Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:22:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Meegebogen wissel  (gelezen 12824 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #15 Gepost op: 20 February 2016, 22:31:49 »
Dat zijn waarschijnlijk nog van die 2x radius 2-wissels, daar gaan lange wagons al
snel van op hun kant, of ontsporen simpelweg...

mvg,

Tis
********

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2954
  • Aachenau West
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #16 Gepost op: 01 April 2016, 21:22:36 »
Meegebogen wissels liggen per definitie in een boog.
Om een boog met hoge snelheid te berijden moet er in het echt verkanting worden toegepast.
Verkanting is bij wissels per definitie niet mogelijk omdat je hoogteverschillen zou krijgen bij het puntstuk en dat kan natuurlijk niet.

Wil je je dus houden aan de werkelijkheid, dan mogen meegebogen wissels alleen met lage snelheid bereden worden.
In model, waar verkanting technisch niet nodig is, kun je de wissels gerust op volle snelheid berijden. Modelspoor is een en al concessie. Het is maar waar je je grenzen legt.

Groet, Bas

Ik heb in het verleden misschien ook een beetje teveel van die H.F. Enter gelezen. Zeer belerend allemaal. ;D
« Laatst bewerkt op: 01 April 2016, 21:40:20 door wob »

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #17 Gepost op: 01 April 2016, 21:51:16 »
Meebuigende wissels komen overal in nederland voor. De radius is alleen niet zo scherp als op de modelspoorbaan.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #18 Gepost op: 01 April 2016, 21:59:37 »
Meegebogen wissels liggen per definitie in een boog.
Om een boog met hoge snelheid te berijden moet er in het echt verkanting worden toegepast.
Verkanting is bij wissels per definitie niet mogelijk omdat je hoogteverschillen zou krijgen bij het puntstuk en dat kan natuurlijk niet.

Wil je je dus houden aan de werkelijkheid, dan mogen meegebogen wissels alleen met lage snelheid bereden worden.
In model, waar verkanting technisch niet nodig is, kun je de wissels gerust op volle snelheid berijden. Modelspoor is een en al concessie. Het is maar waar je je grenzen legt.

Groet, Bas

Ik heb in het verleden misschien ook een beetje teveel van die H.F. Enter gelezen. Zeer belerend allemaal. ;D

Meegebogen wissels kunnen toch in hun geheel op een hellend vlak gelegd worden? De verkanting is dan in binnenbocht dezelfde als in buitenbocht. Inderdaad een snelheidsbeperking, maar minder dan wanneer het wissel vlak zou liggen. 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2016, 22:12:45 »
In Duitsland heb ik meegebogen wissels inderdaad in een hellend vlak zien liggen. Zelfs met 3 achter elkaar waar een enkelsporige zijlijn aftakte van een dubbelsporige hoofdlijn. Voor het afbuigende spoor geldt dan een snelheidsbeperking, maar dat is bij een recht wissel ook zo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2954
  • Aachenau West
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #20 Gepost op: 04 April 2016, 19:53:10 »
Meegebogen wissels kunnen toch in hun geheel op een hellend vlak gelegd worden?[
Ja, dat kan en dat begrijp ik.

In Duitsland heb ik meegebogen wissels inderdaad in een hellend vlak zien liggen.
En kennelijk komt het nog voor ook.

Maar toch begrijp ik het nog niet helemaal. Als je het wissel in zijn geheel in een hellend vlak legt, dan duikt het afbuigende spoor toch als het ware de diepte in? De buitenste rail van het afbuigende spoor komt in ieder geval lager te liggen dan de buitenste rail van het minder-afbuigende spoor. Uitgaande van het theoretisch vlakke Nederland moet die duik van het afbuigende spoor ergens verderop weer gecorrigeerd worden?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #21 Gepost op: 04 April 2016, 20:00:05 »
In de Duitse situatie die ik heb gezien dook het afbuigende spoor inderdaad de diepte in. Kwam daar ook goed uit, want het was een zijlijntje dat een stuk lager lag dan de hoofdlijn.
In Nederland zou ik niet weten waar zo'n situatie voorkomt. In Nederland komen meegebogen wissels ook nauwelijks voor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2954
  • Aachenau West
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #22 Gepost op: 05 April 2016, 09:51:27 »
Ik heb er nog wat over nagedacht en nu kan ik verklaren waarom het theoretisch niet helemaal klopt.

