Meegebogen wissels liggen per definitie in een boog.Om een boog met hoge snelheid te berijden moet er in het echt verkanting worden toegepast.Verkanting is bij wissels per definitie niet mogelijk omdat je hoogteverschillen zou krijgen bij het puntstuk en dat kan natuurlijk niet.Wil je je dus houden aan de werkelijkheid, dan mogen meegebogen wissels alleen met lage snelheid bereden worden.In model, waar verkanting technisch niet nodig is, kun je de wissels gerust op volle snelheid berijden. Modelspoor is een en al concessie. Het is maar waar je je grenzen legt.Groet, BasIk heb in het verleden misschien ook een beetje teveel van die H.F. Enter gelezen. Zeer belerend allemaal.
Meegebogen wissels kunnen toch in hun geheel op een hellend vlak gelegd worden?[
In Duitsland heb ik meegebogen wissels inderdaad in een hellend vlak zien liggen.
Als je een meegebogen wissel dus in zijn geheel scheef legt, dan is er geen sprake van een constante verkanting. De verkanting is in het midden groter dan aan weerszijden van het wissel. Het midden ligt daarbij ook nog eens in een bult.
In Nederland komen meegebogen wissels ook nauwelijks voor.