »
Ah, nu begint t te dagen waarom dit is. Klopt t dat de 6300 in t echt een langere rookkast heeft dan de 3900? Dan heeft DJH hetzelfde gietdeel van de ketel enzo in beide kits gestopt, terwijl ze eigenlijk een aparte versie voor de 3900 hadden moeten maken met n kortere rookkast. En ze hebben bij de 3900 het aanzicht vooraan optisch kloppend gemaakt, waardoor de zaak aan de achterkant 2 mm te ver uitsteekt.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #190 Gepost op: 06 december 2020, 13:18:19 »
De afgelopen dagen wat minder tijd gehad om het 3900 plan verder uit te dokteren. Maar: de kerstboom staat, dus weer even wat tijd.

Ik ben op zoek gegaan naar buis om eventueel zelf een nieuwe ketel en rookkast te maken. Ik heb zowel 21 als 23 mm buis met een wanddikte van 1 mm gevonden. Die matchen met de maat van ketel en rookkast. Met gebruikmaking van de de DJH vuurkist en rookkastdeur en wat messing strip voor de ketelbanden en sierring is een ketel te maken. De klinknagels van 3D transfers of op z'n Ivo's stuk voor stuk geboord is te doen. De rookkast voet is ook niet al te complex.

Maar nu de schoorsteenvoet... op foto's is duidelijk te zien dat die met bouten vast zit. Ik heb eens in de Weinert catalogus zitten bladeren. Daar staan een hele trits schoorstenen in. Met wat gepuzzel lijkt het zo te zijn dat de ronding van enkele schoorsteenvoeten op 23 mm zouden kunnen passen. De rookastdeuren van enkele loc's zitten tussen de 22 en 23 mm. Ik wijs daarom 8004, 8006 en 8008 als mogelijke kandidaten aan. Wel weer afzagen om de NL schoorsteen erop te zetten. Alleen de diameter blijft in nevelen gehuld...

Zo'n rookkast compleet ontwerpen is nog een beste klus, de print of gieting zal niet goedkoop zijn los van een vergoeding die een ontwerper er mogelijk nog wat voor zijn diensten wil hebben. En er gaat fljnk wat tijd in zitten.
Zo'n Weinert product kost een euro of 8, de stukken buis, 250 en 500 mm lang samen een euro of 30. Daar haal je best wat ketels en rookkasten uit. Bovendien genoeg experimenteer materiaal.
Dus wil ik nu uitvissen welke diameter die Weinert svhoorstenen hebben. Als er iets passends bij zit ga ik de reut bestellen. Ik heb een Proxxon afkort/verstekzaag, dus mooi zuiver en recht zagen is geen probleem...

Wat is jullie mening? En als iemand meer info over de diameter van de Weinert schoorstenen heeft houd ik mij aanbevolen!
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #191 Gepost op: 09 december 2020, 18:23:07 »
Korte update:

zoekende naar een passende schoorsteen voet. Heb hier een ongebruikte 6200 schoorsteen liggen, die heeft een voet die aardig in de buurt komt. Allicht dat de 3700/4600 voet van Philotrain nog beter in de richting komt. Indien er iemand is die een voet op een loc heeft van rond de 5,5 mm hoor ik dat graag! De pijp zelf gaat er vanaf, het gaat me om de voet. Allicht dat bij Engelse loc's iets passends te vinden is. Zoveel verschil zal er in de voet niet zitten, het aantal bouten waarmee die vast zat is prima na te bootsen.

Wie o wie?
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #192 Gepost op: 15 december 2020, 14:58:51 »
Zo, weer even een update. En weer een stapje verder. Ik heb een schoorsteen gevonden die ik kan inkorten en waar de speciaal gemaakte schoorsteen perfect in past. Hierdoor is de nieuwe rookkast/ketel weer een stukje dichterbij gekomen. Ben in afwachting van de juiste diameters pijp.

De schoorsteen:





Moet nog ingekort worden, natuurlijk, maar ik ben blij met dit belangrijke stukje van de puzzel.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #193 Gepost op: 16 december 2020, 13:25:54 »
En nu is het een 3900 schoorsteen:



Nu kan er een nieuwe ketel komen. Dat ga ik in het 3900 draadje van Tom verder laten zien. Eerst moet de benodigde buis nog binnenkomen.

Blij mee dat er nu een schoorsteen is!  (y)
Met groet,

Ger.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #194 Gepost op: 16 december 2020, 14:28:32 »
 (y) (y) (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)