Stel dat je een spoor in een volmaakte cirkel legt en daarbij tevens een constante verkanting toepast, dan is het vlak dat door de binnenste en buitenste spoorstaaf loopt een (omgekeerde) kegel. (Een heel platte kegel weliswaar, maar toch echt een kegel). Het is dus in ieder geval geen plat vlak.
Als je een meegebogen wissel dus in zijn geheel scheef legt, dan is er geen sprake van een constante verkanting. De verkanting is in het midden groter dan aan weerszijden van het wissel. Het midden ligt daarbij ook nog eens in een bult.

Een andere benadering:
Stel dat je een los railstuk (van zeg 30 graden) met kleine boogstraal (van zeg 360mm) scheef legt, dan rust het railstuk aan de uiteinden van de binnenste rail op het horizontale vlak. Er ontstaat een bult in het midden. En omdat de verkanting per definitie haaks op het spoor gemeten wordt is die in het midden het grootst (nog afgezien van dat het spoor in het midden hoger ligt).

Terugkomend op het onderwerp:
Omdat we in model met kleine boogstralen werken (kleiner dan in werkelijkheid) zou ik meegebogen wissels niet in een schuin vlak leggen. Je krijgt al snel vreemde bulten in je spoor.

Ik hoop dat ik het duidelijk onder woorden heb weten te brengen.

Groet, Bas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #23 Gepost op: 05 April 2016, 10:07:58 »
Bas, je hebt gelijk dat een verkant spoor een kegeloppervlak volgt. Feitelijk creëer je daarmee een dal in het spoor. Gezien de grote boogstralen bij het grootbedrijf valt dat nauwelijks op, en bovendien kan een trein die kromming in twee richtingen makkelijk volgen.
In model, met zijn relatief korte boogstralen moet je daarom de verkanting tot een minimum beperken. NEM114 stelt dat je bij H0 niet verder moet gaan dan 1 mm, maar ik zou het nog kleiner houden, hoogstens 0,5 mm. Dat is genoeg om een trein geloofwaardig in de boog te leggen. Bovendien is verkanting in model technisch gezien helemaal niet nodig, je doet dat alleen maar voor het zichtbare effect.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #24 Gepost op: 05 April 2016, 10:17:05 »
Als je een meegebogen wissel dus in zijn geheel scheef legt, dan is er geen sprake van een constante verkanting. De verkanting is in het midden groter dan aan weerszijden van het wissel. Het midden ligt daarbij ook nog eens in een bult.
Als de straal van de kegel gelijk is aan de boogstraal van het wissel heb je dat toch niet? Alleen voor het afbuigende spoor dat een kleinere straal heeft, maar daar zul je toch al een snelheidsbeperking hebben.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26817
    • Pagina van klaas
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #25 Gepost op: 05 April 2016, 10:54:29 »
Albert: Bas bedoelt: als je het wissel niet in een kegelvlak legt, maar in een plat vlak.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2954
  • Aachenau West
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #26 Gepost op: 05 April 2016, 11:30:24 »
Inderdaad.

Nog afgezien van het afbuigend spoor moet het hoofdspoor in een kegelvlak gelegd worden voor een constante verkanting. En dat gaat wringen bij de wisseltongen.

Het is een theoretisch verhaal.
Maar gezien de krappe boogstralen bij modelspoor zou ik meegebogen wissels horizontaal leggen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #27 Gepost op: 10 September 2016, 00:29:20 »
In Nederland komen meegebogen wissels ook nauwelijks voor.
Ik reed gisteren station Deventer uit richting Holten, en daar ligt in de boog naar het middenperron een meegebogen wissel.
 In Weesp liggen er  minimaal 2 bij de uitgang van het station richting Vechtbrug.
Ik denk dat het wel eens mee zou kunnen vallen met het aantal meegebogen wissels in Nederland.

Foto: station Weesp, richting Vecht
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #28 Gepost op: 11 September 2016, 09:46:09 »
Morgen

Zie ik in de beide buitenste sporen van Weesp 'tegengebogen' wissels liggen ?

Groeten, Hans

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6746
  • Spaar ze allemaal.
Re: Meegebogen wissel
« Reactie #29 Gepost op: 11 September 2016, 09:59:45 »
De foto doet niet echt recht aan de werkelijkheid.
Als ik Weesp met google maps bekijk lijken deze wissels totaal niet op een modelexemplaar van een meegebogen wissel.

Stephan.